تاریخ انتشار : سه شنبه 23 خرداد 1402 - 17:01
کد خبر : 132087

رویترز از قول مقام آمریکایی: سناریوی بهبود روابط ایران و آمریکا

رویترز از قول مقام آمریکایی: سناریوی بهبود روابط ایران و آمریکا

آرمان شرق-گروه بین الملل:رویترز از قول یک مقام دولتی ایالات متحده روز دوشنبه گفت که ایالات متحده و جمهوری اسلامی در مورد «توافق هسته‌ای موقت» گفت‌وگو نمی‌کنند، اما واشنگتن اقداماتی را که ممکن است منجر به بحران شود به تهران گوشزد کرده و یادآور شده که در مقابل چه گامهایی ممکن است جو بهتری را بر روابط حکمفرما کند.

رویترز از قول مقام آمریکایی: سناریوی بهبود روابط ایران و آمریکا

رویترز از قول یک مقام دولتی ایالات متحده روز دوشنبه گفت که ایالات متحده و جمهوری اسلامی در مورد «توافق هسته‌ای موقت» گفت‌وگو نمی‌کنند، اما واشنگتن اقداماتی را که ممکن است منجر به بحران شود به تهران گوشزد کرده و یادآور شده که در مقابل چه گامهایی ممکن است جو بهتری را بر روابط حکمفرما کند.

به گزارش «انتخاب»، این مقام آمریکایی که خواست نامش فاش نشود، به رویترز گفت: «هیچ گفتگویی در مورد توافق موقت در جریان نیست.»

این در حالی است که یک سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا نیز روز پنجشنبه در ایمیلی به صدای آمریکا گزارش «میدل‌ایست‌آی» درباره توافق موقت ایالات متحده و ایران برای مهار برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی در ازای لغو تحریم‌ها را «نادرست و گمراه‌کننده» خوانده بود.

پیش تر میدل ایست آی از مذاکره مستقیم رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران با امیرسعید ایراونی، سفیر ایران در سازمان ملل، در نیویورک خبر داده بود.

میدل ایست آی به نقل از دو منبع ناشناس گزارش داده بود که «ایران و ایالات متحده «در حال نزدیک شدن به یک توافق موقت هستند که برخی از تحریم ها را در ازای کاهش فعالیت های غنی سازی اورانیوم ایران، تعلیق می کند.»

این منبع خبری ادعا کرده که این مذاکرات به طور مستقیم در خاک آمریکا برگزار شده‌ که تحولی قابل توجه در روند دیپلماتیک میان دو کشور است. امیر سعید ایراونی، سفیر تازه ایران در مقر سازمان ملل متحد در نیویورک، رهبری هیئت مذاکره ایران را بر عهده داشته است. وی همچنین نقشی کلیدی در مراحل اولیه گفتگوهای سازش میان ایران و عربستان سعودی در بغداد ایفا کرده بود. میدل ایست آی مدعی شده است: از طرف آمریکا هم رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران، در چندین نشست مستقیم با ایراونی گفتگو کرد.

در این گزارش آمده است که ایران متعهد می‌شود غنی‌سازی اورانیوم با خلوص ۶۰ درصد یا بالاتر را متوقف کند و در ازای اجازه صادرات حداکثر یک میلیون بشکه نفت در روز و دسترسی به «درآمد و پول بلوکه شده خود» به همکاری با آژانس ادامه دهد.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.