تاریخ انتشار : جمعه 21 مهر 1402 - 11:18
کد خبر : 140714

اعتراف رسمی آمریکا: حمایت از کودتای ۲۸ مرداد غیردموکراتیک بود

اعتراف رسمی آمریکا: حمایت از کودتای ۲۸ مرداد غیردموکراتیک بود

آرمان شرق-گروه بین الملل:خبرگزاری آسوشیتد پرس روز پنجشنبه با بازتاب این اعتراف رسمی، نوشت: سازمان سیا اکنون به شکل رسمی کودتای سال ۱۹۵۳ ایران که از آن حمایت کرد و باعث سرنگونی مصدق و تثبیت حکومت پهلوی شد را غیردموکراتیک ارزیابی کرده است.

اعتراف رسمی آمریکا: حمایت از کودتای ۲۸ مرداد غیردموکراتیک بود

به گزارش جماران؛ به نقل از ایرنا، آژانس اطلاعات مرکزی ایالات متحده (سیا) به صورت رسمی حمایت خود از کودتای سال ۱۹۵۳ (۲۸ مرداد ۳۲) را که باعث سرنگونی نخست وزیر ایران و تثبیت حکومت پهلوی شد را غیردموکراتیک ارزیابی کرد.

خبرگزاری آسوشیتد پرس روز پنجشنبه با بازتاب این اعتراف رسمی، نوشت: سازمان سیا اکنون به شکل رسمی کودتای سال ۱۹۵۳ ایران که از آن حمایت کرد و باعث سرنگونی مصدق و تثبیت حکومت پهلوی شد را غیردموکراتیک ارزیابی کرده است.

بر اساس این گزارش، پیشتر نیز مقام‌های آمریکایی اظهارات مشابهی مطرح کرده بودند اما اعتراف سیا در قالب پادکستی که از تاریخچه این سازمان منتشر شده، در حالی است که بسیاری از ابعاد این کودتا پس از ۷۰ سال همچنان طبقه‌بندی شده باقی مانده است.

آسوشیتد پرس با اشاره به فراز و نشیب‌ها و تنش‌ها در روابط تهران و واشنگتن به دلیل پیشرفت سریع برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران، معتقد است که اعتراف جدید سیا درک عمومی از رویدادی که هنوز آثار آن باقی است را پیچیده می‌کند.

آژانس اطلاعات مرکزی ایالات متحده در بیانیه‌ای در پاسخ به سوال‌های این خبرگزاری، با طرح این ادعا که مدیریت سیا متعهد است تا جای ممکن با مردم روراست باشد، افزود: پادکست آژانس بخشی از این تلاش است و ما می‌دانستیم که اگر قصد داریم این داستان باورنکردنی را بگوییم، شفافیت در مورد زمینه تاریخی پیرامون این رویداد و نقش سیا در آن مهم است.

بر اساس این گزارش، هیات ایران در سازمان ملل متحد در پاسخ به پرسش‌های آسوشیتد پرس، تاکید کرد: کودتای ۲۸ مرداد نشانه آغاز دخالت‌های مستمر آمریکا در امور داخلی ایران است. پذیرش ایالات متحده هرگز به اقدام جبرانی یا تعهد واقعی برای خودداری از مداخله در آینده تبدیل نشده و سیاست خرابکارانه آمریکا در قبال جمهوری اسلامی ایران را تغییر نداده است.

به گزارش ایرنا، ۲۸ مرداد سالگرد کودتای آمریکایی سال ۱۳۳۲ علیه فرآیند مردمسالاری در ایران است؛ توطئه‌ای که هم معادله ملی سلطه انگلیس از دوره قاجار بر ایران و نیز معادلات جهانی از سلطه دو استعمار کهنه و نو بر جهان را تغییر داد.

۷۰ سال دستگاه‌های اطلاعات انگلیس (ام‌آی۶) و اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) با هماهنگی با هیات حاکمه وقت ایران در اقدامی مداخله‌گرانه کودتای ننگین و نافرجامی را علیه ملت ایران توطئه چینی کردند چراکه تغییراتی در سطح مردمی در جامعه ایران در حال شکل‌گیری بود که می‌رفت منافع تاریخی این قدرت های استعماری سنتی و نو را به خطر اندازد.

آنها بدان سبب به چنین شیطنت سیاسی دست زدند تا شاید معادلات قدرت در ایران سرشار از منابع فسیلی (نفت) مورد نیاز اقتصادهای جهانی آن روز را برای درازمدت به نفع خود تغییر دهند، چون با تغییرات دمکراتیکی که با روی کار آمدن دکتر محمد مصدق نخست وزیر وقت در سطح ملی ایران شکل می‌گرفت، می‌رفت تا به سلطه انگلیس و دیگر قدرت‌های استعماری کهنه بر منابع ملی نفتی ایران پایان دهد.

اگرچه آن کودتای آمریکایی اتفاقی پیچیده و دارای زمینه‌ها و عوامل متعددی بود که پرداختن آنها در این مختصر نمی‌گنجد، اما تغییرات عمیقی در سیاست، اقتصاد و اجتماع ایران ایجاد کرد که تأثیرات آن تا دوره‌های بعد نیز ادامه یافت و حتی امروزه نیز آثار منفی آن همچنان در جامعه ایران مشهود است.

چراکه آن توطئه آمریکایی موجب تثبیت بیشتر حکومت استبدادی بر پایه قدرت‌های نظامی و اطلاعاتی در ایران شد و با کاهش آزادی های سیاسی و اعمال محدودیت‌های شدید این روند حتی به تحقق تحولات گسترده سیاسی سال ۱۳۵۷ در ایران یعنی پیروزی انقلاب اسلامی ایران به رهبری حضرت امام روح الله الموسوی الخمینی (ره) منجر شد.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.