تاریخ انتشار : شنبه 27 اسفند 1401 - 6:15
کد خبر : 126395

زنگ بیدار باش دولت در ۱۴۰۲

زنگ بیدار باش دولت در ۱۴۰۲

آرمان شرق-گروه سیاست: امروز نمایندگان نمی‌توانند پاسخ مردم را بدهند. از این رو چاره‌ای ندارد که در صحن مجلس به دولت اعتراض کنند هر مقدار هم به انتخابات مجلس نزدیک شویم اختلاف بین دولت و مجلس افزوده شده و انتقادات از سوی مجلس به دولت افزایش خواهد یافت.

زنگ بیدار باش دولت در ۱۴۰۲

آرمان امروز، گروه سیاسی: در سال‌ گذشته دولت سیزدهم با چالش‌های بسیاری روبه‌رو شد و مشاهده کردیم این چالش‌ها باعث افزایش فشار اقتصادی بر مردم شد. بسیاری از کارشناسان معتقدد که دولت در سال آینده با همین چالش‌ها دست و پنجه نرم خواهد کرد که مهمترین این چالش‌ها را باید در حوزه «سیاست‌ داخلی»، «سیاست خارجی» و البته اقتصاد بدانیم. بسیاری بر این باورند که کابینه کنونی دولت نتوانسته تاکنون عملکرد مثبتی داشته باشد به همین دلیل یکی از اصلی‌ترین مشکلاتی که دولت در سال آینده باید با آن دست و پنجه نرم کند چالش‌های هیات دولت سیزدهم است. البته ناگفته نماند که دولت همچنان تاکید دارد که با همین آرایش به فعالیت خود ادامه دهد.
پس از روی کار آمدن دولت «ابراهیم رییسی» همه بر این گمان بودند که به دلیل شخصیت رئیس جمهور او می‌تواند مناسبات کشور و البته ایجاد تعادل و تعامل در بین جناح‌های سیاسی، عملکرد موفقی داشته باشد. ولی رفته رفته وضعیت به گونه‌ای شد که سهم‌خواهی‌ها پر رنگ‌تر شد و حالا این سهم خواهی‌ها که از ابتدای شروع به کار دولت سیزدهم آغاز شده بود گام به گام به مصادره کابینه نزدیک‌تر می‌شود. ناگفته نماند که ادعای برخی رسانه‌ها مبنی بر تغییر معاون اول رئیس‌جمهور در این روزها افزایش داشته است ولی همچنان می‌بینیم که او به فعالیت خود در پاستور ادامه می‌دهد. برخی از کارشناسان سیاسی معتقدند «جبهه‌ پایداری» که در سال‌های اخیر به «دولت سایه» معروف شده است قصد دارد مهره‌هایی مانند «محمد مخبر»، که در پازل آنها حضور ندارند را حذف کنند. در این بین دو گزینه برای جانشینی معاون اولی مطرح شده است که البته این چهره‌ها به طیف جبهه پایداری هم نزدیک هستند. بنابراین فعلا باید منتظر ماند و دید آیا رئیسی در سال آینده دست به خانه‌تکانی به نفع بهبود وضعیت معیشتی و سیاسی خواهد زد یا خیر. باتوجه به اینکه در حال حاضر چند وزارتخانه‌ مهم و البته سازمان‌های پرنفوذ در اختیار اعضای نزدیک به جبهه پایداری قرار دارد ولی با توجه به شنیده‌ها باید بگوییم که این جبهه خواستار سهم بیشتری از کابینه است. باتوجه به این موضوع حاشیه‌هایی مطرح شده است که نشان می‌دهد در حال حاضر رئیس جمهور هم رابط خوبی با آنها ندارد. باید به این موضوع هم اشاره کنیم که این سیاست‌هایی که در سایه تئوریزه می‎شود تلاش دارند که بار دیگر با ایجاد فضای منفی در جامعه از حضور حداقلی شهروندان در انتخابات جلوگیری کنند تا بار دیگر زمام امور مجلس را در اختیار داشته باشند. این تمامیت‌خواهان همه توان خود را می‌گذارند تا بتوانند سیاست‌های خود که همان عدم ارتباط با جهان است را در دستور کار قرار بدهند و در این مسیر به نظر چند چهره در کابینه دولت را نشانه گرفته‌اند.  در اینجا باید به شعارهای دولت سیزدهم پیش از ورود به ساختمان پاستور اشاره کنیم. دولت سیزدهم با این شعار روی کار آمد که خود را مردمی معرفی کرد و تاکید داشتند که در ادامه با خواست مردم، دولت را اداره خواهند کرد. در این مورد باید بگوییم که هرچند دولت سیزدهم در همین لحظه هم می‌خواهد به این مهم برسد و فاصله خود را با مردم کاهش دهد ولی متاسفانه باید بگوییم که با این شعار فاصله زیادی دارد. حمایت طیف‌های مختلف مردم از دولت‌ها یکی از شاخص‌هایی است که ارتباط مستقیمی با کارآمدی مسئولان اجرایی دارد، چالشی که اکنون دولت با آن دست به گریبان است و در ادامه باید به‌دنبال راهکارهایی باشد تا سرمایه اجتماعی از دست رفته را به مسئولان اجرایی بازگرداند. از دست رفتن سرمایه اجتماعی ارتباط مستقیمی با توجه نکردن به مطالبات شهروندان دارد.
کابینه مهمترین چالش دولت
«مهدی آیتی»، تحلیلگر مسایل سیاسی ایران در پاسخ به این سوال که باتوجه به دستاوردهای دولت سیزدهم در سال گذشته، برای سال آینده چه چالش‌هایی را برای کابینه ابراهیم رئیسی پیش‌بینی می‌کند، به خبرنگار «آرمان امروز» می‌گوید:  «منتقدان ضعف دولت سیزدهم در بسیاری از حوزه‌ها  تنها به چهره‌های طیف اصلاح‌طلبان و مستقلین باز نمی‌گردد. بلکه حالا می‌بینیم که اصولگرایان هم در صف منتقدان دولت حضور دارند و معتقدند که دولت سیزدهم تاکنون نشان داده که تجربه و توان لازم را برای اداره کشور ندارد. علت اصلی آن به شعارهای دولت باز می‌گردد. دولت سیزدهم برخلاف شعارهای رئیس‌جمهور که قبل از انتخابات اعلام کرد بود فراجناحی عمل خواهد کرد و در این مسیر از همه نیروهای نخبه و خبره در کنار سلایق سیاسی مختلف برای اداره کشور استفاده خواهد کرد حرکت نمی‌کند. اما اینگونه رفتار نکرد و آقای رئیسی از نیروهایی استفاده کرد که برخی از آنها تجربه لازم برای اداره سمت‌های اجرایی را نداشتند متاسفانه باید بگوییم که همچنان تاکید دارند که با همین چینش به فعالیت خود ادامه دهد. در ترکیب و آرایش بدنه دولت آقای رئیسی، از وزیران تا مدیران استانی ضعف سوابق مدیریتی دارند. برخی از مدیران حتی ارتباط شغلی و تحصیلی با سمتی که به‌عهده گرفتند؛ ندارند. از این منظر شاهد تذکرات مجلس به دولت هستیم و اختلاف نظر بین دولت و مجلس خواه ناخواه در حال افزایش است.»این تحلیلگر مسایل سیاسی با بیان اینکه دولت در سال آینده هم با تاثیرات شعارزدگی دست و پنجه نرم خواهد کرد، ادامه می‌دهد: «دولت حتی به وعده‌های خود در زمان انتخابات هنوز عمل نکرده است و این می‌تواند جزو چالش‌های سال آینده هم باشد. نمایندگان مجلس این موضوع را درک می‌کنند. قالیباف هم که محافظه کاری در تقابل با دولت را در دستور کار قرار داده است و تمام تلاش خود را می‌کند تا دولت کمترین لطمه را ببیند. با این وجود با گوشه و کنایه در سخنرانی‌های خود ایراداتی به دولت وارد می‌کند. امروز اصولگرایان تندرو هم انتقادهایی به دولت وارد می‌کنند. تمامی این انتقادها موجب شده که دولت عملا زیر سوال برود و نتواند تعهدات خود را نسبت به مردم انجام دهد چون در این زمینه با حاشیه‌هایی روبه‌رو است که کابینه‌اش برای او ساخته‌اند. مجلس به خوبی می‌داند که اگر بیش از این بخواهد از دولت حمایت کند، جایگاهش مورد انتقاد قرار می‌گیرد.»
آیتی در همین مورد و با اشاره به روابط مجلس و دولت در سال آینده اضافه می‌کند: «باتوجه به اینکه سال اینده انتخابات مجلس برگزار خواهد شد نمایندگان مجلس به‌دنبال آن هستند تا در دوره‌های بعدی هم از حوزه‌های انتخاباتی خود رأی آورند. از این رو ناچارند در مقاطعی برای مطالبات مردم در برابر دولت ایستادگی و مطالبات مردم را منتقل نمایند. نماینده مجلس زمانی که به حوزه انتخابیه خود وارد می‌شود و می‌بیند که گرانی سرسام‌آور است و بازار از ثبات برخوردار نیست و مردم با مشکلات اقتصادی روبه‌رو هستند و جوانان تحصیل‌کرده با شمار میلیونی از آنها مطالباتی دارند و افرادی هم که شاغلند دارای امنیت شغلی نیستند در برابر دولت انتقاد واعتراض می‌کنند. امروز نمایندگان نمی‌توانند پاسخ مردم را بدهند. از این رو چاره‌ای ندارد که در صحن مجلس به دولت اعتراض کنند هر مقدار هم به انتخابات مجلس نزدیک شویم اختلاف بین دولت و مجلس افزوده شده و انتقادات از سوی مجلس به دولت افزایش خواهد یافت.»

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.