به‌طور ویژه اما ۶ بازیکن برای این دربی پایان سال صاحب انگیزه‌های مضاعف هستند؛ نفراتی که هر یک به دلیلی ایام پرفراز و نشیبی را پشت سر گذاشته‌اند و با درخشش در شهرآورد می‌توانند سال پرماجرا را با خیر و خوشی پشت سر بگذارند.

علیرضا بیرانوند

این روزها در مورد او بیش از هر فوتبالیست دیگری صحبت شده است. سطح کیفی بیرانوند پایین آمده، گل‌های بد زیادی می‌خورد و دیگر آن سیمای مقتدر و شکست‌ناپذیر گذشته را ندارد. این موضوع، هم در مسابقات باشگاهی و هم در دیدارهای تیم ملی ایران در جام ملت‌های آسیا به وضوح جلب‌توجه کرده است. با این حال درخشش در دربی تهران می‌تواند به مثابه میانبری برای اعاده حیثیت این سنگربان باشد. مخصوصا با توجه به محرومیت محمدحسین کنعانی‌زادگان و مصدومیت گولسیانی، بیرو اگر از استقلال گل نخورد دست به کار بزرگی زده و دوباره می‌تواند اعتماد افکار عمومی را جلب کند. بگذارید در انتهای این بند یک ادعای بزرگ هم مطرح کنیم؛ اینکه کلین‌شیت احتمالی بیرو در این بازی حتی می‌تواند معادل قهرمانی پرسپولیس در پایان فصل باشد.

دانیال اسماعیلی‌فرد

یکی از بازیکنان پرسپولیس که در این سال‌ها زیاد مورد انتقاد قرار گرفته، دانیال اسماعیلی‌فرد بوده است. مدافع راست پرسپولیس اغلب اوقات پایین‌تر از حد انتظار ظاهر شده و مخصوصا از آنجا که به‌طور مستمر با رامین رضاییان مقایسه شده، به ندرت نمره قبولی گرفته است. به ویژه اواخر دوره یحیی گل‌محمدی، دانیال دچار افول شده بود. با این حال تغییر کادرفنی و سبک بازی پرسپولیس، اسماعیلی‌فرد را هم متحول کرده و باعث شده این بازیکن طی هفته‌های گذشته نمایش‌های بهتری داشته باشد. بازی قبلی با فولاد شاید بهترین عملکرد دانیال در یک سال گذشته بود. دربی، همان جایی است که درخشش اسماعیلی‌فرد می‌تواند تصویر کلی این بازیکن را در ذهن هواداران دگرگون کن

عیسی آل‌کثیر

در مورد کیفیت و توانایی او جای بحث چندانی وجود ندارد و اتفاقا در دربی‌ها هم غالبا موثر بوده است. منتها اهمیت این بازی برای عیسی از آن جهت است که اگر موفق به ارائه نمایشی مطلوب برابر استقلال شود، بدهی اخلاقی‌اش به هواداران پرسپولیس را تسویه خواهد کرد. او ابتدای فصل با پذیرفتن پیشنهادی بالاتر راهی سپاهان شد و مورد غضب سرخ‌ها قرار گرفت. بعد از پشت سر گذاشتن یک نیم‌فصل ناموفق در اصفهان، عیسی به پرسپولیس برگشت و فعلا خوب عمل کرده، اما برای فراموش شدن اتفاقات ابتدای فصل، به یک هنرنمایی در چنین مسابقه بزرگی نیاز دارد.

حسین حسینی

دروازه‌بان استقلال فصل خوبی را پشت سر می‌گذارد و با ۱۱ کلین‌شیت در کنار حسین پورحمیدی از تراکتور، مدعی اصلی فتح دستکش طلایی به شمار می‌رود. با این وجود حسینی غالبا در دربی‌ها عملکرد چندان موفقی نداشته است. او با وجود سال‌ها بازی در استقلال، به شکلی عجیب هنوز هیچ مسابقه‌ای را با برد پشت سر نگذاشته و تنها دو کلین‌شیت به اسمش به ثبت رسیده است. این، اصلا آمار جالبی برای گلر استقلال به شمار نمی‌آید و البته فراموش نکنید سه گل آخری که حسینی از پرسپولیس خورده، از پشت محوطه جریمه بوده است. با این تفاسیر روشن است که بازی فردا با سرخ‌پوشان چقدر می‌تواند برای حسینی مهم باشد. او با یکی از بهترین فرم‌هایش، این فرصت را دارد که در دربی بدرخشد و اعاده حیثیت کند.

صالح حردانی

بدترین مشکلات استقلال در دربی‌های اخیر به دلیل غیبت کوین یامگا بوده است. هر دو دربی پایان فصل گذشته که با بردهای مهم پرسپولیس به پایان رسید همزمان با غیبت یامگا بود. استقلال حتی شهرآورد دور رفت را هم نزدیک بود با شکست پشت سر بگذارد، اما خود کوین در لحظات پایانی از روی نقطه پنالتی گل مساوی را زد. حالا استقلال بهترین ستاره‌اش را در دربی فردا در اختیار ندارد و جای خالی او را صالح حردانی باید پر کند؛ دفاع راستی که در دو شهرآورد پایان فصل گذشته عملکرد خوبی نداشت و در این بازی به دنبال تغییر تصورات از خودش خواهد بود؛ مخصوصا که باید برابر زوج خطرناک عبدالکریم حسن و اوستون اورونوف قرار بگیرد.

مهرداد محمدی

خرید بزرگ استقلال که فصل را عالی شروع کرد، هفته‌هاست که به شکل غریبی افول کرده. محمدی کم‌کم دارد به نیمکت‌نشینی و حضور بی‌اثر در زمین خو می‌گیرد و هواداران را هم کمی ناامید کرده. آیا برای تغییر این شرایط، جایی را بهتر از دربی تهران سراغ دارید؟ مخصوصا با توجه به سابقه هواداری مهرداد از پرسپولیس، گلزنی او در این بازی می‌تواند برای هواداران بسیار شیرین‌تر باشد و موقعیت مهاجم آبی‌ها را هم برای ادامه فصل تغییر بدهد.