تاریخ انتشار : یکشنبه 1 اسفند 1400 - 7:45
کد خبر : 93458

تجارت با اروپا احیا می‌شود؟

تجارت با اروپا احیا می‌شود؟

آرمان شرق-گروه اقتصاد: اعداد و ارقام تجارت با اتحادیه اروپا به‌‌‌‌‌‌روز شد. این آمار که روند ۱۲ماهه صادرات و واردات ایران و اتحادیه اروپا را نشان می‌دهد، حکایت از خوش‌بینی به احیای برجام دارد؛ به گونه‌‌‌‌‌‌ای که صادرات اتحادیه اروپا به ایران‌ ماه به‌ماه در سال‌۲۰۲۱ سیر صعودی داشته و از سوی دیگر واردات این اتحادیه از ایران هم روند رو به رشدی را طی کرده است. کارشناسان بر این باورند که احیای برجام می‌تواند آمارهای ثبت‌شده در تجارت اروپا را به‌صورت چشمگیری افزایش دهد. البته با توجه به پالس‌‌‌‌‌‌های مثبتی که از وین دریافت می‌شود، احیای رابطه با اتحادیه اروپا به‌‌‌‌‌‌زودی رقم خواهد خورد.

آرمان شرق-گروه اقتصاد: اعداد و ارقام تجارت با اتحادیه اروپا به‌‌‌‌‌‌روز شد. این آمار که روند ۱۲ماهه صادرات و واردات ایران و اتحادیه اروپا را نشان می‌دهد، حکایت از خوش‌بینی به احیای برجام دارد؛ به گونه‌‌‌‌‌‌ای که صادرات اتحادیه اروپا به ایران‌ ماه به‌ماه در سال‌۲۰۲۱ سیر صعودی داشته و از سوی دیگر واردات این اتحادیه از ایران هم روند رو به رشدی را طی کرده است. کارشناسان بر این باورند که احیای برجام می‌تواند آمارهای ثبت‌شده در تجارت اروپا را به‌صورت چشمگیری افزایش دهد. البته با توجه به پالس‌‌‌‌‌‌های مثبتی که از وین دریافت می‌شود، احیای رابطه با اتحادیه اروپا به‌‌‌‌‌‌زودی رقم خواهد خورد.

جدیدترین آمار اعلامی از سوی یورواستات نشان می‌دهد که تجارت حدود ۵میلیارد یورویی ایران و اتحادیه اروپا در سال‌۲۰۲۱ ثبت‌شده است. همچنین در این اتحادیه سه کشور آلمان، ایتالیا و هلند به ترتیب بزرگ‌ترین شرکای تجاری ایران در میان اعضای اتحادیه اروپا که متشکل از ۲۷ کشور است، معرفی شده‌اند.

نمای تجارت با اتحادیه اروپا

پایگاه خبری کمیسیون اروپا (یورو استات) کل مبادلات تجاری ایران و ۲۷ عضو اتحادیه اروپا در سال‌گذشته میلادی را ۸/ ۴‌میلیارد یورو اعلام کرد. مبادلات تجاری ایران و اتحادیه اروپا در ‌ماه‌های ژانویه تا دسامبر ۲۰۲۱ با رشد ۹درصدی نسبت به مدت مشابه سال‌قبل مواجه شده است. در ۱۲‌ماهه سال‌۲۰۲۰ کل مبادلات دو طرف ۴/ ۴میلیارد یورو اعلام شده بود. بر اساس این گزارش صادرات اتحادیه اروپا به ایران در سال‌۲۰۲۱ با رشد ۵‌درصدی نسبت به مدت مشابه سال‌قبل مواجه شده و از ۷/ ۳‌میلیارد یورو در سال‌۲۰۲۰ به ۹/ ۳میلیارد یورو در سال‌۲۰۲۱ رسیده است. واردات اتحادیه اروپا از ایران در سال‌۲۰۲۱ نیز رشد قابل‌توجه ۲۹‌درصدی داشته و به ۹۲۲‌میلیون یورو رسیده است. اتحادیه اروپا در سال‌قبل از آن ۷۱۳‌میلیون یورو کالا از ایران وارد کرده بود.

پیش از این نیز در گزارشی که از سوی معاونت بررسی‌های اقتصادی اتاق تهران تهیه شده بود، روند تجارت با اتحادیه اروپا بررسی شد که نشان می‌داد بیشترین ارزش صادرات اتحادیه اروپا به ایران به ترتیب در سال‌۲۰۱۷ و ۲۰۱۱ رقم خورده است. در سال‌۲۰۱۷ معادل ۵۷/ ۱۰میلیون یورو کالا به مقصد ایران صادر شده بود. در سال‌۲۰۱۱ نیز ۲۹/ ۱۰‌میلیون یورو کالا از این اتحادیه به ایران ارسال شد. علاوه‌بر این، کمترین میزان صادرات این اتحادیه به ایران هم مربوط به سال‌۲۰۲۰ است که معادل ۷۵/ ۳‌میلیارد یورو ثبت‌شده است.

بررسی‌ها نشان می‌دهد بیشترین تجارت ایران با این اتحادیه هم در سال‌۲۰۱۱ رقم خورده و کمترین میزان تجارت هم مربوط به سال‌۲۰۲۰ بوده است. در عین حال، بیشترین صادرات ایران به اتحادیه اروپا در ۱۱سال مورد بررسی مربوط به سال‌۲۰۱۱ و کمترین آن مربوط به سال‌۲۰۱۹ بوده است. البته در ۱۱ سال ‌گذشته (۲۰۲۱-۲۰۱۱) تراز تجاری ایران با این اتحادیه به‌جز سال‌های ۲۰۱۱ و ۲۰۱۸ منفی بوده است.
سه شریک اول اروپایی ایران

در میان کشورهای اروپایی آلمان بزرگ‌ترین شریک تجاری ایران در سال‌۲۰۲۱ بوده است، به‌طوری‌که حدود یک‌سوم تجارت ایران و اتحادیه اروپا با این کشور بوده است.

آلمان در سال‌۲۰۲۱ بالغ بر ۴۴۹/ ۱میلیارد یورو کالا به ایران صادر و ۲۷۴‌میلیون یورو کالا از ایران وارد کرده است. مجموع تجارت این کشور با ایران ۷۲۳/ ۱‌میلیارد یورو بوده است. ایتالیا با تجارت ۶۲۸‌میلیون یورویی دومین شریک تجاری ایران بوده و ۴۵۰‌میلیون یورو کالا به ایران صادر و ۱۷۸میلیون یورو کالا از ایران وارد کرده است. هلند با تجارت ۴۸۱‌میلیون یورویی در رتبه سوم قرار داشته است. این کشور در سال‌۲۰۲۱ بالغ بر ۴۴۳‌میلیون یورو کالا به ایران صادر و ۳۸‌میلیون یورو کالا از ایران وارد کرده است.
صادرات اتحادیه اروپا به ایران

اتحادیه اروپا در نخستین‌ماه سال‌۲۰۲۱ صادراتی معادل ۲۲۸‌میلیون یورو به ایران انجام داده است. این رقم در‌ ماه دوم افزایش یافت و به ۴/ ۳۵۵میلیون یورو رسید. در‌ماه سوم سال‌۲۰۲۱ اما با کاهش صادرات از این اتحادیه به مقصد ایران روبه‌رو بودیم؛ به گونه‌ای که رقم ثبت‌شده برای صادرات‌ ماه سوم ۲۰۲۱ به ۴/ ۳۰۷میلیون یورو تقلیل یافت. این روند کاهشی در‌ماه چهارم هم ادامه پیدا کرد و صادرات اتحادیه اروپا به ایران در این‌ماه به ۳/ ۲۹۶میلیون یورو رسید، اما در‌ماه پنجم مجددا فروش کالا به ایران اوج گرفت و ارزشی معادل ۳/ ۳۲۵میلیون یورو را به ثبت رساند. در‌ماه ششم هم رشد اندکی را در صدور کالا از مبدا اتحادیه اروپا به مقصد ایران شاهد بودیم که ارزش آن به ۸/ ۳۲۵‌میلیون یورو رسید.

نیمه دوم سال‌۲۰۲۱ با کاهش صادرات در ‌ماه هفتم آغاز شد. ارزش کالاهای صادراتی اروپایی به ایران۱/ ۲۷۷‌میلیون یورو در این‌ماه ثبت شد، اما در‌ماه هشتم مجددا رشد ارزش صادرات را شاهد بودیم؛ به‌گونه‌ای که ۷/ ۳۱۶‌میلیون یورو کالا از این اتحادیه به ایران فرستاده شد. در ‌ماه نهم بازهم با اندکی کاهش در صادرات روبه‌رو بودیم و ارزش کالاهای فروخته شده به ایران به ۲/ ۳۰۶‌میلیون یورو رسید، اما روند نزولی صادرات در این‌ماه متوقف شد تا در‌ماه‌های دهم، یازدهم و دوازدهم شاهد رشد صادرات باشیم.

صادرات در ‌ماه دهم به ۳۵۹‌میلیون یورو افزایش یافت. در‌ ماه یازدهم هم ۴۰۳‌میلیون یورو کالا از اتحادیه اروپا به ایران صادر شد. در‌ماه دوازدهم نیز روند رشد صادرات تداوم یافت تا پرونده صادرات کالا از اتحادیه اروپا در آخرین ‌ماه سال‌۲۰۲۱ با ۴۴۱‌میلیون یورو بسته شود. در مجموع صادرات اتحادیه اروپا به ایران در سال‌۲۰۲۱ بیش از ۳‌میلیارد و ۹۰۰‌میلیون یورو ثبت‌شده است.
واردات اتحادیه اروپا از ایران

فروش کالای ایرانی به کشورهای عضو اتحادیه اروپا در سال‌۲۰۲۱ با ۷/ ۴۶میلیون یورو استارت خورد. البته صادرات ایران به اتحادیه در این کانال باقی نماند و با افزایش چشمگیری در‌ ماه دوم ۲۰۲۱ روبه‌رو شد.

ارزش واردات اتحادیه از ایران در این‌ماه به ۷/ ۷۵‌میلیون یورو رسید. در‌ماه سوم۲۰۲۱ نیز این رقم با افزایش اندکی روبه‌رو شد و ارزش کالاهای خریداری شده از ایران از سوی اعضای این اتحادیه ۹/ ۷۵میلیون یورو شد. ‌ماه چهارم اما شاهد کاهش واردات کالا از ایران بودیم. در این‌ماه ۹/ ۶۴‌میلیون یورو کالا از ایران به کشورهای عضو اتحادیه اروپا صادر شد. ‌ماه پنجم مجددا ارزش کالاهای وارداتی از ایران رشد پیدا کرد و ارزش آن ۲/ ۷۰میلیون یورو ثبت شد. در ‌ماه ششم سال‌۲۰۲۱ نیز روند افزایشی واردات تداوم یافت و رقمی معادل ۴/ ۷۴‌میلیون یورو را تجربه کرد.

اما نیمه دوم ۲۰۲۱ با کاهش واردات در ‌ماه هفتم آغاز شد. کشورهای عضو اتحادیه اروپا در این‌ماه ۹/ ۶۸میلیون یورو کالا از ایران وارد کردند، اما در‌ماه هشتم مجددا واردات از ایران اوج گرفت؛ به گونه‌‌‌‌‌‌ای که ارزش واردات این اتحادیه از ایران وارد کانال ۸۰‌میلیون یورو شد و ارزشی معادل ۱/ ۸۸‌میلیون یورو را ثبت کرد. ‌ماه نهم اما ارزش واردات از ایران بازهم افت کرد و به ۴/ ۶۸میلیون یورو رسید. این در حالی است که در‌ماه دهم ارزش واردات بازهم کانال جدیدی را تجربه کرد. در این‌ماه ۳/ ۱۰۳میلیون یورو کالای ایرانی به مقصد کشورهای عضو اتحادیه اروپا سرازیر شد تا بالاترین ارزش واردات در سال‌۲۰۲۱ در این‌ماه رقم بخورد. در یازدهمین‌ماه سال‌۲۰۲۱ با کاهش ارزش واردات روبه‌رو بودیم و ۶/ ۹۶‌میلیون یورو کالای ایرانی به اتحادیه اروپا رسیدند. در‌ماه دوازدهم هم ارزش واردات اتحادیه از ایران به ۲/ ۸۹میلیون یورو تقلیل یافت تا پرونده واردات کالاهای ایرانی از جانب کشورهای عضو اتحادیه اروپا در این سال‌با ارزش بیش از ۹۲۲‌میلیون یورو بسته شود./دنیای‌‌‌‌‌‌اقتصاد

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.