تاریخ انتشار : سه شنبه 17 فروردین 1400 - 9:31
کد خبر : 65645

مسعود پزشکیان می‌تواند پدیده انتخاباتی اصلاح‌طلبان باشد

مسعود پزشکیان می‌تواند پدیده انتخاباتی اصلاح‌طلبان باشد

ارمان شرق- انتخابات ۱۴۰۰ در ۲۸ خرداد برگزار خواهد شد.نظارت بر تأیید صلاحیت داوطلبان و انتخابات۱۴۰۰ به عهدهٔ شورای نگهبان است.طبق قانون جمهوری اسلامی ایران، حسن روحانی با توجه به دو دورهٔ ریاست‌جمهوری پیاپی، در این انتخابات ۱۴۰۰ حق نامزد شدن ندارد.شورای نگهبان ظرف پنج روز به صلاحیت داوطلبان انتخابات ۱۴۰۰ رسیدگی می‌کند و نتیجه را به وزارت کشور اعلام می‌کند.

بنیاد امید ایرانیان که محمدرضا عارف ریاست آن را بر عهده دارد فعالیت‌های انتخاباتی خود را در برخی از استان‌های کشور آغاز کرده و ستادهایی را راه‌اندازی کرده است .​

انتخابات ۱۴۰۰ در ۲۸ خرداد برگزار خواهد شد.نظارت بر تأیید صلاحیت داوطلبان و انتخابات۱۴۰۰ به عهدهٔ شورای نگهبان است.طبق قانون جمهوری اسلامی ایران، حسن روحانی با توجه به دو دورهٔ ریاست‌جمهوری پیاپی، در این انتخابات ۱۴۰۰ حق نامزد شدن ندارد.شورای نگهبان ظرف پنج روز به صلاحیت داوطلبان انتخابات ۱۴۰۰ رسیدگی می‌کند و نتیجه را به وزارت کشور اعلام می‌کند. آخرین اخبار مربوط به انتخابات ۱۴۰۰ را در سایت خبرآزاد می خوانید

حذف نرم عارف توسط اصلاح‌طلبان آغاز شده و شواهد حکایت از این دارد که این بار معاون اول دولت اصلاحات بی‌توجه به آنچه تندروهای این جریان و رئیس دولت اصلاحات دنبال می‌کند، مسیر متفاوت‌تری را آغاز کرده است.

عارف که در پی نامه رئیس دولت اصلاحات، با دلخوری از کرسی یازدهم ریاست جمهوری دست شسته بود خانه نشین نشد؛ او با دستور رئیس دولت اصلاحات شورای مشورتی، شورای راهبردی و احزاب اصلاح‌طلب را در قالب شورای‌عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان را راه‌اندازی کرد و در راس آن نشست و در نهایت سال ۹۴، نماینده مردم تهران در مجلس شد اما علی‌رغم همه تلاش هایی که داشت نتوانست لاریجانی را شکست دهد و در راس پارلمان بنشیند.

عارف در مدت ۴ سالی که در مجلس شورای اسلامی بود حتی به جز یکسال که ریاست کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس را بر عهده داشت، نتوانست در راس دیگر کمیسیون‌های پارلمان بنشیند و صرفا در جایگاه ریاست فراکسیون امید مجلس ایفای نقش می‌کرد که البته اصلاح طلبان انتقادات زیادی به دلیل عملکردش و آنچه به تمسخر «سکوت عارفانه» تلقی می‌شد، متوجه او کردند.

کش مکش‌ها در شورای‌عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان، تقابل مشخص بین تندروها و معتدلین اصلاح‌طلب بود که در نهایت تندروها این شورا را وادار کردند که برای انتخابات دوم اسفندماه ۹۸ لیستی ارائه ندهد؛ از سوی دیگر حزب کارگزاران سازندگی و ۸ حزب معتدل دیگر دو لیست جداگانه برای انتخابات ارائه کردند که البته اقبالی از سوی مردم به این لیست‌ها صورت نگرفت.

پس از شکست ۳۰ بر صفر اصلاح‌طلبان به اصولگرایان در تهران بود که جلسات شورای‌عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان به طور کامل تعطیل شد و پس از آن عبدالواحد موسوی‌لاری نایب رئیس این شورا طی نامه‌ سرگشاده از سمت خود استعفا کرد.

*استعفای معماگونه عارف و موسوی لاری از شورای‌عالی اصلاح‌طلبان!

موسوی لاری در متن استعفای سرگشاده خود از شورای‌عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان به عنوان نهاد اجماع‌ساز یاد کرده بود و نوشته بود، تا چند هفته دیگر عمر مجلس دهم به پایان می‌رسد و مجلس دیگر با حال و هوایی متفاوت پا به عرصه وجود می‌نهد. دولت فعلی نیز آفتابش بر لب پشت‌بام است و هر چه بود و هست به ماه‌های پایانی خود نزدیک می‌شود.

دو ماه پس از استعفای موسوی لاری، داوود محمدی دبیرکل انجمن اسلامی معلمان نیز اعلام کرد که محمدرضا عارف حتی زودتر از عبدالواحد موسوی‌لاری از ریاست شورای‌عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان کناره‌گیری کرده است هرچند علیرضا خامسیان، مدیر روابط عمومی بنیاد امید ایرانیان گفته بود: «خبر استعفای عارف از شورای‌عالی سیاستگذاری صحت ندارد.»!

ماجرای استعفای موسوی‌لاری و عارف معماهای بسیاری دارد که سرگشاده بودن نامه استعفای موسوی لاری و تحویل نامه استعفا از سوی محمدرضا عارف به داوود محمدی عضو حقوقی شورای‌عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان از جمله این معماها است چرا که استعفای ریاست یک جبهه یا حزب سیاسی فرآیندهای پیچیده‌ای دارد و باید توسط اعضا نیز مورد قبول واقع شود بنابراین استعفای عارف چیزی جز قهر سیاسی تلقی نمی‌شود.

*تشکیل ساز و کار جدید اصلاح‌طلبان و حذف بی‌صدای عارف

عملکرد دولت روحانی و مجلس دهم هرچند سبد رای اصلاح‌طلبان را به شدت کوچک کرده است اما جذابیت کرسی پاستور برای آنان آنقدر زیاد است که قادر نخواهند بود به راحتی از آن چشم پوشی کنند. از این این حیث با اینکه ساز و کار انتخاباتی و شورایی اصلاح‌طلبان از هم پاشیده شد بود اما باز به دستور مجمع روحانیون مبارز و رئیس دولت اصلاحات نهاد اجماع‌ساز اصلاح‌طلبان برای انتخابات ۱۴۰۰ تشکیل شد.

نهاد اجماع‌ساز اصلاح‌طلبان که اکنون با نام جبهه اصلاحات ایران شناخته می‌شود تفاوت چندانی با شورای‌عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان ندارد. تفاوت بارز آن این است که در شورای قبل محمدرضا عارف بر کرسی ریاست می‌نشست و در این شورا بهزاد نبوی از چهره‌های با سابقه اصلاح‌طلب و عضو ارشد سازمان منحله مجاهدین انقلاب اسلامی.

*عارف مسیرش را از خاتمی جدا کرد؟

حذف نرم عارف توسط اصلاح‌طلبان آغاز شده و اما شواهد حکایت از این دارد که این بار معاون اول دولت اصلاحات بی‌توجه به آنچه تندروهای این جریان و رئیس دولت اصلاحات دنبال می‌کند، مسیر متفاوت‌تری را آغاز کرده است.

طبق اطلاعی که خبرنگار فارس کسب کرده است، بنیاد امید ایرانیان که محمدرضا عارف ریاست آن را بر عهده دارد فعالیت‌های انتخاباتی خود را در برخی از استان‌های کشور آغاز کرده و ستادهایی را راه‌اندازی کرده است و این نشان می‌دهد معاون اول دولت اصلاحات این بار عزم جدی‌تری برای ورود به انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ دارد.
گمانه زنی انتخابات ۱۴۰۰

ورود به سال انتخابات، به گمانه‌زنی‌ها در خصوص ترکیب نامزدهای ریاست‌جمهوری و احتمال حضور چهره‌های حزبی، سیاسی و نظامی درانتخابات رنگ و بوی تازه‌ای بخشیده است.

با پایان تعطیلات نوروزی و بر اساس طبیعت ماه‌های منتهی به انتخابات، از این پس با تحرکات انتخاباتی بیشتری از سوی جریان‌های سیاسی مواجه خواهیم بود، به ویژه آنکه نام نویسی نامزدهای ریاست‌جمهوری از ۲۱ اردیبهشت ماه آغاز و تا آن زمان مشخص می‌شود چه کسانی به نمایندگی از چه طرز تفکری قصد رقابت برای تصاحب مقام سکانداری دستگاه اجرایی و اداره امور کشور را دارد.

تا اینجای کار، از دید ناظران خیل عظیمی از نام‌ها و چهره‌ها در صف احتمالی نامزدهای ریاست‌جمهوری قرار گرفته‌اند؛ از نظامیان گرفته تا چهره‌های حزبی و بعضا مستقل سیاسی که هر یک بنا به طرز فکر و رویه سیاسی خود به نظر می‌رسد اولویت‌بندی و روش خاصی برای شناسایی و حل مشکلات کشور در سطح کلان ملی داشته باشند. هرچند تعداد محدودی از چهره‌ها رسما برای حضور در انتخابات اعلام آمادگی کرده‌اند، ولی نام‌های بسیاری در فضای رسانه‌ای و سیاسی کشورمطرح است.
اطلاح‌طلبان انتخابات ۱۴۰۰و دوگانه نامزد اجاره‌ای یا کاملا اصلاحاتی

سازوکار جمعی اصلاح‌طلبان برای تشکیلات‌ و اجماع‌سازی درون جریانی همچنان مشغول کار است ولی گویا هنوز اختلافات بر سر تعیین راهبرد انتخاباتی به قوت خود باقی است. بهره‌گیری از نامزد اجاره‌ای رای‌آور با قدرت عبور از فیلتر نظارت استصوابی یا معرفی نامزد صددرصد اصلاح‌طلب حتی به قیمت ماندن پشت سد تایید شورای نگهبان، هنوز محور بحثی جدی میان اصلاح‌طلبان است، تا جایی که ممکن است تدبیر سازوکار جمعی این جریان به جایی نرسد و سرانجام هر یک شقوق این جریان راه خود را در انتخابات در پیش بگیرند.

متاثر از این شرایط، ناظران نام‌های مختلفی را برای نامزدی انتخاباتی ریاست‌جمهوری اصلاح‌طلبان مطرح می‌کنند؛ نام‌هایی که طیف های مختلفی از اصلاح‌طلبان تا اصولگرایان میانه‌رو را در بر می‌گیرد و بسیار متنوع است.

بر این مبنا و همچنین بر اساس اعلام آمادگی تعدادی از چهره‌ها ، ناظران افرادی چون «سید حسن خمینی»، «اسحاق جهانگیری»، «محمدجواد ظریف»، «محسن هاشمی»، «محمدعلی افشانی»، «سید عباس آخوندی»، «مسعود پزشکیان»، «سورنا ستاری»، «صادق خرازی»، «محمدرضا عارف» و حتی «علی لاریجانی» را جزو نامزدهای احتمالی اصلاح‌طلبان می‌دانند.

اعلام آمادگی چهره‌هایی چون «فائزه هاشمی»،«محسن رهامی»، «علی مطهری» و … هم صف نامزدهای احتمالی اصلاح‌طلبان را طولانی‌تر کرده است.

نام‌هایی چون «رضا اردکانیان» و «محمدجواد آذری جهرمی» هم از میان دولتمردان در صف نامزدهای احتمالی نزدیک به دولت بر سر زبان‌ها است.

در این میان «محمد هاشمی» معاون اجرایی دولت‌های ششم و هفتم گفته است: هنوز زود است که اصلاح طلبان نامزد اصلی خود را معرفی کنند و اگر از حالا نام نامزد اصلی مطرح شود، او می سوزد.

با این تفاسیر اگرچه گمانه‌هایی مطرح می‌شود، ولی هنوز هیچ برآیند قطعی و مشخصی در مورد راهبرد و مصادیق انتخاباتی اصلاح‌طلبان نمی‌توان ارائه داد. حتی به نظر می‌رسد خود اصلاح‌طلبان در این زمینه به جمع‌بندی مشخصی نرسیده باشند.
اصولگرایان و نامزدهای متنوع در انتخابات ۱۴۰۰

با ورود به فصل انتخابات، گویا اصولگرایان هم هنوز با چالش‌های فعالیت مجزای دو سازوکار موازی شورای وحدت و شورای ائتلاف دست و پنجه نرم می‌کنند و نام‌های متفاوت و متنوعی از هفتاد و دوملت اصولگرایی برای نامزدی انتخابات به گوش می‌رسد.

در سایه عدم قطعیت اجتناب «سید ابراهیم رئیسی» به عنوان گزینه‌ای با قابلیت اجماع‌سازی میان اصولگرایان از ورود به عرصه انتخابات، نام‌های مختلفی در جناح راست مطرح است؛ از «محمدباقر قالیباف» گرفته تا «سعید جلیلی»، «حمیدرضا حاجی بابائی»، « امیرحسین قاضی زاده» و …..

بخشی از فهرست بلند و بالای نامزدهای احتمالی اصولگرایان را نظامیان تشکیل می‌دهند. در این بخش نام‌هایی چون «حسین دهقان»، «رستم قاسمی»، «محسن رضایی»، «علی شمخانی»، «پرویز فتاح»، «سعید محمد» و … مطرح است.

هرچند اظهارات امروز سردار جوانی معاون سپاه مبنی بر مخالفت جدی این ارگان با ورود پاسداران به عرصه انتخابات بدون طی مراحل و فرایندهای قانونی تعریف شده و در نتیجه منفک کردن سعید محمد از مسئولیت فرماندهی قرارگاه سازندگی خاتم، سویه‌ای دیگر به این ماجرا بخشید. از دید برخی ناظران، ورود نظامیان به قدرت با مبانی تفکر بنیانگذار انقلاب برای اداره کشور منافات دارد.

در این میان نام برخی وزیران و همراهان پیشین دولت احمدی‌نژاد هم در زمره نامزدهای احتمالی اصولگرایان قرار گرفته است. «رامین مهمانپرست»،«علی نیکزاد»، «محمد عباسی» و «محمد ناظمی اردکانی» هم برای نامزدی اعلام آمادگی کرده‌اند، هرچند تاکید می‌کنند که به صورت مستقل پا به این عرصه خواهند گذاشت.

در این میان افرادی چون «عزت‌الله ضرغامی» و «محمد غرضی» و بسیاری چهره‌های دیگر که اتفاقا رویکردهای حزبی مشخی دارند، با تاکید بر اینکه به صورت مستقل و عاری از تمایلات و تعلقات حزبی عمل خواهند کرد، اعلام کرده‌اند که قصد ورود به انتخابات دارند.

سعید محمد شاید از جنجالی‌ترین چهره‌های اصولگرا در انتخابات ۱۴۰۰ باشد. کاندیدایی با پیشینه نظامی که سال ۹۹ با حاشیه‌های متعددی روبه‌رو شد و سال ۱۴۰۰ را در سکوت خبری آغاز کرد.

به نظر می‌رسد او تصمیم گرفته تعطیلات را به همراه تیم خود به برنامه‌ریزی برای تبلیغات انتخاباتی و همچنین حل چالش‌های سیاسی سال ۹۹ صرف کند. البته این سکوت رسانه‌ای تاحدودی مبهم است و بعید نیست که از فضایی منفی متاثر باشد که اواخر سال گذشته با کناره‌گیری‌اش از فرماندهی قرارگاه خاتم‌الانبیا ایجاد شد.
بی اعتباری انتخابات ۱۴۰۰

حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی امروز چهارشنبه در جلسه هیات دولت گفت: فردا دوازدهم فروردین و سالروز اعلام نظام جمهوری اسلامی ایران در دوازدهم فروردین ۱۳۵۸ است. یکی از افتخارات مهم نظام اسلامی و انقلاب اسلامی و معماری معمار کبیر انقلاب حضرت امام (ره) است.

وی اضافه کرد: بعد از انقلاب و تقریبا بلافاصله بعد از روز دهم فروردین و یازدهم فروردین که دو روز همه پرسی و رفراندوم بود، با ۲۲ بهمن که پیروزی انقلاب اسلامی بوده فاصله آن ۴۷ روز است یعنی در کمتر از دو ماه مردم پای صندوق آرا آمدند و به نظام رای دادند.

رییس جمهوری افزود: امام درس بزرگی به همه داد و این که در این کشور همه کاره مردم هستند. اگر در یک کلمه ۱۲ فروردین ۵۸ را تفسیر کنیم، این است که میزان رای مردم و ملت است و همه کاره مردم هستند و این مردم هستند که برای خود نظامی را بر می‌گزینند و انتخاب می‌کنند. نظامی که یک پایه آن جمهوریت و ‌مردم سالاری و پای دیگر آن موازین اسلام و اسلامیت است و پایه سوم آن ایران است. این سه در کنار هم جمهوری اسلامی ایران می‌شود.
اهم اظهارات رئیس جمهور درباره انتخابات ۱۴۰۰

انتخابات ۱۴۰۰* نام نظام ما هم جمهوری اسلامی ایران است که در قانون اساسی در اصل اول مخصوصا در اصل سوم می‌گوید دولت جمهوری اسلامی ایران، این نام نظام است و دارای سه پایه مهم است که هرکدام اهمیت خاص خود را دارد.

* قانون اساسی جمهوریت را در اصل ۶ بیان کرده است و اسلامیت را در اصل ۴ بیان کرده است و این هم در اصول مختلف از جمله اصل اول و سوم به صراحت ذکر شده است. مشخص است که کشور ما کشور ایران است و هویت ایرانی و فرهنگ ایران برای ما مهم است و اگر بخواهم یک کلمه درباره ایران بگویم منافع ملی کشور به معنای عام کلمه است. نه منافع ملی که روبروی امنیت ملی و مصالح ملی ذکر می‌کنیم منافعی که به معنای عام همه اینها را شامل می‌شود.

* اداره کشور ایران در اختیار مردم است و این مردم هستند که بالاترین مقامات کشور و مدیریت کشور را با صندوق آرا و با ‌آرای خودشان برمی‌گزینند و انتخاب می‌کنند.

* منافع ملی ایران به عنوان یک پایه است، موازین اسلام چه در اعتقادات و عمل و قانون گذاری و به ویژه در اخلاق و رفتار میزان و معیار ما است. اداره کشور ایران در دست مردم است. این مردم هستند که بالاترین مقامات کشور را و مدیریت کشور را با صندوق آرا برمی‌گزینند و انتخاب می‌کنند بنابراین نظر مردم و آرای مردم و فکر مردم و انتخاب مردم خیلی مهم است.

* تمام انقلاب‌ها در ایران از زمان میرزای شیرازی بزرگ در این ۱۵۰ سال حرکت‌های انقلابی برای چه بود؟ برای این بود که مردم بتوانند انتخاب کنند. کسی به مردم رایی را تحمیل نکند این کل حرکت‌های انقلابی در جمهوری اسلامی ایران است. بنابراین دوازده فروردین یک روز مهم در مردم‌سالاری اسلامی در ایران است که باید آن را پاس بداریم. پاسداشت دوازدهم فروردین این است که مردم در همه امور مهم اداره کشور حضور پیدا کنند.

* اگر انتخاباتی داشته باشیم که مشارکت حداکثری در آن نباشد یک ضربه بسیار بزرگی به راه و روشی که در ۱۲ فروردین انتخاب کردیم، زدیم.

* یکی از مسائل مهمی که امروز پیش رو داریم مساله انتخابات است. اگر تا پایان این دولت ۴ مساله مهم را بشماریم یکی از آنها انتخابات ریاست جمهوری و شوراها،‌ میاندوره‌ای است. انتخابات بسیار مهم است برای این که مردم ببینند چه کسانی را با چه برنامه‌ای می خواهند برگزینند.

* تا انتخابات،‌مشارکت وصندوق رای است نظام جمهوری اسلامی ایران هم با همه این قدرت و شکوه خواهد بود و اگر روزی انتخابات از نظر مردم بیفتد که مردم بگویند چه فایده‌ای دارد که انتخاب کنیم یا نکنیم، که امیدوارم مردم ما به این روز نرسند که انتخاب کنیم یا نکنیم چه تاثیری دارد، این به معنای پایان تمام انقلاب‌ها است یعنی از میرزای شیرازی تا الان همه را از دست دادیم و از بین رفته است.

* ثمره همه آن حرکت‌ها و انقلاب‌ها مردم انتخاب کنند و حضور داشته باشند و مردم بگویند چه کسی و چه برنامه ای داشته باشد و مردم بگویند با چه کشوری رابطه داشته باشیم و چگونه مسایل داخلی و خارجی حل شود و جمهوریت از همین جا آغاز می شود.

* در جمهوری اسلامی ایران، جمهوریت، اسلامیت و ایرانیت این سه در کنار هم قرار گرفته و هرکدام معنای خاص خود را دارد ما هویت ایرانی را داریم،‌راه و تاریخ و جایگاه ایران را داریم که در یک کلمه به عنوان منافع ملی کشور و ایران باید مدنظر قرار دهیم.

* بر این که راه حل مشکلات پیچیده در این کشور فقط اصل ۵۹ قانون اساسی است، اگر مساله‌ای پیچیده است نباید به یکدیگر بپیچیم و از یکدیگر انتقاد کنیم. راه حلی جز اصل ۵۹ قانون اساسی وجود ندارد. ما مگر به ۱۲ فروردین افتخار نمی‌کنیم، ۱۲ فروردین یک همه پرسی و رفراندوم است، مگر به قانون اساسی افتخار نمی کنیم، قانون اساسی تجدیدنظر شده و بازنگری شده چگونه تصویب شد باز هم با رفراندوم و آرای مردم بود. قانون اساسی ما با همه پرسی و رفراندوم انجام گرفته است.

* البته ما کشور سوییس نیستیم که صدهزار نفر نامه ای امضا کنند و دولت مجبور شود که رفراندوم برگزار کند. در کشور سوییس صدهزار نفر نامه ای امضا کنند که بگویند این موضوع باید به رفراندوم گذاشته شود دولت باید آن را به رفراندوم بگذارد. من از رییس جمهور سوییس در سفری سوال کردم و گفتم شما با این مساله مشکل ندارید، گفت نه. اگر مردم تصمیم گرفتند و به ما گفتند ما در این مساله رای می‌خواهیم ما به رای می‌گذاریم و هرچه مردم بخواهند همان می‌شود. خیلی راحت بود و می‌گفت ما اصلا مشکلی نداریم. پرسیدم سالانه چندبار این کار را می‌کنید که گفت بعضی وقت‌ها دوبار بعضی وقت‌ها یک بار و گاهی وقت‌ها یک‌سال طول می کشد و این وابسته به این است که مردم چه می‌خواهند.

* قانون اساسی در اصل ۵۹ به ما گفته است که در مسائل مهم سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی اگر یک مسئله بسیار مهمی وجود داشت، آن زمان ممکن است که دیگر قانون‌گذاری از طریق مجلس شورای اسلامی نباشد، قانونگذاری از طریق همه پرسی باشد.

* سال‌ها به این موضوعات فکر می‌کنیم. چهار سوال اصلی در مسائل اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و اقتصادی وجود دارد. اگر به رفراندوم گذاشته شود و این چهار مسئله نوشته شود و آری یا نه گذاشته شود یا هر سبک دیگری باشد تمام دعواها و مشکلات جناحی و حزبی حل خواهد شد.

* دوازده فروردین یک روز نیست، دوازده فروردین یک فرهنگ و راه و مسیر برای حل معضلات پیچیده و اساسی در کشور است که بتوانیم از این راه پیروی کنیم و آن را ادامه دهیم.

* تا پایان این دولت ۴ ماه باقی مانده است که باید کشور را در این مدت اداره کنیم، یک روز این چهارماه هم برای ما مهم است. دولت در هر لحظه می‌تواند تصمیم مهم بگیرد و اقدام مهمی انجام دهد و مردم این بار را بر دوش ما گذاشتند و تا ۱۲ مراد این بار بر دوش ما است و سنگینی آن را به وضوح بر دوش خود احساس می‌کنیم.

* یکی از مسائل مهم انتخابات است که همه باید تلاش کنیم انتخابات خوب، پرشور و با شکوه برگزار شود به گونه‌ای که همه مردم احساس کنند که نماینده‌ای دارند. یعنی هر چند تفکر که داریم هرکدام ببینند نماینده‌ای دارند و تشویق شوند و پای صندوق رای بیایند. زحمت ایستادن پای صندوق را به عنوان عبادت تلقی کنند.

* سال ۹۶ مردم ساعت‌ها و حتی تا غروب در صف رای ایستادند و وزارت کشور و شورای نگهبان نتوانستند توقع مردم را برآورده کنند و مردم را از پشت صندوق رای با صف‌های طولانی برگردانند که بعضی‌ها در مصاحبه گفته بودند که ما ۷ ساعت ایستادیم که رای دهیم و حتی بعضی‌ها گریه کردند وقتی آنها را برگرداندند و از یک تا دو میلیون نفر رای نگرفتند که البته دیگر مهم نیست و گذشته است.

* این مساله خیلی مهم است که همه مردم احساس کنند که رای آنها تاثیرگذار است و با شور و شوق پای صندوق بیایند و نترسیم که نکند این انتخاب شود یا آن انتخاب شود. هرچه مردم انتخاب کنند مبارک است این را هم قبول کنیم. اگر این را در مغز خود بگنجانیم منتخب مردم برای ما مبارک است هرکس که می‌خواهد، از این جناح یا از آن جناح باشد. همیشه ما نیازمندیم و الان هم نیازمندیم که ۱۲ فروردین را در ۲۸ خرداد سال ۱۴۰۰ تکرار کنیم.

*{ با اشاره به بحث کرونا و سلامت مردم}: در یک سال گذشته زحمات زیادی کشیده شد. از پایان بهمن سال ۹۸ تا الان که فروردین سال ۱۴۰۰ است خیلی تلاش شد. مردم،‌ کسبه، تولیدکنندگان ، آنهایی که مسوولیت داشتند همه تلاش کردند و در راس آنها کادر درمان مسئولیت بسیار سخت و سنگنینی را بر دوش گرفت.

* روز اول برای ماسک و دستکش و الکل و مواد ضدعفونی و وسایل مبارزه با کرونا مشکل داشتیم که همه اینها ساخته شد و همه به میدان و پای کار آمدند. یک پزشک قهر نکرد و یک پرستار نگفت من خسته شدم. همه آمدند و تلاش کردند. ما اصلا کیت تشخیص نداشتیم اما انواع کیت تشخیص ساخته شد و الان بالای صدهزار توان تست گرفتن داریم.

وی ادامه داد: در مقطع اخیر کار بزرگ ما واکسن است. تلاش بسیار زیادی شد و میلیون ها دز واکسن خریداری شد که باید وارد کشور شود که البته بخشی از آن وارد شده و بخش دیگر باید وارد شود. در داخل هم بخش های مختلف برای ساخت واکسن تلاش می کنند که امیدوارم تا پایان بهار بتوانیم از واکسن داخلی هم استفاده کنیم .

پاسخ ابراهیم رئیسی به احتمال کاندیداتوری اش در انتخابات ۱۴۰۰

فاصله تا انتخابات ۱۴۰۰ کوتاه است اما تکلیف کاندیداهای این انتخابات همچنان معلوم نیست. به گزارش رکنا، کاندیداها در بیم و امید آمدن نیامدن مانده اند. از جمله این کاندیداها ابراهیم رئیسی است که اصولگرایان او را محور وحدت می دانند اما رئیس فعلی قوه قضاییه چه نگاهی به کاندیداتوری در این انتخابات دارد؟

اخیرا دبیر جنبش عدالتخواه دانشجویی روایتی از جلسه روز گذشته دانشجویان با رئیس قوه قضائیه را منتشر کرده است.

انتخابات ۱۴۰۰محمدپور، دبیر جنبش عدالتخواه دانشجویی به پاسخ آیت الله رئیسی به حضور احتمالی‌اش در عرصه رقابت‌های انتخاباتی اشاره کرده و می گوید از ایشان خواستیم درمورد احتمال حضورشان در انتخابات ۱۴۰۰ توضیح دهند که با قدرت گفتند: «من به چیزی غیر از قوه قضائیه فکر نمی‌کنم.»

میزان شرکت در انتخابات ۱۴۰۰

نتایج نظرسنجی اسفند ماه یک مرکز معتبر دانشگاهی نشان می دهد که نزدیک به نیمی از پرسش شوندگان در انتخابات ریاست جمهوری خرداد ماه شرکت خواهند کرد و ممکن است این عدد به بیش از ۶۰ درصد هم برسد.

بر اساس این نظرسنجی که در پایان اسفند ۹۹ توسط یک مرکز معتبر دانشگاهی انجام شده است آقایان رییسی، احمدی نژاد، قالیباف، سید حسن خمینی و محمد جواد ظریف دارای محبوبیت بیشتری از سایر نامزدهای احتمالی خرداد ماه هستند و بیشتر از بقیه مورد توجه و اقبال جامعه قرار گرفته اند. همچنین محبوبیت سید محمد خاتمی به ۷/۱۷ درصد و درصد بی علاقه ها به او با افزایش چند درصدی نسبت به تابستان گذشته به حدود ۲۸ رسیده است. سایر نامزدهای احتمالی با فاصله بیشتر و معنادار در رتبه های بعدی قرار دارند

از نکات مهم این نظرسنجی وضعیت نامناسب دولت حسن روحانی در افکارعمومی است. جدا از اینکه رأی مثبت یا محبوبیت روحانی به ۸ درصد در اسفند ۹۹ رسیده، ناراضیان از دولت او شامل بسیار ناراضی و تا حدی ناراضی به بیش از ۷۰ درصد رسیده اند در حالی که بسیار راضی و تا حدی راضی از دولت روحانی حدود ۲۸ درصد پرسش شوندگان را تشکیل می دهند.

در بخشی از نظرسنجی درباره نقش عوامل مختلف در وضعیت اقتصادی، جدا از تحریم ها و سایر موارد، بیشترین سهم در نابسامانی اقتصاد کشور را دولت روحانی با ۴۴ درصد دارد.

در این نظرسنجی، درباره روابط ایران و آمریکا در دوران بایدن هم سوال شده است. در حالی که در دی ماه ۹۹ حدود ۴۰ درصد مردم معتقد بودند که این روابط بهتر می شود در روزهای پایانی سال این عدد به حدود ۳۰ درصد کاهش یافته و از خوش بینی جامعه نسبت به بایدن کاسته شده است. در عین حال تعداد افرادی که معتقد بودند این روابط بهتر نخواهد شد با کاهش اعتماد مردم به حدود ۶۰ درصد افزایش پیدا کرده اند. نیمی از پرسش شوندگان در عین حال نسبت به قدرت های بزرگ بی اطمینان هستند اما در عین حال با برهم خوردن برجام هم مخالفند.

در این نظرسنجی امیدواری به مجلس برای حل مشکلات کشور که شامل بسیار و تا حدی می باشد ۶۷ درصد است. ضمن آنکه بیش از ۵۰ درصد از پرسش شوندگان از عملکرد مجلس و قوه قضاییه رضایت دارند. این در حالی است که میزان رضایت از عملکرد دولت بسیار پایین تر از دو قوه مورد اشاره است.

در این نظرسنجی به صورت مفصل درباره نگرش جامعه به نامزدهای احتمالی ریاست جمهوری پرسش شده و افرادی چون رییسی، احمدی نژاد، قالیباف، سید حسن خمینی و ظریف در صدر نظرسنجی قرار دارند و بیشتر از سایر نامزدهای احتمالی مورد اقبال جامعه آماری قرار دارند. همچنین محمد جواد ظریف ، احمدی نژاد و حسن خمینی بیشترین آرای منفی را که بیش از ۲۰ درصد می باشد، بین نامزدهای احتمالی دارا هستند. آقایان رییسی و قالیباف آرای منفی زیر ۲۰ درصدی را دارند.

از نتایج مهم این نظرسنجی می توان به این نکته اشاره کرد که در بین نامزدهای مشهور جریان اصول گرا، آقایان رییسی و قالیباف قادر خواهند بود بر نامزدهای شاخص اصلاح طلب و اعتدالی همچون محمد جواد ظریف و سید حسن خمینی پیروز شوند. برای مثال در رقابت دوقطبی میان قالیباف و ظریف یا رییسی و ظریف، قالیباف و رییسی می توانند بیش از ۵۰ درصد آرا را نصیب خود کنند. وضعیت در رقابت میان این دو چهره جریان انقلاب با سید حسن خمینی هم مشابه شرایط رقابت با ظریف است.

در این نظرسنجی بیش از ۵۰ درصد از مردم به نامزدی رای می دهند که توان مدیریت بالا و جلوگیری از سوءمدیریت ها را داشته باشد در حالی که حدود ۳۰ درصد به کاندیدایی مایل هستند که توانمندی مذاکره و رفع تحریم ها را داشته باشد.

عزت‌الله ضرغامی ، رئیس اسبق سازمان صدا و سیما کاندیدای احتمالی سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در سال ۱۴۰۰ در گفتگویی اظهار کرد : مسئولین باید همراه با مردم باشند، من زمانی که مسئول نبودم در نماز جمعه از دستفروش ها لباس زیر (شرت مردانه) خریداری می‌کردم چون سایز بزرگ داشتند و ارزان قیمت بود.

عزت‌الله ضرغامی ادامه داد : از لحظه ای مسئول شدم دیگر نمیتوانم این کار هارا را انجام دهم و به همسرم گفتم اگر به بازار می ‌رود برای من لباس سایز بزرگ تهیه کند.

عزت‌الله ضرغامی، رئیس اسبق سازمان صدا و سیما و کاندیدای احتمالی سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در باره انتخابات ۱۴۰۰ اظهار نظر کرد.

کاندیدای احتمالی سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه هیچگاه با آقای احمدی‌نژاد بحث انتخاباتی نداشته‌ام، گفت: همواره نگاه واقع بینانه و منصفانه من نسبت به عملکرد و کارنامه روسای جمهور باعث سوء استفاده برخی فرصت‌طلبان و یا دوستان ناآگاه می‌شود.

عزت‌الله ضرغامی، رئیس اسبق سازمان صدا و سیما و کاندیدای احتمالی سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، در گفت‌وگویی تفصیلی دیدگاه‌های خود را درباره انتخابات ۱۴۰۰ مطرح کرد.:

ضرغامی در بخشی از این گفت‌وگو، وجود هرگونه هماهنگی بین خود و محمود احمدی‌نژاد برای انتخابات را تکذیب کرد و گفت: در یک سال گذشته با آقای احمدی‌نژاد جلسه‌ای نداشته‌ام.

وی با بیان اینکه هیچگاه با آقای احمدی‌نژاد بحث انتخاباتی نداشته‌ام، گفت: همواره نگاه واقع بینانه و منصفانه من نسبت به عملکرد و کارنامه روسای جمهور باعث سوء استفاده برخی فرصت‌طلبان و یا دوستان ناآگاه می‌شود.

وی با بیان اینکه آقای خاتمی با حمایت از روحانی، به جایگاه اصلاح‌طلبان لطمه زد، تصریح کرد: معتقدم چهره‌های سیاسی که عقبه اجتماعی دارند نباید سرمایه خودشان را خرج نامزدهای انتخاباتی کنند.

متن کامل گفت‌وگو با عزت‌الله ضرغامی در ایام نوروز منتشر می‌شود

علی حدادی، گفت: طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات ریاست جمهوری ابتدا در مجلس مورد بحث و بررسی قرار گرفت سپس به شورای نگهبان ارسال شد. شورای نگهبان ایراداتی را به این طرح وارد دانست و مجددا به مجلس بازگشت.

وی در ادامه اظهار کرد: سپس ایرادات شورای نگهبان در کمیسیون امورداخلی کشور و شوراها مورد بررسی قرار گرفت و رفع شد. دو روز گذشته گزارش کمیسیون در دستورکار صحن قرار گرفت و به تصویب نمایندگان رسید.

سخنگوی کمیسیون امورداخلی کشور و شوراها تصریح کرد: ان شاءالله شورای نگهبان اصلاحات انجام شده بر روی طرح را تایید و این قانون برای اجرا ابلاغ خواهد شد. به احتمال زیاد این قانون در انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۴۰۰ قابل اجرا خواهد بود. این قانون حرکت ماندگاری در طول ۴۰ سال تاریخ انقلاب خواهد شد

فائزه هاشمی در پاسخ به این سوال که شما با شرایط موجود در انتخابات ثبت نام می‌کنید؟ گفت: از آن جایی که من سابقه‌ی زندان، پرونده و حکم دارم قطعا ردصلاحیت می‌شوم. وقتی برای تدریس در دانشگاه با صدتا دانشجو تحملم نکردند، معلوم است وضعیتم در شورای نگهبان و به عنوان کاندیدای ریاست جمهوری به چه شکل است. اما از آن جایی که اعتقادم به ثبت نام زنان در انتخابات است اگر لازم باشد این کار را به‌صورت نمادین انجام خواهم داد، فقط برای ثبت نام و نه ادامه‌ی ماجرا، چون با شرایط فعلی بنای ورود به انتخابات حتی برای رأی دادن را ندارم.

سیدمحمد خاتمی طی پیامی به دومین کنگره ملی مجمع ایثارگران، اعلام کرد: «پیشاپیش حلول سال نو را به اعضاء محترم مجمع ایثارگران و گردهم آیندگان در این مجمع شادباش می گویم و از خداوند منان طلب می کنم که حال آنان و حال همه ملت شریف را نیکو گرداند.

انتخابات ۱۴۰۰ نماد چیست؟

انتخابات ۱۴۰۰ایثارگری، عنوانی بلند و با شکوه است و همه آنان که مفتخر به داشتن این عنوان اند باید در پایبندی به لوازم این عنوان پیشقدم باشند و اجازه ندهند که فرصت طلبانه، کاسب کارانه و یا از سر اشتباه ولو با حسن نیت از آن سوءاستفاده شود.

ایثارگری یعنی آنچه به مصلحت آیین و کشور و مردم است بر منافع شخصی و گروهی ترجیح داده شود و حتی جان گران مایه در برابر آنچه گرانتر از جان است در صورت اقتضاء فدا گردد.

نمونه روشن ایثارگری را در هنگامه جنگ تحمیلی در جبهه ها و پشت جبهه ها شاهد بودیم.

جمهوری اسلامی که حاصل انقلاب بزرگ است مرهون ایثارگری ملت است و برای برپایی و باروری آن خون عزیزترین فرزندان اسلام و ایران فدا شده است و هزینه های سنگین جانی و مالی برای آن پرداخت شده است و امروز بزرگترین سیاست ایثارگری عبارتست از:

مجاهدت عالمانه و متعهدانه برای خنثی کردن تلاش ها و رویکردهایی که محتوای جمهوری اسلامی را تحریف و در عمل آن را به ضد خود تبدیل می کند.

شناخت و شناساندن پایه ها و مایه های جمهوریت و نیز اسلامیت سازگار با آن در عرصه حیات اجتماعی برای جلوگیری از این تحریف و انحراف و وظیفه ایثارگران در این امر بیش از دیگران است.

انتخابات آزاد نماد جمهوریت است که مشروعیت ارکان قدرت و همه حکومت را مشخص می کند و حاکمیت مردم بر سرنوشت را متجلی می نماید.

در جمهوری اسلامی همه افراد از هر قوم و قبیله و آیین و طبقه، شهروند به حساب می آیند و باید بیایند و تامین مصالح ملی و استقرار عدالت در همه عرصه های اقتصادی، سیاسی و اجتماعی و مدنی و قضایی و تقنینی و اجرایی مدنظر است و باید باشد.

ایثارگر کسی است که از این جمهوریت و از تمامیت ارضی و نیز دفاع از آیین و میهن و مردم در برابر فزون خواهی و تهدیدها و توطئه های بیرونی و حق و حرمت مردم که صاحبان اصلی انقلاب و کشورند پیشقدم است و در عین حال بر تعامل سازنده با رعایت اصول با جهان برای تامین مصالح ملی پیشقدم است و بر عدالت و برخورداری مردم از زندگی امن و آبرومند برای همگان بخصوص طبقات محروم تر جامعه تاکید جدی دارد و ‌نقد منصفانه قدرت و هشدار دادن به حاکمان برای تن دادن به لوازم جمهوری اسلامی و ارائه راه حل های عالمانه برای اصلاح و بهبود امور مورد اهتمام او است.

موفقیت همه عزیزان در شناخت وظیفه دینی، انقلابی و ملی و عمل به آنها را از پروردگار خواستارم.»

زمان ثبت نام انتخابات ۱۴۰۰

عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور با اشاره به آغاز زمان ثبت‌نام انتخابات ریاست‌جمهوری از ۲۱ اردیبهشت، اظهار کرد: تعرفه‌های انتخابات آماده و آموزش‌های لازم داده شده است اما دغدغه‌ای نسبت به مشارکت در این انتخابات وجود دارد. در انتخابات مجلس شورای اسلامی به هر دلیلی، مشارکت به ۴۲ درصد رسید. بیماری کرونا از اسفندماه سال گذشته شیوع پیدا کرده و یک سال از این موضوع گذشته،محدودیت‌های شدید بوده و تعطیلی مدارس و دانشگاه‌ها اتفاق افتاده است. بر همین اساس همه ما باید زمینه و مقتضیات افزایش مشارکت را فراهم کنیم.

وی ادامه داد: تا امروز آرایش نیروهای سیاسی برای انتخابات ریاست‌جمهوری مشخص نیست و تا سیزدهم فروردین فضای گردش و عید است و از ۲۵ فروردین تا ۲۵ اردیبهشت ماه رمضان است که فضای معنوی، فضای سیاسی را تحت تأثیر قرار می‌دهد لذا فرصتی نداریم و باید تلاش کنیم زمینه افزایش مشارکت فراهم شود.

وزیر کشور با اشاره به افزایش شعب در انتخابات پیش‌رو با توجه به شرایط شیوع کرونا گفت: در این انتخابات ۸ تا ۱۰ هزار شعبه و زمان اخذ رأی را افزایش می‌دهیم و کار اخذ رأی را از صبح زودتر آغاز می‌کنیم.

وی در خصوص برگزاری انتخابات الکترونیک، گفت: انتخابات الکترونیک ۲۵ فرایند دارد که ۲۴ فرایند آن در همه انتخابات انجام می‌شود. درخصوص اخذ و شمارش آرا در این دوره در مراکز استان‌ها یعنی حدود هفت یا هشت استان رأی اخذ و شمارش الکترونیک انجام خواهد شد.

رحمانی فضلی درخصوص برگزاری تجمعات انتخاباتی نیز بیان کرد: قطعا شور انتخابات در همین برگزاری تجمعات است. با شرایط فعلی برگزاری تجمعات محدودیت خواهد داشت چون جان و زندگی بر همه چیز اولویت قرار دارد. پروتکل‌های انتخابات در حال تدوین است و پس از عید نوروز برای تصویب به ستاد ملی ارائه خواهد شد.

توضیحات مشاور سابق لاریجانی برای انتخابات ۱۴۰۰

مشاور سابق علی لاریجانی درباره ادعای نامزدی علی لاریجانی برای ریاست جمهوری ۱۴۰۰ توضیحاتی ارائه داد.

منصور حقیقت پور، مشاور سابق علی لاریجانی رئیس سابق مجلس شورای اسلامی درباره ادعای نامزدی علی لاریجانی برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ گفت: لاریجانی نه نشست انتخاباتی داشته و نه اراده‌ای برای حضور در انتخابات به عنوان نامزد دارد.

مشاور سابق علی لاریجانی درباره ادعای روزنامه اعتماد مبنی بر حضور لاریجانی در انتخابات ریاست جمهوری سیزدهم توضیح داد که این روزنامه مرتکب بی تقوایی ژورنالیسیتی شده و لاریجانی هیچ گونه نقل قولی در این مورد نداشته است.

وی همچنین درباره نشست اخیر نمایندگان ادوار پارلمان با رئیس سابق مجلس شورای اسلامی افزود: جلسات نمایندگان ادوار با لاریجانی هیچ ربطی به موضوعات انتخاباتی ندارد و برگزاری این گونه جلسات روالی عادی است که به‌صورت ملاقات‌های ماهانه یا هفتگی انجام می‌شود.

گفتنی است روزنامه اعتماد در گزارش روز هفدهم اسفند خود با اشاره به نقل‌قولی از علی لاریجانی مدعی شده بود که «در صورت نامزدی اسحاق جهانگیری برای ریاست جمهوری سیزدهم، وارد رقابت نمی‌شوم».

قدرتعلی حشمتیان رییس جبهه مستقلین و اعتدالگرایان امروز (دوشنبه ۱۸ اسفندماه) در نشست با اصحاب رسانه اظهار داشت: مردم از عملکرد دو جریان اصولگرا و اصلاح طلب رضایت ندارند و رویکرد و اقبال عمومی با جریان مستقلین و اعتدالگرایان ایران و کاندیدای این جریان در۱۴۰۰ و کاندیداهای ما درشوراها است.

وی در ادامه گفت: چهارده نفر از کاندیداهای احتمالی ریاست جمهوری ۱۴۰۰ که تفکر نزدیک‌تری با جریان مستقلین و اعتدالگرایان دارند از هم اکنون به عنوان کاندیدای احتمالی ما مطرح هستند.

رییس جبهه مستقلین و اعتدالگرایان افزود: این نامزدها طی سه ماه آینده به جلسات شورای مرکزی دعوت خواهند شد ودر نهایت در اواسط اردیبهشت ماه۱۴۰۰، دو کاندیدا و سپس به کاندیدای قطعی خواهیم رسید و نامزد واحد ما در جلسه جبهه مستقلین و اعتدالگرایان ایران حاضر خواهد شد و دبیران کل این جبهه پس از بررسی دقیق کاندیدای قطعی مورد حمایت خود را معرفی خواهند کرد.

۱۴ نامزد احتمالی انتخابات ۱۴۰۰:

۱- حسین دهقان: وزیر سابق دفاع

۲- سیدعزت الله ضرغامی: رییس سابق سارمان صدا وسیما

۳-رضا رحمانی: وزیر سابق صنعت، معدن وتجارت

۴-قدرتعلی حشمتیان: دبیرکل جبهه مستقلین و اعتدالگرایان

۵- محسن هاشمی: رییس شورای شهرتهران

۶-علی مطهری: نایب رییس سابق مجلس شورای اسلامی

۷- اسحاق جهانگیری: معاون اول رییس جمهور

۸-محمد شریعتمداری: وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی

۹- محمدجواد ظریف: وزیرامورخارجه

۱۰- مسعود پزشکیان: نایب رییس سابق مجلس شورای اسلامی

۱۱- محسن مهرعلیزاده: استاندار سابق اصفهان

۱۲-حمیدرضا حاج بابایی: رییس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی

۱۳-مصطفی کواکبیان: دبیرکل حزب مردم سالاری

۱۴-سعید محمد: فرمانده سابق قرارگاه خاتم الانبیا(ص)

کاندیداهای احتمالی انتخابات ۱۴۰۰ را بهتر بشناسید

سردار حسین دهقان مشاور فرمانده کل قوا در صنایع دفاعی از شخصیت‌هایی است که کاندیداتوری خود برای انتخابات ۱۴۰۰ اعلام را کرده است. دهقان در ۴ آذر ۱۳۹۹ با اعلام کاندیداتوری برای انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ اظهار کرد: خودم را یک عنصر کاملا ملی و انقلابی و فردی می‌دانم که آنچه تا به امروز برایم مهم بوده، در اختیار گذاشتن ظرفیت فکری، اجرایی و ذهنی خودم برای پیشبرد اهداف و منافع نظام و انقلاب بوده است.

دهقان ۶۴ ساله از جمله چهره‌های نظامی است که در این دوره سودای ریاست جمهوری در سر دارد. او دکترای مدیریت دارد و از سال ۱۳۵۸ عضو سپاه پاسداران بوده است. جانشینی فرمانده نیروی هوایی سپاه (۱۳۶۵ تا ۱۳۶۹)، فرماندهی نیروی هوایی سپاه (۱۳۶۹ تا ۱۳۷۰) و جانشین رئیس ستاد مشترک سپاه (۱۳۷۱ تا ۱۳۷۵) از جمله سوابق اوست. وی در سال ۷۶ به عنوان قائم‌مقام علی شمخانی وزیر وقت دفاع دولت سید محمد خاتمی انتخاب شد و مدتی هم سرپرست این وزارتخانه بود. دهقان در اردیبهشت ۱۳۸۳ به عنوان معاون رئیس‌جمهور و رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران در دولت دوم سیدمحمد خاتمی انتخاب شد و با روی کار آمدن محمود احمدی‌نژاد در سال ۱۳۸۴ همچنان تا سال ۱۳۸۸ در این سمت باقی ماند و پس از آن مشاور رئیس دولت شد.

دهقان در سال ۱۳۸۹ نزد همکار سابقش علی شمخانی بازگشت و به معاونت او در مرکز مطالعات استراتژیک نیروهای مسلح رسید و پس از آن در سال ۱۳۸۹ به عنوان دبیر کمیته سیاسی، دفاعی و امنیتی مجمع تشخیص مصلحت نظام با اکبر هاشمی‌رفسنجانی رئیس وقت و محسن رضایی دبیر مجمع همکاری کرد. با آغاز دولت حسن روحانی در سال ۱۳۹۲ دهقان به عنوان وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح از مجلس رای اعتماد گرفت و تا پایان دولت یازدهم در این سمت حضور داشت. مشاوره علی لاریجانی رئیس وقت مجلس و محمدباقر قالیباف شهردار وقت تهران، علاوه بر استادی در دانشگاه‌های نظامی از دیگر مناصب دهقان بوده است. وی هم اکنون مشاور رهبر انقلاب اسلامی در صنایع دفاعی است.

دهقان به عنوان یک شخصیت نظامی با دولت‌ها و شخصیت‌های مختلف سیاسی همکاری کرده است. از دولت اصلاح‌طلب سیدمحمد خاتمی تا دولت دست راستی محمود احمدی‌نژاد، از دولت اعتدالگرای حسن روحانی تا مشاوره به محمدباقر قالیباف اصولگرا در کارنامه دهقان دیده می‌شود. موضوعی که می‌تواند برای او هم یک نقطه قوت باشد و هم یک نقطه ضعف. با این حال شاید روی همین موضوع و همکاری‌اش با همه جناح‌های سیاسی کشور حساب کرده و پا به عرصه گذاشته است. هر چند که هنوز هیچ کدام از دو جناح اصلی سیاسی کشور از کاندیداتوری او استقبال نکرده‌اند، ولی شاید تاکید برخی افراد بر روی حضور نظامیان در راس قوه مجریه باعث شده تا دهقان بخت خود را برای رسیدن به ریاست جمهوری بالا ببیند.

علی مطهری ، نماینده سابق مجلس شورای اسلامی روز پنج‌شنبه ۷ اسفند در یک نشست خبری به صورت رسمی اعلام کرد که در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ به عنوان نامزد ریاست جمهوری نام‌نویسی خواهد کرد و گفت: من با توجه به شرایط داخلی و خارجی کشور احساس کردم و با توجه به تجربه و توانایی که در خودم احساس می‌کنم لازم دیدم وارد این میدان بشوم و تصمیم گرفتم نامزدی خود را برای انتخابات اعلام کنم. برای انسانی که برای انجام وظیفه به میدان آمده باشد، شکست معنی ندارد. هر اتفاقی بیفتد برای ما خوشایند است. من صرفا احساس کردم در اینجا کسی مثل من باید وارد شود. به خدا توکل می‌کنیم و هر چیزی که پیش آید خوب است.

این نماینده ادوار هشتم تا دهم مجلس که برای انتخابات دوره یازدهم مجلس صلاحیتش از سوی شورای نگهبان رد شد، در پاسخ به پرسشی درباره رایزنی با شورای نگهبان جهت تایید صلاحیتش اظهار کرد: با شورای نگهبان رایزنی نداشتم، اما دلیلی برای رد صلاحیت خودم نمی‌بینم. هیچ تلاشی برای رایزنی نکردم. نمی‌دانم در آن دوران چه شرایطی بود، اما دلیلی برای رد صلاحیتم نمی‌بینم.

مطهری در سال‌های اخیر از چهره‌های جنجالی سیاسی کشور بوده است. فرزند ۶۳ ساله شهید مرتضی مطهری، دکترای فلسفه دارد و برادر همسر علی لاریجانی رئیس مجالس هشتم تا نهم است. او که مدیر موسسه فرهنگی صدرا (ناشر آثار شهید مطهری) است، در انتخابات سال ۱۳۸۶ به عنوان نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس وارد مجلس هشتم شد و از همان ابتدا از منتقدان سرسخت محمود احمدی‌نژاد به حساب می‌آمد. مطهری در استیضاح و برکناری علی کردان وزیر کشور دولت احمدی‌نژاد نقشی کلیدی ایفا کرد. در سال ۱۳۹۰ هم پیگیر سوال از رئیس دولت دهم بود تا جایی که به خاطر پیگیری نشدن این موضوع از نمایندگی مجلس استعفاء داد. هرچند نمایندگان مجلس وقت با این استعفاء موافقت نکردند.

مواضع مطهری در برخی موارد مثل موضوع رفع حصر، نحوه تعامل با مردم و شیوه تبعیت از ولایت فقیه از اصلاح‌طلبان تندرو هم رادیکال‌تر می‌شود و در برخی موارد مثل موضوع حجاب و مسائل فرهنگی گوی سبقت را از اصولگرایان تندرو می‌رباید. به همین دلیل هم در اظهار نظرهایش خود را اصولگرایی خواهان اصلاح یا اصلاح‌طلبی پایبند به اصول می‌نامد. در سال ۱۳۹۰ و در انتخابات مجلس نهم برخی جریانات موضوع تک رای به مطهری در تهران را مطرح کردند و او از همین طریق دوباره ردای نمایندگی را بر تن کرد و به انتقاداتش از دولت احمدی‌نژاد و نحوه برخورد با اتفاقات انتخابات جنجالی ۱۳۸۸ ادامه داد.

مطهری در انتخابات مجلس دهم در سال ۱۳۹۴ در لیست امید اصلاح‌طلبان جا داده شد و به نایب‌رئیسی دوم این مجلس هم رسید. هرچند که در سال آخر این مجلس نایب‌رئیسی را به عبدالرضا مصری واگذار کرد. حمله عده‌ای تندرو در شیراز به او، درگیری لفظی‌اش در صحن علنی مجلس با مهدی کوچک‌زاده، نظراتش درباره نوع پوشش زنان و… از جمله حاشیه‌هایی است که به وی مرتبط بوده است. مطهری هم مثل بسیاری دیگر از نمایندگان، برای انتخابات مجلس یازدهم صلاحیتش از سوی شورای نگهبان احراز نشد. حالا مطهری اسب خود را برای نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری سیزدهم زین کرده، اما شاید اولین مانع او در راه رسیدن به این هدف، شورای نگهبانی باشد که صلاحیتش را حتی برای نمایندگی مجلس احراز نکرد.

به جز این دو نفر هنوز کس دیگری به صورت قطعی اعلام نکرده که می‌خواهد در انتخابات ریاست جمهوری سیزدهم نام‌نویسی کند، اما در جناح‌های مختلف سیاسی کشور نام‌های متفاوتی هستند که اعمال و گفتار خودشان یا اظهارات نزدیکانشان این احتمال را تقویت می‌کند که ممکن است بخواهند شانس خود را در انتخابات ۱۴۰۰ امتحان کنند.

مرد جنجالی که خود را کاندیدای محبوب انتخابات ۱۴۰۰ می‌داند

محمود احمدی‌نژاد یکی از اشخاصی است که با جنجال‌های همیشگی‌اش، خود را کاندیدای محبوب این انتخابات می‌داند و به همین دلیل از طرفی رسانه‌های مرتبط با او به صورت متداوم در حال انتشار اخباری مبنی بر دعوت مردم نقاط مختلف از وی برای حضور در انتخابات هستند و از سوی دیگر خودش با اظهارات و مصاحبه‌هایش تلاش می‌کند در کانون توجهات قرار گیرد. جدال لفظی او با حدادعادل که احتمال داده بود صلاحیت احمدی‌نژاد باز هم تایید نشود و ضدحمله سریع احمدی‌نژاد و پیش کشیدن ماجرای دست‌بوسی فرح پهلوی نشان داد که او همچنان قابلیت جنجال‌سازی را دارد.

از طرفی گفت‌وگوهایش با رسانه‌های خارج از ایران به خصوص تلویزیون وابسته به عربستان سعودی و اظهاراتی که در مقایسه با رفتارهای گذشته او باعث شگفتی می‌شود، یا نامه‌نگاری به سران دنیا از دیگر اقداماتی است که احمدی‌نژاد تلاش دارد با آن‌ها توجه‌ها را به سوی خود جلب کند. هرچند عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان عنوان کرد که کسانی که پیش از این رد صلاحیت شده‌اند امیدی به تایید صلاحیت نداشته باشند اما با این وجود احمدی‌نژاد نشان داده که چندان به حرف دیگران توجه ندارد.

اصولگرایان با تعدد گزینه‌ها از هم اکنون خود را پیروز انتخابات ۱۴۰۰ آینده می‌دانند

در جناح راست نظرات مختلفی وجود دارد و اصولگرایان که از هم اکنون خود را پیروز انتخابات آینده می‌دانند با تعدد گزینه‌ها مواجهند. شورای ائتلاف نیروهای انقلاب (شانا) که تقریبا توانست کاندیداهای لیست خود را در انتخابات مجلس یازدهم به بهارستان بفرستد به ریاست غلامعلی حدادعادل و دبیر کلی پرویز سروری هنوز به جمع‌بندی نهایی برای انتخابات ۱۴۰۰ نرسیده و با ائتلاف لحظه آخری خود در انتخابات ۹۸ با جبهه پایداری نشان داد که چندان هم مورد وثوق همه جناح راست نیست.

از طرفی برخی اطرافیان محمدباقر قالیباف بر کاندیداتوری او اصرار دارند و از سوی دیگر برخی نزدیکان سیدابراهیم رئیسی، وی را کاندیدای اصولگرایان معرفی می‌کنند. این در حالی است که هر کدام از این دو نفر ریاست یکی از قوای کشور را در دست دارد. به گفته علی مطهری، کاندیداتوری قالیباف به عنوان رئیس مجلس به نوعی بی‌احترامی به رای مردم تهران که به او به عنوان نماینده مجلس رای دادند به حساب می‌آید و بنا به اعتقاد برخی نیروهای حزب‌اللهی، کاندیداتوری رئیسی، بی‌توجهی وی به حکم ریاست قوه قضاییه خواهد بود.

با این حال گفته شده که در صورت کاندیداتوری هر یک از این دو، نفر دیگر پا به عرصه انتخابات نخواهد گذاشت. ناصر ایمانی تحلیلگر سیاسی روز ۱۰ اسفند ۱۳۹۹ در گفت‌وگو با ایسنا، درباره احتمال ورود رئیسی و قالیباف به انتخابات ریاست جمهوری اظهار کرد: آقای رئیسی واقعا خودش تمایل ندارد، وارد انتخابات شود، زیرا اقدامات او در قوه قضاییه متوقف می‌ماند، اما عده‌ای از جریان‌های سیاسی تمایل دارند که به خاطر اهمیت جایگاه ریاست جمهوری، وی وارد انتخابات شود. به هر حال اهمیت جایگاه ریاست جمهوری از ریاست قوه قضاییه بیشتر است. این افراد معتقدند که آقای رئیسی هم میان اصولگرایان و هم میان اصلاح‌طلبان رای دارد. در واقع مسئله آنها اهمیت جایگاه ریاست جمهوری است.

اگر رئیسی وارد انتخابات ۱۴۰۰شود حتما قالیباف کاندیدا نمی‌شود

وی همچنین در مورد احتمال حضور قالیباف در انتخابات خاطرنشان کرد: اگر رئیسی وارد انتخابات شود حتما قالیباف کاندیدا نمی‌شود، اما اگر رئیسی نیاید، احتمال کاندیدا شدن قالیباف وجود دارد. تفاوت قالیباف با رئیسی این است که او کارهای اجرایی و مدیریتی زیادی کرده و کارنامه مفیدی هم داشته است و ممکن است اگر رئیسی نیاید، او به انتخابات وارد شود.

از طرفی محسن پیرهادی نایب‌رئیس مجلس شورای اسلامی و از اعضای جمعیت پیشرفت و عدالت ایران اسلامی که از احزاب نزدیک به قالیباف است روز ۸ اسفند ۱۳۹۹ در صفحه شخصی خود در توییتر نوشت: «‌دکتر قالیباف در پاسخ به توصیه‌ها برای نامزدی در ⁧انتخابات ۱۴۰۰⁩ گفت “بر مجلس تمرکز داشته و بنای کاندیداتوری ندارند. نیروهای انقلاب تلاش کنند ظرفیت خود را متمرکز بر موفقیت گزینه ‌واحد کنند”. برداشت من این است که با افزایش احتمال حضور آیت‌الله رییسی، دکتر قالیباف آمادگی کمک به او را دارد. »

از سوی دیگر امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی در ۲۴ خرداد ۱۳۹۹ در صفحه شخصی خود در توییتر در واکنش به مطرح شدن نام رییسی برای حضور در انتخابات ۱۴۰۰نوشته بود: «سخن برادرم آقای امیرآبادی بر لزوم حضور آیت‌الله رئیسی در انتخابات ۱۴۰۰ جدید نیست. جمع‌بندی بسیاری از انقلابی‌ها همین بود که مطرح هم شد اما ایشان به شدت مخالفت کردند و ضمن تاکید بر برنامه ۵ ساله خود در قوه‌قضاییه، طرح بحث‌های این‌چنینی را انحراف در مسیر تحولی قوه و گفتمان مبارزه با فساد دانستند. »

تمرکز قالیباف بر مجلس و تاکید سال گذشته رییسی بر برنامه پنج ساله خود در قوه قضاییه به نوعی باید نشان‌دهنده ثبت‌نام نکردن روسای قوای مقننه و قضاییه در انتخابات ۱۴۰۰ باشد، اما صحنه سیاست به خصوص در ایران قابل پیش‌بینی نیست و ممکن است هر اتفاقی رخ دهد. به خصوص که اعضای جامعه روحانیت مبارز بر کاندیداتوری رئیسی تاکید دارند. در همین زمینه غلامرضا مصباحی‌مقدم سخنگوی جامعه روحانیت مبارز روز ۲۶ بهمن ۱۳۹۹ در چهارمین نشست جمهور با تاکید بر اینکه تردیدی در حمایت از رئیسی نداریم، تصریح کرد: هیچ گونه بحثی در مورد آقای لاریجانی در جامعه روحانیت مبارز صورت نگرفته است. اینکه جامعه روحانیت در پی روی کار آمدن اقای لاریجانی است و دیگران به دنبال اقای رئیسی هستند، یک القاء از سوی دیگران است. آقای رئیسی خود عضو جامعه روحانیت مبارز است و هیچ گاه از عضویت جامعه کنار نرفته است. در انتخابات گذشته نیز به ایشان رای دادیم و هیچ گونه تردیدی در حمایت از آقای رئیسی نداریم.

نگاه فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاءو دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام به انتخابات ۱۴۰۰

سردار سعید محمد فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء دیگر شخصیتی است که در برخی رسانه‌ها و فضای مجازی تبلیغات زیادی برای حضورش در انتخابات می‌شود. او هنوز به صورت رسمی اعلام نامزدی نکرده اما به نظر می‌رسد کمپین بزرگی برایش تدارک دیده شده است.

از محسن رضایی هم نباید غافل شد. دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام که از سال ۱۳۸۴ سودای ریاست جمهوری در سر دارد و هر بار به دلیلی نمی‌تواند مسافر پاستور شود گویا این بار تلاش دارد خود از اصولگرایان فاصله گرفته و به عنوان کاندیدایی مستقل آماده انتخابات ۱۴۰۰ شود.

اصلاح‌طلبان با یک کاندیدای اصیل درانتخابات۱۴۰۰ سال آینده خواهند آمد

در جناح مقابل هم هنوز تکلیف اصلاح‌طلبان مشخص نیست. به نظر می‌رسد آن‌ها که در انتخابات ۱۳۹۲ با حمایت از کاندیدای نیابتی خود یعنی حسن روحانی در انتخابات به پیروزی رسیدند قصد دارند این بار به گفته خودشان با یک کاندیدای اصیل اصلاح‌طلب وارد انتخابات شوند، اما شورای نگهبان و احتمال رد صلاحیت کاندیداهای اصلاح‌طلب برایشان یک مشکل جدی است. به همین دلیل برخی از اصلاح‌طلبان از ائتلاف با کاندیدایی اعتدالگرا مثل علی لاریجانی سخن گفته‌اند. موضوعی که بسیاری از فعالان جناح چپ به علت امکان رای‌آوری پایین لاریجانی و همچنین اصلاح‌طلب نبودن او و احتمال تکرار تجربه روحانی مخالفت کرده‌اند. اما به گفته برخی اصلاح‌طلبان شاید اگر کاندیداهای مورد نظر جناح چپ در انتخابات تایید صلاحیت نشود، مجبور شوند باز هم به کاندیدای حداقلی خود رضایت دهند. دوگانه لاریجانی-ظریف از جمله راهکارهایی است که اصلاح‌طلبان به آن فکر می‌کنند.

در این میان امید اصلی اعتدالیون و البته اصلاح‌طلبان به محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه دولت روحانی است. آنها معتقدند اگر در این هفته‌های باقی مانده تا انتخابات دولت بتواند تحریم‌های آمریکا علیه ایران را لغو کند و از برجام نتایج دلخواهی بگیرد، ظریف می‌تواند این ظرفیت را داشته باشد که به عنوان معمار برجام، رای بالایی به دست بیاورد. هرچند که خود ظریف تاکنون در اظهاراتش قاطعانه کاندیدا شدن خود را رد کرده، اما در سیاست به خصوص در نزدیکی انتخابات هر لحظه ممکن است اتفاق جدیدی بیفتد.

سید حسن خمینی ، جهانگیری و عارف سه گزینه مطرح اصلاح طلبان انتخابات۱۴۰۰

سید حسن خمینی تولیت حرم امام خمینی (ره) هم از دیگر چهره‌های محبوب اصلاح‌طلبان در این انتخابات به حساب می‌آید که خیلی‌ها روی سرمایه اجتماعی او حساب کرده‌اند. هرچند نداشتن سابقه اجرایی می‌تواند به نقطه ضعف بزرگی برای او بدل شود. برگزاری اولین جلسه نهاد اجماع‌ساز اصلاح‌طلبان که فعلا بهزاد نبوی به ریاست سنی آن رسیده است در جماران یکی از سیگنال‌هایی بود که ذهن بسیاری را به سمت خمینی جوان برد.

از سوی دیگر اسحاق جهانگیری و محمدرضا عارف به عنوان دو گزینه که ممکن است از فیلتر شورای نگهبان بگذرند برای اصلاح طلبان مطرح هستند. هرچند کارنامه ناامیدکننده سه سال اخیر دولت روحانی و وضعیت اقتصادی کشور، ممکن است جهانگیری را به عنوان عضوی از دولت دوازدهم دچار ریزش رای شدید کند. شاید وضعیت جهانگیری یا ظریف با برجام و چیدن هرچه سریع‌تر میوه‌های آن گره خورده باشد.

محمد عارف هم که به عنوان نفر اول تهران وارد انتخابات مجلس دهم شده بود با عملکرد و به خصوص سکوت‌های معروفش در چهار سال نمایندگی، با انتقادات زیادی حتی در میان اصلاح‌طلبان مواجه است، اما به هر حال به عنوان کسی که با کنار کشیدنش به نفع روحانی در سال ۱۳۹۲، کمک زیادی در انتخاب رئیس‌جمهور کرد توقع دارد مورد حمایت اصلاح‌طلبان قرار گیرد.

محسن هاشمی‌رفسنجانی رئیس فعلی شورای شهر تهران دیگر گزینه‌ای است که حزب کارگزاران و بسیاری از تکنوکرات‌های جناح چپ و اعتدالی، او را کاندیدای خود می‌دانند، اما هاشمی هم در آخرین اظهار نظرهای خود فعلا نامزدی‌اش را تایید نکرده است.

در این میان حزب مردمسالاری که تاکید شدیدی روی لزوم حضور اصلاح‌طلب خالص در انتخابات دارد قرار است دبیر کل خود یعنی مصطفی کواکبیان را به عنوان نامزد معرفی کند. او که سابقه نمایندگی مجلس را دارد پیش از این دو بار در انتخابات ریاست جمهوری رد صلاحیت شده است.

تعدادی از وزرا و دیپلمات‌های باسابقه جناح چپ و راست در انتخابات ۱۴۰۰

مسعود پزشکیان وزیر بهداشت دولت دوم سیدمحمد خاتمی و نماینده ادوار مجلس که در مجلس دهم نایب‌رئیس بود از گزینه‌هایی است که به گفته برخی کارشناسان می‌تواند پدیده انتخاباتی اصلاح‌طلبان باشد. او اخیرا هم در یک برنامه تلویزیونی احتمال کاندیدا شدن خود را رد نکرد و با ادبیات خاص خود نشان داد در صورت تایید صلاحیت ممکن است بتواند در جذب آرای بخشی از مردم موفق باشد.

سعید جلیلی که نتوانست در انتخابات ۱۳۹۲ به پاستور راه یابد یکی از گزینه‌هایی است که از سوی برخی جریانات در جناح راست به عنوان کاندیدای اصلح مطرح شده است. جلیلی در این چند سال با دولت در سایه معروف خود و انجام سفر به نقاط مختلف کشور تلاش کرد بیشتر به معرفی خود بپردازد اما همچنان بخشی از اصولگرایان برای اجماع بر کاندیداتوری او توافق ندارند.

رستم قاسمی وزیر نفت دولت دو سال پایانی دولت دوم احمدی‌نژاد که سابقه نظامی بودن و فرماندهی قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء را هم در کارنامه دارد از جمله کاندیداهای احتمالی اصولگرایان به حساب می‌آید.

قاسمی در ۱۴ بهمن ۱۳۹۹ در پاسخ به این سؤال که نام شما به عنوان یکی از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری مطرح می‌شود، آیا به کاندیداتوری در ۱۴۰۰ فکر می‌کنید یا خیر، گفت: هر کسی ممکن است به خیلی چیزها فکر کند، فکر کردن مشکلی ندارد.

عزت‌الله ضرغامی رئیس اسبق سازمان صداوسیما از دیگر شخصیت‌هایی است که با رفتارهای اخیر خود گمانه‌زنی‌هایی را درباره کاندیداتوری‌اش مطرح کرده است. او که در سال ۱۳۹۶ هم اعلام حضور کرد، اما مجبور به کنار رفتن شد، این بار تلاش دارد با نشان دادن شخصیتی متفاوت و فارغ از جناح‌های سیاسی، خود را کاندیدایی خاکستری نشان دهد. ضرغامی که در سال‌های اخیر تلاش کرده با شخصیت‌های مختلف جناح‌های متفاوت سیاسی کشور جلسات بحث و گفت‌وگو داشته باشد در ۳۰ دی ۱۳۹۹ در توییتر نوشت: «جریانهای خودبرتربین سیاسی، اکثریت مردم را قشر خاکستری می‌دانند و خودشان را قشر سفید و قبه نور! آنان غافل از “سیاهی” های خودشان، به دنبال “سپید” کردن دیگرانند. خود را ‎خاکستری بدانیم و به آن افتخار کنیم. »

خیلی‌ها این توییت ضرغامی را استارت او برای ورود به کارزار انتخابات دانستند و از طرفی اظهارات متفاوت وی در قیاس با نوع رفتارش در زمانی که رئیس سازمان صداوسیما بود، از سوی برخی کارشناسان به چرخش برای حضور در انتخابات ۱۴۰۰ تعبیر شده است. بعضی از مفسران هم معتقدند که ضرغامی تلاش دارد با رفتارهای عوام‌گرایانه شبیه احمدی‌نژاد برای خود پایگاه رای ایجاد کند.

حمیدرضاحاجی بابایی وزیر آموزش‌وپرورش دولت دوم احمدی‌نژاد و نماینده شش دوره مجلس شورای اسلامی که اکنون رئیس کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس هم اخیرا در گفت‌وگو با یک رسانه محلی همدان از کاندیداتوری خود در انتخابات ۱۴۰۰ خبر داده است، اما واکنش چندانی از سوی اصولگرایان دریافت نکرده است. او در انتخابات ۱۳۹۶ هم کاندیدا شد ولی نتوانست در جمع کاندیداهای نهایی حاضر شود.

سید صادق خرازی دبیر کل حزب ندای ایرانیان از دیپلمات‌های باسابقه جناح چپ که در دولت خاتمی سفیر بوده و با جناح راست هم مناسبات دوستانه‌ای دارد، دیگر سیاستمداری است که مدتی است به برخی شهرهای کشور سفر کرده و برای نامزد شدن در انتخابات ۱۴۰۰ خیز برداشته است.

حزب اعتماد ملی که دبیر کلی فعلی آن در حصر است و گفته شده باید دبیر کلی جدیدی انتخاب کند، به گفته اسماعیل گرامی‌مقدم سخنگوی این حزب بنا دارد محمدعلی افشانی از سیاستمداران باسابقه اصلاح‌طلب و شهردار پیشین تهران را به عنوان کاندیدا معرفی کند.

همچنین عباس آخوندی وزیر مسکن دولت‌های روحانی و هاشمی‌رفسنجانی که خود را از دولت دوم روحانی کنار کشید از دیگر گزینه‌هایی است که ممکن است در روز نام‌نویسی انتخابات سر از ساختمان وزارت کشور دربیاورد. رضا اردکانیان وزیر نیرو، محمدجواد آذری‌جهرمی وزیر ارتباطات، محمدباقر نوبخت رئیس سازمان برنامه و سورنا ستاری معاون علمی و فن‌آوری رئیس‌جمهور از دیگر اعضای فعلی دولت هستند که نامشان در برخی رسانه‌ها و فضای مجازی مطرح شده، اما مثل سایرین هنوز حضورشان را تایید یا تکذیب نکرده‌اند.

با این حال شاید نهاد اجماع‌ساز اصلاح‌طلبان بتواند تا پیش از انتخابات تکلیف نامزد یا نامزدهای مورد توافق جناح چپ را مشخص کند. اصلاح‌طلبانی که این روزها با حضور سرتان خود در حصر خانگی حتی با سیدمحمد خاتمی هم سر ناسازگاری دارند و هر از چندی به خاطر برخی اقدامات و اظهاراتش از او انتقادات شدیدی می‌کنند.

به هر حال در هفته‌های آینده و با نزدیک شدن به انتخابات ۲۸ خرداد ۱۴۰۰، تعداد کسانی که به طور قطع نامزدی خود را برای ریاست جمهوری سیزدهم اعلام خواهند کرد مشخص شده و آرایش دقیق‌تری در بین جریانات سیاسی کشور شکل خواهد گرفت. انتخاباتی که با توجه به اتفاقات گذشته ممکن است به محلی برای شگفتی‌ها بدل شود

تداوم دعوت‌ها از حجت الاسلام سید ابراهیم رییسی برای حضور در سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری همچنان ادامه داشته و در همین زمینه حتی شنیده شد برخی از اعضای قوه مقننه هم از رییس قوه قضائیه برای حضور در انتخابات قوه مجریه دعوت کردند. هرچند گمانه‌های رد این دعوت ها از سوی رییس قوه قضائیه این روزها تقویت شده است اما اصولگرایان وی را تنها گزینه‌ای می‌دانند که می‌تواند برآیند مثبت نظر شورای وحدت، شورای ائتلاف و طیف‌هایی چون حزب پایداری باشد؛ سه گروه و طیفی که به نظر می رسد نسبت به هم نگاه چندان مثبتی ندارند. افزایش تحرکات و اظهارات عجیب «محمود احمدی‌نژاد» که شائبه انتخاباتی بودن آن‌ها را افزایش داده، دغدغه دیگر اصولگرایان است تا در حد ممکن از این اقدامات و اظهارات برائت بجویند. افزایش انتقادات از دو شورای وحدت و ائتلاف هم از چالش‌های انتخاباتی اصولگرایان در ماه‌های باقی مانده تا انتخابات ریاست جمهوری است.

انتخابات ۱۴۰۰/تداوم دعوت‌ها از رییس قوه قضائیه

صف نامزدهای بالقوه و احتمالی جریان اصولگرا با توجه به تجربه انتخابات گذشته؛ نه تنها نمی‌تواند برگ برنده این جریان در انتخابات آینده باشد، بلکه ممکن است وحدت دقیقه نودی ایجاد شده در انتخابات مجلس یازدهم را از بین برده و زمینه‌ساز شکست انتخاباتی آنها شود. شاید به همین دلیل است که تلاش‌های بسیاری از سوی اصولگرایان صورت می‌گیرد تا این صف عریض و طویل را با چهره‌ای چون حجت الاسلام ابراهیم رییسی جایگزین کرده و از وی حمایت کنند.

به همین دلیل است که «محمدرضا باهنر» جبهه پیروان خط امام و رهبری تاکید می‌کند: «اگر آقای رییسی به هر دلیلی برای حضور در رقابت‌ها قانع شود، در این صورت فکر می‌کنم خیلی از این اختلافات جمع می‌شود چرا که ایشان هم در پیمایش‌های میدانی و نظرسنجی‌ها از دیگر کاندیدای احتمالی جلوتر است و هم پشتوانه ۱۶ میلیونی از انتخابات ۹۶ را در سبد رای خود دارد.»

«مهدی چمران» دیگر فعال اصولگرا هم تصریح می‌کند: «ممکن است که با آمدن رییسی اصولگرایان به وحدت برسند و قالیباف حذف شود ولی با آمدن قالیباف چنین اتفاقی نیفتد.» در همین راستا و در تازه‌ترین دعوت، ۱۰۳۳ نفر از اعضا هیات علمی دانشگاه‌های سراسر کشور در نامه‌ای ضمن برشمردن ضرورت‌های کاندیداتوری رییس قوه قضائیه در انتخابات ریاست جمهوری آینده از وی خواستند تا با همان رویکرد تحولی در انتخابات ریاست جمهوری نامزد شود.

در همین زمینه ۲۰۸ نفر از نمایندگان مجلس شورای اسلامی هم به گفته «حسین جلالی» نماینده مردم رفسنجان در نامه‌ای از حجت الاسلام رییسی دعوت کردند تا به عنوان کاندیدای اصولگرایان در انتخابات ریاست جمهوری شرکت کند. آخرین گروه دعوت کننده از رییس قوه قضائیه هم بر اساس شنیده‌ها برخی از اعضای مجلس خبرگان رهبری بودند که حجت الاسلام رییسی به درخواست آن ها جواب رد داده است. پیش از این هم کانون دانشگاهیان ایران از وی برای حضور در انتخابات دعوت کرده بود.

آنچه از تعاملات و اظهارات طرفین برمی‌آید حکایت از اصرار اصولگرایان و انکار رییس قوه قضائیه برای حضور در انتخابات دارد. اینکه آیا اصرارها و انکارها ادامه خواهد یافت یا نه، زمان مشخص خواهد کرد اما آنچه قطعی به نظر می‌رسد این است که اصولگرایان با حضور حجت الاسلام رییسی در انتخابات راه به مراتب سهل‌تری خواهند داشت.

شورای وحدت و ائتلاف در انتخابات ۱۴۰۰

اظهارات اعضای شورای وحدت و ائتلاف؛ دو سازوکار اصولگرایان که برای وحدت پیشقدم شده‌اند؛ نشان از افزایش عمق اختلافات میان این دو نهاد دارد. در تازه‌ترین این اظهارات «علیرضا زاکانی» در همایش جبهه تحول‌خواهان انقلابی نماینده مجلس با بیان اینکه جریان دیگری در مقابل جریان شورای ائتلاف تشکیل شده که ظاهرا داعیه وحدت دارد اما آنچه فهم می‌شود این است که قرار است لاریجانی به عنوان انتخاب نهایی از این جریان بیرون بیاید، اظهار کرد: در ائتلاف اساس بر این است که از فردگرایی عبور کنیم و به همین خاطر توصیه می‌کنم از تشکیل کلونی در اطراف نامزدها خودداری کنیم چراکه در صحنه رقابت دچار مشکل خواهیم شد.

مهدی چمران عضو شورای ائتلاف هم نسبت به ایجاد وحدت میان اصولگرایان خوشبین نبوده و گفته است: «فکر نمی‌کنم وحدت صددرصدی صورت بپذیرد ولی هر چه بیشتر بهتر و نتیجه بهتر خواهد بود.»

باهنر هم در این زمینه با اشاره به اختلافات سال‌های گذشته اصولگرایان و با تاکید بر اینکه اصولگرایان هیچ‌گاه به وحدت ۱۰۰ درصدی نرسیده‌اند؛ گفته است: « بعد از انتخابات۷۶ مجموعه‌ای را به نام شورای نیروهای انقلاب تشکیل دادیم و از آن زمان شروع به ائتلاف کردیم ولی در انتخابات‌های بعد هم ساختار و هم نام این تشکل‌های انتخاباتی تغییر کرد.سال ۹۲ آقای حداد و آقای ولایتی و قالیباف به شکل خودجوش با هم ائتلاف کردند و تصمیم گرفتند که در انتها هر یک از آنها از اقبال اجتماعی بیشتری برخوردار بود، به عنوان کاندیدای نهایی در صحنه بماند و دو نفر دیگر کنار بروند. با این وجود شاهد بودیم که این اتفاق نیفتاد.». «منوچهر متکی» سخنگوی شورای وحدت هم درباره تازه‌ترین رایزنی‌های این نهاد با شورای ائتلاف به ویژه در حوزه مصادیق انتخاباتی گفته است: «شورای ائتلاف به گفت‌وگو بر سر مصادیق پاسخ مثبت نداد.»این اظهارات درحالی صورت می‌گیرد که بسیاری از اصولگرایان اختلافات میان این دو گروه را قابل حل دانسته و به آینده رایزنی‌ها امیدوار هستند.

بهاریون و پایداری‌ها دغدغه اصولگرایان در انتخابات ۱۴۰۰

دعوت‌ها و اختلافات انتخاباتی اصولگرایان اما تنها سنگرهای جبهه آنان در رقابت‌های انتخابات آینده نیست و آن‌ها باید درباره اقدامات دو طیف پایداری و بهاری هم تامل کرده و موضع‌گیری داشته باشند. بهاریون یعنی رییس جمهوری سابق و هم‌فکرانش فعالانه در حال شکستن بسیاری از خطوط قرمز کشور هستند از اتهام‌زنی به شخصیت‌ها تا انتقاد از مواضع جمهوری اسلامی در منطقه. گاهی هم خبرهایی از تجمع در میادین محل زندگی «محمود احمدی نژاد» به منظور دعوت از وی برای حضور در انتخابات به گوش می‌رسد. فعالیت‌هایی که تحلیلگران آن را انتخاباتی تحلیل می‌کنند. برخی شنیده‌های دیگر هم از ارتباط‌های مختلف دیدار و شنیداری و حتی پیکی میان احمدی نژاد با برخی از مقامات و مسوولان خبر می‌دهند که آن‌ها هم در راستای تلاش برای احراز صلاحیت تعبیر می شوند.

مجموع اقدامات و اظهارات رییس جمهور سابق و شواهد و تجربیات سیاسی سال های گذشته نشان می دهد که رییس جمهوری سابق شانس چندانی برای عبور از سد شورای نگهبان ندارد اما اصولگرایان در همین زمینه هم نگرانی‌های خود را دارند که مهم‌ترین آن‌ها پلن Bیا واکنش وی به این عدم تایید صلاحیت و تبعات آن به دلیل پیش‌بینی ناپذیری رفتار وی است.

نحوه انتخابات ۱۴۰۰

عرف با اشاره به اینکه مرحله دوم انتخابات در شهریور با پروتکل‌های بالاتری صورت پذیرفت، گفت: انتخابات ۱۴۰۰ با پروتکل‌های دقیق‌تر برپا می‌شود. مسئله اساسی برای ما اینست که بتوانیم میان حضور مردم و سلامت، نقطه‌ای بهینه پیدا کنیم که ضمن مشارکت مردمی، سلامتی جامعه به خطر نیفتد.

عرف گفت: در کمیته اجتماعی بحث‌هایی همراه با وزارت بهداشت دنبال شده است که چند مقطع از انتخابات را پوشش می‌دهد که مرحله نخست آن، ثبت نام است. شوراها جمعیت قابل توجهی را به خود می‌بیند و سلامتی همه ثبت نام کننده‌های آن مهم است؛ البته ثبت نام به شکل غیر حضوری خواهد بود.

وی ثبت نام را از طریق فرایندهای موبایلی دانست و افزود: تطبیق با نام مسئله‌ای است که با همکاری هیئت نظارت در حال بررسی است. ما افراد را از طریق کد ملی و کارت بانکی احراز می‌کنیم؛ افراد بر اساس قانون باید مراجعه نمایند که اگر در نهایت قرار باشد کسی مراجعه کند، باید پرسشنامه‌ای را پر کند و مراحل ثبت نام از قبل انجام شده است.

عارف افزود: مرحله تبلیغات نیز جزو دغدغه‌های ماست ولی در حوزه ریاست جمهوری که میتینگ‌ها و ستادها را در بر دارد، تلاش خواهیم کرد با استفاده از رسانه و فضای مجازی، شاهد هیچ حضوری نباشیم مگر با رعایت پروتکل‌ها که احتمالا در فضای باز خواهد بود. طی جلسه‌ای که با مرکز ملی فضای مجازی، بحث‌های بسیاری صورت گرفت تا از همه ظرفیت‌های این فضا بهره ببریم تا فضای حضوری، به سمت اقدامات غیر حضوری پیش رود.

عرف اضافه کرد: ما از ظرفیت ستاد ملی کرونا و موافقت شورای نگهبان تلاش داریم نماینده‌ها در رسانه‌های محلی خود اقدام به تشریح برنامه‌ها کنند و تلاش داریم تبلیغات نیز حتی الامکان غیر حضوری باشد.

وی در خصوص اقدامات روز رای‌گیری هم گفت: تلاش داریم به‌نحوی مدیریت کنیم که مردم با تراکم روبرو نشوند.

عرف همچنین از تعیین سقف ۱۰۰۰ رای برای هر صندوق خبر داد و افزود: صندوق پر تراکم نخواهیم داشت و صداوسیما همچون گذشته از صفوف طویل مردمی گزارشی نخواهد داشت. خیال مردم از لحاظ تعدد شعب و صندوق‌ها باید راحت باشد و مردم می‌توانند با مراجعه با یک نرم افزار، خلوت‌ترین شعب را انتخاب نمایند.

مذاکرات درباره انتخابات ۱۴۰۰

منوچهر متکی سخنگوی شورای وحدت درباره این اختلافات گفت: شورای وحدت و شورای ائتلاف اختلافی مبنایی با هم ندارند و در بسیاری از مواضع مبانی مشترکی دارند و آرمانی مشترک را دنبال می‌کنند. در مورد انتخابات نظر شخصی من این است که به مشترکاتی خواهند رسید. در زمینه تجمیع و ساماندهی نیروها و استفاده از موضع وسیعی از ظرفیت‌های سیاسی و اجتماعی این امکان وجود دارد که اختلاف‌نظرهایی وجود داشته باشد که این موارد هم در دست گفت‌وگو و مذاکره است.

او افزود: من فکر می کنم با توجه به زمینه‌های مشترکی که در هر دو مجموعه وجود دارد این امکان که ما در کنار هم به همگرایی عملی و تجمیع ظرفیت‌هایمان برسیم به اعتقاد من بسیار بالا است.

سخنگوی شورای وحدت اصولگرایان با اشاره به نقدهای اخیر در مورد میزبانی جامعه روحانیت مبارز تصریح کرد: جامعه روحانیت میزبانی خود را انجام داد و شورای وحدت تشکیل شد بنابراین از آن به بعد مجموعه‌ای که در آن مشغول به فعالیت هستیم به نام شورای وحدت است. ترکیب شورای وحدت عبارت است از نمایندگان بیش از چهل حزب و تشکل اصولگرا و نمایندگان اقشار و نمایندگان جامعه روحانیت.

او اضافه کرد: ما با شورای ائتلاف و پایداری و جامعه مدرسین صحبت کردیم جامعه مدرسین تا الان بنای ورود به جزئیات و مصادیق را ندارد و فقط در حد بیان شاخص‌ها و کلیات به انتخابات ورود داشته است. با پایداری گفت‌وگو و بررسی داشته باشیم اما شورای ائتلاف در زمانی که مطرح کردیم پاسخ مثبت نداشت ولی در دو ماه گذشته زمینه گفتگوها با آنها هم ایجاد شده است.

حضور پر شور مردم در انتخابات ۱۴۰۰

متکی تاکید کرد: ما به حضور با نشاط و پر شور مردم در انتخابات معتقدیم همانطور که مقام معظم رهبری فرمودند و از چنین رویکردی در انتخابات دفاع می کنیم. اگر در مقاطعی به دلیل رویکرد مسئولین مردم اقبالی جدی نشان ندادند امیدواریم در ۱۴۰۰ مشارکتی پرشور و بانشاط را در انتخابات داشته باشیم.

او در رابطه با رویکرد اصولگرایان در صورت پیروزی در انتخابات در مورد برجام گفت: نباید عملکرد آمریکایی‌ها را ساده ارزیابی کرد. این کشور امروز در موقعیتی حساس قرار دارد و مجموعه استراتژی‌های این کشور در خصوص ایران و سیاست خارجی در چهار سال گذشته با شکست روبرو شد و نوعی بهم ریختگی در میان دولتمردان آمریکایی حاکم است. باید مثل یک بازیگر حرفه ای شطرنج با دقت صحنه را رصد کنیم و عجله و شتاب زدگی از خود نشان ندهیم.

او افزود: ما با آمریکایی‌ها در دو حوزه کار داریم حوزه اول اصل مناسبات و مسائل بین ایران و آمریکا است و آمریکایی‌ها باید نشان بدهند در این دوره جدید، رویکرد آنها با اصل جمهوری اسلامی چگونه خواهد بود. نکته دوم این است که تعهدات آمریکایی‌ها بر زمین مانده است همانطور که مقام معظم رهبری فرمودند دوران حرف و گفتار درمانی تمام شده است و بی اعتمادی نسبت به آمریکا در عمل بر ما ثابت شده است. لذا باید به تعهداتی که از زمان اوباما بر زمین مانده و در چهار ساله ترامپ متوقف شد، دقت کنند.

متکی در پایان گفت: مذاکره وسیله و ابزار است و یک هدف نیست بنابراین باید دید به چه دلیل مذاکره می کنیم. آمریکایی‌ها در اصل نگاه خود نسبت به ایران سیگنال‌های خود را می دهند و در اصل برجام به بازی‌های خود ادامه می دهند لذا جمهوری اسلامی و دستگاه دیپلماسی کشور باید با دقت و بدون عجله از این مرحله حساس بگذرند.

احتمال کاندید آیت الله رییسی در انتخابات ۱۴۰۰

وی در ادامه نشست خبری امروز در پاسخ به سوالی مبنی براینکه آیا آقای رییسی در انتخابات ۱۴۰۰ کاندیدا می شوند گفت: انجام خدمات کاملا موفقیت آمیز در قوه قضاییه و در دوره تحول از آغازین روزهای مسئولیت آیت الله رییسی بوده است. ایشان با برنامه تحول و جامع مسولیت قوه قضاییه را قبول کردند و روند اقدامات ایشان مشخص و منطقی و به دور از کار تبلیغاتی بوده و طی می کند.

وی افزود: آنچه اطلاع دارم ایشان در دیداری که با دانشجویان داشتند همین سوال را از ایشان پرسیدند و ایشان پاسخ دادند که من به جز قوه قضاییه به مساله دیگری فکر نمی کنم. ما هم شاهد هستیم ایشان بصورت شبانه روزی تمام توان و انرژی خود را مصروف قوه قضاییه می کنند و تا امروز نه ایشان نظر دیگری داشتند و نه ما رویکردی دیگری را مشاهده کردیم.

اسماعیلی در پاسخ به سوالی در رابطه با موضوع پیگیری ترک فعل از سوی مدیران و اینکه به چه اقداماتی منجر شده است، گفت: قوه قضائیه در دوره اخیر با صدور دستوررسیدگی به ترک فعل مدیران، مواردی را در دستور کار قرار داده و پرونده های متعددی تشکیل و برخی از آنها منجر به صدور حکم شده است. برای پیگیری برخی دیگر نیازمند قانون هستیم که امیدواریم مجلس در این رابطه اقداماتی انجام دهد. در رابطه با اینکه آیا این ترک فعل ها منجر به عدم انتصاب های بعدی می شود یا خیر به حکم دادگاه بستگی دارد.
Your browser doesn’t support video. Please download the file:

توصیه هایی برای کاندیدهای انتخابات ۱۴۰۰
وی تاکید کرد: توصیه ما به مدیران ارشد این است که افرادی که قصور و تقصیراتی داشتند و موجب خسارت هایی به مردم و بیت المال شدند و هر چند محکومیت کیفری پیدا نکرده باشند، استعلام هایی انجام دهند.

اسماعیلی در پاسخ به سوالی در ارتباط با گمانه زنی ها در مورد احتمال کاندیدا شدن آیت الله رئیسی برای انتخابات ریاست جمهوری آتی:

آیت الله رئیسی با برنامه تحول و جامع مسولیت دستگاه قضا را بر عهده گرفتند واین موضوع از ابتدای مسولیت روندی مشخص و منطقی و به دور از فعالیت های تبلیغاتی بوده است/ ایشان در دیداری که با دانشجویان داشتند در مقام پاسخ به سوال مشابه آنها اعلام کردند به جز قوه قضاییه به مسله و موضوع دیگری فکر نمی کنم/ ایشان تمام توان و انرژی خودشان را به صورت شبانه روزی مصروف برنامه های قوه قضاییه می کنند وما نیز رویکرد دیگری را مشاهده نکردیم

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.