تاریخ انتشار : دوشنبه 1 آبان 1402 - 2:56
کد خبر : 141330

صـدای مـمـتـد جـنایـت در غـزه

صـدای مـمـتـد جـنایـت در غـزه

آرمان شرق-گروه بین الملل: دولت بایدن خطرات را درک کرده و به درستی مهار جنگ اسرائیل و حماس را در اولویت قرار داده است. بایدن هم از شرکای منطقه ای خود کمک گرفته و هم به نظر می‌رسد که از طریق کانال‌های پشتیبان با حامیان حماس ارتباط برقرار کرده است. چنین ارتباطی برای جلوگیری از محاسبه اشتباه و تشدید ناخواسته نظامی بسیار مهم است. مشکل این است که این درگیری هنوز تمام نشده و صدای ممتد جنایت در غزه به گوش می رسد

صـدای مـمـتـد جـنایـت در غـزه

آرمان امروز-سرویس بین الملل: شب گذشته وزارت بهداشت غزه اعلام کرد که طی ۱۶ روز گذشته ۴۶۵۱ فلسطینی ازجمله ۱۸۷۳ کودک، ۱۰۲۳ زن و ۱۸۷ فرد سالخورده در نوار غزه به شهادت رسیده‌اند.

طبق گزارش این وزارتخانه، حملات اسرائیل تاکنون ۱۴ هزار و ۲۴۵ مجروح نیز برجای گذاشته است.

وزارت بهداشت غزه همچنین اعلام کرد: ۱۴۵۰ ابلاغیه درباره مفقودی افراد در زیر آوار ازجمله ۸۰۰ کودک دریافت کرده‌ایم.

این وزارتخانه همچنین اضافه کرد: اسرائیل طی ۲۴ ساعت گذشته، ۲۴ جنایت در غزه مرتکب شده که منجر به شهادت ۲۶۶ تن از جمله ۱۱۷ کودک شده است. در همین راستا، دفتر اطلاع رسانی دولتی در نوار غزه نیز اعلام کرد: حملات اسرائیل منجر به آسیب وارد شدن به ۵۰ درصد خانه‌ها شده است.

این دفتر همچنین گزارش داد: درحال حاضر ۷۰ درصد ساکنان نوار غزه در خارج از خانه‌هایشان و در حدود ۲۲۰ مرکز زندگی می‌کنند.

از آغاز عملیات طوفان الاقصی در ۱۷ روز گذشته بمباران مناطق مسکونی و عمومی از یک سو و قطع آب، برق و کمبود شدید مواد غذایی، دارویی از سوی دیگر، وضعیت بسیار بحرانی را برای ساکنان فلسطینی غزه رقم زده و نهادهای حقوق بشری شرایط انسانی در این منطقه را غیر قابل توصیف و اسفبار اعلام کرده اند.

نهادهای سازمان ملل از جمله برنامه توسعه سازمان ملل، صندوق جمعیت سازمان ملل، یونیسف، برنامه جهانی غذا و سازمان بهداشت جهانی روز شنبه در بیانیه ای اعلام کردند «ما خواستار آتش‌بس، همراه با دسترسی فوری و نامحدود بشردوستانه در سراسر غزه هستیم تا فعالان بشردوستانه بتوانند به غیرنظامیان نیازمند کمک کنند، جان‌ها را نجات دهند و از رنج بیشتر انسانی جلوگیری کنند.»

حسن هانی زاده، سفیر پیشین ایران در لبنان در رابطه با این تحولات می گوید: آن چه در این روزها مشخص تر شده است این مورد بوده که اسرائیل به شدت در برابر این عملیات حماس غافلگیر شد. امروز این یک سوال مهم و اساسی است که چگونه می‌شود که در باریکه غزه با ۲ میلیون جمعیت و مساحتی کوچک «رزمندگان مقاومت فلسطینی توانستند هزاران موشک را تولید و آنها را مخفی نگه دارند».

این کارشناس مسائل منطقه تصریح کرد: تمام دستگاه‌های امنیتی اسرائیل که به عنوان یکی از مجهزترین دستگاه‌های امنیتی در جهان به حساب می‌آیند، در مقابل عملیات طوفان الاقصی شکست خورده و نتوانستند آن را پیش بینی کنند.

هانی زاده افزود: در هفت دهه گذشته این به عنوان «بزرگترین شکست اطلاعاتی برای رژیم صهیونیستی» به حساب می‌آید و بازسازی دستگاه‌ها به لحاظ شاکله فنی، حیثیتی و اعتبار آنها بسیار مشکل خواهد بود و می‌توان گفت ضربه‌ای کاری به حیثیت دستگاه‌های امنیتی رژیم صهیونیستی وارد آمده است.

وی گفت: از زمان آغاز عملیات طوفان الاقصی زندگی عادی مردم سرزمین‌های اشغالی با اختلالات شدیدی مواجه شده، پروازهای داخلی و خارجی لغو شده، تمام کارخانجات این رژیم تعطیل شده است، دستگاه آب شیرین کن حیفا که ۵۰ درصد از آب شیرین سرزمین‌های اشغالی را تامین می‌کند به دلیل پرتاب‌های موشک‌های مقاومت فلسطین تعطیل شدند و به همین دلیل است که به نظر می‌رسد این عملیات سرنوشت ساز و در روند تحولات آینده منطقه تاثیرگذار خواهد بود.

این کارشناس مسائل منطقه افزود: بر همین اساس است که می گوییم سازه‌های رژیم صهیونیستی دیگر پس از این عملیات قابل ترمیم نیست چرا که عملیات اخیر ضربه سختی را بر ارتش و دستگاه‌های امنیتی رژیم صهیونیستی وارد آورد که ترمیم شدنی نیست.

هانی زاده بیان کرد: ارتش اسرائیل برای اولین بار در دو دهه گذشته «تمام نیروهای ذخیره و احتیاط» خود را برای مقابله با حماس فراخوانده است که این هم نشانه ضعف ساختاری ارتش این رژیم است.

شکست اسرائیل در پیش‌بینی و جلوگیری از حمله حماس، فرضیات دیرینه آن را در مورد نحوه برخورد با دشمنان تغییر داده است. این ایده که دشمنی که به دنبال نابودی شما است قابل محدود شدن یا مدیریت شدن است – فرضی که تاکنون سیاست اسرائیل در قبال حماس را هدایت کرده بود – اکنون بی اعتبار شده است.

رهبران اسرائیل ممکن است به این باور برسند که تنها راه برای بازگرداندن قدرت بازدارندگی ضعیف شده آنها، مقابله مستقیم و آشکار با متحدان حماس است. از سوی دیگر جو بایدن چراغ سبز جدی به اسرائیل برای حمایت نظامی تمام عیار در جنگ اخیر نشان داده و در نتیجه شاید مقامات اسرائیلی احساس کنند که می توانند در صورت حمله زمینی به غزه روی حمایت ایالات متحده حساب کنند.

مشخصا در چنین شرایطی درگیری‌های بیشتر بین اسرائیل و حماس، می‌تواند منطقه را بی‌ثبات، بازارهای جهانی را مختل و صدمات زیادی به غیرنظامیان وارد کند، می تواند نیروهای آمریکایی را به منطقه بازگرداند و شاید حتی برخی کشورها را وادار کند که به سمت سلاح های نامتعارف حرکت کنند.

این واقعیت که جنگ هنوز در سراسر منطقه گسترش نیافته است، نباید رهبران جهان را نسبت به تحقق این احتمال بی توجه کند. تا کنون، به نظر می رسد دولت بایدن خطرات را درک کرده و به درستی مهار جنگ اسرائیل و حماس را در اولویت قرار داده است. بایدن هم از شرکای منطقه ای خود کمک گرفته و هم به نظر می‌رسد که از طریق کانال‌های پشتیبان با حامیان حماس ارتباط برقرار کرده است. چنین ارتباطی برای جلوگیری از محاسبه اشتباه و تشدید ناخواسته نظامی بسیار مهم است. مشکل این است که این درگیری هنوز تمام نشده و صدای ممتد جنایت در غزه به گوش می رسد و صرفا غیرنظامیان در این کارزار قربانی می شوند.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.