تاریخ انتشار : چهارشنبه 21 دی 1401 - 9:39
کد خبر : 121398

آب پاکی آمریکا روی دست اسرائیل برای حمله به ایران

آب پاکی آمریکا روی دست اسرائیل برای حمله به ایران

آرمان شرق-گروه بین الملل:حمله به ایران و آن چیزی که اسرائیل می خواهد قطعا محقق نخواهد شد و تاکید آمریکا در استفاده از دیپلماسی در برابر ایران نیز ریشه در همین دارد. آمریکا در روزهای اخیر چندین مرتبه بر این مساله تاکید کرده است و آب پاکی را روی دست اسرائیل ریخته است.

آب پاکی آمریکا روی دست اسرائیل برای حمله به ایران

آرمان امروز- سرویس دیپلماسی: سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در پاسخ به این سوال که رییس جمهور آمریکا چطور میتواند با توجه به شرایط موجود، به تعهدش نسبت به این عمل کند که ایران هیچگاه به یک سلاح اتمی دست نیابد، گفت، گذشته میتواند درسهای زیادی به ما بدهد. از این جهت میتواند آموزنده باشد که ما با شرکا و متحدانمان مسیری طولانی را  در قبال ایران طی کردهایم. دلیل این که در نهایت، در سال ۲۰۱۳ و ۲۰۱۴ به یک حلوفصل دیپلماتیک رسیدیم، این بود که با متحدان و شرکایمان در سراسر جهان همکاری کردیم تا فشار اقتصادی چشمگیری بر ایران اعمال کنیم. چیزی که در نهایت ایران را پای میز مذاکره آورد، تغییری استراتژیک در ذهنیت حکومت ایران نبود. به نظر من دلیلش پی بردنشان به این بود که تحت فشار اقتصادی زیادی قرار دارند.

پرایس گفت که هدف ما این است که ایران مادامی که رویهاش را تغییر نداده، احساس کند که تحت فشار است.

او با اشاره به این که دولت قبلی آمریکا سعی کرد رویکرد فشار حداکثری را در قبال ایران به کار ببندد، بیان کرد: واضح است که این طرح کارآمد نبود. آنچه گذشته به ما میآموزد این است که فشار اقتصادی زمانی بیشترین تاثیر را دارد که با همراهی متحدان و شرکایمان اعمال شود.

او در ادامه بیان کرد که آمریکا به همین دلیل برای همکاری با متحدان اروپاییاش به ویژه سه کشور آلمان، فرانسه و انگلیس در این زمینه امتیاز قائل است و سعی میکند دیگر کشورهای اتحادیه اروپا و سراسر جهان ا نیز با خود همراه کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در ادامه در پاسخ به این که با توجه به این رویکرد دولت آمریکا نسبت به همکاری با متحدان و شرکایش در زمینه مسئله ایران، چرا آمریکا از آنها نمیخواهد که مکانیسم ماشه را علیه ایران فعال کنند، گفت: این تصمیمی است که به خود شرکای اروپاییمان بستگی دارد.

پرایس در پاسخ به سوال دیگری درباره تفاوتها و شباهتهای رویکرد آمریکا و رژیم صهیونیستی نسبت به ایران، توضیح داد: در زمینه راهبردی اتفاق نظر کامل داریم. ما هر دو کاملا نسبت به اینکه ایران هیچ گاه نباید بتواند به یک سلاح اتمی دست پیدا کند، متعهدیم. این تعهد رییس جمهور بایدن و همان تعهدی است که از نخستوزیر نتانیاهو و نخستوزیرهای پیش از او شنیدهایم.

او افزود: الان بر کسی پوشیده نیست که در زمینه مسائل تاکتیکی تفاوتهایی داریم. رابطه ما با اسراییل آنقدر نزدیک است که به ما اجازه میدهد مکالمات صریحی داشته باشیم، وقتی هم که مخالف باشیم، آن را اعلام میکنیم. ما به آنها میگوییم که چطور فکر میکنیم و مسلما آنها هم در بیان نظرشان تعارف ندارند. ما بر این باوریم که حفظ دیپلماسی کارآمدترین و پایدارترین ابزاری است که میتوان با کمک آن مانع دستیابی ایران به یک سلاح اتمی شد. تمرکز ما همیشه روی آن معطوف بوده است.

حسن بهشتی پور، تحلیلگر مسائل سیاست خارجی در این خصوص می گوید: حمله به ایران و آن چیزی که اسرائیل می خواهد قطعا محقق نخواهد شد و تاکید آمریکا در استفاده از دیپلماسی در برابر ایران نیز ریشه در همین دارد. آمریکا در روزهای اخیر چندین مرتبه بر این مساله تاکید کرده است و آب پاکی را روی دست اسرائیل ریخته است.

وی افزود: در این مقطع زمانی امکان وقوع جنگ ندارد و آمریکا مشخصا نمی خواهد وارد تنش بیشتر و چالش جدیدی شود.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.