تاریخ انتشار : سه شنبه 4 مرداد 1401 - 7:42
کد خبر : 108387

سفر «رئیسی » به آمریکا؟

سفر «رئیسی » به آمریکا؟

آرمان شرق-گروه سیاست:سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه آیا آقای رئیس جمهور قصد دارد که در نشست مجمع عمومی سازمان ملل که در اواخر شهریور ماه در نیویورک برگزار می‌شود به صورت حضوری شرکت کنند، تصریح کرد: در مورد این موضوع در زمان خودش از سوی مراجع رسمی و ریاست جمهوری اطلاع رسانی خواهد شد.

آرمان شرق-گروه سیاست:سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه آیا آقای رئیس جمهور قصد دارد که در نشست مجمع عمومی سازمان ملل که در اواخر شهریور ماه در نیویورک برگزار میشود به صورت حضوری شرکت کنند، تصریح کرد: در مورد این موضوع در زمان خودش از سوی مراجع رسمی و ریاست جمهوری اطلاع رسانی خواهد شد.

سفر «رئیسی » به آمریکا؟

گزارش «آرمان امروز»، از اظهارات سخنگوی وزارت امورخارجه در ارتباط با سفر رئیس‌جمهور به نیویورک

«آرمان امروز»| ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت خارجه صبح روز گذشته در گفتوگو با خبرنگاران در پاسخ به سوالی در مورد اظهارات اخیر پادشاه اردن مبنی بر اینکه اردن نیز مانند سایر کشورهای عربی از گسترش روابط با ایران استقبال میکند ولی درخصوص فعالیتهای نیروهای تحت حمایت ایران در سوریه در مرز اردن نگرانیهایی داریم، تصریح کرد: ما از نگاههای مثبت کشورهای عربی برای گسترش روابط با ایران استقبال میکنیم و در همین چهارچوب منتظر اقدامات عملی این کشورها در این زمینه خواهیم بود.

نقش ایران در تامین امنیت اردن

سخنگوی وزارت خارجه با تاکید بر اینکه ایران در تامین امنیت منطقه از جمله امنیت اردن نقش مهمی ایفا کرده است افزود: اگر نقش ایران در مقابله با تروریسم افراطی در سوریه و مبارزه با تروریسم سیاه در سوریه و عراق نبود که اردن نیز با هر دوی این کشورها همسایه است، امنیت اردن و منطقه از این موضوع متاثر میشد.

سخنگوی وزارت خارجه تصریح کرد: نقش ایران در تامین امنیت منطقه سازنده و ثبات آفرین بوده و ایران به این نقش خود ادامه میدهد و همچنین از نقش سازنده کشورها برای رفع سوء تفاهمها و برداشتن گامهایی به سمت جلو برای گسترش روابط استقبالمیکند.

در مورد سفر رییسی به آمریکا تصمیمی نگرفتهایم

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه آیا آقای رئیس جمهور قصد دارد که در نشست مجمع عمومی سازمان ملل که در اواخر شهریور ماه در نیویورک برگزار میشود به صورت حضوری شرکت کنند، تصریح کرد: در مورد این موضوع در زمان خودش از سوی مراجع رسمی و ریاست جمهوری اطلاع رسانی خواهد شد.

روابط سیاسی با سوئد تغییر نمیکند

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه ایران هفته گذشته در پی حکم دادگاه سوئد در ارتباط با حمید نوری تبعه بازداشتی ایران در این کشور، سفیر ایران در سوئد را برای انجام مشورتهای بیشتر در ارتباط با این موضوع به تهران فراخواند و آیا این به منزله تصمیم تهران جهت کاهش روابط با سوئد است، گفت: ما در حال حاضر هیچ برنامهای برای کاهش سطح روابط سیاسی با سوئد نداریم. با توجه به حکم غیر اصولی و غیر سازنده دادگاه سوئد در مورد شهروند ایرانی ما سفیر خود در این کشور اروپایی را به تهران برای پارهای مشورتها فراخواندیم و همانطور که گفتم هیچ برنامهای برای کاهش سطح روابط سیاسی با سوئد نداریم. ما نگاهمان این است که باید در سایه گفتوگوی دو جانبه با مقامات سوئد این مشکل را حل کنیم. ما دیدگاههای خود را با صراحت به مقامات سوئد منتقل کردیم و گفتوگوهایمان در این زمینه ادامه دارد.

در مورد برجام شتابزده عمل نمیکنیم

او در مورد آخرین تحولات برجام گفت: ما علاقمند هستیم که در آیندهای نزدیک این توافق شکل بگیرد ولی در این روند احساسی و شتابزده عمل نمیکنیم. ما تاکنون انعطافهای زیادی داشتهایم. ابتکارات سازنده مختلفی از سوی ایران مطرح شده است و معتقدیم که اگر آمریکاییها به اندازه ایران سازنده و با حسن نیت عمل کنند و به ابتکارات مثبت ایران واکنش مناسب و مثبت نشان دهند به توافق نزدیکیم. نزدیک یا دور بودن از توافق مرتبط با تصمیم سیاسی دولت آمریکاست و دولت واشنگتن باید تصمیم سیاسی خود را بگیرد.

آمریکا وضعیت ترکیه و سوریه را پیچیده کرده است

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه یکی از مباحث عمده مطرح شده در اجلاس آستانه در تهران مخالفت با اقدام احتمالی ترکیه در شمال سوریه بود و روسیه و ایران با این اقدام احتمالی مخالفت کردند ولی بعد از این سفر مقامات ترکیه بر تصمیم خود پافشاری کردند و آیا به نظر شما اجلاس آستانه در تهران موفق بود که ترکیه را از انجام این اقدام بازدارد، گفت: اجلاس تهران اجلاس موفقی بود و اجلاس آستانه الگوی موفقی از همکاریهای چند جانبه برای حل و فصل اختلافات منطقهای است. برخی از مشکلات موجود در مرز مشترک سوریه و ترکیه پیچیده است و بخشی از این موضوع ناشی از سیاستهای دولت آمریکا و حمایتهای پیدا و پنهان آن از برخی از گروهها در آنجاست. ما هم در نشست آستانه در تهران و هم در گفتوگوهای دو جانبهای که با مقامات ترکیه داشتیم تاکید بر این کردیم که اختلافات در این منطقه باید از طریق سیاسی حل و فصل شود و مبتنی بر توافقاتی باشد که در گذشته بین سوریه و ترکیه وجود داشته است./روزنامه آرمان امروز

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.