بام «زنان»، چند هوا دارد؟

دنیای‌اقتصاد: پرسپولیس و استقلال در حالی روز ۲۳آذر دربی تهران را برگزار می‌کنند که این مسابقه قرار بود هفته پنجم باشد؛ اما پس از مسابقات هفته دوازدهم برگزار خواهد شد! این اما تنها شاهکار مدیریتی فوتبال ایران نیست. سال‌هاست که دارد بحث می‌شود حالا که سرخابی‌ها استادیوم اختصاصی ندارند، لااقل به سبک دربی میلان در سن‌سیرو، هر تیمی که میزبان است با نسبت ۹۰ به ۱۰ از حضور تماشاگران خودی سود ببرد، اما کل سیستم فوتبال ایران در محقق کردن همین مساله ساده هم وامانده و گویا امسال هم قرار نیست این قاعده به اجرا در بیاید. این یکی را هم فراموش کنید. بحثی که در حال حاضر داغ شده است و جنبه‌های دیگری از توان مدیریتی این حوزه را به رخ می‌کشد، داستان حضور یا عدم حضور بانوان روی سکوها برای تماشای بازی پرسپولیس و استقلال است.

با وجود گشایش‌هایی که در این سال‌ها بنا بر اجبار و تاکید فیفا در زمینه حضور زنان در ورزشگاه‌های کشور صورت گرفته، همچنان بانوان در حسرت تماشای دربی مانده‌اند و هیچ شهرآوردی را از نزدیک تماشا نکرده‌اند. حالا و در فاصله ۱۰روز تا تقابل سرخابی‌ها، شایعات ضد و نقیضی درباره مجاز بودن یا نبودن حضور بانوان در ورزشگاه برای تماشای این بازی به گوش می‌رسد. ابتدا یک سایت پرمخاطب ورزشی در خبری فوری مدعی‌شده دربی تهران بدون حضور بانوان برگزار می‌شود. در بخشی از گزارش این سایت آمده بود: «باتوجه به اینکه تماشاگران هر دو تیم در این بازی وارد ورزشگاه خواهند شد، شورای تامین اعلام کرده که زنان جایی در شهرآورد نخواهند داشت و فعلا اجازه بلیت‌فروشی برای آنها صادر نشده است. در بازی‌های لیگ برتر ضلع جنوبی ورزشگاه آزادی در اختیار زنان قرار می‌گیرد؛ اما در این بازی قسمت جنوبی ورزشگاه آزادی در اختیار هواداران استقلال است و باتوجه به ورودی مشترک تماشاگران، عملا امکان رعایت جداسازی برای ورود هواداران وجود ندارد و به همین دلیل شورای تامین نیز ترجیح می‌دهد که این بازی را بدون زنان برگزار کند.» در عین حال اما دیروز یک خبرگزاری معتبر با انتشار گزارشی متفاوت از حضور زنان در دربی خبر داد و نوشت: «روز شنبه مدیران دو باشگاه استقلال و پرسپولیس برای هماهنگی این بازی جلسه‌ای با مسوولان ذی‌ربط برگزار کردند و مقرر شد که هواداران دو تیم به صورت مساوی در این بازی در ورزشگاه حضور داشته باشند. همچنین قرار است برای اولین‌بار هواداران خانم دربی را از نزدیک تماشا کنند. البته هنوز تعداد تماشاگران خانم برای حضور در دربی مشخص نشده است.»

راستش هنوز نمی‌دانیم کدام‌یک از این دو روایت متناقض به حقیقت نزدیک‌تر است و البته زندگی در ایران به ما آموخته این سیب تا به زمین برسد، هزار چرخ دیگر خواهد خورد. با این حال چیزی که نمی‌فهمیم این است که چرا یک گروه در یک کشور، تحت اجرای یک قانون باید با برخوردهای متفاوت مواجه شوند؟ دربی چه فرقی با سایر مسابقات دارد که حالا بحث حضور زنان در آن به چالش تبدیل شده است؟ آیا واقعا تعیین ورودی و خروجی‌های اختصاصی این‌قدر کار سختی است؟ اصلا مگر در سینما و کنسرت و پارک و بوستان، ورودی مردان و زنان فرق دارد؟ دربی به کنار، هنوز نفهمیده‌ایم چرا در شهرهایی مثل مشهد و اصفهان زنان قادر به حضور در ورزشگاه و تماشای مسابقات ساده هم نیستند؟ غم‌انگیز است؛ اما بانوان سپاهانی دو هفته قبل در شهر خودشان نتوانستند بازی با پرسپولیس را از نزدیک تماشا کنند و چند روز بعد با استفاده از برگزاری اجباری بازی با نیروی هوایی عراق در تهران، در ورزشگاه آزادی موفق شدند تیمشان را تشویق کنند. یعنی اگر همین مسابقه هم در اصفهان برگزار می‌شد، باز جایی برای بانوان نبود! آیا واقعا یک نفر در کل کشور پیدا می‌شود که بتواند به زبان ساده برای ما اواسط‌الناس، چرایی این تفاوت و تناقض‌ها را توضیح بدهد؟