تاریخ انتشار : یکشنبه 1 بهمن 1402 - 7:23
کد خبر : 147324

سناریوی انتخاباتی اصوگرایان در سکانس بدون پایداری

سناریوی انتخاباتی اصوگرایان در سکانس بدون پایداری

آرمان شرق-گروه سیاست:بیشترین تحرک انتخاباتی متعلق به اردوگاه اصولگرها است زیرا با درنظر گرفتن تایید صلاحیت نفراتشان می‌توانند به لیست واحدی برسند و تا اینجای کار به‌نظر می‌آید که شاخه‌های اصلی اصولگرها یعنی «شورای ائتلاف» و «شورای وحدت» زمینه‌ را برای معرفی یک لیست واحد آماده می‌کنند ولی آنطور که به‌نظر می‌رسد هنوز خبری از شاخه تندرو و معروف به تمامیت‌خواه نیست

سناریوی انتخاباتی اصوگرایان در سکانس بدون پایداری

 

آرمان امروز، گروه سیاسی: ۴۰ روز تا انتخابات ۱۱ اسفند ماه زمان باقی مانده است و در این فاصله نگاهی خواهیم داشت به فضای انتخاباتی کشور و اینکه در اردوگاه‌های اصولگراها که با تراکم حزب، تشکلات و سیاستمدار روبه‌رو است، برنامه‌های انتخاباتی چه روندی را در پیش‌ گرفته‌ است. بنابراین مقدمه باید بگوییم بیشترین تحرک انتخاباتی متعلق به اردوگاه اصولگرها است زیرا با درنظر گرفتن تایید صلاحیت نفراتشان می‌توانند به لیست واحدی برسند و تا اینجای کار به‌نظر می‌آید که شاخه‌های اصلی اصولگرها یعنی «شورای ائتلاف» و «شورای وحدت» زمینه‌ را برای معرفی یک لیست واحد آماده می‌کنند ولی آنطور که به‌نظر می‌رسد هنوز خبری از شاخه تندرو و معروف به تمامیت‌خواه نیست. در این مورد باید در انتظار روزهای آینده باشیم زیرا آنطور که به‌نظر می‌‎آید اصولگراهای شناسنامه‌دار که کارنامه مشخصی در متن سیاسی دارند می‌خواهند تندروها را به انزوای سیاسی بکشانند. در ادامه این گزارش به‌برخی از واکنش‌ها اشاره خواهیم کرد.

 

میل شورای وحدت برای ائتلاف

«منوچهره متکی»، سخنگوی شورای وحدت یکی از تشکلات تاثیرگذار در اردوگاه اصولگراها در پاسخ به این سوال که نیمه بهمن قرار است که در رابطه با لیست تهران تعیین تکلیف کنید یا اینکه سایر حوزه‌های انتخابیه هم در همان زمان مشخص می‌شود؟ به‌ تسنیم گفت: «شورای وحدت شاخه استان‌های ما که پارلمانی با شورای مرکزی ۲۱ نفره تشکیل داده‌اند، این اختیار را دارند که بررسی کنند و اگر در مورد نامزدها به اجماع نظر رسیدند همان افراد به عنوان نامزد نهایی شورای وحدت در آن استان‌ها معرفی شوند. البته اگر به هر دلیلی نتوانستند در رابطه با انتخاب نامزدها به اتفاق نظر برسند، شورای وحدت مرکزی به این مسئله ورود خواهد کرد. اما در خصوص شهر تهران ما بنای الآنمان این است که فهرست مستقل خودمان را داشته باشیم. ما در هر حال نیازمند این هستیم که فهرست نهایی خودمان را داشته باشیم که این برنامه هم‌اکنون در دستور کار است و در نهایت فهرست ۳۰ نفره خود را تکمیل خواهیم کرد اما اگر شرایط جدیدی پیش آمد یا در تحلیل و رصدی که می‌کنیم اوضاع و احوال به گونه‌ای شد که ما در این موضوع تجدید نظر کنیم آن زمان مشکلی نداریم. ضمن اینکه فهرست نهایی خود را داریم و می‌توانیم با سایر طیف‌های جریان ارزشی درباره لیست واحد مذاکره کنیم.»

 

شورای ائتلاف بهدنبال ائتلاف منهای پایداری

«غلامعلی حدادعادل»، رییس شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی درباره اهداف این شورا برای انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی به باشگاه گفت: «شورای ائتلاف دو هدف دارد اول افزایش مشارکت و دوم به‌وجود آمدن یک مجلس انقلابی و کارآمد. امیدواریم هم مردم در پای صندوق‌های رای حضور باشکوه و عزت‌آفرینی داشته باشند و هم مجلسی تشکیل شود که به اصول انقلاب معتقد باشد و جهادگونه کار کند و با همکاری، همدلی و با ریل‌گذاری در مسیر کار دولت در خدمت مردم باشد. شورای ائتلاف به تنهایی حزب نیست بلکه مرکزی است برای همه احزاب انقلابی تا با همکاری آن‌ها یک مجلس کارآمدی به‌وجود بیاید به همین‌ جهت عنوان ائتلاف به معنای دعوت از همه نیروهای خدمتگزار و همه تشکل‌هاست و ما سعی می‌کنیم این جامعیت فراگیر شود.»

رییس شورای ائتلاف درباره جلسه با دبیرکل جبهه پایداری گفت: «هنوز جلسه‌ای با آقای صادق محصولی تشکیل نشده است، اما درصدد هستیم که با دوستان مذاکره کنیم و ان‌شالله به سوی وحدت گام عملی برداریم.»

با توجه به اینگه گفته حدادعادل باید بگوییم که نشانی از حضور پایداری‌ها در لیست نیست زیرا سخنگوی شورای ائتلاف در همین مورد گفت: «ما تابع نظر جمع هستیم و با کسانی که به‌دنبال تکروی هستند نمی‌توانیم همکاری کنیم، اما از همه دعوت می‌کنیم تا در کنار ما قرار بگیرند. ما در شورای ائتلاف تلاش می‌کنیم با یک لیست واحد در انتخابات مجلس دوازدهم حضور پیدا کنیم. ما مدافع وحدت هستیم، چون مردم اساسا به‌دنبال دعواهای سیاسی نیستند. جریان‌های مختلف سیاسی در کشور وجود دارند که یکی از آن‌ها شورای ائتلاف است و ما تکلیف خود را انجام می‌دهیم و مدافع این هستیم که اصل وحدت شکل بگیرد.»

 

جلوگیری از نفوذ در لیست انتخاباتی؟

در این مورد باید به گفته‌های دبیرکل جبهه پایداری که در هفته‌های اخیر مطرح شده است اشاره کوتاهی داشته باشیم. در نشست با بسیج اساتید هفت دانشگاه که در دانشگاه امیرکبیر برگزار شد با اشاره به این‌که «امیدواریم در این انتخابات به لیست واحد برسیم» گفت: «یکی از مشکلات  عالم سیاست، موضوع نفود است و متاسفانه در انقلاب اسلامی نتوانستیم با این مسئله به خوبی مقابله کنیم. یک نمونه همین نفوذ این است که دشمنان به گونه‌ای عمل می‌کنند که مسوولان کشور دچار اشتباه محاسباتی شوند. مثلاً برجام یک اشتباه محاسباتی مسئولان آن دوره بود. در آن جلسه سیاستمدارانی از احزاب، ادعای مشارکت بالا داشتند که همیشه در مصاحبه‌ها و مقالات و رسانه‌هایشان بر سیاه‌نمایی در کشور و ندیدن نقاط پیشرفت تلاش می‌کنند که این رفتار با ادعای خواهان مشارکت بالای این آقایان در تناقض است. البته کشور در بخش‌هایی مانند وضعیت افتصادی و معیشتی مردم با ضعف مواجه است و باید برای رفع آن‌ها راهکار ارائه داد و حتما هم حل‌شدنی است؛ اما این امر بستگی به این دارد که افراد اصلح در رأس امور قرار گیرند.»

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.