تاریخ انتشار : سه شنبه 6 شهریور 1397 - 20:01
کد خبر : 37487

مسئله چند مجهولی نوابغ پاستور؛ پاشنه آشیل دولت و روحانی خنثی!

مسئله چند مجهولی نوابغ پاستور؛ پاشنه آشیل دولت و روحانی خنثی!

آرمان شرق– رضا رئیسی: شرایط اقتصادی کشور وضعیتی دارد که چندان نیاز به شرح و بسط و تفصیل ندارد! هر چند آقای روحانی امروز و معاون اول او چند بار پیش تر آن را بحرانی نمی دانند اما کیست که نداند اوضاع با هر متر و معیاری درست و مطلوب نیست! حالا البته می توان

آرمان شرق– رضا رئیسی: شرایط اقتصادی کشور وضعیتی دارد که چندان نیاز به شرح و بسط و تفصیل ندارد! هر چند آقای روحانی امروز و معاون اول او چند بار پیش تر آن را بحرانی نمی دانند اما کیست که نداند اوضاع با هر متر و معیاری درست و مطلوب نیست! حالا البته می توان گفت که اوضاع دولت هم خوب نیست، دو وزیرش از دایره کابینه و با رای نمایندگان اخراج شده اند و خود آقای رئیس جمهوری هم امروز در صحن مجلس نمره منفی قاطعانه ای حداقل در ۴ حوزه از ۵ سئوال پرسیده شده، دریافت کرد.

به گزارش آرمان شرق، نکته آنکه نه فقط نمایندگان که کنش گران سیاسی از چپ و راست تا کاربران مجازی از منتهی الیه موافق و تا حد اعلای مخالف واکنش منفی و ناامید کننده ای به فرمایشات جناب رئیس جمهوری نشان داده اند و شاید از معدود برهه هایی باشد که این حجم از اتفاق نظر در اتمسفر سیاسی پیرامون یک موضوع وجود داشته باشد. همه می گویند روحانی فرصت سوزی کرد و نتوانست از فرصت مهم و شاید بی تکرار سئوال از رئیس جمهوری با همه هزینه های مترتب بر آن بهره برده و نه منتقدانش را توانست زمین گیر کند و نه موافقانش را خوشحال و خشنود سازد.

فارغ از موضوعات مطروحه در سخنان نمایندگان منتقد و پاسخ های رئیس جمهوری و کم و کیف آن، مهم ترین نکته و بزرگ ترین ایرادی که نارضایتی عمومی نسبت به سخنان رئیس جمهوری را به دنبال داشته است، باز می گردد به پاشنه آشیل همیشگی دولت روحانی که از همان ابتدای کار تا همین امروز گریبان دولت اعتدال را گرفته و گویا هیچ عزم و اراده ای برای مرتفع سازی آن نیز وجود ندارد و اتفاقا تنها مفر و گریزگاهی نیز که برای آن وجود داشت با سخنان امروز روحانی و رویکرد چند صباح اخیر رئیس جمهوری، بسته شده و امید حداقلی را هم نامید ساخت.

ضعف اطلاع رسانی و عدم پاسخگویی منطقی و کنش کارآمدانه رسانه ای مهم ترین پاشنه آشیل دولت روحانی از همان ابتدای کار بود، روحانی در این حوزه مشاوران، مدیران و همراهانی ضعیف، ناکارآمد و فاقد هرگونه خلاقیت و تبحر داشته که نه تنها نتوانسته اند باری از دوش دولت بردارند که همواره وزنه ای سنگین بر پای آن بوده اند.

برای نمونه، امروز که همگان برآشفته از اظهارات ناامید کننده روحانی بوده و معترض آن هستند، معاون ارتباطات و اطلاع رسانی دفتر رئیس‌جمهور در توئیتی بسیار جالب توجه نوشته است:«علاوه بر پخش زنده، صدها دوربین سخنان امروز رئیس جمهور در مجلس را از همه زوایا پوشش دادند. اما فقط یک رسانه پنکه ای را دیده که نه مردم، نه عکاسان و تصویربرداران شریف، و نه هیچ کدام از حاضران در مجلس ندیده‌اند.دروغ اعتماد را از مردم می گیرد.»

این نابغه اطلاع رسانی دولت! همه چیز را واگذاشته و دغدغه اش انعکاس یک خبر زرد در مورد پنکه برای روحانی است! از ایشان باید پرسید که این خبر را چند نفر می بینند؟ آیا دغدغه مردم  حضور پنکه در جلسه سئوال از رئیس جمهوری است و  اصلا بود و نبود پنکه نشانه چیست و به چه دردی می خورد؟ یا آنان انتظار داشتند در این اتفاق مهم که شاید برای هر رئیس دولتی یکبار رخ دهد، از منتخب شان راهکارهای حل بحران یا علل و عوامل ریشه ای پدید آمدن این شرایط را بشنوند؟ ایشان و دیگر همراهان رسانه ای دولت چه کمک ملموس و محسوسی به رئیس خود کرده اند تا در این بزنگاه مهم از این آزمون سخت و مورد توجه مردم سربلند خارج شود؟ اصلا طرف مشورت بوده اند اصلا می دانند افکار عمومی یعنی چه و دغدغه عموم مردم چیست؟

در دیگر سو جناب آشنا، مشاور فرهنگی رئیس جمهوری نیز توئیت فرموده اند: «۱.جلسه امروز مجلس نماد قدرتمندی از بلوغ مردمسالاری دینی در چهل سالگی جمهوری اسلامی بود.۲ . معلوم شد می‌توان توهین نکرد، بگم بگم نکرد، فیلم مخفی نشان نداد، دیگران را متهم نکرد و پاسخ سوالات را با آرامش و متانت ارائه نمود….»

ایشان هم گویا در فضای ایزوله ای حضور داشته و به یکباره از پنج سال پیش به الان نزول اجلال کرده اند؟ دغدغه مردم اکنون رفتارهای نابخردانه آن مرد رفته و ادب جناب آقای روحانی است یا دغدغه وضعیت و معیشت و نگرانی از فردای خود را دارند؟ اتفاقا شاید بخش عمده ای از مردم خواستار پرده برداری از پشت پرده ها و علل ریشه ای بروز شرایط فعلی بودند و ناراحتی آنان عدم بیان همین مسائل بود تا اینکه لب به، چه چه و به به درباره ادب آقای رئیس جمهوری باز کنند!

با این مشاوران نابغه که خود هیچ اشراف و اطلاعی از دغدغه های عمومی و رویکردهای مرتفع کننده آن ندارند، طبیعی است که روحانی نیز چنین کارنامه مورد انتقادی از سوی چپ و راست و مخالف و موافق در جلسه سئوال دریافت کند، نکته آنکه ۵ سال تمام این ضعف ساختاری در دولت وجود داشت اما شخص رئیس جمهوری خود به تنهایی این بار را بر دوش گرفته و هر از گاهی در مقام کنش گر رسانه ای با اظهارات و نکات خاص خود، افکار عمومی را به نوعی اقناع و جلب و تهییج می کرد اما چند صباحی است که روحانی نیز تغییر رویکرد داده و اوج آن را در سخنان خنثی و فاقد جذابیت و مقبولیت روحانی در جلسه سئوال دیدیم.

حال به ضرس قاطع می توان گفت که حال دولت هم همانند شرایط کشور خوش نیست و با همین دست فرمان باید منتظر اشتباهات سریالی مجدد و فاصله گیری دو چندان روحانی از بدنه حامیان سیاسی بود و البته منتقدان را جری تر و مواخذه کننده تر و دولت را منفعل تر دید و البته پر واضح است که دولتی که حالش خوش و خوب نیست نمی تواند حال کشور را هم خوب کند…

 

 

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.