دنیای اقتصاد -گروه ورزش : بعد از فراز و فرودهای فراوان سرانجام فسخ قرارداد یحیی گل‌محمدی با باشگاه پرسپولیس به امضا رسید و این مربی از جمع سرخ‌پوشان جدا شد. این اتفاق در شرایطی رخ داد که شایعه شده بود ممکن است در دقیقه نود یحیی در پرسپولیس بماند و رضا درویش، مدیرعامل سرخ‌ها از باشگاه جدا شود. با این حال چنین اتفاقی رخ نداد.

دوشنبه‌شـب رســانه رسمی پرسپولیس خبر اقاله قرارداد را منتشر کرد و ساعاتی بعد در یک پست اینستاگرامی به قدردانی از زحمات گل‌محمدی پرداخت. حالا همه نگاه‌ها به برانکو است؛ گزینه اول جانشینی یحیی که تصاویری از دیدار نماینده باشگاه با او در اردوی تیم ملی عمان به انتشار رسیده است. مرد کروات اما داستان‌های خودش را دارد.

چرا پرسپولیس، برانکو را دوست دارد؟

پاسخ این سوال روشن‌تر از آن است که اصلا نیازی به بازگویی داشته باشد. اواسط دهه نود، مربی کروات در قامت یک منجی به فریاد پرسپولیس رسید و این تیم را به دوران اوجش بازگرداند. تیم او بسیار جام گرفت، فوتبال خوبی بازی می‌کرد و البته میراثی از خودش به جا گذاشت که تا سال‌ها بعد هم بهترین استفاده را به سرخ‌ها رساند. هواداران، او را معمار پرسپولیس مدرن می‌دانند و امیدوارند حضورش دوباره باعث ترمیم کاستی‌های تیم شود. برانکو تا پایان جام ملت‌های آسیا با فدراسیون فوتبال عمان قرارداد دارد و پیش از شروع نیم‌فصل دوم لیگ برتر آزاد خواهد شد.

چرا برانکو، پرسپولیس را دوست دارد؟

البته که ایوانکوویچ در تیم ملی و پرسپولیس نتایج قابل قبولی گرفته، اما فقط این نیست. او در کشورهای دیگری هم صاحب موفقیت شده است؛ از جمله در زادگاه خودش کرواسی که دو قهرمانی لیگ و دو قهرمانی حذفی با دینامو زاگرب به دست آورد، یا چین که با شاندونگ فاتح لیگ برتر این کشور شد. با این وجود وجه تمایز ایران با بقیه دنیا برای برانکو، شور و عشقی است که از سوی مردم دریافت می‌کرد. شاید او در کرواسی و چین مربی موفقی بود، اما هرگز برای پیاده‌روی در کوچه و خیابان مشکل چندانی نداشت و در وجب به وجب شهر با سیل واکنش‌های مثبت و مهربانانه مواجه نمی‌شد. این اتفاق منحصرا در ایران برای او رخ داد و خودش بارها بر این مساله صحه گذاشت. همین حالا برانکو در عمان نتایج بدی نگرفته؛ او یکی از معدود شکست‌های ژاپن در سالیان اخیر را در خاک سامورایی‌ها به حریف تحمیل کرده و از یک کشور ۴ میلیون نفری که لیگ درست و حسابی هم ندارد، تیم آبرومندی ساخته، اما حوصله برانکو آنجا سر می‌رود؛ جایی که مردمش خیلی فوتبال دوست ندارند و بسیاری از آنها بی‌تفاوت از کنار مرد کروات عبور می‌کنند. اگر برانکو در یک ماجراجویی سنگین دیگر به پرسپولیس برگردد، حتما بزرگ‌ترین انگیزه‌اش همین بوده. البته که پول و کسب درآمد هم برایش اهمیت زیادی دارد و قرار نیست مجانی یا حتی ارزان کار کند، اما وسوسه بزرگ او، بازگشت به موقعیتی است که در آن برای شمار زیادی از آدم‌ها یک «قهرمان محبوب» بود. هنوز هم وقتی پیرمرد در مورد ایران سخن می‌گوید، این حس و شور، پشت کلماتش حس می‌شود. آیا دوره دوم احتمالی در پرسپولیس هم همین‌قدر درخشان خواهد بود؟

شایعات عجیب

همزمان با موج اخباری که در مورد نزدیک بودن برانکو به پرسپولیس منتشر شده، بعضی گزارش‌ها هم دقیقا در مسیر عکس قرار دارد. این اخبار حاکی از آن هستند که گویا نمایندگان باشگاه بدون هماهنگی قبلی با ایوانکوویچ برای مذاکره با او راهی اردوی تیم ملی عمان شده‌اند و صرفا یک پیشنهاد ۳ ماهه تا پایان فصل را به مربی کروات داده‌اند؛ آنچه خشم او را برانگیخته است. به علاوه رضا درویش، مدیرعامل پرسپولیس هم مدعی شده برانکو برای ادامه کار خارج از قاره اروپا به کسب رضایت خانواده‌اش نیاز دارد که می‌تواند یک مانع دیگر در مسیر وصال او با پرسپولیس باشد.

گزینه‌های دیگر

با فضایی که اکنون به وجود آمده، عدم حضور برانکو در پرسپولیس قطعا مایه خشم هواداران این تیم خواهد شد، اما به هر حال اگر این اتفاق رخ بدهد باشگاه چاره‌ای غیر از فکر کردن به گزینه‌های دیگر ندارد. در همین راستا به نظر می‌رسد گزینه دوم پرسپولیس دراگان اسکوچیچ، سرمربی پیشین تیم ملی ایران باشد که در حال حاضر هدایت تیم زیر ۲۱ ساله‌های کرواسی را بر عهده دارد.