تاریخ انتشار : پنجشنبه 9 شهریور 1402 - 9:42
کد خبر : 137892

رونمایی از جدیدترین فهرست‌های انتخاباتی

رونمایی از جدیدترین فهرست‌های انتخاباتی

آرمان شرق-گروه سیاست:حدادعادل در تازه‌ترین این تحرکات از ترکیب لیست‌های انتخاباتی رونمایی کرده است که به‌نظر به واقیعت نزدیک خواهد بود به‌خصوص در مورد لیستی که پایداری‌ها بدون اجماع اصولگرایان ارائه خواهند داد. در ادامه این گزارش به گمانه‌زنی‌ها در مورد لیست‌های انتخاباتی که با ائتلاف‌ چهره‌های سیاسی شکل خواهد گرفت اشاره خواهیم کرد.

رونمایی از جدیدترین فهرست‌های انتخاباتی

«آرمان امروز» گزارش می‌دهد:

آرمان امروز، گروه سیاسی: اگر بگوییم همه نشست‌های سیاسی در ماه‌های اخیر رنگ و بوی انتخاباتی می‌دهد بی‌راه نیست. در ادامه این وضعیت سیاسی یکی از چهره‌هایی است که باتوجه به جایگاهی که دارد بیش از سایرین تحرک دارد از آینده مبهم مشارکت حرف می‌زند. حدادعادل در تازه‌ترین این تحرکات از ترکیب لیست‌های انتخاباتی رونمایی کرده است که به‌نظر به حقیقت نزدیک خواهد بود به‌خصوص در مورد لیستی که پایداری‌ها بدون اجماع اصولگرایان ارائه خواهند داد. در ادامه این گزارش به گمانه‌زنی‌ها در مورد لیست‌های انتخاباتی که با ائتلاف‌ چهره‌های سیاسی شکل خواهد گرفت اشاره خواهیم کرد.

پیشبینی جدید حدادعادل از لیستهای انتخاباتی

«غلامعلی حدادعادل»، رییس شورای ائتلاف نیروهای انقلاب در نشست ماهانه جامعه اسلامی مدیران که برای انتخاب شورای مرکزی این تشکل سیاسی تشکیل شده بود با ارائه تحلیلی از آرایش سیاسی گروه‌های مختلف در انتخابات پیش‌رو، گفت: «درباره انتخابات این دوره احساس ما این است که یک تکثر بیشتری در فهرست‌های مختلف دیده بشود. استنباط ما این است که جریان اصلاحات بعضی از احزاب‌شان در انتخابات شرکت خواهند کرد، مثل کارگزارانی‌ها و اعتدالی‌ها و شاید هم یک پیوندی بین بخشی از جریان اصلاحات و اعتدالی‌ها ایجاد بشود و با یکدیگر لیست مشترک بدهند و به نوعی آقای نوبخت در برنامه صف اول از رویکرد این جریان در انتخابات پیش رو پرده برداشت. احتمالا جبهه پایداری و جریان عدالت‌خواه هم شرکت بکنند و لیست بدهند، خب از این منظر ما شاهد رقابت گروه‌های مختلف خواهیم بود. از نظر مشارکت هنوز نمی‌شود پیش‌بینی کرد که دقیقا چه میزانی از مردم در انتخابات شرکت خواهند کرد.»

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در این نشست ادامه داد: «دشمنان انقلاب و ایران، اگر مشارکت بالا باشد می‌گویند تقلب شده اگر مشارکت پایین باشد نکات دیگری را مطرح می‌کنند. آن چیزی که وظیفه ماست این است که آن گروهی که با ما مرتبط است آن‌ها را توجیه کنیم و مخاطبان خودمان را پای صندوق بکشانیم و همه احزاب با هر نگرشی باید نیروهای خود برای حضور در پای صندوق‌های رأی دعوت کنند. مسئله مهم نشان دادن یک چهره عقلانی از انقلاب اسلامی است و این روزها هر جایی که فرصت صحبت کردن می‌کنم، می‌گویم همه ما و مردم باید سه پایه رکن عقلانیت عدالت و معنویت را اساس فعالیت‌ها و تصمیمات سیاسی خود قرار دهیم و این ارکان دقیقا در راستای فکری امام و رهبر انقلاب است.عقلانیت بدون عدالت عقلانیت سرد و خشک و غیرانسانی است و عدالت بدون عقلانیت یک کاراحساسی و عاطفی است و عدالت خواهی بدون اخلاق جفا به دین است و این سه ضلع باید در کنار هم محور فعالیت‌های یک جریان سیاسی قرار بگیرد و مردم باید معیارشان برای تصمیم‌گیری در مورد یک جریان سیاسی باید این سه رکن باشد. انشاءالله با حضور همه مردم و با رهنمودهای رهبر انقلاب شاهد انتخاباتی پرشور باشیم و امیدوارم نتیجه‌ای در انتخابات به‌وجود آید که به نفع همه باشد.» او با انتقاد از وضعیت معیشتی جامعه اضافه کرد: «مسئله گرانی و تورم و معیشت که توده مردم را رنج می‌دهد باعث می‌شود افرادی که جناحی نیستند و به انتخابات نگاه می‌کنند، به نوعی دلسرد شوند که در این زمینه هم دولت باید اقدامات مناسبی را انجام دهند، کما اینکه اقدامات مهمی هم تاکنون صورت گرفته است. با همه این تفاسیر، تمام تلاش‌مان این است که انتخاباتی با یک مشارکت قابل قبول داشته باشیم و این موضوع به نفع همه مردم ایران است.»

ائتلافهای احتمالی برای اسفند

در ادامه به تفکیک طیف‌های مهم اصولگرایی، اعتدالی، اصلاح‌طلبی و … و اینکه در انتخابات با چه چهره‌ای وارد صحنه خواهد شد خواهیم پرداخت. باتوجه به شنیده‌ها رقابت‌های انتخاباتی در شهرستان‌های کوچک و شهرهای بزرگ مانند تهران و … از نظر مشارکت متفاوت است همانطور که حداد عادل هم به این موضوع اشاره کرده است. توجه داشته باشید که هرچه سهمیه‌ها و تعداد نمایندگان در حوزه‌ها کمتر می‌شود رقابت از قالب حزبی به قالب قومی و قبیله‌ای گرایش بیشتری پیدا می‌کند. به‌عنوان مثال نمی‌توانیم بگوییم که رقابت جبهه پایداری برای حوزه انتخاباتی که یک نماینده دارد با طیف نواصولگرا بسیار حساس و نفس‌گیر خواهد بود. باتوجه به این توضیح تحلیل امروز ما در مورد شهرهای بزرگ است. به‌صورت عمده باید بگوییم که اردوگاه اصولگرایی دوشاخه شده است. در یک سمت اصولگراهای تندرو و سنتی هستند که تاکید می‌کنند باید به‌عنوان سرلیست وارد فضای انتخاباتی شود مانند «جبهه پایداری»، «حزب موتلفه»، «شورای رقابت» و … دیگر اصولگراهای سنتی که در این طیف حضور دارند. در مقابل این‌ها باید به سه طیف دیگر اشاره کنیم که شاخه «علی لاریجانی»، «محمدرضا باهنر» و «محمدباقر قالیباف» اشاره کنیم که آنها را معتدل‌های اردوگاه می‌دانیم. در این جناح می‌توانیم پیش‌بینی کنیم که به احتمال زیاد بین این سه جریان، به‌خصوص لاریجانی و قالیباف در برابر جبهه پایداری ائتلافی شکل خواهد گرفت. اگر این ائتلاف شکل بگیرد باید شاهد دو جریان متفاوت در اردوگاه اصولگرایان باشد که برای اولین بار می‌توانند رقابت خوبی با یکدیگر داشته باشند.

جریان اصلاحات می‌تواند بخشی از ضلع معرض را همراه خود پای صندوق‌های رای بیاورند. در واقع این جریان همواره اطراف چهره‌های اصلاح‌طلب تجمع می‌کنند. به احتمال زیاد شاهد جریان‌سازی این طیف سیاسی در انتخابات خواهیم بود که در ائتلاف با جریان معتدل وارد رقابت‌ها می‌شود. شنیده‌ها حاکی از آن است که با لیست «اصلاح‌گران مطالبه‌گر» حضور خواهند یافت.  در این آرایش باید به نمایندگان طرفدار دولت هم اشاره‌ای داشته باشیم که همانند مجلس یازدهم در مجلس آینده هم حضور خواهند داشت. ناگفته نماند که چهره‌های نزدیک به رییس دولت‌های نهم و دهم با باقی اصولگرایان متفاوت هستند. تاکنون به این صورت بود که تنها در انتخابات ریاست جمهوری با در راس قرار گرفتن احمدی‌نژاد وارد صحنه می‌شدند در غیر این صورت آنها آنقدر با جبهه پایداری نزدیکی دارند که می‌توانند به راحتی در لیست‌ آنها قرار بگیرند. توجه داشته باشید که اگر احمدی‌نژاد قصد ورود به انتخابات را داشته باشد می‌تواند بازی را برهم بزند. حضور او می‌تواند خبر ویژه انتخاباتی باشد. زیرا هوادارنی دارد که می‌توانند جو انتخابات در اختیار بگیرند چون آنها همواره نشان دادند که نسبت به او متعصب هستند.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.