تاریخ انتشار : دوشنبه 18 دی 1402 - 8:21
کد خبر : 146426

ریشه خارجی عملیات تروریستی کرمان

ریشه خارجی عملیات تروریستی کرمان

آرمان شرق-گروه بین الملل:اقداماتی همچون حادثه کرمان سبب پریشانی و غم و اندوه جامعه می‌شود و روح و روان مردم را آزرده می‌کند. این نوع عمل تروریستی هم‌چنین نشانگر اوج روحیه جنایتکارانه و تبهکارانه و ضد انسانی و عاری از هر گونه اخلاق می‌باشد، بطوریکه عمدا و با قصد، شهروندان کشور مورد هدف قرار می‌گیرند.  متاسفانه در دو دهه اخیر چنین اقداماتی توسط گروه‌های تکفیری و سلفی و تندروهای مذهبی اتفاق افتاده است.

ریشه خارجی عملیات تروریستی کرمان

سید محمود صدری

 

آرمان امروز : آنچه که در کرمان روی داد نوع خاص عمل تروریستی است؛ ترورها اگر در مورد افراد سیاسی  و شخصیتها و با اهداف معین صورت بگیرد اثرات روانی آن‌ در جامعه‌ کمتر بوده و بیشتر متوجه حاکمیت می‌گردد. اما اقداماتی همچون حادثه کرمان سبب پریشانی و غم و اندوه جامعه می‌شود و روح و روان مردم را آزرده می‌کند. این نوع عمل تروریستی هم‌چنین نشانگر اوج روحیه جنایتکارانه و تبهکارانه و ضد انسانی و عاری از هر گونه اخلاق می‌باشد، بطوریکه عمدا و با قصد، شهروندان کشور مورد هدف قرار می‌گیرند.  متاسفانه در دو دهه اخیر چنین اقداماتی توسط گروه‌های تکفیری و سلفی و تندروهای مذهبی اتفاق افتاده است.

در سه دهه اخیر طالبان در افغانستان و داعش و تکفیری ها در منطقه خاورمیانه بطور وسیع مرتکبین این اقدامات ضد بشری بوده‌اند؛ گروه‌هایی که مدعی به اصطلاح دینداری  و تابع شرع می‌باشند. اقدامات تروریستی علیه جوامع در صورتی موفق آمیز است که زمینه‌های ناامنی در آن کشور فراهم باشد.

بررسی‌ها نشان می دهد کشورهایی مستعد نفوذ این گروه‌های جنایتکار هستند که اولا  یک یا تعدادی از کشورها به شکلی تامین کننده نیازهای آشکار و یا پنهانی از قبیل جا و امکانات مالی و سیاسی و تبلیغی و دیگر حمایت‌های لازم برای تروریست‌ها باشند. مثلا ایالت باسک تا زمانی که از خاک فرانسه کمک می‌گرفت قادر به اقدامات تجزیه‌طلبانه و تروریستی بود و یا کردها وقتی مورد حمایت یکی از همسایگان‌ هستند ظرفیت اینکار را پیدا می‌کنند.  طالبان نیز از حمایت پاکستان برخوردار بود. ثانیا کشور مورد هدف، فاقد فضای سالم و عادی بوده و رویکرد امنیتی را دنبال کند؛ این دو عامل در مورد ایران صدق می‌کند.

همانطور که ذکر شد دلیل اینکه جمهوری اسلامی پس از چهل و اندی سال از پیروزی انقلاب، شاهد امکان حضور تروریست‌ها می‌باشد ناشی از اولا داشتن دشمنانی در بین کشورها در سطح جهان و ثانیا عدم عادی بودن وضع کشور پس از چهار دهه می‌باشد. این دو نکته موید این امر است که مقامات کشور نتوانسته‌اند در روابط خارجی موفق باشند و در امور داخلی نیز توفیق برقراری امنیت داخلی و عادی کردن شرایط را نداشته اند.  برای درک عمیق تر این موضوع و وضعیت ناهنجار ایران، نگاهی گذرا به کشورهای جهان نشانگر آن است که نه تنها قدرتهای بزرگ و پیشرفته در این زمینه از ثبات برخوردارند بلکه  کشورهای کوچک و تازه استقلال یافته همچون آسیای میانه و قفقاز و یا دولتهای عربی کوچک خلیج فارس نیز وضعیت بسیار بهتری نسبت به ایران‌ را دارند.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.