تاریخ انتشار : جمعه 26 فروردین 1401 - 22:22
کد خبر : 98573

موشک جدید اسرائیل برجام را زمین می‌زند؟

موشک جدید اسرائیل برجام را زمین می‌زند؟

آرمان شرق-گروه بین الملل:چنانچه ادعای اسرائیلی‌ها در تکمیل سیستم دفاع موشکی‌شان در سطوح مختلف،قرین واقعیت باشد، در آن صورت موازنۀ قوا در خاورمیانه به طور چشمگیری به سود آنها به هم خواهد خورد.از همین رو، اسرائیل تا رسیدن به آن نقطه، می‌کوشد تا راهِ هرگونه توافق بین ایران  آمریکا را سد کند و جایگزینی از یک رویارویی کم‌هزینه با جمهوری اسلامی را در چشم‌انداز متحدان غربی و عرب خود قرار دهد.

موشک جدید اسرائیل برجام را زمین می‌زند؟

یک کارشناس مسائل بین‌الملل نوشت: اگر آزمایش سامانۀ دفاع موشکی لیزری اسرائیل مطابق با ادعای بنی گانتس، واقعاً موفقیت‌آمیز بوده باشد، شانس احیای برجام لحظه به لحظه کاهش خواهد یافت.

به گزارش تازه‌نیوز، احمد زیدآبادی، روزنامه‌نگار و فعال سیاسی در یادداشتی در کانال تلگرامی‌اش نوشت:

اسرائیلی‌ها از آزمایش موفقیت‌آمیز سامانۀ دفاع موشکی لیزری خود خبر داده‌اند.

به گفتۀ بنی گانتس وزیر دفاع اسرائیل، این سامانه قادر است انواعِ خمپاره، راکت و موشکِ ضدتانک را رهگیری و منهدم کند. این سامانه به عنوان مکملِ سیستم دفاع ضد موشکی گنبد آهنین و بسیار ارزان قمیت‌تر از آن معرفی شده است.

اسرائیل از سال ها قبل،‌ توان موشکی ایران و گروه‌های همسو با آن بخصوص در جنوب لبنان و غزه را  تهدیدی علیه امنیت خود تعریف کرده است و با شتاب تمام می‌کوشد تا خود را در پشتِ حلقه‌های گوناگون سامانه های دفاع موشکی، ایمن سازد.

موشک جدید اسرائیل برجام را زمین می‌زند؟

این در حالی است که جمهوری اسلامی، توان موشکی خود و گروه‌های نیابتی‌اش را در سراسر خاورمیانه، ابزار مهمی  در جهت بازدارندگی اسرائیل از حملات گسترده به ایران و دیگر کانون‌های متحد خود در منطقه می‌داند.

چنانچه ادعای اسرائیلی‌ها در تکمیل سیستم دفاع موشکی‌شان در سطوح مختلف، قرین واقعیت باشد، در آن صورت موازنۀ قوا در خاورمیانه به طور چشمگیری به سود آنها به هم خواهد خورد.از همین رو، اسرائیل تا رسیدن به آن نقطه، می‌کوشد تا راهِ هرگونه توافق بین ایران  آمریکا را سد کند و جایگزینی از یک رویارویی کم‌هزینه با جمهوری اسلامی را در چشم‌انداز متحدان غربی و عرب خود قرار دهد.

اگر متحدان غربی و عربِ اسرائیل چنین چشم‌اندازی را واقع‌بینانه ارزیابی کنند، دیگر انگیزۀ اصلی‌شان را برای تلاش جدی در جهت دستیابی به توافق با ایران از دست خواهند داد.

اگر آزمایش سامانۀ دفاع موشکی لیزری اسرائیل مطابق با ادعای بنی گانتس، واقعاً موفقیت‌آمیز بوده باشد، شانس احیای برجام لحظه به لحظه کاهش خواهد یافت، مگر اینکه محافل حامی این توافق در ایران و آمریکا دست بجنبانند و تا دیر نشده، اسرائیلی‌ها و محافل حامی آنها در حزب جمهوریخواه را در مقابل عمل انجام شده قرار دهند.

چه نغز و شیرین گفته است مولاعلی:
الفُرصَهُ تَمُرُّ مَرَّ السَّحابِ ،فانتَهِزُوا فُرَصَ الخَیرِ ( فرصت‌ها مانند ابر زودگذرند، پس فرصت‌های خیر را دریابید.)

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.