قند مکرر!

   پرسپولیس و سودای دبل

بیست‌ودومین دوره لیگ برتر از هر جهت به کام پرسپولیس بود. سرخ‌پوشان با اوج‌گیری در حساس‌ترین مقطع فصل یعنی هفته‌های پایانی، عقب‌افتادگی خود را نسبت به سپاهان و استقلال جبران کردند و جام قهرمانی را بالای سر بردند. حالا اما پرسپولیس به دنبال فتح جام حذفی و دبل قهرمانی است؛ آنچه به اصطلاح فوتبالی‌ها «خامه روی کیک» تلقی می‌شود. پرسپولیس و سایپا تنها تیم‌های تاریخ فوتبال ایران هستند که در یک فصل موفق به فتح لیگ و جام حذفی شده‌اند. سایپا یک بار این کار را انجام داده و پرسپولیس دو بار. بنابراین اهمیت مسابقه امشب برای سرخ‌ها روشن است. آنها با تمام قوا برابر رقیب دیرینه صف‌آرایی خواهند کرد تا در کسب دوگانه هت‌تریک کنند.

این بازی اما برای پرسپولیس به اندازه دو جام می‌ارزد؛ چرا که اگر سرخ‌ها موفق به کسب عنوان قهرمانی در مسابقات حذفی شوند، به‌طور خودکار سوپرجام را هم تصاحب خواهند کرد. از سوی دیگر در صورت پیروزی بر استقلال در مسابقه امشب، برای نخستین بار تعداد بردهای پرسپولیس در دربی از استقلال بیشتر خواهد شد که اتفاق بسیار مهمی است. اگر هنوز متقاعد نشدید که این مسابقه چقدر برای قرمزها ارزش دارد، یادتان باشد استقلال با ۷ عنوان قهرمانی پرافتخارترین تیم جام حذفی به شمار می‌رود و پرسپولیس با ۶ قهرمانی در تعقیب این تیم است. بنابراین اگر قرمزها این جام را بگیرند، آنجا هم با رقیب دیرینه مساوی خواهند شد که آن هم شیرینی خاص خودش را دارد.

نکته عجیب اینکه پرسپولیس امسال در مسابقات جام حذفی کلین‌شیت نداشته است. قرمزها ابتدا بعد از تساوی ۲-۲ برابر ون‌پارس اصفهان، این تیم را در ضربات پنالتی شکست دادند. در ادامه قرمزها یکی از بهترین و شیرین‌ترین بردهای فصل را به دست آوردند و ۴‌بر۲ از سد سپاهان گذشتند. در یک‌چهارم نهایی شاهد برتری ۲بریک پرسپولیس برابر گل‌گهر بودیم و سرانجام در نیمه‌نهایی هم پرسپولیس با حساب ۳بریک از سد هوادار گذشت. آیا نخستین کلین‌شیت پرسپولیس در مهم‌ترین مسابقه جام حذفی رقم خواهد خورد؟ در مورد ترکیب اصلی پرسپولیس تقریبا جای ابهام خاصی وجود ندارد و انتظار می‌رود این تیم با این نفرات مسابقه امشب را آغاز کند: علیرضا بیرانوند، گئورگی گولسیانی، مرتضی پورعلی‌گنجی، دانیال اسماعیلی‌فرد، علی نعمتی، میلاد سرلک، سروش رفیعی، سعید صادقی، مهدی ترابی، وحید امیری و عیسی آل‌کثیر.

   استقلال و عطش انتقام

آن سوی میدان اما این عطش «انتقام» است که حرف اول و آخر را می‌زند. استقلال در نیم‌فصل دوم بدجوری اوج گرفته و در مقطعی از ماه‌های گذشته، از نظر کیفی تبدیل به بهترین تیم لیگ شده بود. با این حال آبی‌ها در بدترین زمان ممکن دچار لغزش شدند و دربی برگشت را به رقیب دیرینه باختند. در آن بازی، تیم ساپینتو هیچ نشانی از آن استقلال مدعی و قبراق ماه‌های گذشته نداشت. شاید جالب باشد بدانید از ابتدای نیم‌فصل دوم لیگ برتر تنها تیمی که از استقلال گل نخورده، همین پرسپولیس بوده است. آبی‌ها با عملکرد ضعیف در دربی نه‌تنها خودشان را از کورس قهرمانی خارج کردند، بلکه عملا فرش قرمز را برای فتح جام زیر پای پرسپولیس انداختند؛ طبیعتا تحمل این دومی سخت و عذاب‌آورتر هم بود! استقلالی‌ها روز سوم اردیبهشت شاهد جشن و پایکوبی بازیکنان پرسپولیس در استادیوم آزادی بودند؛ جایی که افراط و زیاده‌روی شماری از سرخ‌پوشان مثل علیرضا بیرانوند، عذاب آنها را دوچندان کرد. از آن زمان به بعد شاهد انواع رجزخوانی‌ها در اردوگاه آبی بودیم. بازیکنان و پیشکسوتان این تیم بارها در مصاحبه‌های خود پرسپولیسی‌ها را تهدید کردند که انتقام آن باخت را خواهند گرفت و حالا این موقعیت در فینال جام حذفی فراهم شده است، روزی که استقلال می‌تواند با یک تیر دو نشان بزند؛ هم آتش خشم خود را خاموش کند و هم فصل پرفراز و نشیب جاری را با یک سکانس شیرین به پایان ببرد. ریکاردو ساپینتو، سرمربی پرتغالی استقلال در روزهای آغازین حضورش روی نیمکت این تیم وعده داد چهار جام قهرمانی کسب می‌کند. از این تعداد اما تا کنون فقط کسب یکی محقق شده است؛ سوپرجام.

در لیگ برتر دست آبی‌ها از قهرمانی کوتاه ماند و مسابقات لیگ قهرمانان آسیا هم کلا تعطیل بود. حالا حداقل با فتح جام حذفی، ساپینتو می‌تواند بر نیمی از وعده‌اش جامه عمل بپوشاند. استقلال در ۲۷ دربی اخیر تنها دو پیروزی در جریان مسابقه داشته که واقعا آمار بدی است. از سوی دیگر حسین حسینی به عنوان کاپیتان آبی‌ها هم هنوز موفق نشده در وقت‌های عادی و اضافی رقیب سنتی را شکست بدهد.

اگر امروز استقلال برنده دربی باشد، علاوه بر بهبود این دو طلسم منفی، بار دیگر آبی‌ها در شمار پیروزی‌های شهرآورد از رقیب سنتی پیش خواهند افتاد. هم‌اکنون از صد دربی برگزار شده، پرسپولیس و استقلال برنده ۲۶ مسابقه بوده‌اند و ۴۸ دیدار هم به تساوی کشیده شده است. استقلال در جام حذفی امسال فقط یک گل خورده که در همان نخستین مسابقه و در جریان برتری ۲‌بر‌یک برابر تراکتور بوده است. در ادامه آنها توانستند ملوان، پارس جنوبی جم و نساجی را با دو، یک و چهار گل شکست بدهند و به فینال برسند. گفته می‌شود کوین یامگا به دلیل مصدومیت در این دیدار غایب است. در مورد آسیب‌دیدگی عارف غلامی هم حرف و حدیث‌هایی به گوش می‌رسد، هرچند می‌گویند زیاد جدی نیست. انتظار می‌رود استقلال بازی امشب را با این ترکیب شروع کند: حسین حسینی، رافائل سیلوا، محمدحسین مرادمند، صالح حردانی، جعفر سلمانی، سعید مهری، روزبه چشمی، آرش رضاوند، محمد محبی، مهدی قائدی و ارسلان مطهری.