تاریخ انتشار : چهارشنبه 18 بهمن 1402 - 7:01
کد خبر : 148160

 سعید دقیقی:فاصله‌ای با برد قطر تاریخ‌سازی نداریم

 سعید دقیقی:فاصله‌ای با برد قطر تاریخ‌سازی نداریم

آرمان شرق-گروه ورزش:کمتر از ۱۲ ساعت مانده به دیدار حساس مقابل قطر سراغ سعید دقیقی، سرمربی جنتلمن شمس‌آذری‌ها رفته‌ایم که به زعم بسیاری پدیده مربیگری فوتبال ایران در ۵ سال اخیر یاد می‌شود. تحلیل‌های فنی و کارشناسانه این سکاندار خوش‌آتیه که شاید در سال‌های نه چندان دور سرمربی تیم‌ملی باشد را درباره بازی‌های ایران از دست ندهید.

 سعید دقیقی:فاصله‌ای با برد قطر تاریخ‌سازی نداریم


سعیدخان نمایش فوق‌العاده تیم‌ملی مقابل ژاپن را چطور دیدید؟

به نظرم بهتر است اول گذری بر مرحله گروهی داشته باشیم و بعد سراغ مراحل یک‌شانزدهم و یک هشتم و نیمه‌نهایی برویم؛ خب در مرحله گروهی ایران به تیم‌های درجه‌ ۲ و۳ آسیا برخورد کرده بود که واقعا در سطح تیم‌ملی قدرتمند ما نبودند، در نتیجه کادر فنی که دردسر و چالشی دراین دیدارها برای خود نمی‌دید، تصمیم گرفت تمرکز خود را بیشتر روی استفاده از ترکیب‌ها و تاکتیک‌های گوناگون خود بگذارد تا هم به ترکیب آرمانی خود برسد و هم باعث آمادگی همه بازیکنان خود برای مراحل حذفی شود. در دیدارهای مقابل قطر و فلسطین بازی‌های معقولی از خود نشان دادیم ولی در برابر هنگ‌کنگ بازی باکیفیتی نکردیم چون بی‌دلیل به دنبال داشتن مالکیت بیشتر بودیم به جای اینکه به خلق موقعیت بپردازیم؛ البته فوتبال مالکانه هم خوب است، اما با یک‌بازی و دوبازی نمی‌شود به آن رسید، فرآیندی چندین ساله می‌خواهد که ‌باید بازیکنان از رده‌های پایه این سبک از فوتبال را بیاموزند، ولی خب با اوضاع اسفبار فوتبال پایه و آکادمیک در ایران، باید حالا حالاها روی آوردن به این سبک را فراموش کرد. بنابراین ما در فوتبال‌مان باید بیشتر تمرکز را روی بازی با خلق موقعیت زیاد بگذاریم و حتی از یک ایستگاهی و پرتاب اوت هم برای ایجاد موقعیت، بیشترین بهره را ببریم. عامل ضعف و بازی مورد انتقاد تیم ملی مقابل سوریه هم دقیقا همین داستان بود، قبل از بازی خیلی‌ها بدون استدلال منطقی می‌گفتند باید جلوی سوریه صبور بازی کنیم! وقتی فاصله کیفی بازیکنان‌مان با آنها زمین تا آسمان است چرا باید این کار را بکنیم؟! راهبرد ما در این بازی‌ها باید دقیقا ۱۸۰‌درجه برعکس این ماجرا می‌بود؛ یعنی باید هر لحظه کاری می‌کردیم تا روی دروازه حریف بریزیم. با حمله‌های گازانبری، استفاده از ضربات ایستگاهی، پرتاب اوت‌های بلند و ایجاد موج‌های دوم حمله باید بیشترین فشار را روی آنان می‌آوردیم تا ضربه مهلک به آنان بزنیم، اما با استراتژی اشتباه صبور بودن بیش ازحد در بازی سبب شدیم آنها با حواس‌جمع دفاع کنند و در وقت مناسب ضربه‌شان را به ما بزنند. ما مقابل ژاپن ابرقدرت پس از گل اول باز ننشستیم و دنبال گل بعدی بودیم، نمی‌دانم چرا همین استراتژی را مقابل تیم ضعیف سوریه هم پیاده نکردیم؟ که اگر می‌کردیم آنها به مفتضحانه‌ترین شکل می‌باختند. در بازی با ژاپن اما چون تصور وحشتناکی از ژاپن داشتیم در لاک دفاعی فرو رفته بودیم، اما بعد از گل آنها تازه فهمیدیم که آنچنان هم چیزی در بساط ندارند، پس از لاک دفاعی در آمدیم و فرم بازی را عوض کردیم. خط پرس را از یک‌سوم میانی به یک‌سوم هجومی بردیم و سعی کردیم در شیب بالا بازی کنیم. همچنین خط هافبک‌مان را از بازی‌سازی خارج کردیم و به ارسال توپ‌های بلند به محوطه حریف روی آوردیم.ما با پرس از بالا و کم‌کردن فاصله خطوط توانستیم ژاپن را از جریان بازی خارج کرده و آنها را ناک‌اوت کنیم. این سبک از بازی که ایران انجام داد با توجه به اینکه ما نفرات خوبی برای اجرای این سبک داریم و آنها هرکدام از لحاظ فنی جزو بهترین‌های آسیا هستند، می‌تواند مدل بازی ما را زیر و رو کند.

حس بین مردم و تیم‌ملی این روزها جور دیگری شده است؛ شما هم چنین احساس می‌کنید؟

این تیم‌ملی از نظر من بهترین نسل تاریخ تیم‌ملی است. آنها با تمام وجودشان مایه می‌گذارند تا دل مردم را شاد کنند، مردمی که یک مقدار پس از جام‌جهانی از تیم‌ملی فاصله گرفته بودند و گله‌های گوناگون داشتند که محوریت آن گله‌ها دلمشغولی‌های اقتصادی بود. بازیکنان ما به دنبال این هستند تا با بازی‌های خوب خودشان اندکی از این ناراحتی‌ها را بکاهند. همان طور که علی جهانبخش گفت حس بدهکاری آنها نسبت به مردم سبب شده به ‌طور عجیب غریبی تلاش کنند و مایه بگذارند.

در بازی قطر باید چگونه باشیم تا برنده شویم؟

تیم قطر خط‌حمله فوق‌العاده‌ای دارد که هر قدر بتوانیم مهاجمان آنها را از باکس یک‌سوم دور کنیم به نفع‌مان است. قطر در ضربات کاشته و کرنر همیشه برنامه‌های مختلفی دارد و در این جام ‌هم چندین ‌بار سر این داستان به گل رسیده است. اگر چه که آنها در برابر حریف قبلی ما ژاپن آنچنان حرفی برای گفتن نداشتند. اما میزبان بودن آنها کمی شاید در این بازی پاشنه‌آشیل ما شود، چرا که تعداد تماشاگران، AFC و تیم داوری کمی شاید به سمت آنان جهت داشته باشد. باید از همیشه پرانرژی‌تر باشیم، در باد بازی ژاپن نخوابیم و خیال کنیم این خود فینال است. اگر گل اول را بزنیم و برای گل دوم فشار مضاعف بیاوریم، می‌توانیم گل‌های بیشتری نیز بزنیم، اما هرگز نباید این اشتباه را بکنیم که با یک‌گل از فرم بازی هجومی خارج بشویم چون بازیکنان زهردار خط حمله آنها می‌توانند کابوس ما شوند. اگر یکسری نکات ریز را رعایت کنیم راحت به فینال می‌رویم و به تیم ابرقدرت کره جنوبی می‌خوریم./اعتماد

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.