تاریخ انتشار : شنبه 9 دی 1402 - 8:36
کد خبر : 145861

آیا ایران در شورای حکام به دام می افتد؟

آیا ایران در شورای حکام به دام می افتد؟

آرمان شرق-گروه بین الملل:اگرچه هنوز روزنه‌های مذاکراتی به طور کامل بسته نشده، ولی اگر در نشست بعدی شورای حکام قطعنامه‌ ای علیه ایران صادر شود، باید فاتحه برجام هم خوانده شود.دولت باید نوع نگاهش را به سیاست‌ های منطقه‌ای و بین‌المللی اصلاح کند. برخی سیاست‌های ما هزینه‌ زایی داشته است.ی‌توانیم با اصلاح سیاست‌های منطقه‌ ای یک مقدار فضا را در منطقه آرام‌ تر کنیم. حتما باید برجام را امضا کنیم و روابط‌مان را با غرب اصلاح کنیم.

باید توجه داشت که در غیر این صورت زمینه سازی برای به دام انداختن ایران در شورای حکام بیشتر شود.

آیا ایران در شورای حکام به دام می افتد؟

آرمان امروز-سرویس دیپلماسی: فرانسه، آلمان، بریتانیا و ایالات متحده آمریکا با انتشار بیانیه ‌ای مشترک افزایش میزان تولید اورانیوم غنی شده با خلوص ۶۰ درصد توسط ایران را محکوم کردند.

در بیانیه مشترک کشورهای غربی هیچ اشاره‌ای به پیامدهای این اقدام ایران نشده اما ضمن درخواست برای لغو آن تاکید شده است که این چهار کشور همچنان به یافتن راه حل دیپلماتیک برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته ‌ای متعهدند.

در بخشی از این بیانیه آمده است: «تولید اورانیوم با غنای بالا توسط ایران هیچ توجیه غیرنظامی معتبری ندارد. این تصمیمات بیانگر رفتارهای بی پروا درمحیط پرتنش منطقه‌ای است.»

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، در گزارشی روز سه‌ شنبه اعلام کرد که ایران کاهش چند ماهه تولید اورانیوم بسیار غنی‌ شده تا خلوص ۶۰ درصد را معکوس کرده است.

در بخش دیگری از این بیانیه مشترک آمده است: «ما این اقدام را  که به تشدید بی وقفه برنامه هسته ای ایران می‌ انجامد محکوم می‌کنیم.»

پیش از این آژانس بین المللی انرژی اتمی با انتشار گزارشی اعلام کرده بود که تولید اورانیوم ۶۰ درصد غنی شده ایران در ماه‌های اخیر سه برابر افزایش یافته است.

در مقابل تهران در واکنش به این گزارش تاکید کرد که اتفاق جدیدی نیفتاده و برنامه هسته‌ ای جمهوری اسلامی بر اساس قوانین و مطابق روال پیشین اجرا می‌ شود.

چهار کشور غربی در این بیانیه همچنین از ایران خواسته‌ اند تا فورا این اقدامات را متوقف کرده و تشدید غنی ‌سازی را معکوس کند در ادامه این بیانیه مشترک آمده است: «تهران باید به طور کامل با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همکاری کند تا تضمین دهد که برنامه هسته‌ ای‌‌ اش کاملا صلح ‌آمیز است. ضمن اینکه ایران باید تصمیم برای تعلیق فعالیت بازرسان آژانس را لغو کند.»

طبق تعریف نظری آژانس بین ‌المللی انرژی اتمی، تهران در حال حاضر دارای میزان اورانیوم با خلوص ۶۰ درصدی است که می ‌تواند در صورت غنی‌ سازی تا ۹۰ درصد سه بمب هسته ‌ای بسازد. ایران البته همواره قصد دستیابی به سلاح هسته ای را رد کرده است.

علی بیگدلی، تحلیلگر مسائل بین الملل در این رابطه می گوید: آژانس اتمی براساس قطعنامه ۲۲۳۱ خود را موظف می‌داند در جهت فعالیت‌ های هسته ‌ای ایران گزارش بدهد، در همین راستا احتمالاتی هم وجود دارد که ظرف ماه های آینده که نشست بعدی شورای حکام در مورد ایران برگزار می‌ شود، قطعنامه تنبیهی صادر شود و در این صورت بسته به واکنش ایران احتمال ارجاع پرونده به شورای امنیت هم دور از تصور نیست.

وی افزود: رفتن پرونده به شورای امنیت یک فرآیند بسیار خطرناکی را به وجود خواهد آورد که هم تحریم‌های گذشته برمی ‌گردد و هم اینکه تمام کشورهای دنیا موظفند ارتباطات‌شان را با ایران قطع کنند که امیدواریم به آن مرحله نرسیم.

در مورد اختلافاتی که الان بین آژانس و ایران است با توجه به شرایط فعلی به نظرم می‌ توانیم انعطاف ‌پذیری بیشتری از خود نشان دهدیم و این مشکل با آژانس را حل کنیم، در غیر این صورت مساله آژانس قطعا روی فضای مذاکراتی هم اثر خواهد گذاشت و ممکن است تا نقطه انتهایی برجام منتهی شود.

بیگدلی ادامه داد: چند روز پیش کنفرانسی بود و راجع به همین موضوع صحبت می‌ کردند که اگر ایران غنی‌سازی‌اش را افزایش دهد، باید چه کار کنیم که غیر از اسرائیل چند کشور دیگر از جمله آمریکا هم حضور داشتند.

این جلسه خیلی اهمیت داشت خیلی خبر از آن بیرون نیامد ولی خبری که بیرون آمد این بود که هدف این کنفرانس رسیدگی به منطقه و ایران بود.

وی افزود: حالا ممکن است این جلسه جنبه تبلیغاتی داشته باشد اما به هرحال در فضای بین ‌المللی اثر داشت. ما الان هم در فضای داخلی، هم در فضای منطقه‌ای و  بین ‌المللی با چالش‌هایی مواجه هستیم، بنابراین الان شرایط مطلوبی نیست و باز هم تکرار می‌ کنم که ایران نباید خیلی خودش را از آژانس خیلی دور ببیند.

چرا که اگر آژانس انرژی اتمی در برقراری رابطه و تاثیرگذاری و اعزام کارشناسانش ناموفق باشد، این مساله می‌ تواند نه تنها در فرآیند مذاکرات بلکه در رفتارهای بعدی هم تاثیر بگذارد.

بنابراین اگرچه هنوز روزنه‌های مذاکراتی به طور کامل بسته نشده، ولی اگر در نشست بعدی شورای حکام قطعنامه‌ ای علیه ایران صادر شود، باید فاتحه برجام هم خوانده شود.

بیگدلی تصریح کرد: دولت باید نوع نگاهش را به سیاست‌ های منطقه‌ای و بین‌المللی اصلاح کند. برخی سیاست‌های ما هزینه‌ زایی داشته است.

می‌توانیم با اصلاح سیاست‌های منطقه‌ ای یک مقدار فضا را در منطقه آرام‌ تر کنیم. حتما باید برجام را امضا کنیم و روابط‌مان را با غرب اصلاح کنیم.

باید توجه داشت که در غیر این صورت زمینه سازی برای به دام انداختن ایران در شورای حکام بیشتر شود.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.