تاریخ انتشار : پنجشنبه 14 بهمن 1400 - 17:39
کد خبر : 91609

کلاف سردرگم لایحه‌ رتبه‌بندی؛ تحصن و اعتراض به داد معلمان می‌رسد؟

کلاف سردرگم لایحه‌ رتبه‌بندی؛ تحصن و اعتراض به داد معلمان می‌رسد؟

آرمان شرق-لایحه رتبه بندی معلمان باید زودتر به صحن بیاید، رای بگیرد و بعد هم در شورای نگهبان تایید شود. فقط یک ساز و کار خودِ وزارتخانه می‌ماند چون الان ۷۰۰ هزار معلم داریم و وزارتخانه باید وقت ویژه‌ای بگذارد تا این ۷۰۰ هزار نفر را رتبه بندی کند.
بودجه ۱۴۰۱ تا حداقل یک هفته دیگر در کمیسیون تلفیق کار دارد و هنوز به صحن علنی نیامده است، از این‌رو امیدوارم لایحه رتبه بندی معلمان در صحن علنی مجلس زودتر به نتیجه برسد.

یک عضو کمیسیون آموزش مجلس می‌گوید: شاید عده‌ای بخواهند روح و روان فرهنگیان را به هم بریزند، چون تحصن‌ها، هم وقت فرهنگیان را تلف می‌کند و هم اینکه با تحصن، کاری پیش نمی‌رود.

تحصن معلمان

به گزارش تازه‌نیوز، لایحه رتبه بندی معلمان را باید به معنای واقعی یک کلاف سردرگم نامید. یک دهه انتظار و حال که با حرف و حدیث‌های فراوان و البته فشار اجتماعی در مجلس تصویب شد، با ایراد شورای نگهبان به مجلس ارجاع داده شده است و به نظر می‌رسد دولت هم با وجود اینکه مرتباً ژست حمایت از این لایحه را می‌گیرد از اتفاق پیش‌آمده استقبال می‌کند، زیرا در یک کلام دولت بی پول است و با کسری بودجه فراوانی مواجه است.

قرار بود طرح رتبه بندی معلمان از شش ماهه دوم سال جاری اجرایی شود، حال شاید اجرای آن به سال بعد موکول شود و طلب معلمان در شش ماهه دوم امسال در قالب دیون در سال و یا سال‌های بعد پرداخت شود؛ موضوعی که با اعتراض فرهنگیان توام شده و می‌گویند، دولت‌ها در پرداخت دیون سابقه خوبی از خود به جای نگذاشتند.

در همین خصوص، احمدحسین فلاحی عضو کمیسیون آموزش مجلس به جامعه ۲۴ گفت: سال مالی دولت، یعنی ۱۴۰۰ تا آخر تیرماه است، پس پرداخت دیون معنایی ندارد، چون موضوع رتبه بندی فرهنگیان در سال مالی دولت در حال انجام است. ممکن است بعضی‌ها القا کنند تا پایان سال ۱۴۰۰ زمان هست و بعد تمام می‌شود و به آن دیون تعلق می‌گیرد؛ این‌طور نیست، چون سال مالی تا پایان تیر ماه است و تا آن زمان ادامه‌ دارد و سال مالی ۱۴۰۱ نیز از آخر تیرماه شروع می‌شود.

نماینده همدان در مجلس افزود: کمیسیون آموزش، ابهامات لایحه رتبه بندی معلمان را با حضور نماینده شورای نگهبان بررسی کرده و این موضوع را در اولویت قرار داده است. ما برای ماده ۷۵ در حال رایزنی با دولت هستیم و اگر دولت مشکل مالی‌اش را حل کند که هیچ، اگر هم موافقت نکند که لایحه به خود دولت برمی‌گردد که طبق لایحه خودش باید روی به پرداخت‌ها بیاورد.

تحصن‌ وقت فرهنگیان را تلف می‌کند

فلاحی تصریح کرد: تقاضا دارم که فرهنگیان اخبار را صحیح دنبال کنند. شاید عده‌ای بخواهند روح و روان فرهنگیان را به هم بریزند، چون تحصن‌ها، هم وقت فرهنگیان را تلف می‌کند و هم اینکه با تحصن، کاری پیش نمی‌رود. به نظر من، عده‌ای از نفوذیان دولت سابق در حال تحریک فضا هستند.

عضو فراکسیون فرهنگیان مجلس اظهار داشت: ما در مجلس، مدافع حقوق معلمان و فرهنگیان هستیم. بیشتر اعضای کمیسیون، فرهنگی هستند. خود من با اینکه عضو دانشگاه هستم در بحث معیشت فرهنگیان اهتمام جدی دارم و از ۳۰۰ پیشنهادی که در بودجه داشته‌ام، عمده پیشنهاداتم در بحث آموزش و پرورش و مطالبات فرهنگیان است.

وی یادآور شد: فرهنگیان به کمیسیون آموزش اعتماد کنند و ما هم تلاش می‌کنیم تا سریع‌تر مشکل حل شود. ایراد شورای نگهبان به دو موضوع است و در حال حاضر دو ایراد ماده هفتاد و پنجی گرفته است که اگر دولت موافقت کند، ایرادات شورای نگهبان هم حل می‌شود.

موضوع رتبه بندی معلمان فرسایشی نیست

نماینده همدان در مجلس با اشاره به اینکه این موضوع فرسایشی نیست، گفت: ما موضوع مهم رتبه بندی معلمان را در اولویت قرار می‌دهیم و کمیسیون از دولت مطالبه‌گر است و حتی شورای نگهبان هم اهتمام داشته و موضوع را با سرعت بررسی کرده است. شورای نگهبان یک عضو خود را به عنوان نماینده به جلسه کمیسیون آموزش فرستاده و تک تک موارد و بند‌ها را نظارت و بررسی کرده است.

فلاحی در ادامه بیان کرد: اگر رییس کمیسیون سریع‌تر کار‌ها را پیگیری کند و در دستور کار قرار بگیرد و ایرادات شورای نگهبان تا همین سال ۱۴۰۰ برطرف شود، شاید واریز‌ها در اسفند هم انجام شود.

عضو کمیسیون آموزش مجلس افزود: لایحه رتبه بندی معلمان باید زودتر به صحن بیاید، رای بگیرد و بعد هم در شورای نگهبان تایید شود. فقط یک ساز و کار خودِ وزارتخانه می‌ماند چون الان ۷۰۰ هزار معلم داریم و وزارتخانه باید وقت ویژه‌ای بگذارد تا این ۷۰۰ هزار نفر را رتبه بندی کند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: بودجه ۱۴۰۱ تا حداقل یک هفته دیگر در کمیسیون تلفیق کار دارد و هنوز به صحن علنی نیامده است، از این‌رو امیدوارم لایحه رتبه بندی معلمان در صحن علنی مجلس زودتر به نتیجه برسد.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.