تاریخ انتشار : سه شنبه 4 اردیبهشت 1403 - 9:47
کد خبر : 151942

جنجال سلاح هسته‌ای در بهارستان

جنجال سلاح هسته‌ای در بهارستان

آرمان شرق-گروه سیاست:«ما دانش تولید هر نوع سلاحی را داریم اما دنبال استفاده از سلاح هسته‌ای نیستیم همانطور که دانش تولید موشک و ماهواره‌بر داریم این ها را داریم اما چیزی که ضرورت کشور است را تولید می‌کنیم.»

جنجال سلاح هسته‌ای در بهارستان

آرمان امروز، گروه سیاسی: باتوجه به اینکه مسوولان عالی‌رتبه نظام همواره بر صلح‌آمیز بودن برنامه‌های هسته‌ای ایران تاکید دارند ولی باز هم یکی از نمانیدگان تندرو مجلس ساخت سلاح هسته‌ای را کاری آسان خواند. جواد کریمی قدوسی، نماینده مشهد در مجلس یازدهم در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «در صورت صدور اذن تا انجام اولین آزمایش یک هفته فاصله می‌باشد.»

توئیت کریمی قدوسی با واکنش‌هایی از سوی کاربران و فعالان رسانه‌ای مواجه شد و البته هم در داخل و هم خارج از مجلس واکنش برانگیز بود. «شهریار حیدری»، نایب رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس درخصوص توییت یکی از نمایندگان که اشاره غیرمستقیمی به تولید و آزمایش سلاح هسته‌ای داشت، گفت: «به‌عنوان کمیسیون تخصصی عرض می‌کنیم که ما هیچگونه سلاح هسته ای نه ساخته‌ایم و نه داریم؛ من تعجب می کنم از این نماینده که واقعا می‌خواهد کجا آزمایش کند، کجا هست؟ چه کسی دارد؟ برابر فتوای شرعی مقام معظم رهبری ما نه سلاح هسته ای داریم و نه قصد استفاده از آن را داریم، بنابراین اساسا این موضوع منتفی است، دانش این کار را داریم اما نه دنبال ساخت و نه استفاده از سلاح هسته‌ای نیستیم. ضرورت هم ندارد، در دنیای امروز که چندین طرف مجهز به سلاح هسته‌ای هستند، رژیم صهیونیستی خودش ده‌ها کلاهک هسته‌ای در اختیار دارد؛ در نتیجه تهدید کردن با سلاح هسته ای نه کار درستی است، نه معقولانه است و نه در ژئوپلیتیک امروز جواب می دهد.

حالا ممکن است ایشان منظورش چیز دیگری باشد و تعبیر درستی از صحبت ایشان نشده باشد اما اگر واقعا به این صراحت صحبت کردند من هم به صراحت عرض می‌کنم که نه دنبال ساخت و نه دنبال استفاده از این سلاح نیستیم.»  نایب رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در رابطه با تضعیف وزارت خارجه با چنین اظهارنظرهایی، گفت: ببینید دستگاه دیپلماسی دارد تلاش خود را برای توسعه رابطه ایران با دیگر کشورها انجام می دهد، متاسفانه برخی از این اظهارنظرهای غیرکارشناسی و به دلیل عدم اطلاعات درست است، چون اطلاعات درستی ندارند حرف های غیردقیق مطرح می کنند. نفس این موضوع باعث می شود که چنین شائبه ای ایجاد شود و انتظارات و توقعاتی در میان ملت های مختلف برای دفاع از خود ایجاد کند. از آن جهت ممکن است سخنان نماینده تحت تاثیر انتظارات باشد؛ ولی در حقیقت ما نه سلاح هسته ای تولید کردیم، نه تولید می کنیم و نه استفاده می‌کنیم. بنابراین این موضوع از اساس تکذیب می شود چراکه فتوای مقام معظم رهبری وجود دارد و رعایت آن یک ضرورت است، از نظر عقلی و منطقی نیازی به استفاده از آن نداریم از نظر قدرت ژئوپلیتیک ایران در منطقه و استراتژی هم ما نیازی به تولید سلاح هسته ای نداریم.»

حیدری در همین مورد ادامه داد: «ما دانش تولید هر نوع سلاحی را داریم اما دنبال استفاده از سلاح هسته‌ای نیستیم همانطور که دانش تولید موشک و ماهواره‌بر داریم این ها را داریم اما چیزی که ضرورت کشور است را تولید می‌کنیم.»

دکترین هستهای ایران شفاف است

«ناصر کنعانی»، سخنگوی وزارت امور خارجه روز گذشته در نشست خبری خود با اشاره به برنامه هسته‌ای ایران گفت: «دکترین هسته‌ای ایران شفاف روشن است و استفاده صلح آمیز هسته‌ای را حق مسلم خود می‌دانیم. ما فعالیت‌های هسته‌ای خود را در قالب همکاری با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی دنبال می‌کنیم و موضوع استفاده از سلاح هسته‌ای هیچ جایگاهی در دکترین هسته‌ای و دفاعی کشور ندارد. مواضع کشورها در ارتباط با اقدام مشروع ایران گسترده بود، بسیاری از کشورها در چه در مواضع رسمی و چه در گفت‌وگوهای دوجانبه موضع تاییدی خود را اعلام کردند و اغلب کشورهایی که ما را به خویشتنداری دعوت کردند کسانی هستند که بجای دعوت به خویشتنداری رژیم صهیونیستی از این رژیم متجاوز حمایت کردند و این رویکرد دوگانه عادلانه و مبتنی بر قوانین بین‌المللی نیست.»

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.