تاریخ انتشار : یکشنبه 12 شهریور 1402 - 7:28
کد خبر : 138105

رونمایی از ابتکار سلطان عمان

رونمایی از ابتکار سلطان عمان

آرمان شرق-گروه بین الملل:عبدالرضا فرجی راد دررابطه با ابتکار عمل سلطان عمان می گوید: وارد مرحله ای شده ایم که برخی از بندهای برجام ۲۰۱۵ منقضی شده و یا در آستانه منقضی شدن هستند و بر همین اساس طرفین به دنبال مفاد دیگری از توافق در چهارچوب برجام هستند. ابتکار سلطان عمان مبتنی بر یک توافق چند مرحله ای است که گام نخست آن نیز همین تبادل زندانیان و چشم پوشی از برخی تحریم هاست.

رونمایی از ابتکار سلطان عمان

«آرمان امروز» گزارش می دهد؛

 

آرمان امروز-رضا پورحسین: در تازه ترین اظهارات در رابطه با مذاکرات ایران و غرب، امیرعبداللهیان در پاسخ به سؤالی برجامی اظهار کرد: با مقامات عربستان درباره مناسبات دو کشور مذاکرات مثبت، سازنده و نتیجه بخشی داشتیم. در خصوص مسائل منطقه ایده‌ هایی را از مقامات عربستان دریافت کردیم و به دنبال این نیز مذاکراتی با سایر طرف ها نیز برای سایر مسائل انجام شده است.

وزیر خارجه درباره مذاکرات برجامی تاکید کرد: در خصوص توافق هسته‌ ای و مذاکره برای رفع تحریم‌ ها، همواره در مسیر دیپلماسی و مذاکره قرار داریم. انجام درست توافق غیرمستقیم اخیر ایران و آمریکا برای آزادی بخشی از اموال ما در بانک ‌های خارجی و تبادل زندانیان، تاثیر مثبت بر گفت ‌و گوهای غیرمستقیم برای رفع تحریم‌‌ها خواهد داشت.

وی گفت: ایران از اراده سیاسی لازم برای رسیدن به نقطه توافق و بازگشت همه طرف‌ ها به اجرای برجام برخوردار است.

درباره به کارگیری دیپلماسی برای لغو تحریم ‌ها، اکنون ابتکاری از سوی سلطان عمان روی میز قرار دارد و در چارچوب آن ابتکار، تبادل پیام‌ ها بین ما و طرف‌‌های دیگر در جریان است.

عبدالرضا فرجی راد، سفیر پیشین ایران در نروژ دررابطه با ابتکار عمل سلطان عمان می گوید: وارد مرحله ای شده ایم که برخی از بندهای برجام ۲۰۱۵ منقضی شده و یا در آستانه منقضی شدن هستند و بر همین اساس طرفین به دنبال مفاد دیگری از توافق در چهارچوب برجام هستند.

وی افزود: شنیده ها حاکی از این است که ابتکار سلطان عمان مبتنی بر یک توافق چند مرحله ای است که گام نخست آن نیز همین تبادل زندانیان و چشم پوشی از برخی تحریم هاست.

فرجی راد ادامه داد: آن چه مشخص است دیگر طرفین قصد ندارند تا یک توافق چند ده صفحه ای را مورد توافق قرار دهند بلکه گام به گام پیش می‌روند تا به نتایج مورد نظر خود دست یابند. این احتمال وجود دارد تا برخی از این توافق های مرحله ای نیز پس ازانتخابات ریاست جمهوری آمریکا صورتگیرد.

سفیر پیشین ایران در نروژ تصریح کرد: باید توجه داشت که توافق شده تا غنی سازی ایران در مرحله اول روی ۶۰ درصد تثبیت شود در حالی که در قالب برجام غنی سازی باید به حدود ۴ درصد می رسید و از سوی دیگر نیز در ماه آتی برخی محدودیت های ایران در حوزه تسلیحات نیز طبق برجام لغو می شود که این نیز نشان می دهد قالب برجام حفظ می شود و بدون این که توافقی جدید امضا شود، مواردی به آن اضافه خواهد شد.

از سوی دیگر در حالی که قرار است تا چند روز دیگر گزارش فصلی رافائل گروسی، مدیر کل آژانس بین‌‌‌المللی انرژی اتمی درباره فعالیت‌‌‌های هسته‌‌‌ای ایران منتشر شود. انتظار می‌‌‌رود آژانس اتمی در آن گزارش این جمع‌‌‌بندی را مطرح کند که ایران در حال ‌کاهش سرعت ذخیره ‌‌‌سازی اورانیوم با غنای ۶۰ درصد است.

داده‌‌‌های آژانس اتمی نشان خواهند داد ایران در حال کاهش دادن تولید اورانیوم غنی ‌‌‌شده خود است. رسانه‌ها، آزادسازی برخی از آمریکایی‌‌‌های بازداشت‌‌‌ شده در ایران را از نتایج این دیپلماسی مخفیانه توصیف کرده اند.

علی واعظ، مدیر گروه بین‌‌‌المللی بحران در این رابطه می گوید: به عنوان یک سیگنال دیپلماتیک، این اولین نشانه واقعی کاهش سرعت غنی‌‌‌سازی تهران پس از چندین سال ادامه توسعه است.

او می گوید: البته از لحاظ فنی، کاهش ۶۰ درصدی برای رفع نگرانی‌‌‌های مربوط به عدم اشاعه کمک چندانی نخواهد کرد.

همچنین مقامات آمریکایی اذعان کرده‌‌‌اند که از قبل شروع به کاهش اجرای تحریم‌‌‌ ها علیه فروش نفت ایران کرده‌‌‌ اند و به تهران اجازه می ‌‌‌دهند تا تولید خود را به بالاترین سطح از زمان شروع محدودیت‌‌‌ها در پنج سال پیش بازگرداند. به گفته مشاوران و شرکت‌‌‌هایی که محموله‌‌‌های نفتکش‌‌‌ها را دنبال می‌‌‌کنند، تولید و صادرات نفت ایران در ماه اوت به‌رغم تحریم‌‌‌های ایالات متحده افزایش یافت و تهران نفت خود را به خریداران از جمله چین می‌‌‌فروشد.

تحلیلگران می‌‌‌گویند که صادرات بیشتر نتیجه موفقیت ایران در دور زدن تحریم‌‌‌ های ایالات متحده و مسامحه واشنگتن در اجرای آنها است، زیرا دو کشور به دنبال روابط بهتر هستند.

گزارش جدیدی که رافائل گروسی قرار است منتشر کند از دو جهت برای تحلیلگران و کارشناسان اهمیت دارد؛ نخست اینکه منتظر هستند ببینند در این گزارش کدام یک از مسائلی که طی یکی دو ماه گذشته توسط رسانه‌‌‌های غربی در خصوص همکاری در خصوص برنامه هسته‌‌‌ای ایران گفته شده، صحت دارد و دیگر اینکه همکاری‌‌‌های ایران و آژانس در مورد مسائل باقی‌مانده چقدر پیشرفت داشته است.

یکی از مهم‌ترین مباحثی که به ویژه در یک ماه گذشته توسط رسانه‌‌‌های غربی و اسرائیلی به آن پرداخته شد، قطع یا کاهش غنی‌سازی ۶۰ درصد در ایران بود. حتی وال‌‌‌استریت ژورنال در گزارشی از رقیق ‌‌‌سازی اورانیوم غنی ‌شده ایران خبر داد که بسیار فراتر از قطع یا کاهش غنی‌‌‌ سازی است.

روزنامه وال استریت ژورنال روز جمعه ۱۹ مرداد در گزارشی نوشت که ایران تولید اورانیوم غنی‌‌‌شده در سطح نزدیک به استفاده برای مقاصد نظامی را به شکل قابل توجهی کاهش داده است.

در این گزارش به نقل از منابع خبری این روزنامه آمده که حتی برخی از ذخایر اورانیوم غنی‌‌‌شده ایران در روند رقیق‌‌‌سازی قرار گرفته است.

اگر ایران ذخایر اورانیوم ۶۰ درصد خود را رقیق کرده باشد در واقع گامی مهم در راستای مدیریت تنش برداشته و اگر این مساله در گزارش گروسی هم تایید شود، می‌‌‌تواند بر مذاکرات غیرمستقیم ایران و آمریکا در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل تاثیر بسزایی داشته باشد.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.