تاریخ انتشار : شنبه 4 آذر 1402 - 8:47
کد خبر : 143685

«ائتلاف  فراجناحی» برای غلبه بر تندروها

«ائتلاف  فراجناحی» برای غلبه بر تندروها

آرمان شرق-گروه سیاست:«کمال پیرموذن»، تحلیلگر مسایل سیاسی و نماینده اسبق مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این سوال که آیا جریان اصلاحات برای دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی برنامه منحصر به خودش را دارد یا اینکه در انتظار ائتلاف با سایر گروه‌ها و شاخه‌های سیاسی هستند، به خبرنگار «آرمان امروز» می‌گوید: «شرایط کنونی کشور که باید آن را محصول مدیریت جناح تندرو بدانیم، یکی از دلایلی است که به‌خوبی نشان از تفاوت فضای سیاسی-اجتماعی-اقتصادی با گذشته می‌دهد.

«ائتلاف  فراجناحی» برای غلبه بر تندروها

«آرمان امروز» در گفت‌وگویی بررسی می‌کند:

آرمان امروز، گروه سیاسی: انتخاباتی که قرار است در اسفنده ماه برگزار شود و در ادامه چهره مجلس دوازدهم را مشخص می‌کند از جنبه‌های مختلف دارای حاشیه‌ها و چالش‌های بسیاری است. در کنار مشارکت و حضور چهره‌ها و شاخه‌های منتقد و متنوع در انتخابات، چگونگی تحرک و برنامه‌ریزی گروه‌ها هم در نوع خود نیاز به تفکر دارد زیرا در این دوره شاهد تغییرات بسیاری در اردوگاه‌های سیاسی هستیم. در انتخابات دوره گذشته مجلس شورای اسلامی، تا حد زیادی چارچوب‌ها و روابط حزبی و جناحی اصولگراها دست نخورده باقی ماند و این اردوگاه گسترده در غیاب بسیاری از چهره‌های اصلاح‌طلب توانستند مجلس را از آن خود کنند. در این دوره اما باتوجه به اینکه مجلس بازهم اصولگرا خواهد بود ولی باید  بسیاری از شاخه‌ها و جریان‌های اصولگرایی را در تضاد با هم مشاهد کنیم. مهمترین عامل به وجود آمدن شکاف در اصولگراها مرام و برنامه‌‌های «جبهه پایداری» است. با این وجود روز گذشته یکی از سیاستمدارنی که در این رقابت‌ها حضور خواهد داشت به خبرنگار ما می‌گوید: «جبهه پایداری باعث شده است تا بسیاری از جناح‌ها و شاخه‌ها به دنبال اهداف فراجناحی باشند.» او معتقد است که تنها فرصتی که می‌توان این جناح را از سیستم سیاسی دور کنیم انتخابات اسفند ماه خواهد بود. در ادامه این مصاحبه را می‌خوانید.

رفتار تندروها باعث وحدت شده است

«کمال پیرموذن»، تحلیلگر مسایل سیاسی و نماینده اسبق مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این سوال که آیا جریان اصلاحات برای دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی برنامه منحصر به خودش را دارد یا اینکه در انتظار ائتلاف با سایر گروه‌ها و شاخه‌های سیاسی هستند، به خبرنگار «آرمان امروز» می‌گوید: «شرایط کنونی کشور که باید آن را محصول مدیریت جناح تندرو بدانیم، یکی از دلایلی است که به‌خوبی نشان از تفاوت فضای سیاسی-اجتماعی-اقتصادی با گذشته می‌دهد. باید به این نکته اشاره کنیم که هیچ کشوری با تندروی و تمامیت‌خواهی یک جناح خاص به نتیجه نرسیده‌اند، این مورد را در سرنوشت بسیاری از جوامع جهان می‌توانیم مشاهد کنیم. همکاری، تعامل، گفت‌وگو، احترام به عقاید، تاکید بر قانون اساسی تنها شیوه‌هایی است که می‌تواند ایران را روی ریل توسعه قرار دهد. از این روی باتوجه به وضعیت کنونی کشور باید بگوییم که بار دیگر صندوق‌های رای مشخص خواهد کرد که چه طیفی باید روی کار باشد. ردصلاحیت‌هایی که توسط هیات اجرایی انجام شد شوک منفی به فضای جامعه وارد کرد ولی بعد از آن از سوی نهادهای نظارتی و به‌خصوص «شورای نگهبان» ندای تایید صلاحیت‌‌ها شنیده می‌شود با این وجود باید در انتظار پایان بررسی‌‎ها باشیم. با توجه به این توضیح کوتاه می‌خواهم بگویم که یکی از تفاوت‌های اصلی این انتخابات در «اهداف فراجناحی» است. نوع رفتار و کنش تندروها باعث وحدت شده است. حالا می‌بینیم این تنها اصلاح‌طلبان نیستند که می‌خواهند در برابر تندروها ایستادگی کنند بلکه اصلاح‌طلبان، اعتدالیون، اصولگراهای میانه‌رو و حتی در روزهای اخیر زمزمه‌هایی از اصولگراهای سنتی و بعضا تندرو هم برای حضور در «ائتلاف برنده» شنیده می‌شد این موضوع نشان می‌دهد که این‌بار همه جناح‌ها تنها با هدف کنار زدن تندروها و با چشم‌انداز تصاحب ۱۷۰ کرسی در مجلس دوازدهم، کشور را در ریل توسعه قرار دهیم.»

این سیاستمدار در همین مورد و با اشاره به اهدافی که ائتلاف برنده برای ورود به انتخابات اسفند دارند، ادامه داد: «بازگرداندن سبک زندگی اکثریت جامعه بر اساس عرف، تعامل با دنیا، آرامش در بازارهای خودرو، مسکن، اشتغال، چانه‌زنی برای بهبود شرایط زندگی کارگران، بازگرداندن آرامش به جامعه، در چارچوب قرار دادن دولت در ادامه مسوولیت اجرایی و … را در دستور کار قرار خواهیم داد. در واقع این مطالبات شهروندان از نماینده‌های خودشان است که اجرایی کردن آن بر عهده ائتلاف برنده خواهد بود. ائتلاف برنده نه‌تنها در استان‌ها و شهرستان‌ها برای سبقت از تندروها برنامه‌های خود را گام به گام جلو می‌برد، بلکه با پیام‌هایی که از نهادهای بالادستی رسیده است می‌توانیم در کلانشهرها به‌خصوص در پایتخت دست بالاتری خواهیم داشت.»

 

طیفهای متعادل با اصلاحطلبان همسو هستند

«مهدی آیتی»، سیاستمدار در همین مورد به خبرنگار «آرمان امروز» می‌گوید: «اصولگراها هم مانند اصلاح‌طلبان با ریزش هوادارن و تعدد دیدگاه‌ها روبه‌رو هستند. اگر انسجام در اصلاح‌طلبان وجود ندارد اصولگراها هم از این مهم بی‌بهره هستند. اگر نگاهی به جبهه اصولگریان بیندازیم می‌بینیم که آنها هم وحدت ندارند. در این طیف سیاسی هم «تندروهای جبهه پایداری» حضور دارند و هم چهره‌های متعادلی مانند «علی لاریجانی»، «حسن روحانی» و «علی‌اکبر ناطق نوری» حضور دارند که در سال‌های اخیر مواضعی هم‌سو با اصلاح‌طلبان را در پیش گرفته‌اند. اگر در این طیف سیاسی انسجام وجود دارد آیا می‌توان مثلا «علی لاریجانی» را با «مجتبی آقاتهرانی» دور یک میز بنشاند؟ در واقع باید بگوییم که این چالش‌ها مختص به فضای کلی سیاسی ایران است و ربطی به اصلاح‌طلب و اصولگرا ندارد. با این حال جریان معتدل اصولگرایی بی میل نیست که با اصلاح‌طلبان لیست مشترک بدهند. فعالیت سیاسی در ایران محدود شده است و اگر بخواهیم شاهد افزایش تحرکات سیاسی باشیم نیاز است تا فضای فعالیت «روزنامه‌ها»، «دانشجویان»، «وکلا»، «چهره‌های سیاسی» و …  را افزایش دهند و در واقع مانع دیدگاه‌ها و نظرات نباشند.»

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.