تاریخ انتشار : چهارشنبه 1 آذر 1402 - 7:47
کد خبر : 143370

اعلام رسمی توافق آتش بس چهار روزه در غزه

اعلام رسمی توافق آتش بس چهار روزه در غزه

اعلام رسمی توافق آتش بس چهار روزه در غزه سازمان رادیو و تلویزیون اسرائیل روز سه‌شنبه جزئیات بیشتری از توافق احتمالی میان اسرائیل و حماس در خصوص تبادل اُسرا منتشر کرد.این نهاد اسرائیلی به نقل از یک مقام ارشد خبر داد: «توافق آزادی تعدادی از اُسرا، شامل آزادی پنجاه کودک و زن  در چند دفعه

اعلام رسمی توافق آتش بس چهار روزه در غزه

سازمان رادیو و تلویزیون اسرائیل روز سه‌شنبه جزئیات بیشتری از توافق احتمالی میان اسرائیل و حماس در خصوص تبادل اُسرا منتشر کرد.این نهاد اسرائیلی به نقل از یک مقام ارشد خبر داد: «توافق آزادی تعدادی از اُسرا، شامل آزادی پنجاه کودک و زن  در چند دفعه می‌باشد».
فارس: سازمان رادیو و تلویزیون رژیم صهیونیستی روز سه‌شنبه جزئیات بیشتری از توافق احتمالی میان رژیم صهیونیستی و حماس در خصوص تبادل اُسرا منتشر کرد.

این نهاد صهیونیست‌ها به نقل از یک مقام ارشد خبر داد: «توافق آزادی تعدادی از اُسرا، شامل آزادی پنجاه کودک و زن در غزه در چند دفعه می‌باشد».

این منبع اضافه کرد: «در مقابل آزادی برخی از اُسرای اسرائیلی، حدود ۱۵۰ زندانی امنیتی فلسطینی در زندان‌های اسرائیلی آزاد خواهند شد».

این منبع بلندپایه به سازمان رادیو و تلویزیون رژیم صهیونیستی خبر داد: «آتش بس موقتی برای پنج روز ایجاد خواهد شد و در صورتی که حماس تعداد بیشتری از اُسرا را آزاد کند، این آتش‌بس تمدید خواهد شد».

پیشتر نیز شبکه خبری سی ان ان به نقل از یک دیپلمات آگاه و یک منبع نزدیک به موضوع گزارش داد که قطر امیدوار است امروز توافقی را برای آزادی گروگان‌های غیرنظامی که توسط حماس در عملیات طوفان الاقصی به اسارت گرفته شده بودند را در ازای توقف درگیری ها اعلام کند.

براساس این گزارش، این توافق آزادی برخی زندانیان غیرنظامی اسرائیلی را در ازای توقف درگیریها دربرخواهد داشت.

مقامات آمریکایی نزدیک به مذاکرات تاکید کردند که اگرچه توافق انجام نشده است، اما آنها به طور فزاینده‌ای خوش بین هستند و معتقدند هفته‌های طولانی و دشوار با آزادی گروگانها به ثمر خواهد رسید.

این گمانه زنی‌ها در حالی بیان شده است که «اسماعیل هنیه» رئیس دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) نیز،‌ صبح امروز (سه‌شنبه)، در اظهاراتی از جریان داشتن مذاکراتی برای تبادل اسرا با رژیم صهیونیستی و برقراری آتش‌بس در غزه خبر داد.

هنیه در بیانیه‌ای کوتاه که کانال تلگرامی حماس آن را منتشر کرد، اعلام کرد: «جنبش [حماس] پاسخ خود را به برادران در قطر و میانجیگران تحویل داده است و ما به توافق آتش‌بس نزدیک می‌شویم».

مذاکرات آتش بسِ غزه در مرحله پایانی

آرمان امروز-سرویس دیپلماسی: «مجید آل انصاری» سخنگوی وزارت خارجه قطر اعلام کرد که مذاکرات بین اسرائیل و حماس در رابطه با توافق آتش‌بس به مرحله پایانی رسیده است و جزئیات توافق در زمان مناسب اعلام خواهد شد.

وی دراین‌باره گفت: طرفین به مرحله مهمی رسیده‌اند و در صورت توافق درباره زندانیان، بیانیه‌ای صادر خواهد شد.

سخنگوی وزارت خارجه قطر با بیان اینکه «اولویت فعلی در مذاکرات، توقف جنگ و جنبه انسانی در نوار غزه است.» افزود: ما نسبت به دستیابی به توافقی که منجر به آتش بس در غزه شود بسیار خوشبین هستیم.

ساعاتی پیش نیز یکی از معاونان اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس با ارسال بیانیه‌ای اعلام کرد که این جنبش به توافق آتش‌بس با اسرائیل نزدیک شده است.

در این بیانیه آمده است: حماس پاسخ خود را به برادرانش در قطر و دیگر میانجی‌ها داده و ما به رسیدن به توافق آتش‌بس نزدیک هستیم.

عزت الرشق یکی از رهبران حماس اعلام کرد: پیشرفت واقعی در مذاکرات حاصل شده و ما به رسیدن به توافق آتش بس نزدیک هستیم.

وی تاکید کرد: هر توافقی که به دست آید، ضرورتاً بر اساس شرایط مقاومت خواهد بود و ما اهمیتی به مطالب منتشر شده در این خصوص نمی‌دهیم و برادرانمان در قطر و مصر جزئیات توافق را اعلام خواهند کرد. الرشق ابراز داشت که احتمالاً طی چند ساعت آینده توافق آتش‌بس نهایی و اعلام شود.

الرشق خاطرنشان کرد که اسرائیل و به ویژه بنیامین نتانیاهو نخست وزیر این رژیم طی مدت گذشته کارشکنی‌هایی را در روند رسیدن به آتش‌بس انجام می‌داد اما مقاومت به صورت یکپارچه و متحد در عرصه میدانی و سیاسی حضور دارد و توافق آتش‌بس نیز شامل تمامی گروه‌های مقاومت می‌شود.

وی تصریح کرد: آزادی اسرای رژیم اشغالگر با آزادی اسرای فلسطینی از زندان‌های صهیونیستی همزمان خواهد بود، اگر رسیدن به توافق آتش‌بس اعلام شود، این توافق مورد قبول و رضایت ما بوده و خواسته‌های ما را محقق کرده است.

الرشق ادامه داد که اسرائیلی‌ها به دنبال مذاکره در سایه ادامه تجاوز برای شکستن اراده مقاومت بودند که این موضوع هرگز اتفاق نخواهد افتاد. وی در عین حال گفت که جزئیات توافقی را که احتمالاً به زودی اعلام می‌شود، فاش نخواهد کرد و قطری‌ها بعد از نهایی شدن، آن را اعلام خواهند کرد.

در این میان گردان‌های «سرایا القدس» شاخه نظامی جنبش جهاد اسلامی از انهدام ۹ تانک ارتش اسرائیل در جریان درگیری‌های سه شنبه در محورهای مختلف نوار غزه خبر داد.

گردان‌های سرایا القدس در بیانیه‌ای اعلام کرد که رزمندگان مقاومت با شلیک موشک‌های «تاندوم» و آرپی‌جی ۹ تانک ارتش اسرائیل در محورهای مختلف نبرد در نوار غزه را هدف قرار دادند.

سرایا القدس همچنین اعلام کرد که سه نفربر و یک خودروی نظامی اسرائیل را در بیت حانون، بیت لاهیا، جبالیا و ۲ منطقه «المخابرات» و «التوام» را هدف قرار داده است.

مبارزان مقاومت فلسطین بویژه رزمندگان گردان های عزالدین القسام و سرایا القدس در طول نبردهای زمینی جاری خود با نظامیان اسرائیل ده ها دستگاه تانک و خودروی زرهی ارتش اسرائیل را منهدم و شمار زیادی از نظامیان صهیونیست را کشته یا زخمی کرده اند.

درگیری هایی که در غزه حاکی از این دارد که نبردها به خیابان های غزه رسیده و نبرد تن به تن میان طرفین به اوج رسیده است.

ارتش اسرائیل همچنین از کشته شدن ۲ نظامی و زخمی شدن ۵ سرباز دیگر در جریان درگیری‌های جاری در شمال نوار غزه خبر داد.

مجموع تلفات اعلام‌شده از زمان آغاز حمله زمینی اسرائیل به نوار غزه در ۲۷ اکتبر به ۷۰ نفر رسیده است، در حالی که مقاومت فلسطین گزارش می‌دهد خسارات واقعی ارتش اسرائیل بسیار بیشتر از این آمار است.

طی چند روز گذشته با تشدید نبردها بین اسرائیل با نیروهای مقاومت در تعدادی از محورهای جنگی، تعداد کشته‌های ارتش اسرائیل افزایش یافته است.

روزنامه عبری «یدیعوت آحارونوت» پیش‌تر در گزارشی نوشته بود: علت اصلی مرگ سربازان هدف قرارگرفتن مستقیم یا در اثر اصابت ترکش و موشک ضد زره در جریان درگیری با نیروهای فلسطینی بوده است.

علی بیگدلی تحلیلگر مسائل بین الملل در این رابطه می گوید: بین آمریکا و اسرائیل، اختلافاتی جدی وجود دارد، اما آمریکایی‌ها تلاش دارند، جنگ را محدود نگه دارند تا از کنترل خارج نشده و دیگر کشور‌ها را وارد جنگ نکند. آمریکا عمیقا درگیر سرگردانی شده است.

وی افزود: حتی بلینکن به نتانیاهو پیشنهاد آتس بس چند ساعته موقتی را داد، ولی نتانیاهو موافقت نکرد. علت این رفتار‌ها این است که به محض این که نتانیاهو به کاهش تنش رضایت دهد، باید در لاک دفاعی رفته و از اقدامات خود دفاع کند.

وی تصریح کرد: حیات سیاسی نتانیاهو به ادامه این جنگ بستگی دارد. نتانیاهو راهی ندارد به جز مخالفت با پیشنهاد‌های امریکا. از سوی دیگر دولت بایدن نیز به شدت تحت فشار‌های داخلی و خارجی قرار دارد آن هم در شرایطی که عملا کار خاصی از بایدن بر نمی‌آید.

تل‌آویو امیدوار است تعداد گروگان‌های آزاد شده به ۸۰ نفر برسد

یک منبع اسرائیلی روز سه شنبه گفت، توافق احتمالی اسرائیل و حماس شامل آزادی ۵۰ گروگان در یک دوره آتش بس ۴ تا ۵ روزه است. این منبع همچنین افزود که در طول آتش‌بس روزانه تقریباً ده گروگان آزاد می‌شود و اسرائیل امیدوار است تعداد گروگان‌های آزاد شده به ۸۰ نفر برسد. در طول آتش‌بس، حماس برای یافتن گروگان‌های دیگری که توسط گروه‌های دیگر از جمله جهاد اسلامی نگهداری می‌شوند، تلاش خواهد کرد و سوخت وارد نوار خواهد شد.
هاآرتص نوشت: یک منبع اسرائیلی روز سه شنبه گفت، توافق احتمالی اسرائیل و حماس شامل آزادی ۵۰ گروگان در یک دوره آتش بس ۴ تا ۵ روزه است.

به گزارش سرویس بین الملل «انتخاب»؛ در ادامه این مطلب آمده است: به گفته یک منبع سیاسی، تمامی نیروهای امنیتی اسرائیل اعم از ارتش، شین بت(شاباک) و موساد، از طرح کلی این توافق حمایت می کنند. این توافقنامه مربوط به آزادی گروگان های اسرائیلی است. اتباع خارجی نیز اگرچه در این توافقنامه گنجانده نشده اند، اما ممکن است بر اساس توافقات با سایر کشورها آزاد شوند.

این منبع همچنین افزود که در طول آتش‌بس روزانه تقریباً ده گروگان آزاد می‌شود و اسرائیل امیدوار است تعداد گروگان‌های آزاد شده به ۸۰ نفر برسد. در طول آتش‌بس، حماس برای یافتن گروگان‌های دیگری که توسط گروه‌های دیگر از جمله جهاد اسلامی نگهداری می‌شوند، تلاش خواهد کرد و سوخت وارد نوار خواهد شد. ارتش اسرائیل و شین‌بت پرواز پهپادهای تجسسی را به مدت شش ساعت در روز متوقف خواهند کرد، اگرچه سایر اقدامات جمع‌آوری اطلاعات برای تضمین حفاظت از سربازان در نوار ادامه خواهد یافت.

اسرای فلسطینی آزاد خواهند شد، اما هیچ زندانی که به قتل محکوم شده باشد، آزاد نخواهد شد.

اسرائیل، بازگشت غیرنظامیان غزه به شمال نوار غزه در طول دوره آتش بس موقت را نپذیرفته است، زیرا در این مدت نیز ارتش اسرائیل در شمال غزه حضور خواهد داشت و بلافاصله پس از پایان آتش‌بس، جنگ را در سراسر نوار غزه از سر خواهد گرفت.گ

بیانیه دفتر نخست وزیری اسرائیل می‌گوید که به عنوان بخشی از معامله، «آزادی هر ده گروگان اضافه به یک روز وقفه بیشتر (در نبرد) منجر خواهد شد.»

اسرائیل با آتش‌بس چهار روزه برای تبادل ۵۰ گروگان با ۱۵۰ اسیر فلسطینی موافقت کرد.

بیانیه دفتر نخست وزیری اسرائیل می‌گوید که به عنوان بخشی از معامله، «آزادی هر ده گروگان اضافه به یک روز وقفه بیشتر (در نبرد) منجر خواهد شد.»

این علاوه بر پنجاه گروگانی است که قرار است طی چهار روز اول وقفه در نبرد آزاد شوند.

 

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.