تاریخ انتشار : چهارشنبه 14 تیر 1402 - 20:08
کد خبر : 133791

معرفی انواع فرز دندانپزشکی همراه با اسم

معرفی انواع فرز دندانپزشکی همراه با اسم

معرفی انواع فرز دندانپزشکی همراه با اسم اصلی ترین ابزاری که برای هر کلینیکی موردنیاز است، فرز دندانپزشکی و انوع مختلف آن می باشد. بدون این ابزار کاربردی دندانپزشک قادر به انجام اکثر کارهای ترمیمی و درمانی نخواهد بود. برای دستیار دندانپزشک، آشنایی با این ابزارها و دانستن نام هرکدام ضروری است. به همین دلیل

معرفی انواع فرز دندانپزشکی همراه با اسم

اصلی ترین ابزاری که برای هر کلینیکی موردنیاز است، فرز دندانپزشکی و انوع مختلف آن می باشد. بدون این ابزار کاربردی دندانپزشک قادر به انجام اکثر کارهای ترمیمی و درمانی نخواهد بود. برای دستیار دندانپزشک، آشنایی با این ابزارها و دانستن نام هرکدام ضروری است. به همین دلیل در این مقاله سعی خواهیم کرد تا در مورد فرز دندانپزشکی، انواع مختلف آن و کاربرد هر کدام مطالب مفیدی را به اشتراک بگذاریم.

فرز دندانپزشکی چیست؟

فرزهای دندانپزشکی ابزارهای کوچک چرخشی هستند؛ به عبارتی این ابزارها بر روی هندپیس قرار گرفته و با چرخش خود، دندان را پرداخت، تراش، پالیش و … می دهند. در حقیقت دندانپزشک با استفاده از انواع فرزهای دندانپزشکی می تواند استخوان و یا بافت سخت دندان را برش دهد.
فرزها انواع مختلفی دارند و می توان از آنها بر روی آنگل (هندپیس سرعت پایین) و یا توربین ( هندپیس با سرعت بالا) استفاده کرد. با توجه به شکل، جنس و نوع هر کدام از فرزها اسامی مختلفی برای آنها در نظر گرفته شده که هر یک برای کاربری خاصی مناسب می باشد.

اسم انواع فرز های دندانپزشکی

در حالت کلی فرزهای دندانپزشکی را می توان به دو گروه اصلی زیر طبقه بندی نمود:
گروه اول: فرزهای توربین دندانپزشکی
این گروه از فرزها شکل ها و انواع متنوعی دارند که شاخصه اصلی آنها صافی انتهای بدنه آنها است که فرورفتگی و یا زبانه ای ندارند. به لحاظ زبری می توان این فرزها را در دسته های مختلفی قرار داد که هر کدام به واسطه رنگ دور گردن فرز، مشخص می شوند.
رنگ این فرزها به ترتیب سیاه، سبز، آبی، قرمز و زرد می باشد که به عنوان مثال رنگ سیاه بیشترین زبری و رنگ زرد نیز کمترین زبری را دارد.
گروه دوم: فرزهای آنگل دندانپزشکی
مشخصه ظاهری این گروه از فرزها شکل انتهایی بدنه آنها است که به صورت زبانه دار هستند و به آن لچ تایپ گفته می شود. فرزهای آنگل نیز انواع متعددی دارند و کاربرد اصلی آنها در برداشت پوسیدگی ها می باشد. با توجه به شکل و جنس مختلف این فرزها، می توان آنها را در سایز های مختلفی مشاهده نمود. به دلیل تنوع زیاد فرزهای آنگل، دندانپزشک می تواند با توجه به نیاز خود و روش درمانی موردنظرش از این ابزارها استفاده نماید.
البته ناگفته نماند که بین فرزهای توربین و آنگل از نظر شکل، نحوه اتصال و بدنه کمی تفاوت وجود دارد.
در ادامه به انواع مختلف فرز دندانپزشکی اشاره می کنیم:

انواع فرز دندانپزشکی از لحاظ جنس

فرز دندانپزشکی فولادی یا استیل
فرز دندانپزشکی کاربایدی
فرز دندانپزشکی الماسی
فرز دندانپزشکی سرامیکی
فرز دندانپزشکی پلیمری

انواع فرز دندانپزشکی از لحاظ شنک

اصلی ترین قسمت فرز دندانپزشکی شنک نامیده می شود که با قرار گرفتن در داخل هندپیس موجب انتقال حرکت هندپیس به فرز می گردد. انواع فرز از لحاظ شنک عبارت است از:
فرز دندانپزشکی Friction Grip (FG)
فرز دندانپزشکی Righ angle/Latch-type (RA)
فرز دندانپزشکی Straigh Handpiece (HP)

انواع فرز دندانپزشکی از لحاظ هد

همان طور که می دانید هد به قسمت سر فرز گفته می شود که می تواند به اشکال زیر باشد:
فرزهای کروی شکل یا گرد
فرز های گلابی شکل
فرزهای استوانه ای
فرز های مخروطی
فرزهای مخروطی معکوس

معرفی انواع فرز دندانپزشکی با عکس

فرز استیل یا فولادی

برای تخلیه دندان از فرز فولادی که قیمت کمتری در مقایسه با انواع دیگر دارد استفاده می گردد. مشکل اصلی فرز استیل، کند شدن سریع آن است که باید به هنگام کار با آن به این نکته توجه کنید.

فرز کاربایدی

با توجه به اینکه در ساخت این نوع فرز، تنگستن به کار رفته می توان گفت به سرعت فرزهای فولادی کند نمی شود. کندن و برش کامپوزیت های دندان با استفاده از این نوع فرز انجام می گیرد.

فرز الماسی

طول عمر فرز الماسی به دلیل سختی بالای آن بیشتر است و به دندانپزشک اجازه می دهد تا برای تراشیدن و کندن موادی سخت از قبیل مینای دندان از آن استفاده کند.

فرز سرامیکی

فرز سرامیکی مناسب ترین نوع فرز برای حذف پوسیدگی ها و برداشتن آمالگام از سطح دندان می باشد.

فرز پلیمری

فرز پلیمری بافتی سخت و منحصر به فرد دارد که می تواند در تخلیه پوسیدگی های عمیق به کمک دندانپزشک بیاید. با توجه به نوع این فرز می توان اطمینان داشت که در زمان کار با آن مینای دندان آسیب نخواهد دید.

فرز پلیمری:

با استفاده از فرزهای پلیمری می توان نسج پوسیده دندان را بدون آسیب به قسمت های سالم برداشت.

Friction Grip

فرزهایی که دارای شنکFriction Grip هستند برای استفاده در توربین هایی با سرعت بالا مناسب می باشند. مدل ها و سایزهای مختلفی از این نوع شنک موجود است که کوچک، استاندارد، جراحی و طویل انواع مختلفی از آنها هستند که بیشتر در فرزهای کاربایدی و الماسی دیده می شوند. کاربرد این نوع شنک بسیار زیاد است که معمولا در درمان های ترمیمی استفاده می شود.

Right angle / Latch type

در هندپیس های آنگل که سرعت چرخش کمتری دارند از این نوع فرز استفاده می شود. برای ایجاد اتصالی محکم، در قسمت انتهایی این فرزها حفره ای تعبیه شده است. از موارد استفاده این فرز می توان به صاف کردن و پرداخت پروتزهای متحرک و ثابت، برداشتن زوایا و … اشاره کرد.

Straight handpiece

فرزهای موجود در این گروه معمولا بزرگ و بلند هستند و از آنها به منظور اصلاح متریال دندان و تعدیل آن استفاده می شود. از موارد دیگری که می توان برای کاربرد این ابزار نام برد، پرداخت ترمیم های فلزی و نیز برداشتن پوسیدگی شدید و عمیق می باشد.

فرزهای گرد یا کروی

فرزهای کروی کاربرد بسیاری در دندانپزشکی دارند که برخی از آنها عبارتند از: برداشتن پوسیدگی های عمیق، آماده کردن کانال و حفره دندان ها، تراش شیارها و …

فرزهای مخروطی شکل

فرزهای مخروطی شکل در دو نوع دارای بریدگی و ساده در بازار موجود هستند که هر کدام برای کاربری خاصی استفاده می شود. برداشتن پوسیدگی ها، تراش و صاف نمودن سطح دندان ها و … چند مورد از کاربرد اصلی فرزهای مخروطی شکل هستند.

فرزهای مخروطی معکوس

به منظور ایجاد دیواره در دندانپزشکی از فرز مخروطی شکل معکوس استفاده می شود. لازم به ذکر است که هنگام استفاده از این فرز باید دقت و وسواس بیشتری داشته باشید تا احیانا بخشی از پالپ دندان به همراه نسوج دندانی برداشته نشود.

فرزهای استوانه ای

از فرزهای دیگری که در دندانپزشکی موارد زیادی برای استفاده از آن عنوان می شود فرز استوانه ای است که در دو مدل ساده و با بریدگی به فروش می رسد. ترمیم دندان ها با این فرز انجام می شود.

فرز های گلابی شکل

مهمترین کاربردی که می توان برای فرز گلابی شکل نام برد تراشیدن حفره های کلاس یک در آمالگام و ترمیم های گلدفیل است.

کاربرد انواع فرز های دندانپزشکی چیست؟

همان طور که در معرفی انواع فرزهای دندانپزشکی اشاره شد این سری از لوازم دندانپزشکی تنوع بسیاری دارند و هر کدام با توجه به شکل، جنس و نوع آن در موارد خاصی به کار می روند. عمده کاربری انواع فرزها را می تواند در موارد زیر خلاصه کرد:
تراش پوسیدگی دندان ها
ساییدن دندان ها
برش دندان ها
برداشت اضافات به جای مانده از ترمیم های فلزی از قبیل کامپوزیت
صاف نمودن سطح دندان ها

منبع : http://sorenadental.com/blog/what-are-dental-burs/

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.