تاریخ انتشار : سه شنبه 24 اسفند 1400 - 19:57
کد خبر : 96158

آمریکا به روسیه تضمین کتبی داد؟/واکنش ایران و آمریکا

آمریکا به روسیه تضمین کتبی داد؟/واکنش ایران و آمریکا

آرمان شرق-گروه بین الملل:لاوروف، وزیر خارجه روسیه در نشست خبری مشترک با همتای ایرانی خود در مسکو گفته است که روسیه از آمریکا تضمین کتبی دریافت کرده که تحریم‌های روسیه به دلیل جنگ اوکراین، مانع همکاری‌ها در چارچوب توافق هسته‌ای ایران نشود. وزیر خارجه روسیه افزود: در این زمینه یک حفاظت مطمئن در خصوص تمامی پروژه‌ها و فعالیت‌ها، شرکت‌ها و متخصصانی که در چارچوب برجام بوده، ذکر شده از جمله همکاری در خصوص پروژه‌ اصلی نیروگاه بوشهر.

آرمان شرق-گروه بین الملل:لاوروف، وزیر خارجه روسیه در نشست خبری مشترک با همتای ایرانی خود در مسکو گفته است که روسیه از آمریکا تضمین کتبی دریافت کرده که تحریم‌های روسیه به دلیل جنگ اوکراین، مانع همکاری‌ها در چارچوب توافق هسته‌ای ایران نشود. وزیر خارجه روسیه افزود: در این زمینه یک حفاظت مطمئن در خصوص تمامی پروژه‌ها و فعالیت‌ها، شرکت‌ها و متخصصانی که در چارچوب برجام بوده، ذکر شده از جمله همکاری در خصوص پروژه‌ اصلی نیروگاه بوشهر.

سرگئی لاوروف می‌گوید روسیه درباره مذاکرات برجام ‘از آمریکا تضمین کتبی گرفته است.

به گزارش «انتخاب»؛ لاوروف، وزیر خارجه روسیه در نشست خبری مشترک با همتای ایرانی خود در مسکو گفته است که روسیه از آمریکا تضمین کتبی دریافت کرده که تحریم‌های روسیه به دلیل جنگ اوکراین، مانع همکاری‌ها در چارچوب توافق هسته‌ای ایران نشود.

لاوروف در پاسخ به سؤالی درباره این‌که درخواست‌های روسیه مانع به نتیجه رسیدن مذاکرات می‌شود یا درخواست‌های غیرمنطقی آمریکا‌، گفت: ما تضمین کتبی را دریافت کردیم و این را وارد متن احیای برجام خواهند کرد.

وزیر خارجه روسیه افزود: در این زمینه یک حفاظت مطمئن در خصوص تمامی پروژه‌ها و فعالیت‌ها، شرکت‌ها و متخصصانی که در چارچوب برجام بوده، ذکر شده از جمله همکاری در خصوص پروژه‌ اصلی نیروگاه بوشهر.

وی اضافه کرد: من هم شنیدم آمریکایی‌ها هر روز تلاش می‌کنند ما را متهم کنند که جلوی توافق ترمز می‌گذاریم. این دروغ است، توافق هنوز مورد تأیید برخی از پایتخت‌ها قرار نگرفته و مسکو هم جزء این پایتخت‌ها نیست.

پیشتر روسیه از آمریکا خواسته بود تضمین بدهد که در صورت توافق بر سر احیای برجام تحریم‌های تازه علیه روسیه تاثیری بر همکاری‌های تجاری این کشور با ایران نگذارد.

حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه ایران هم در این نشست خبری گفت که وقایع اوکراین ربطی به مذاکرات وین برای احیای برجام ندارد.

او همچنین گفت که روسیه تا انتهای مذاکرات وین در کنار ایران خواهد ایستاد

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا: مشارکت روسیه در پروژه‌های هسته‌ای را برای اجرای برجام تحریم نمی‌کنیم  
باراک راوید خبرنگار رسانه‌ی امریکایی اکسیوس از قول سخنگوی وزارت خارجه امریکا نوشت که امریکا روسیه را بابت همکاری هسته‌ای با ایران در چارچوب برجام تحریم نمی‌کند. وی افزود: شاید اکنون برای مسکو مشخص باشد که تحریم‌های جدید علیه روسیه به برجام ارتباطی ندارد و نباید تاثیری بر اجرای آن داشته باشد.

باراک راوید خبرنگار رسانه ی امریکایی اکسیوس از قول سخنگوی وزارت خارجه امریکا نوشت که امریکا روسیه را بابت همکاری هسته ای با ایران در چارچوب برجام تحریم نمی کند.

بیک سخنگوی وزارت امور خارجه امریکا گفت: “ما هیچ اظهارنظری در مورد اظهارات لاوروف نداریم.

وی افزود: شاید اکنون برای مسکو مشخص باشد که تحریم های جدید علیه روسیه به برجام ارتباطی ندارد و نباید تاثیری بر اجرای آن داشته باشد.

این مقام امریکایی اضافه کرد: البته ما مشارکت روسیه در پروژه های هسته ای را که بخشی از ازسرگیری اجرای کامل برجام است، تحریم نمی کنیم.

وی تاکید کرد: ما نمی توانیم تضمین هایی فراتر از بحث هسته ای مذکور به روسیه بدهیم.

امیرعبداللهیان در مسکو: ارتباطی بین بحران اوکراین و مذاکرات وین وجود ندارد؛ روسیه مانع توافق نیست
امیر عبداللهیان در این کنفرانس خبری در مسکو با تشکر از میهمان نوازی لاوروف چشم‌انداز روابط دو کشور روسیه و ایران را مثبت خواند و گفت «چنانچه در مورد خطوط قرمز با آمریکا به توافق برسیم روسیه کمافی‌السابق در کنار ایران خواهد بود. امیدواریم آمریکا در دقایق پایانی دست از رویه خود بردارد و به توافق نهایی برسیم.»

حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه ایران که به منظور دیدار و گفت‌ وگو با همتای روس خود، سرگئی لاوروف، به مسکو رفته بود روز سه شنبه در یک نشست خبری شرکت کرد. محور اصلی گفتگوهای دو وزیر خارجه مذاکرات برجام و جنگ در اوکراین بود.

امیر عبداللهیان در این کنفرانس خبری در مسکو با تشکر از میهمان نوازی لاوروف چشم‌انداز روابط دو کشور روسیه و ایران را مثبت خواند و گفت که ارتباطی بین بحران اوکراین و مذاکرات وین وجود ندارد و روسیه هیچ مانعی برای رسیدن به توافق نخواهد بود.

وی افزود: چنانچه در مورد خطوط قرمز با آمریکا به توافق برسیم روسیه کمافی‌السابق در کنار ایران خواهد بود. امیدواریم آمریکا در دقایق پایانی دست از رویه خود بردارد و به توافق نهایی برسیم.

وزیر امور خارجه ایران گفت که جمهوری اسلامی یک کنشگر مستقل است و هیچ مانع خارجی نمی‌تواند مانع همکاری ایران و روسیه یا مانع همکاری ایران و کشورهای دیگر شود.

امیرعبداللهیان در بخش دیگری از سخنانش گفت که تهران راه حل بحران اوکراین را در راه‌ حلی سیاسی می داند و جنگ را راه حل نمی‌بیند اما ریشه آن را درک می‌کند.

وی افزود: مخالف جنگیم و همزمان مخالف وضع تحریم هستیم چرا که خود قربانی وضع یکجانبه تحریم‌ها هستیم.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.