تاریخ انتشار : سه شنبه 21 آذر 1402 - 23:48
کد خبر : 144730

درخواست ایران؛ آپدیت «برجام یک»

درخواست ایران؛ آپدیت «برجام یک»

آرمان شرق-گروه بین الملل: برجام به قوت خودش باقی است و هیچ کشوری به جز آمریکا از این توافق بین ‌المللی تا کنون خارج نشده و ما به برجام پایبند هستیم. وی همچنین در پاسخ به سوال دیگری در ارتباط با موضوع برجام و برخی از اظهارات از سوی برخی از طرف‌های برجامی گفت: ما به زیاده‌خواهی‌ ها توجهی نداریم و همانطور که بارها تاکید کرده ‌ایم در ارتباط با این موضوع بر تحقق منافع خود تاکید داریم و از خطوط قرمزمان نیز عدول نخواهیم کرد.

درخواست ایران؛ آپدیت «برجام یک»

«آرمان امروز» گزارش می دهد؛

آرمان امروز-سرویس دیپلماسی: سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی در نشست خبری در پاسخ به سوالی در مورد برخی از اظهارات مطرح شده مبنی بر لزوم بازنگری در برجام و ایجاد برجام ۲ گفت: ایده هایی تحت عنوان برجام ۲ معمولا از سوی کسانی مطرح می ‌شود که  از انجام تعهدات خود نسبت به توافق برجام استنکاف کرده‌ اند و تعهدات پذیرفته خود را انجام نداده ‌اند و اکنون با مطرح کردن برخی از ایده‌های انحرافی به دنبال شانه خالی کردن از مسئولیت و توجیه بدعهدی خود هستند.

این دیپلمات جمهوری اسلامی تاکید کرد: ایران به برجام دیگری معتقد نیست و ضرورتی بر آن قائل نیست.

وی همچنین با بیان این که برجام یک توافق امضا شده است که در آن مسئولیت‌ها و تعهدات تمام طرفین به صورت کامل مشخص شده است، افزود: آن طرفی که مسئولیت خود را در این توافق انجام داده است ایران است و کسانی که به مسئولیت‌ها و تعهدات خود عمل نکرده‌اند حق ندارند از موضوعات انحرافی مانند برجام ۲ صحبت کنند.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سوال دیگری در ارتباط با موضوع برجام و آخرین تحولات در ارتباط با مذاکرات برجامی و اظهارات روز گذشته وزیر خارجه در دانشکده فنی تهران در ارتباط با موضوع برجام گفت: من هفته گذشته در پاسخ به سوالی به موضوع برجام پرداختم و در این زمینه توضیح دادم و از هفته گذشته تا امروز اتفاق جدیدی در مورد روند مذاکرات رخ نداده است.

کنعانی تاکید کرد: همانطور که هفته پیش گفتم روند دیپلماسی در ارتباط با برجام همچنان باز است و در این زمینه مسیر دیپلماتیک پویایی خودش را دارد. البته تحت تاثیر تحولات منطقه این پویایی و تحرکات می‌ تواند با فراز و نشیب‌هایی همراه باشد.

کنعانی تاکید کرد: برجام به قوت خودش باقی است و هیچ کشوری به جز آمریکا از این توافق بین ‌المللی تا کنون خارج نشده و ما به برجام پایبند هستیم. وی همچنین در پاسخ به سوال دیگری در ارتباط با موضوع برجام و برخی از اظهارات از سوی برخی از طرف‌های برجامی گفت: ما به زیاده‌خواهی‌ ها توجهی نداریم و همانطور که بارها تاکید کرده ‌ایم در ارتباط با این موضوع بر تحقق منافع خود تاکید داریم و از خطوط قرمزمان نیز عدول نخواهیم کرد.

وی افزود: این توافق روشن است، اصول و تعهدات مشخص شده در آن نیز روشن است. بنابراین اظهارات رسانه‌ای که از سوی برخی از طرفین مطرح می‌شود در این زمینه کمک کننده نخواهد بود  وی اذعان کرد: ایران به تکالیف خود در برجام عمل کرده است و این طرف آمریکایی بوده که از برجام خارج شده و طرف‌های اروپایی نیز به تعهدات خود عمل نکرده‌ اند.

این دیپلمات گفت: موضوع مرتبط با مسائل هسته‌ای و فعالیت‌های صلح‌ آمیز هسته‌ ای ایران مشخص و روشن است و در سازوکارهای روشن و قانونی فعالیت‌های هسته‌ای ایران ادامه دارد. جمهوری اسلامی  همواره در چارچوب سازوکارهای بین‌المللی از جمله در چارچوب همکاری سازنده با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی صلح‌آمیز بودن فعالیت‌های هسته‌ای خود را به منصه ظهور رسانده و اثبات کرده و حتی بعد از برجام در ۱۵ گزارش مدیرکل آژانس مورد تأیید قرار گرفته است.

این اظهارات در حالی مطرح می شود که عملا برخی بندهای برجام منقضی شده است و به ناچار باید طرفین برجام به سمت توافقی دیگر پیش بروند.

بر همین اساس شاید اظهارات سخنگوی وزارت خارجه اشاره به این داشته باشد که چهارچوب کلی توافق حفظ شود و برخی بندهای این توافق متناسب با وضعیت روز، ویرایش شود زیرا حالت دیگری برای برجام اول نمی توان متصور بود.

مرتضی مکی در این رابطه می گوید: نباید روند گفت‌وگوها با غرب در پی موضوعات مختلف به خطر بیفتد. این گفت‌وگوها باید به صورتی ادامه پیدا کند که هم برنامه هسته‌ای ایران از حالت امنیتی به عادی دربیاید و هم با آمریکا به توافق برسیم. به هر حال اکنون در خصوص مسائل اقتصادی با تحریم‌های آمریکا مواجهیم و نه سازمان ملل.

اگر ما بخواهیم روند گفت‌وگو را به حالت تعلیق درآوریم یا منتفی کنیم، قطعا غربی‌ها خطر ایران را برجسته می‌کنند و حتی در صورت لزوم از مکانیسم ماشه استفاده خواهند کرد و طبیعتا تحریم‌های سازمان ملل بازمی‌گردد. در این صورت از چین و روسیه هم کاری ساخته نیست.

تحریم‌ها موضوعی است که بیشتر از ۲۰ سال ایران را گرفتار کرده و تنها راه خلاصی از آن گفت‌وگو و مذاکره است. جنگ و تنش‌زایی هیچ منافع اقتصادی برای مردم ایران ندارد ما باید به دنبال عادی‌سازی روابط با کشورهای منطقه و غرب باشیم.

یکی از مسائلی که همواره بر آن تاکید می‌شود، این است که برجام هنوز نمرده و با وجود عدم پایبندی غرب به تعهداتش، این توافق هنوز برای جمهوری اسلامی دارای مزیت‌هایی است. با هوشمندی تیم مذاکره‌کننده، طبق بندهای غروب این توافق، در یک دوره ده ساله پرونده هسته‌ای ایران به حالت عادی در می‌آید.

در این میان نیاز است تا مورد برخی بندها نیز که دیگر کارآیی ندارند مذاکره شود تا با نسخه بهروز شده برجام مواجه شویم و در مسیر تنش زدایی قرار گیریم.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.