احضــار‌بــازار

دنیای اقتصاد : در شرایطی که رقابت برای کسب عنوان قهرمانی بین پرسپولیس و استقلال حسابی داغ شده است، به نظر می‌رسد بخش بزرگ و زشتی از این جدال هم بیرون از مستطیل سبز در جریان است؛ آنجا که انواع و اقسام رفتارهای عجیب از اهالی و منتسبان به دو باشگاه سر می‌زند و هر کدام که دست از پا خطا می‌کنند، طرف مقابل دنیا را روی سر خودش می‌گذارد. نتایج این وضعیت، احضار پیاپی افراد خاطی به کمیته انضباطی است که خب البته در شرایط بد اقتصادی موجود، به منبع درآمد چشمگیر و ارزنده‌ای برای فدراسیون تبدیل شده است! تنها طی همین چند روز گذشته، چند مورد دعوت به کمیته انضباطی و اخلاق داشتیم که مرور گذرای آنها می‌تواند تصویری روشن‌تر از آشفته‌بازار بالاترین سطح از فوتبال باشگاهی کشور به مخاطب ارائه بدهد. ابتدا بگذارید خرده داستان‌ها را مرور کنیم.

آرش رضاوند: تا پیش از این استقلالی‌ها گمان می‌کردند با توجه به اینکه دربی رفت با میزبانی پرسپولیس یک-یک مساوی شده و دربی برگشت با میزبانی آنها صفر-صفر به پایان رسیده، در صورت برابری امتیازات در روز آخر، این تیم با قانون گل زده در خانه حریف برنده جام خواهد شد. با این حال سهیل مهدی، مسوول برگزاری مسابقات سازمان لیگ با حضور در یک برنامه تلویزیونی رسما اعلام کرد چنین نیست و در این شرایط گل زده در خانه حریف ارزشی نخواهد داشت. این مساله با خشم و اعتراض استقلالی‌ها مواجه شد؛ در حدی که آرش رضاوند یک استوری با کلیدواژه «قانون جنگل» منتشر کرد و در پی آن به کمیته انضباطی احضار شد. هنوز نتیجه بررسی این پرونده مشخص نشده است.

حسین حسینی: در پایان بازی استقلال برابر آلومینیوم در اراک، یک دختر نوجوان هوادار تیم ‌میهمان به سمت زمین یورش برد تا دروازه‌بان استقلال را ببیند. در شرایطی که عوامل برگزاری مسابقه مانع از این اتفاق شده بودند و به نظر می‌رسید این خانم کمی هم ترسیده است، حسینی به آنها نزدیک شد و برای لحظاتی کوتاه این هوادار را در آغوش کشید. موضوع بلافاصله با اعتراض برخی رسانه‌های تندرو مواجه شد تا اینکه کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال با سرعت عملی عجیب و حکمی بحث‌برانگیز، کاپیتان استقلال را ۳۰۰ میلیون تومان جریمه کرد. بعد از بازی استقلال و شمس‌آذر، حسینی با طعنه به کمیته انضباطی مدعی شد این مبلغ را می‌پردازد و از عبارت «فدای سر آن خانم» استفاده کرد. دوباره همان رسانه‌ها خواهان بررسی مجدد پرونده حسینی شدند و به این ترتیب بار دیگر گلر استقلال احضار شد! این پرونده که جنس آن تا حدی با سایر موارد انضباطی تفاوت دارد، با حساسیت افکار عمومی مواجه شده است.

دانیال اسماعیلی‌فر: اگر قرار بود فهرست جنجال‌سازان بالقوه فوتبال ایران را ردیف کنیم، احتمالا دفاع راست فعلی پرسپولیس جایی اواخر صف قرار می‌گرفت. اسماعیلی‌فر به‌طور کلی بازیکن خوش‌اخلاقی است، اما از دل شادی گل او بعد از گشودن دروازه نفت آبادان تصویری کشف شده که توهین به شخص یا اشخاصی از آن برداشت می‌شود. انتشار این تصویر با هیاهوی گسترده رقبای پرسپولیس همراه شد و حالا قرار است کمیته انضباطی در این مورد نظر بدهد. روز گذشته هم یک رسانه خبر از محرومیت یک‌جلسه‌ای مدافع پرسپولیس داد.

کیانوش رحمتی: در شرایطی که خود جواد نکونام هم متهم است به اینکه در پایان بازی استقلال و شمس‌آذر به سمت اردوگاه تیم مقابل شادی تحریک‌آمیز انجام داده، گناه یکی از دستیاران پرشمار او یعنی کیانوش رحمتی آشکارتر از این حرف‌هاست. پس از پایان این بازی، ویدئویی شفاف از استفاده رحمتی از الفاظ رکیک منتشر شده که طبیعتا احضار او به کمیته‌های اخلاق و انضباطی را در پی آورده است. فقط خودتان ببینید چه خبر است. خدا هفته‌های سرنوشت‌ساز پایانی را به خیر کند!

پرونده‌سازی نکنید؛ زشت است!

هفته‌های پایانی لیگ بیست‌وسوم فوتبال ایران با انبوهی از جنجال‌های انضباطی و احضار خاطیان به کمیته‌های مربوطه همراه شده و فضای بسیار پرتنشی را به وجود آورده است. در این میان یک عده به وضوح از قانون تخطی می‌کنند و رفتارهای غیراخلاقی دارند که تکلیف‌شان روشن است و طبیعتا باید جریمه شوند. بخش دیگری از موارد، اما واقعا این‌طوری است که انگار یک عده با ذره‌بین به جان اردوگاه رقیب افتاده‌اند تا یک رفتار مشکوک پیدا کنند و دردسر بسازند. این جنس کارها حقیقتا زشت است. پرونده‌سازی کار آدم‌های آزاده نیست. بگذارید رقابت در فضایی سالم‌تر و جوانمردانه‌تر دنبال شود. آنکه پیگیر انداختن دیگران است و برای حذف آنها اتهامات واهی می‌سازد، بیش از هر چیز دیگری نشان می‌دهد خودش آدم ضعیفی است.