تاریخ انتشار : جمعه 28 بهمن 1401 - 9:48
کد خبر : 124154

آثار «سفر چین» در ابعاد سیاسی و اقتصادی

آثار «سفر چین» در ابعاد سیاسی و اقتصادی

آرمان شرق-گروه بین الملل:اگر تصویر این سفر این باشد که ایران به دنبال سیاست متوازن در برابر روسیه و چین است، این تصویرسازی به ایران کمک می‌کند که دستش در نظام بین‌الملل بیشتر باز باشد، چرا که به خاطر مساله اوکراین خیلی تحت فشار هستیم.

آثار «سفر چین» در ابعاد سیاسی و اقتصادی

قهرمان‌پور: تصویری که ایران از «سفر چین» می‌سازد مهم است

یک کارشناس مسایل بین‌الملل گفت: سفر رییس جمهور ایران به چین می‌تواند این پیام مثبت را برای جامعه بین‌الملل داشته باشد که آن نگرانی که در غرب است که مدام تکرار می‌کنند ایران در حال نزدیک شدن به روسیه است، درست نیست.

رحمان قهرمان‌پور در گفت‌وگو با ایسنا در پاسخ به اینکه سفر رییس جمهوری به چین می‌تواند فشارها در غرب نسبت به تعامل و نزدیکی ایران با روسیه را کاهش دهد؟ گفت: اینکه چه تصویری از این سفر ساخته می‌شود به رفتار ایران بستگی دارد. بعد از جنگ اوکراین مساله شرق دیگر مثل سابق تحلیل نمی‌شود، به این معنا که روسیه و چین را دیگر در یک سبد و دسته قرار نمی‌دهند. از این رو تعامل با چین و روسیه می‌تواند جهت‌گیری‌های متفاوت داشته باشد.

وی ادامه داد: چین در یک سال گذشته سیاست هوشمندانه‌ای پیش گرفته است و به نوعی نشان داد که متفاوت از روسیه رفتار می‌کند. به ویژه در بحث اوکراین، حسابش را از روسیه جدا کرد نه به آن شکل که از غرب در مقابل روسیه دفاع کند، اما به طور کلی نه از موضع روسیه قاطع دفاع کرد، نه از غرب. از این رو اتفاقا در این چارچوب نزدیکی ایران به چین می‌تواند پیام مثبت داشته باشد که آن نگرانی که در غرب است که مدام تکرار می‌کنند، ایران دارد به روسیه نزدیک می‌شود می‌تواند یک ذره تحلیل‌ها را تعدیل کند و فضا را برای ما بهتر سازد، البته باز می‌گویم تصویر سازی ما از این سفر بسیار مهم است.

این کارشناس مسایل بین الملل با بیان اینکه برخی سفر آقای رئیسی به چین را اقدامی در مقابل غرب بیان می‌کنند گفت: اما اگر تصویر این سفر این باشد که ایران به دنبال سیاست متوازن در برابر روسیه و چین است، این تصویرسازی به ایران کمک می‌کند که دستش در نظام بین‌الملل بیشتر باز باشد، چرا که به خاطر مساله اوکراین خیلی تحت فشار هستیم.

قهرمان‌پور درباره ابعاد اقتصادی این سفر برای ایران با تاکید بر اینکه این سفر به لحاظ اقتصادی خیلی مهم است گفت: اما انچه که باید به آن توجه داشت این است که روابط اقتصادی ما با چین هم به مساله FATF و تحریم‌ها ربط دارد. درست است که چین در سال‌های گذشته به ایران بسیار در شرایط سخت تحریمی کمک کرده است اما هم‌زمان بارها گفته است به ویژه در یکی دو سال اخیر که تکمیل همکاری اقتصادی دو جانبه یا منطقه‌ای به رفع تحریم‌ها و اجرای FATA مرتبط است.

این کارشناس مسایل بین‌الملل با تاکید بر اینکه بهبود تعاملات اقتصادی و تجاری میان ایران و چین به رفع تحریم‌ها بستگی دارد، معتقد است: در این چارچوب اگر برجام اجرا نشود و تحریم‌ها رفع نشود، اجرایی کردن تفاهم‌ها و قراردادها با چین سخت است چرا که چین در یکی دو سال اخیر به روشنی به همگان نشان داد که در تعامل با کشورها تعارف ندارد و برخلاف روسیه به دنبال کشور یا کشورهایی است که بتوانند قراردادهایشان با این کشور را سریع اجرا کنند.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.