فرمانروایان نامرئی

  معمای دستمزد نکونام

جواد نکونام در استقلال کم مشکل دارد، حالا یک ابهام جدی هم در مورد قرارداد او به وجود آمده است. به تازگی یک خبرگزاری رسمی مدعی شده نکونام هنوز قرارداد رسمی با باشگاه نبسته، چرا که بر سر عدد قرارداد او اختلاف نظر وجود دارد. «ایسنا» در بخشی از گزارش خود در این مورد نوشته: «آنچه در مراسم معرفی نکونام امضا شد، پیش‌نویس قرارداد بوده و هنوز قرارداد رسمی بین دو طرف امضا نشده است. تلاش باشگاه استقلال برای امضای قرارداد رسمی با جواد نکونام که مبلغ آن ۲۷ میلیارد تومان بود به دلیل مخالفت فردی خارج از باشگاه ناکام ماند، زیرا وی معتقد بود رقم قرارداد بالاست و حداکثر باید ۱۵ میلیارد تومان باشد.»

   حذف کریم از خارج از کشور؟

جالب است که طی روزهای گذشته هم امیر عابدینی، مدیرعامل اسبق پرسپولیس در اظهاراتی غیرشفاف مدعی شده بود دلیل اصلی جدایی کریم باقری از کادرفنی پرسپولیس برای فصل آینده، درخواست یک هوادار متمول تیم است که در کانادا سکونت دارد و در ازای حمایت‌های مالی‌اش از باشگاه، در چنین اموری مداخله می‌کند. جالب است که دیگر رسانه رسمی و دولتی کشور، یعنی «ایرنا» هم همین روایت را تکرار می‌کند، تنها با این تفاوت که این رسانه مدعی است هوادار ذی‌نفوذ در امارات سکونت دارد، نه در کانادا: «یک فرد متمول ایرانی که در دبی ساکن است و ارتباط نزدیکی با مدیران پرسپولیس دارد قرار است در خصوص تمدید قرارداد ستاره‌های پرسپولیس به مدیران این تیم کمک کند. این فرد برای کمک مالی به پرسپولیس باید و نبایدهایی را برای مدیران پرسپولیس در نظر گرفته که یکی از آنها حذف کریم باقری است. گفته می‌شود دلیل این مساله به خاطر برخی اختلافاتی است که او با اسطوره قرمزپوشان داشته است.» خبرگزاری دولت حتی حذف برخی بازیکنان تیم را هم به اراده همین هوادار پولدار ربط می‌دهد: «دیگر سرخ‌پوشی که با نظر این فرد از پرسپولیس کنار گذاشته شد کمال کامیابی‌نیا است. حذف کامیابی‌نیا به جهت اینکه در فصل گذشته بازیکن ثابت پرسپولیس نبود برای هواداران قابل هضم‌تر بود و کسی بابت آن متعجب نشد. فرد دبی‌نشین با برخی دیگر از افراد همچون علیرضا بیرانوند و جلال حسینی هم اختلافاتی دارد و حتی بی‌میل نبود این ۲ نفر هم از پرسپولیس جدا شوند؛ اما اگر این اتفاق رخ می‌داد قطعا هواداران پرسپولیس مقابل این موضوع ساکت نمی‌نشستند.» البته مسوولان پرسپولیس اگرچه مسائل مطرح‌شده را تکذیب کردند، اما در عین حال در اظهارات آنها به وضوح رد پای هوادار متمول پیدا بود. مثلا این بخش از سخنان حسین خبیری، عضو هیات‌مدیره باشگاه پرسپولیس را در گفت‌وگو با شبکه خبر بخوانید: «اینطور نیست که نظر شخصی یک آدم به نظر یک تشکیلات و مجموعه قالب شود. بنده این مساله را به‌شدت تکذیب می‌کنم، چراکه ایشان (فرد ساکن در کانادا) نه فقط در مورد آقای باقری، بلکه در خصوص هیچ شخص دیگری نظر نمی‌دهد. به نظرم نسبت به این بنده خدا هم اجحاف شده و از سوی دیگر انسان دلسوزی است. همین شخص که آقای عابدینی گفتند، در زمان مدیریت ایشان در باشگاه پرسپولیس نیز کمک می‌کرد.»

   فقر، عامل فساد

اجازه بدهید در مورد اینکه آیا واقعا آدم‌های بیرون از فوتبال در مورد قرارداد نکونام یا همکاری با باقری اعمال نظر می‌کنند یا نه، چیزی نگوییم. این وسط فقط یک موضوع روشن است؛ اینکه وقتی شما باشگاه‌هایی به این بزرگی را فقیر و گرسنه نگه می‌‎داری و آنها ناچار می‌شوند از محل‌هایی مثل کمک هواداران ثروتمند مخارج خود را تامین کنند، در عمل آنها را زیر پرچم این آدم‌ها برده‌اید و اجازه می‌دهید در امور مدیریتی و فنی دخالت کنند. آیا یادتان نیست حسین هدایتی بابت کمک‌های مالی‌اش به پرسپولیس چه تاخت و تازی در این باشگاه می‌کرد؟ هم او بود که مهدی طارمی را بعد از فسخ قرارداد غیرقانونی با ریزه‌اسپور به تهران کشاند و فاجعه محرومیت پرسپولیس را ساخت. در استقلال هم مواردی از این دست وجود داشته. سخت مایه تاسف است دو باشگاه به این بزرگی که در صورت برخورداری از حقوق مشروع خود مثل حق پخش تلویزیونی می‌توانند در آسیا سلطنت کنند، باید آن‌قدر فقیر و مسکین اداره شوند که هر کسی در ازای اعطای یک تکه نان، بر آنها امر و نهی کند. این غم‌انگیز است، خیلی غم‌انگیز./دنیای اقتصاد