تاریخ انتشار : شنبه 22 مهر 1402 - 9:02
کد خبر : 140761

حفره اطلاعاتی اسرائیل

حفره اطلاعاتی اسرائیل

آرمان شرق-گروه بین الملل:نتایج جنگ هر چه باشد، به احتمال زیاد نتانیاهو یکی از بازندگان خواهد بود.اکنون هم نتانیاهو در مظان این اتهام قرار دارد که سیاست‌های او و طیف راستگرای متحدش شکاف داخلی در اسرائیل را چنان تعمیق کرده که برونداد آن تضعیف نهادی اسرائیل از جمله در ارتش و سازمان‌های امنیتی بود و در نتیجه آن به زعم مخالفان، حماس توانست نقشه پیچیده خود را برای تحمیل شکست راهبردی و پیچیده امنیتی و اطلاعاتی به اسرائیل عملی کند.

حفره اطلاعاتی اسرائیل

 

 

آرمان امروز – سرویس بین الملل: در این چند روز برخی از تبانی نتانیاهو در حمله بی‌سابقه حماس به شهرک‌های اسرائیلی در حومه غزه سخن می‌گویند. این تحلیل هم معطوف به دو انگاره است، نخست باور صاحبان آن به توانمندی خارق العاده دستگاه‌های امنیتی اسرائیل و به تبع آن محال دانستن غافلگیری آن‌هاست و دوم این که می‌گویند نتانیاهو به این جنگ برای رهایی از مخمصه داخلی نیاز داشت و استشهاد می‌کنند که با شروع جنگ تظاهرات علیه او پایان یافت. به نظر می رسد این دست تحلیل‌ها نتیجه فقر شناختی از اسرائیل و فلسطین است.

واقعیت این است که صحبت از تبانی نتانیاهو بیشتر یک طنز است تا یک تحلیل. صابر گل عنبری در این رابطه می گوید: اساسا در سیستم اسرائیل هیچ امکانی برای تبانی در این سطح وجود ندارد. این که اجازه دهند حماس حمله‌اش را انجام دهد و بیش از هزار اسرائیلی کشته شود، فقط به خاطر این که نتانیاهو می‌خواهد به اعتراضات مخالفان پایان دهد یا می‌خواهد جنگی منطقه‌ای راه بیندازد و به دنبال بهانه‌ای بزرگ بوده – تحلیل شاخداری که حتی هیچ یک از مخالفان نتانیاهو هم مطرح نکرده است اما در اینجا به عنوان یک کشف کارشناسی مطرح می‌شود. اما کسانی که این نوع تحلیل‌ها را مطرح می‌کنند، غافل از این هستند که جستن نتانیاهو از مخمصه داخلی فعلا به علت شرایط جنگی موقت است و بعد از اتمام جنگ به احتمال زیاد کمیته وینوگراد دیگری برای تحقیق درباره علل و عوامل این شکست راهبردی اطلاعاتی و امنیتی و آماده نبودن ارتش برای دفع حمله روز شنبه حماس تشکیل خواهد شد.

در واقع یکی از دلایل طولانی شدن جنگ و حملات بی‌رحمانه و هیستریک به غزه و همچنین دعوت نتانیاهو از مخالفان برای پیوستن به کابینه، تلاش برای تحقق دستاورد بزرگی است که خود را با آن از مخمصه تحقیقات کمیته احتمالی برهاند. بنابراین نتایج جنگ هر چه باشد، به احتمال زیاد نتانیاهو یکی از بازندگان خواهد بود.اکنون هم نتانیاهو در مظان این اتهام قرار دارد که سیاست‌های او و طیف راستگرای متحدش شکاف داخلی در اسرائیل را چنان تعمیق کرده که برونداد آن تضعیف نهادی اسرائیل از جمله در ارتش و سازمان‌های امنیتی بود و در نتیجه آن به زعم مخالفان، حماس توانست نقشه پیچیده خود را برای تحمیل شکست راهبردی و پیچیده امنیتی و اطلاعاتی به اسرائیل عملی کند.

البته باز با قاطعیت نمی‌توان گفت که اگر چنین شرایط داخلی دشواری بر اسرائیل حاکم نبود، حماس نمی‌توانست چنین حمله‌ای را اجرایی کند. واقعیتی که از دید ناظران و تحلیل‌گران مغفول مانده بود، این که حماس در یک دهه اخیر در منطقه کوچک و تحت محاصره شدید غزه توانست توانمندی‌های نظامی خود را به دور از دید ناظران به طرز عجیبی بالا ببرد؛ به نحوی که در هر جنگی- در پنج شش جنگ ۱۵ سال اخیر – نسبت به جنگ قبل آماده‌تر ظاهر شد و در حالی که ناظران موشک‌ها و توانایی‌های نظامی آن را به سخره می‌گرفتند، حماس کار خود را پیش می‌برد تا این که اخیرا چنین حمله ترکیبی و پیچیده‌ای را در سالگرد جنگ اکتبر ۱۹۷۳ با برنامه‌ریزی دقیق در سایه فریب راهبردی دو ساله اجرا کرد که بیشتر به فیلم‌های تخیلی و هالیوودی می‌ماند.

در آن سو هم نباید در پیش بینی نتایج جنگ صرفا نظر به تهدیدات اعلامی دو طرف و بدون شناختی دقیق از پیچیدگی‌ها و محذورات شتاب کرد. چنان که در یادداشت قبلی هم گفته شدَ، صرفا در قالب اما و اگر و احتمال می‌توان پیش‌بینی‌هایی کرد. خود اسرائیل رسما هدف نابودی حماس، یا خلع سلاح آن و کنترل غزه را اعلام نکرده ودلیل آن هم دشواری تحقق این اهداف است. به نظر می‌رسد فعلا هدف اسرائیل حتی الامکان تضعیف حداکثری شاخه نظامی حماس برای ایجاد بازدارندگی طولانی مدت از طریق سیاست زمین سوخته است. در واقع نابودی قسام و حماس مستلزم نابودی جغرافیای نوار غزه است که امکانپذیر نیست.

توانمندی‌های نظامی حماس در شهری تونلی به وسعت ۴۰۰ کیلومتر مربع در زیر جغرافیایی غزه است که بعضا تا داخل اسرائیل نیز امتداد دارد. در این رابطه علی اکبر صالحی گفته است که  این روزها حماسه فلسطینی‌ها و رزمندگان حماس در مبارزه با دشمن صهیونیستی رنگ و بوی دیگری گرفته است. در یک هفته اخیر دنیا شاهد رقم خوردن متفاوت‌ترین نوع مقابله مبارزان فلسطینی با اشغالگران قدس و رونمایی از قدرت کم سابقه حماس با وارد کردن ضربات غیرقابل باور به اسرائیل است. به طوری که رهبری فرمودند به هیمنه اطلاعاتی این رژیم لطماتی وارد شده که غیرقابل جبران است.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.