تاریخ انتشار : دوشنبه 13 بهمن 1399 - 19:13
کد خبر : 61142

عواقب ملی گرایی مرتبط با واکسیناسیون کرونا

عواقب ملی گرایی مرتبط با واکسیناسیون کرونا

ارمان شرق- مجری شبکه تلویزیونی سی ان ان در برنامه “جی پی اس ” به موضوع شیوع ویروس کرونا و پیامد‌های شدید مرتبط با واکسیناسیون پرداخت.

فرید زکریا مجری شبکه تلویزیونی سی ان ان در برنامه “جی پی اس ” به موضوع شیوع ویروس کرونا و پیامد‌های شدید مرتبط با واکسیناسیون پرداخت.
فرید زکریا درابتدای این گزارش گفت: در حالی که روند واکسیناسیون در آمریکا و انگلیس تشدید می‌شود و برخی کشورها در حال نزدیک شدن به روند ایمنی جمعی هستند، تصور این موضوع آسان است که بازگشت ما به زندگی عادی نزدیک است. تنها سئوالی که مطرح می‌شود، این است که چه مدت طول خواهد کشید تا ما به زندگی عادی برگردیم. با وجود پیشرفت‌های خارق العاده‌ای که در زمینه تولید واکسن صورت گرفته، حقیقت این است که مسیر کنونی پیش روی ما نشان می‌دهد در واقع هیچگاه نخواهیم توانست ویروس کرونا را شکست دهیم. این ویروس در سراسر جهان همچنان زنده و در حال تشدید شدن و جهش یافتن است. در چند سال آینده، شاید کشور‌ها با شیوع انواع جدیدی از ویروس‌ها مواجه شوند که سبب می‌شود تا ما مجبور شویم بین اعمال تعطیلی‌های جدید و شیوع انواع جدید بیماری‌ها و مرگ و میرها، یکی را انتخاب کنیم.
فرید زکریا افزود: مشکل اصلی شامل این موضوع می‌شود که واکسن کرونا چگونه باید در سراسر جهان توزیع شود، نه بر اساس این که چه مکان‌هایی بیش از همه به این واکسن نیاز دارند بلکه بر این اساس که چه کشور‌هایی بیشتر از همه پول دارند.
ثروتمندترین کشور‌ها پول صد‌ها میلیون دوز واکسن را پرداخت کرده اند و در واقع برخی از آن‌ها به مراتب بیشتر از نیازهایشان واکسن خریداری کرده اند. برای مثال، کانادا به مراتب بیشتر از نیازش برای واکسیناسیون جمعیت ۳۸ میلیون نفری خود (پنج برابر) واکسن کرونا خریداری کرده است. این در حالی است که نیجریه که ۲۰۰ میلیون نفر جمعیت دارد، هنوز هیچ واکسنی دریافت نکرده است.
کشور‌های ثروتمند ۱۶ درصد از جمعیت جهان را تشکیل می‌دهند و این در حالی است که آن‌ها ۶۰ درصد از واکسن‌های کرونا در جهان را سفارش داده اند.
توماس بویکین اخیرا در مقاله‌ای در نشریه فارن افرز نوشت استرالیا، کانادا و ژاپن کمتر از یک درصد از موارد ابتلا به ویروس کرونا را در جهان به خود اختصاص داده اند، اما آن‌ها بیشتر از همه کشور‌ها در آمریکای لاتین و منطقه کارائیب -منطقه‌ای که بیش از ۱۷ درصد از موارد ابتلا به ویروس کرونا را در جهان به خود اختصاص داده است- واکسن دریافت کرده اند.

فرید زکریا افزود: حتی با آن که از چندین کشور آفریقایی برای آزمایش واکسن کرونا استفاده شده است، با این حال هیچ کشوری تاکنون در منطقه زیر صحرا در سطح قابل توجهی واکسن کرونا را دریافت نکرده اند. این در حالی است که ۴۰ میلیون دوز واکسن کرونا در کشور‌های ثروتمند تزریق شده است. محققان دانشگاه دوک می‌گویند تا سال ۲۰۲۴ طول می‌کشد تا شمار زیادی از کشور‌های در حال توسعه بتوانند به طور کامل جمعیت خود را واکسینه کنند. این بدان معناست که این ویروس سال‌های زیادی گسترش و جهش خواهد یافت.
میلیندا گیتس از موسسه خیریه گیتس هم در مقاله‌ای نوشت: «کشور‌های با درآمد پایین و متوسط تنها قادر خواهند بود یک نفر از هر پنج نفر از جمعیت خود را تا سال آینده واکسینه کنند. بخواهیم یا نخواهیم همه ما در این روند در کنار یکدیگر قرار داریم.»
فرید زکریا گفت، اما این مشکل، فراتر از یک مشکل بهداشتی صرف است. بررسی‌های اتاق بازرگانی جهانی نشان می‌دهد روند واکسیناسیون کرونا در جهان سبب زیان‌های اقتصادی در سطح جهان به میزان یک و نیم تا ۹.۲ تریلیون دلار خواهد شد که نیمی از این رقم به کشور‌های ثروتمند تعلق دارد. این مطالعه با بررسی ارقام ۳۵ صنعت و ۶۵ کشور جهان نشان داد اقتصاد جهانی به اندازه‌ای به یکدیگر پیوند خورده که همزمان با این که بخش‌های زیادی از جهان همچنان با شیوع ویروس کرونا مواجه است، این موضوع به اندازه‌ای بر میزان تقاضا تأثیر خواهد گذاشت که این امر به نوبه خود بر همگان در تمام مناطق جهان تأثیر می‌گذارد.
فرید زکریا خاطرنشان کرد: در یک بررسی دیگر تخمین زده شده است کشور‌های ثروتمند برای هر دلاری که صرف تهیه واکسن برای فقیرترین کشور‌ها در جهان می‌کنند، حدود پنج دلار کسب درآمد خواهند کرد.
با وجود این واقعیات، اکنون ملی گرایی در زمینه واکسیناسیون نیز در حال تشدید شدن است. تهیه و تدارک کُند و تأخیر‌های اداری از سوی کشور‌های ثروتمند سبب شده است سیاستمداران خواستار اقداماتی سریع برای مردم خودشان شوند.
کشور‌های اروپایی تهدید کرده اند صادرات واکسن کرونا را محدود خواهند کرد و آن‌ها همچنین قرار است علیه شرکت آسترازنکا اقدام قانونی انجام دهند چرا که گمانه زنی‌هایی در این باره وجود دارد که این شرکت در حال در اولویت قرار دادن روند انتقال واکسن به انگلیس یا کشور‌های عضو اتحادیه اروپاست و البته این شرکت چنین موضوعی را رد کرده است.
فرید زکریا گفت: ده‌ها کشور نیز صادرات تجهیزات پزشکی را محدود کرده اند که این موضوع به نوبه خود سبب محدود شدن جدی تلاش‌ها برای ریشه کنی شیوع کووید ۱۹ در سراسر جهان شده است.
اجازه دهید به صراحت صحبت کنم: به صورت کامل قابل درک است که کشور‌های ثروتمند می‌خواهند نخست مردم خودشان را واکسینه کنند. اما راهی برای اقدام منطقی وجود دارد بدون این که آن‌ها بخواهند واکسن‌ها را انبار کنند. آن‌ها همچنین باید سیاست‌هایی را اتخاذ کنند که تضمین می‌کند این بیماری در همه مکان‌ها با سرعت بیشتری ریشه کن خواهد شد.
فرید زکریا افزود : در مقاله‌ای در نشریه فارن افرز آمده است واشنگتن باید از فعالیت‌های خود در زمینه ویروس کرونا در زمان ریاست جمهوری دونالد ترامپ درس بگیرد و تولید و توزیع واکسن کرونا را در سراسر جهان تشدید کند. واشنگتن می‌تواند یک ائتلاف بین المللی شبیه به همان ائتلافی را تشکیل دهد که با شیوع ایدز در آفریقا مقابله کرد. در حال حاضر در سراسر جهان تلاش برای واکسیناسیون شهروندان در کشور‌های در حال توسعه در جریان است و کوواکس یک چارچوب قدرتمند را در این زمینه تشکیل داده است. با وجود مشارکت ۱۸۰ کشور جهان، دونالد ترامپ از پیوستن به این تلاش خودداری کرد، اما بایدن این تصمیم را تغییر داد. وی می‌تواند حتی از این تلاش به عنوان سکویی برای نشان دادن ظرفیت‌های منحصر به فرد آمریکا برای دور هم جمع کردن کشور‌ها حول محور یک معضل مشترک و از این موضوع برای جمع آوری منابع مورد نیاز استفاده کند. آمریکا می‌تواند از این روند برای حل فوری‌ترین مشکلی استفاده کند که جهان در حال حاضر با آن روبروست.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.