تاریخ انتشار : پنجشنبه 26 بهمن 1402 - 14:29
کد خبر : 148674

حمید درخشان: دستیاران قلعه‌نویی نتوانستند به او کمک کنند

حمید درخشان: دستیاران قلعه‌نویی نتوانستند به او کمک کنند

حمید درخشان: دستیاران قلعه‌نویی نتوانستند به او کمک کنند تیم ملی فوتبال کشورمان در مرحله نیمه نهایی جام ملت‌های آسیا به قطر، میزبان بازی‌ها باخت تا دست قلعه‌نویی و شاگردانش از رسیدن به قهرمانی در این مسابقات کوتاه بماند. حالا حسرت رسیدن به فینال جام ملت‌ها و قهرمانی در آن از پنجاه سال می‌گذرد و

حمید درخشان: دستیاران قلعه‌نویی نتوانستند به او کمک کنند


تیم ملی فوتبال کشورمان در مرحله نیمه نهایی جام ملت‌های آسیا به قطر، میزبان بازی‌ها باخت تا دست قلعه‌نویی و شاگردانش از رسیدن به قهرمانی در این مسابقات کوتاه بماند. حالا حسرت رسیدن به فینال جام ملت‌ها و قهرمانی در آن از پنجاه سال می‌گذرد و باید به فکر چاره بود تا شاید در دوره بعد بتوانیم با یک برنامه‌ریزی مناسب و نسلی تازه به آنچه که فوتبال‌مان استحقاقش را دارد، برسد. با حمید درخشان یکی از پیشکسوتان فوتبال ایران که هم به عنوان بازیکن و هم مربی سابقه حضور در تیم ملی را دارد درخصوص وضعیت تیم ملی گپ و گفتی ترتیب دادیم که ماحصل آن را در ادامه می‌خوانید.

‌نظر شما درباره عملکرد تیم ملی در جام ملت‌ها چیست؟
طبیعتا هیچ کسی راضی نبوده. وقتی تیم شما اوت می‌شود و برمی‌گردد چه کسی می‌تواند راضی باشد تا ما بگوییم تیم خیلی عالی بود یا اینجا و آنجایش خوب بوده؟ با این فراز و نشیب‌هایی که داشتیم عملکرد تیم ملی خیلی راضی‌کننده نبود‌.
‌چرا فراز و نشیب تیم ملی در بازی‌ها تا این حد محسوس بود؟
بله، ثبات لازم را در قیاس با تیمی که قهرمان شد، نداشتیم. چطور از تیمی که در بازی‌های تدارکاتی با چهار گل شکستش دادیم در حد فاصل کمی سه گل دریافت می‌کنیم؟ ما فراز و نشیب‌های بسیار زیادی داشتیم. ما از اوایل جام ملت‌ها تا رسیدن به مرحله حذفی آنچه لازم بود را نداشتیم.
‌علتش تغییرات زیاد در ترکیب بود یا دلایل دیگری داشت؟
این سوال را آدم می‌شنود خنده‌اش می‌گیرد! وقتی ترکیب عوض می‌‌شود یعنی چه؟ مگر قرار بود ۱۱تا بازیکن ببرند با همان ۱۱ بازیکن بازی کنید؟ این همه بازیکن بردند که چه کار کنند؟ باید استفاده کنند دیگر. باید حرفه‌ای‌تر به قضیه نگاه کنیم. وقتی نتوانستیم از بازیکنان استفاده بهینه کنیم بعد باید بگوییم ترکیب عوض می‌شده؟ اصلا قابل قبول نیست!
‌مدیریت در این نتایج چقدر نقش داشت؟
بحث فراوان دارد که در اینجا نمی‌گنجد! اما بحث فنی خیلی مهم است. تصمیم‌گیرندگان مرحله بعدی صحبت‌ها باشد! اولویت را بگذارید فنی و اینکه مهره‌های خوبی داشتیم، اما استفاده بهینه از آنها نشد. ما برای قهرمانی همه ‌چیز داشتیم حالا باید کالبدشناسی کنید و ببینید چرا از این داشته‌ها به خوبی بهره نبردیم. ما اگر در فینال می‌باختیم تا این حد دل‌مان نمی‌سوخت!
‌تقریبا با تاکتیک بازی با ژاپن مقابل قطر بازی کردیم. با حضور بازیکنان تکنیکی و سرعتی بهتر نبود مقابل قطر بیشتر روی زمین بازی می‌کردیم؟
کاملا همین‌طور است. ابزار خوبی برای برد وجود داشت منتها باید از اینها به خوبی استفاده می‌کردیم تا بازدهی خوبی داشته باشند یعنی به فینال برسیم و قهرمان شویم. این شاخصه‌هایی هست که داشتیم اما از آن کمتر بهره بردیم.
‌کادرفنی انتقادات را مغرضانه می‌دانند و برنمی‌تابند!
انتقادات سازنده چه ایرادی دارد؟ ما دشمنی یا عنادی با کسی نداریم. اگر هم نظرمان را می‌گوییم نظر فنی است و فقط به خاطر دلسوزی است. انتقاد سازنده را مطرح می‌کنیم حالا بقیه مسائل را قاطی می‌کنند و می‌خواهند صورت مساله را پاک کنند آن دیگر یک‌ بحث دیگر است.
‌اعضای پرتعداد کادرفنی توانستند کمک ویژه‌ای به سرمربی تیم‌ ملی کنند؟
معتقدم کمک خوب است حتی کمک‌های زیاد هم خوب است. در یک کلاسی آقای گاس هیدینگ با ۱۲، ۱۳ دستیار شرکت کرد. مهم نیست تعداد دستیار چند نفر باشند مهم این است چه کسانی می‌توانند کمک کنند و این توانایی را دارند.
‌افرادی که بودند توانایی کمک به سرمربی را داشتند؟
به نظر من نتوانستند به ایشان کمک کنند، چون اگر کمک می‌کردند ما موفق می‌شدیم.
‌قطر در آستانه جام ملت‌ها تغییراتی در کادرفنی داشت و کی روش را برکنار کرد.
آفرین! در جام ملت‌ها به عراق که باختیم، گفتم که ایشان به لحاظ فنی خوب نیست و نمی‌تواند به ما کمک کند، اما همه علیه ما شدند و گفتند شما اشتباه می‌کنید اما حالا متوجه شدند که درست می‌گفتیم و کی‌روش به لحاظ فنی یک مربی معمولی معمولی بود. وقتی با او جام جهانی رفتیم هم با اما و اگر بود و دوره آخر با همت بچه‌ها و کمک اسکوچیچ بود که قاطعانه صعود کردیم.
‌هنوز هم خیلی‌ها اعتقاد دارند رفتار خوبی با اسکوچیچ نداشتیم؟
برخورد خوب و کار درستی انجام دادیم که مشخص است. باید به خارجی و داخلی عزت بگذاریم و این فرهنگ را در فوتبال جا بیندازیم.
‌نظر شما درباره ادامه همکاری با قلعه‌نویی؟
تصمیمی است که فدراسیون فوتبال گرفته و باید تابع تصمیمات‌شان بود!
‌از پیشکسوتان در این زمینه نظری خواستند؟
تصمیم خودشان بود و از ما که نظر نگرفتند.
‌موافق ادامه همکاری با قلعه‌نویی هستید؟
کاری که انجام شده چه چیزی را می‌شود تغییر داد؟ نمی‌شود تغییر داد که!
‌پس تصمیمی است که گرفته شده و باید از او حمایت کرد؟
تصمیمی است که گرفته شده و باید کمکش کرد و باید بازوهای او را قوی‌تر کرد.

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.