تاریخ انتشار : پنجشنبه 7 اردیبهشت 1402 - 10:10
کد خبر : 128585

ترور نماينده سابق ولي‌فقيه و عضو مجلس خبرگان رهبري در بابلسر

به رنگ خشونت

به رنگ خشونت

آرمان شرق-گروه سیاست:«چند گام رو به جلو؛ نگاهی به چپ و راست و نهایتا شلیک…» این عبارات داستان یک خطی سوءقصد به جان آیت‌الله سلیمانی است که روز گذشته حول و حوش ساعت ۱۰ و ۳۰دقیقه در بانک ملی بابلسر به وقوع پیوست. ضارب که مسوولان استانی مازندران اعلام کرده‌اند، هیچ شناختی از آیت‌الله سلیمانی نداشته و یکی از محافظان بانک است  و هنوز معلوم نیست با چه هدفی این سوءقصد را انجام داده است.

به رنگ خشونت

«چند گام رو به جلو؛ نگاهی به چپ و راست و نهایتا شلیک…» این عبارات داستان یک خطی سوءقصد به جان آیت‌الله سلیمانی است که روز گذشته حول و حوش ساعت ۱۰ و ۳۰دقیقه در بانک ملی بابلسر به وقوع پیوست. ضارب که مسوولان استانی مازندران اعلام کرده‌اند، هیچ شناختی از آیت‌الله سلیمانی نداشته و یکی از محافظان بانک است  و هنوز معلوم نیست با چه هدفی این سوءقصد را انجام داده است. بر این اساس، عباسعلی سلیمانی اسبوکلایی (زاده ۱۳۲۶ در اسبوکلا سوادکوه) نماینده مجلس خبرگان رهبری که در سابقه کاری‌اش عناوینی چون نماینده ولی فقیه و امام جمعه کاشان از تاریخ ۲۵ مرداد ۱۳۹۹ تا ۹ فروردین ۱۴۰۱و نماینده ولی فقیه در استان سیستان و بلوچستان و امام جمعه شهر زاهدان نیز درج شده با شلیک مستقیم یکی از نیروهای محافظ بانک ملی بابلسر جان باخت.

ابتدا فرزند آیت‌الله سلیمانی در گفت‌وگو با پایگاه خبری حوزه خبر سوءقصد به جان پدرش که منجر به مرگ او شده است را تایید کرد و گفت: « هنوز از جزییات ماجرا اطلاع دقیقی ندارم و عازم بابلسر هستم.» و پس از آن مسوولان امنیتی و انتظامی استان مازندران ضمن تشریح ماجرا، جزییات بیشتری از حادثه منتشر کردند. پس از رسانه‌ای شدن موضوع، وزیر کشور دستور بررسی دقیق حادثه را صادر کرد و پس از آن هم رییس‌جمهوری با انتشار پیامی، فوت آیت‌الله سلیمانی را تسلیت گفت.
روح‌الله سلگی، معاون سیاسی امنیتی استانداری مازندران، دقایقی پس از این حادثه اعلام کرد: «ضارب دستگیر شده است.» استاندار مازندران هم با ارایه اطلاعات تکمیلی گفت: «فرد ضارب شناخت دقیقی از آیت‌الله سلیمانی نداشته و آیت‌الله سلیمانی برای انجام امور بانکی خود به یکی از بانک‌ها مراجعه کردند.» اما در شرایطی که افکار عمومی به طور جدی پیگیر خبر ترور عضو مجلس خبرگان رهبری بود، تصاویر دوربین‌های مداربسته بانک ملی بابلسر از لحظه سوءقصد به جان آیت‌الله سلیمانی منتشر شد. تصاویری که نشان می‌دهد، ضارب، آرام آرام خود را به سمت آیت‌الله سلیمانی که مقابل صندلی رییس بانک نشسته است، رسانده و در کمال خونسردی تیری را به قلب آیت‌الله سلیمانی شلیک می‌کند.  در ادامه یکی از کارمندان بانک همراه با سربازی، تلاش می‌کنند سلاح را از دست ضارب که به نظر می‌رسد در زمره نیروهای انتظامی و امنیتی و محافظان بانک است، خارج سازند. سکانس پایانی تصاویر التهاب و اضطراب حاضران در بانک و خروج ضارب از بانک را نشان می‌دهد.

اظهارات ضد و نقیض درباره یک سوءقصد 
در شرایطی که خبرگزاری تسنیم از زخمی شدن چند نفر و به رگبار بسته شدن آیت‌الله سلیمانی خبر داده بود، پخش تصاویر دوربین‌های مداربسته نشان داد که این داده‌های اطلاعاتی مبتنی بر واقعیت نبوده است. یکی از شهروندان بابلسری به جزییاتی از حادثه حمله مسلحانه منجر به جان باختن آیت‌الله سلیمانی اشاره کرد. این شهروند بابلسری با اظهار اینکه آیت‌الله سلیمانی به عنوان یک شهروند به بانک بابلسر مراجعه کرده بود، افزود: وی متاسفانه مورد اصابت گلوله فرد ضارب قرار می‌گیرد. فرد ضارب اسلحه را از دست نگهبان بانک ربوده است و به کارمند بانک نیز تیراندازی می‌کند و آیت‌الله سلیمانی به شهادت می‌رسد. در همین خصوص سرهنگ سید جعفر ساداتی برای تشریح دقیق ماجرا اظهار داشت: حوالی ساعت ۱۱ امروز در پی کسب خبری از مرکز فوریت‌های پلیسی ۱۱۰ مبنی بر وقوع تیراندازی در یکی از بانک‌های شهرستان بابلسر، موضوع در دستور کار ماموران انتظامی شهرستان قرار گرفت. وی تصریح کرد: ماموران انتظامی با حضور در محل حادثه در بررسی‌های اولیه و تحقیق از شاهدان عینی حادثه دریافتند، نگهبان مسلح بانک با استفاده از سلاح گرم اقدام به تیراندازی به سمت آیت‌الله عباسعلی سلیمانی کرده است.

 

معاون فرهنگی و اجتماعی فرماندهی انتظامی مازندران اظهار داشت: در این حادثه آیت‌الله سلیمانی به دلیل شدت جراحات وارده ناشی از تیراندازی جان باخت. سرهنگ ساداتی ضمن تکذیب خبر مصدومیت سه نفر در این حادثه از دستگیری ضارب از سوی ماموران انتظامی افزود: علت و انگیزه ضارب در دست بررسی بیشتر قرار دارد.

جزییات‌دقیق‌سوءقصدبه‌عضومجلس خبرگان
با گذشت ساعاتی پس از حادثه استاندار مازندران با تشریح جزییات دقیق سوءقصد به جان عضو خبرگان تلاش می‌کند به بخشی از ابهاماتی که در خصوص ماجرا وجود دارد، پاسخ دهد. سید محمود حسینی‌پور گفت: سوءقصد به آیت‌الله سلیمانی به هیچ‌وجه تروریستی نبوده است. ساعت ۱۰:۳۰ صبح امروز در یکی از بانک‌های بابلسر‌ یکی از عوامل نگهبانی مجموعه بانک بی‌هدف به آیت‌الله سلیمانی شلیک کرده است، متاسفانه در این سوءقصد، ایشان جان خو‌د را از دست دادند. وی با اعلام اینکه ضارب در همان محل تو‌سط عوامل انتظامی دستگیر شد، افزود: ‌‌بررسی‌های اولیه برای انگیزه این اقدام ضارب در حال انجام است که هنوز انگیزه ضارب از انجام این اقدام مشخص نیست، اما براساس داده‌ها امنیتی بودن این حادثه درست نیست. استاندار مازندران با بیان اینکه‌ ضارب ‌اهل همان منطقه است، تصریح کرد: ‌این سوءقصد به ‌هیچ‌وجه ماهیت تروریستی ندارد و ضارب بی‌هدف شلیک کر‌ده ‌و شناخت دقیقی از آیت‌الله سلیمانی نداشته است.
وی با بیان اینکه‌ آیت‌الله سلیمانی‌ برای انجام امور ‌بانکی به بانک مراجعه ‌کرده بود و تا این لحظه این اقدام، امنیتی و تروریستی ‌نبوده است، خاطرنشان کرد: ضارب از عوامل و نگهبانان شرکت انتظام بود که کارهای خدمات‌ انتظامی ‌را انجام می‌داد و اصلا کارمند نبوده است و با هویت کاملا معلوم و مشخص مشغول خدمت بود. استاندار مازندران با رد هرگونه مشاجره و درگیری در بانک تاکید کرد: ‌اسلحه مربوط به خود نگهبان بوده‌ و از شخص دیگری نگرفته ا‌ست.

دستور بررسی مرگ آیت‌الله سلیمانی
دیروز همچنین دادستان کل کشور با ارسال نامه‌ای خطاب به دادستان عمومی و انقلاب استان مازندران دستور پیگیری سوءقصد به آیت‌الله عباسعلی سلیمانی عضو مجلس خبرگان رهبری را صادر کرد.
در نامه حجت‌الاسلام‌والمسلمین منتظری آمده است: نظر به خبر منتشر شده در خصوص سوءقصد مسلحانه به آیت‌الله عباسعلی سلیمانی، عضو مجلس خبرگان رهبری در یکی از بانک‌های شهرستان بابلسر مقتضی است به قید تسریع و با هماهنگی دادستان حوزه قضایی مربوط و ضابطان امر موضوع از زوایای مختلف بررسی، پیگیری لازم انجام و نتیجه را گزارش کنید. وزیر کشور هم ضمن دریافت آخرین اطلاعات حادثه شهادت آیت‌الله سلیمانی، بر بررسی سریع و همه‌جانبه این موضوع تاکید کرد. احمد وحیدی در تماس تلفنی با سید محمود حسینی‌پور با ابراز تاسف و تاثر از شهادت آیت‌الله سلیمانی، دستورات لازم را برای بررسی جامع و کامل ابعاد مختلف این حادثه تا دستیابی به نتیجه صادر کرد. از سوی دیگر رییس‌جمهور هم با تسلیت شهادت آیت‌الله عباسعلی سلیمانی، دستور داد نیروهای امنیتی و انتظامی هر چه سریع‌تر نسبت به علل وقوع حادثه و همچنین شناسایی انگیزه احتمالی عامل یا عاملان اقدام کنند.

نگاهی به زندگینامه آیت‌الله سلیمانی
عباسعلی سلیمانی در سال ۱۳۲۶ در خانواده‌ای مذهبی در سوادکوه مازندران متولد شده است. او در ۵ سالگی به مکتب رفت و در ۱۲ سالگی برای فراگیری علوم دینی راهی قم شد، او پس از مدتی به دلیل مشکلات معیشتی برای ادامه تحصیل به حوزه علمیه بهشهر رفت. او مقدمات را در محضر آیت‌الله کوهستانی فراگرفت و پس از آن برای تکمیل تحصیلات خود عازم مشهد شد.
در مشهد از محضر درس اساتیدی همچون حضرات آیات ادیب نیشابوری، صالحی‌بربری، حجت هاشمی، مدرس و مهمامی بهره برد و دروس سطح را نیز نزد بزرگانی همچون آیات عظام مهدوی‌دامغانی، نصراللهی، شیخ عباس واعظ‌طبسی، فایقی و سیدمحمدهادی میلانی فراگرفت، او درس تفسیر را نیز نزد آیت‌الله تهرانی آموخت.
سلیمانی در سال ۱۳۴۷ به حوزه علمیه قم رفته و از محضر آیات عظام اعتمادی، مشکینی، محمدفاضل لنکرانی، جعفر سبحانی، وحید خراسانی، میرزا هاشم آملی، سیدمحمدرضا گلپایگانی، ناصر مکارم‌شیرازی، حسین نوری‌همدانی، ابوالقاسم خزعلی، محمد یزدی، محمدی‌گیلانی و عبدالله جوادی‌آملی بهره برد. او در دوران تحصیل به تبلیغ و تحصیل نیز می‌پرداخت و در این دوران به شهرها و روستاهایی از کشور سفر کرد. ایشان به امور پژوهشی نیز پرداخته‌اند و از جمله فعالیت‌های ایشان در این زمینه می‌توان به تدوین کتاب‌الصوم که مهم‌ترین اثر علمی ایشان است، اشاره کرد. از جمله مسوولیت‌های او می‌توان به امامت جمعه بابلسر، امامت جمعه سیستان و بلوچستان، مسوولیت نهاد رهبری در آموزش عالی مازندران و گلستان، تدریس در حوزه و دانشگاه، عضویت در هیات امنای دانشگاه سیستان و بلوچستان، عضویت در مجلس خبرگان رهبری، مسوولیت هیات امنای دانشکده علوم قرآن زاهدان، نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه‌های آزاد اسلامی گیلان، مازندران و گلستان و عضویت در هیات امنای دریانوردی چابهار اشاره کرد. وی پس از آیت‌الله عبدالنبی نمازی نماینده ولی فقیه و امام جمعه شهرستان کاشان با حکم مقام معظم رهبری به عنوان نماینده ولی فقیه و امام جمعه کاشان منصوب شدند. عباسعلی سلیمانی امام جمعه و نماینده ولی فقیه در کاشان است، از دیگر مسوولیت‌های او می‌توان به امامت جمعه سیستان و بلوچستان، نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه‌های ملی استان‌های مازندران و گلستان و امامت جمعه بابلسر اشاره کرد./اعتماد

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.