تاریخ انتشار : چهارشنبه 26 مهر 1402 - 9:28
کد خبر : 141050

بایدن ؛امروز در تل آویو

جنایتی که می تواند ورق را برگرداند؛ جهان علیه اسرائیل

جنایتی که می تواند ورق را برگرداند؛ جهان علیه اسرائیل

آرمان شرق-گروه بین الملل:حمله شب گذشته به بیمارستان غزه از ان دست اتفاقاتی است که می تواند ورق را برگرداند. فعلا تل آویو ضمن رد مسئولیت این حمله از انجام تحقیقات در این خصوص خبر داده است. البته امروز هم جو بایدن، رئیس جمهور امریکا در حالی دیدارهای خود را در خاورمیانه آغاز می‌کند که رهبر معظم انقلاب دیروز سه‌شنبه در دیدار با جمعی از نخبگان و استعدادهای برتر علمی ایران بیان داشتند: «امریکا در جنایات اخیر مسئول است».

جنایتی که می تواند ورق را برگرداند؛ جهان علیه اسرائیل

جنایتی که می تواند ورق را برگرداند

دیپلماسی ایرانی: حمله شب گذشته به بیمارستان غزه از ان دست اتفاقاتی است که می تواند ورق را برگرداند. فعلا تل آویو ضمن رد مسئولیت این حمله از انجام تحقیقات در این خصوص خبر داده است. البته امروز هم جو بایدن، رئیس جمهور امریکا در حالی دیدارهای خود را در خاورمیانه آغاز می‌کند که رهبر معظم انقلاب دیروز سه‌شنبه در دیدار با جمعی از نخبگان و استعدادهای برتر علمی ایران بیان داشتند: «امریکا در جنایات اخیر مسئول است». پیرو همین جمله بی‌شک بزرگ‌ترین حامی کشتار بی‌سابقه مردم فلسطین طی یازده روز گذشته دولت بایدن بوده است. این حمایت تا جایی است که اخیراً روزنامه عبری‌زبان «یدیعوت آحارونوت» گزارش داد، واشنگتن براساس منافعش در منطقه به جای تل‌آویو فرماندهی جنگ کنونی در غزه را بر عهده دارد. در همین راستا رسانه‌های رژیم صهیونیستی قبل‌تر اعلام کردند که آنتونی بلینکن، وزیر خارجه امریکا ضمن سفر به سرزمین‌های اشغالی در اقدامی بی‌سابقه حتی در نشست شورای جنگ این رژیم شرکت کرده است.

در همین ارتباط کانال ۱۲ تلویزیون رژیم صهیونیستی خبر داد، آنتونی بلینکن در نشست شورای جنگ کابینه اضطراری تل آویو با حضور «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر، «یوآف گالانت» وزیر جنگ، «بنی گانتس» وزیر جنگ سابق، «گادی آیزنکوت»، رئیس سابق ستاد ارتش و «رون دریمر» سفیر تل آویو در واشنگتن حضور یافت. این شبکه تلویزیونی همچنین با اشاره به سفر بایدن به سرزمین‌های اشغالی در سایه حملات مداوم رژیم صهیونیستی به غزه که در اوج عملیات طوفان‌الاقصی حماس و کشتار مردم بیگناه فلسطین در غزه صورت می‌گیرد، تأکید کرده است، این سفر بیشتر برای نشان دادن حمایت دائم و بی‌چون‌وچرای واشنگتن از تل‌آویو صورت می‌گیرد و در کنار سفر لوید آستین، وزیر جنگ امریکا و آنتونی بلینکن، وزیر خارجه این کشور که طی روزهای اخیر دو بار به سرزمین‌های اشغالی سفر کرده است، بر این نقش حمایتی تأکید می‌کند.

این در حالی است که به نظر می‌رسد، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در راستای سرپوش گذاشتن بر شکست خود در برابر مقاومت فلسطین، رسماً از جو بایدن، رئیس‌جمهور امریکا برای سفر به تل‌آویو دعوت کرده است. کارشناسان معتقدند، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی با هدف فرار از شکست در برابر مقاومت فلسطین، بایدن را به اراضی اشغالی دعوت کرده است. نتانیاهو و بایدن از زمان آغاز جنگ غزه تاکنون، پنج بار به صورت تلفنی صحبت کرده‌اند.

افزون بر سفرهای دیپلماتیک مداوم مقامات امریکایی، نیویورک تایمز گزارش داد، تل‌آویو از واشنگتن ۱۰ میلیارد دلار کمک نظامی اضطراری خواسته است. این روزنامه به نقل از سه مقام آگاه با این درخواست گفت که این بسته کمکی در لایحه‌ای توسط کنگره با هماهنگی کاخ سفید تنظیم شده است. به گفته این روزنامه، این لایحه همچنین شامل بودجه‌هایی است که دولت بایدن برای اوکراین، تایوان و مرز امریکا و مکزیک به دنبال آن است. روز یکشنبه، چاک شومر، رهبر اکثریت سنا، در جریان سفر به سرزمین‌های اشغالی گفت که قانونگذاران امریکایی در مورد ارائه مهمات ۱۵۵ میلی متری به تل آویو، مهمات جایگزین برای سیستم دفاع موشکی گنبد آهنین، بمب‌های هدایت شونده دقیق و کیت‌های JDAM برای تبدیل بمب‌ها به مهمات دقیق برای تل آویو بحث کرده‌اند.

با این حال به نظر می‌رسد، نقش حمایتی امریکا از تل آویو به همین جا ختم نمی‌شود و بایدن در نظر دارد، در نشست چهارجانبه‌ای که بناست با حضور امریکا، اردن، مصر و تشکیلات خودگردان فلسطین برگزار شود، بر این نقش حمایتی تأکید کرده و با آنها درباره مسائل امنیتی که تل آویو نسبت به آنها حساسیت ویژه دارد، به مذاکره بنشیند. یکی از این مسائل، تخاصم موجود بین حماس و رژیم صهیونیستی و دیگری احتمالاً مسأله کوچ اجباری فلسطینیان است که نتانیاهو بسیار آن را دنبال می‌کند اما موجب حساسیت ویژه مصر و اردن شده است.

این در حالی است که به گزارش آژانس امدادرسانی و کار سازمان ملل برای آوارگان فلسطینی(آنروا)، غزه در حال تجربه یک بحران انسانی است. در حالی که آب، غذا، سوخت و تجهیزات پزشکی در حال اتمام است و حداقل ۳ بیمارستان غزه به دلیل کمبود امکانات و همچنین اتمام سوخت خدمات‌رسانی خود را متوقف کرده‌اند، غیرنظامیان به دنبال هشدار رژیم صهیونیستی برای تخلیه مناطق شمالی غزه به منطقه جنوبی آن فرار می‌کنند اما در جنوب نیز امنیتی برای آنان وجود ندارد و مورد حمله ارتش رژیم صهیونیستی واقع می‌شوند.

کمک‌هایی فراتر از تصور

در کنار حمایت‌های بی‌دریغ سیاسی، دیپلماتیک، رسانه‌ای و مالی امریکا از رژیم صهیونیستی برای تداوم و تشدید نسل کشی در غزه، کمک‌های نظامی، امنیتی و دفاعی هم عامل اصلی روشن ماندن موتور کشتار در نوار غزه است. در تازه‌ترین خبرها، به گزارش اسپوتنیک، یک منبع در پنتاگون خبر داده، یک تیم واکنش سریع متشکل از دو هزار تفنگدار دریایی را به سواحل فلسطین اشغالی می‌فرستد. در بیانیه منتشره آمده است: «نیروی واکنش سریع تفنگداران دریایی در حال حرکت به سوی سواحل اسرائیل است. دو هزار تفنگدار و ملوان به تعداد فزاینده نیروهای نظامی دریایی که در سواحل اسرائیل تجمع می‌کنند، خواهند پیوست». در این خصوص سابرینا سینگ، دستیار معاون مطبوعاتی پنتاگون در بیانیه‌ای اعلام کرد که لوید آستین، وزیر دفاع امریکا این افراد متشکل از کارکنان نظامی و طیفی از یگان‌ها را در حالت آماده‌باش برای اعزام قرار داد. این کار توانایی وزارت دفاع را در واکنش سریع به تحولات امنیتی خاورمیانه افزایش می‌دهد.

پیش از این ناو هواپیمابر امریکایی جرالد فورد با یک گروه ضربت وارد شرق دریای مدیترانه شده بود. کاخ سفید تأکید کرد که استقرار آن در منطقه باید طرف‌های ثالث را از تشدید تنش در اطراف رژیم صهیونیستی باز دارد. لوید آستین، رئیس پنتاگون سپس از اعزام یک گروه ضربت با ناو هواپیمابر یو اس اس آیزنهاور به آنجا خبر داد. در این بین هم ژنرال مایکل اریک کوریلا، رئیس فرماندهی مرکزی ایالات متحده در خاورمیانه (سنتکام) دراوج گمانه زنی‌ها درباره حمله زمینی قریب‌الوقوع ارتش رژیم صهیونیستی به غزه وارد اراضی اشغالی شد. هرچند که ریچارد هخت، یکی از سخنگوهای ارتش رژیم صهیونیستی در سخنانی گفت: «همه درباره عملیات زمینی حرف می‌زنند. اما احتمال دارد شاهد چیز دیگری باشیم. هیچ آتش‌بس انسانی در این مرحله در غزه وجود نخواهد داشت.» او در این خصوص که این گزینه دوم چه می‌تواند باشد، توضیحی نداد.

در حالی که نگرانی‌های بین‌المللی از یک جنگ گسترده منطقه‌ای افزایش می‌یابد، ارتش ایالات متحده در حال تقویت قدرت آتش خود در منطقه بوده و ادعا شده هدف آن جلوگیری از گسترده‌تر شدن درگیری بین حماس و اسرائیل است. پنتاگون همچنین تسلیحاتی از جمله دفاع هوایی و مهمات را به تل آویو می‌فرستد. این در حالی است که کوریلا قبل از فرود در فرودگاه بن گوریون، در اظهاراتی کوتاه گفت: «من اینجا هستم تا اطمینان حاصل کنم که اسرائیل آنچه را که برای دفاع از خود نیاز دارد، بویژه بر جلوگیری از گسترش درگیری توسط طرف‌های دیگر، در اختیار داشته باشد». یک مقام امریکایی به رویترز گفت که کوریلا قرار است جلساتی در سطوح بالا با رهبری نظامی اسرائیل برگزار کند تا درک روشنی از الزامات دفاعی متحد نزدیک ایالات متحده به دست آورد. همچنین انتظار می‌رود که کوریلا حمایت نظامی ایالات متحده با هدف جلوگیری از گسترش درگیری اسرائیل و حماس را تشریح کند.

نسل‌کشی همچنان ادامه دارد

در سایه تداوم کمک‌های همه‌جانبه امریکا به صهیونیست‌ها کماکان جوی خون در غزه جاری است.روز گذشته، جنایت صهیونیست‌ها در خان‌یونس، خشونت‌بار‌ترین حمله این روز بود. به گزارش یک مقام ارشد و وزیر بهداشت پیشین حماس در حملات رژیم صهیونیستی به خان‌یونس دست‌کم ۳۰ نفر به شهادت رسیدند. این در حالی است که به گزارش آسوشیتدپرس، جسد ۵۰ نفر صبح روز سه‌شنبه به بیمارستان ناصر در خان یونس منتقل شد. بنابر اعلام ساکنان محلی، در یک خانواده دست‌کم ۴ نفر کشته شدند. سمیحه زعرب، یکی از ساکنان محله‌ای که تحت اصابت بمب‌های اسرائیل قرار گرفته، گفت: «در یک ساختمان تنها دو نفر جان سالم به در بردند.»

در ادامه تجاوزات صهیونیست‌ها طی دیروز -سه‌شنبه- وزارت بهداشت فلسطین نیز اعلام کرد، این حملات منجر به نابودی محله‌های مسکونی و از بین رفتن کامل خانواده‌ها شده است. طی ۲۴ ساعت گذشته ده‌ها تن شهید و ۵۶۲ تن زخمی شده‌اند. طبق گزارش وزارت بهداشت فلسطین تعداد شهدا از هفتم اکتبر به ۲۸۳۷ نفر و تعداد زخمی‌ها به حدود ۱۲ هزار تن رسیده است.

وزارت بهداشت فلسطین همچنین گفت، بخش‌هایی از بیمارستان‌ اروپایی غزه و بیمارستان صحرایی امارات در حملات صهیونیست‌ها ویران شدند. این پس از آن بود که صهیونیست‌ها هشدار داده بودند این بیمارستان‌ها تخلیه شوند. همچنین این وزارتخانه افزود: تعداد زیاد شهیدان و زخمی‌ها زنان و کودکان هستند که به بیمارستان ابویوسف النجار منتقل شدند.
آژانس امدادرسانی و کار سازمان ملل برای آوارگان فلسطینی(آنروا) هم نسبت به شیوع بیماری‌ها در نوار غزه در پی کمبود آب و استفاده مردم از آب غیرقابل شرب هشدار داد. در این خصوص ژولیت توما، سخنگوی آژانس امدادرسانی و کار سازمان ملل برای آوارگان فلسطینی(آنروا) در گفت‌وگو با خبرنگاران خاطرنشان کرد: «آب اکثر مناطق غزه همواره قطع است.» براساس گزارش سایت شبکه خبری روسیا الیوم، سخنگوی آنروا خاطرنشان کرد: «ما از دو میلیون تن در نوار غزه صحبت می‌کنیم که به آب دسترسی ندارند. آب در حال تمام است، آب مایه‌ حیات است و زندگی در غزه رو به پایان است.» توما همچنین تصریح کرد: «در صورت تداوم وضعیت عدم دسترسی به آب در غزه، ما بسیار نگران بیماری‌هایی هستیم که از کمبود آب ناشی می‌شود، چرا که می‌دانیم اهالی غزه از منابع آب آلوده از جمله چاه‌ها استفاده می‌کنند.»
دفتر رسانه‌ دولتی در غزه هم اعلام کرد که دشمن صهیونیست از ابتدای تجاوز به نوار غزه تاکنون ۳۷۱ مورد قتل عام علیه خانواده‌های فلسطینی انجام داده و منازل آنها را بالای سر ساکنان آنها بمباران و ویران کرده است که منجر به شهادت ۱۹۸۱ شهید شده که اکثر آنها کودک و زن بودند. این دفتر توضیح داد که تعداد شهدای این قتل‌عام از سه شهید با کمترین تعداد، مانند شهدای خانواده‌های رضوان، ابوالریش و علوان تا ۴۲ شهید در قتلگاه خانواده النجار متغیر بوده است. این دفتر خاطرنشان کرد، در مورد برخی از این خانواده‌ها اسامی کل خانواده از ثبت احوال پاک شده است، نظیر آنچه درباره خانواده‌های شهاب، النجار، القرانیه، نوفل و الدالو اتفاق افتاد.
این دفتر بیان کرد: این تعداد زیاد کشتار در این مدت کوتاه، میزان وحشیگری و جنایت دشمن صهیونیست و شدت بمباران تمام محله‌های مسکونی را نشان می‌دهد و همچنین بیانگر میزان رفتار بد جامعه جهانی در این زمینه است که در برابر این قتل عام غیرنظامیان بی‌دفاع و بی‌گناه سکوت کرده‌اند. دفتر اطلاع‌رسانی دولتی در غزه درباره جنایات صهیونیست‌ها گفت، آمار خسارات این حمله در روز یازدهم خود فرار از تمام خسارات در طول تمام جنگ‌های صهیونیست‌ها علیه ملت‌ ما بوده است.
سخنگوی کمیته بین‌المللی صلیب سرخ در غزه هم به الجزیره گفت که وضعیت در همه بخش‌ها در لبه پرتگاه قرار دارد. خواستار اجازه ورود کمک‌ها بدون ارتباط آن با هیچ موضوع دیگری هستیم. وی تصریح کرد: این میزان تلفات از سال ۱۹۶۷ تاکنون بی‌سابقه بوده و انباشته شدن اجساد قربانیان و خطری قریب الوقوع برای سیستم بهداشتی وجود دارد. هلال احمر مصر نیز اعلام کرد که کاروان‌های کمک‌رسانی از العریش به سمت گذرگاه مرزی رفح بین مصر و غزه در حال حرکت هستند.
دوشنبه شب نیز در بمباران رژیم صهیونیستی، دو خبرنگار فلسطینی به همراه خانواده‌هایشان به شهادت رسیدند و تعداد خبرنگاران شهید شده توسط دشمن در تجاوز به غزه به ۱۵ نفر رسید. منابع فلسطینی گزارش دادند که محمد بعلوشه خبرنگار شبکه فلسطین در بمباران محله الصفطاوی در شمال نوار غزه به شهادت رسید. شبکه ماهواره‌ای الاقصی همچنین شهادت عصام بهار را تسلیت گفت.

بمباران گذرگاه رفح همزمان با حضور فرمانده ارشد مصری

در کنار تداوم کشتار مردم غزه، تصاویر منتشر شده توسط بنیاد حقوق بشر سینا، اثرات بمباران رژیم صهیونیستی را نشان می‌دهد که گذرگاه زمینی رفح بین مصر و نوار غزه را هدف قرار داد. این در حالی است که درخواست رژیم صهیونیستی از فلسطینی‌ها برای ترک شهر غزه و حرکت به سمت جنوب، نگرانی‌هایی را در مصر برانگیخت و مصر آن را تلاشی برای آواره کردن صدها هزار فلسطینی به مصر دانست. این سازمان اعلام کرد، جنگنده‌های رژیم صهیونیستی شامگاه دوشنبه برای چهارمین بار از زمان آغاز جنگ، گذرگاه رفح را بمباران کردند. به طوری که آخرین حمله هوایی دیوار سیمانی را که ارتش مصر اخیراً درست مقابل دروازه گذرگاه مصر ساخته بود و در داخل مرز مصر قرار دارد، هدف قرار داد. این اتفاق همزمان با بازدید دومین فرمانده میدانی ارتش مصر و وزیر بهداشت مصر از گذرگاه رفح رخ داد.

یک منبع امنیتی به خبرنگار روسیاالیوم در مصر گفت که هواپیماهای صهیونیست میدان گذرگاه رفح را بمباران کردند و سمت فلسطینی گذرگاه را با حداقل یک موشک هدف قرار دادند. پیش از این، جنگنده‌های رژیم صهیونیستی جاده‌های منتهی به گذرگاه رفح را بمباران کردند، این همزمان با اخباری مبنی بر بازگشایی این گذرگاه دیروز برای رساندن کمک‌های بشردوستانه و خارج کردن خارجی‌ها از این گذرگاه بود.

به موازات بمباران رفح، رسانه‌های غربی گزارش دادند که مصر برای پذیرش توافقی که براساس آن آوارگان فلسطینی نوار غزه را در سینا پذیرا شود، تحت فشار است. منابع مصری نیز اعلام کردند که این فشارها در بحبوحه پیشنهادات غرب به قاهره برای کمک اقتصادی انجام می‌شود. در همین باره روزنامه «وال استریت ژورنال» امریکا نوشت، مصر برای پذیرفتن آوارگان نوار غزه به‌شدت تحت فشار است، اما بازگشایی مرزها برای قاهره تصمیم سختی است. این روزنامه پیشتر نیز نوشته بود، مقامات مصر به مسئولان مرزی اطلاع دادند که برای ورود شهروندان امریکایی حاضر در نوار غزه به مصر آماده باشند اما عبدالفتاح السیسی، رئیس‌جمهوری این کشور اعلام کرد، ورود آوارگان غزه به مصر غیر قابل قبول است و این مسأله می‌تواند برای آوارگان داخل مصر بحران‌ساز باشد و تهدید امنیتی ایجاد کند.

این روزنامه امریکایی نوشت، براساس طرح اولیه، شهروندان امریکا اولین کسانی خواهند بود که وارد مصر می‌شوند و پس از آنها افراد دوتابعیتی و با تابعیت کشورهای اروپایی وارد این کشور می‌شوند و بعد هم کارمندان سازمان ملل و کارکنان حوزه امدادرسانی و در نهایت کارکنان شرکت‌های بین‌المللی به مصر می‌روند. این روزنامه نوشت، مصر ابتدا حتی در مقابل ورود امریکایی‌ها مقاومت کرد و از ایالات متحده و رژیم صهیونیستی خواست که ابتدا قول عبور امن برای کمک‌های بشردوستانه از مصر به غزه را بدهند. ایالات متحده تخمین می‌زند که بین ۵۰۰ تا ۶۰۰ امریکایی در غزه باشند. با این حال دیروز برخی منابع خبر دادند، ایالات متحده اعلام کرده است، کشتی‌هایی را برای خروج شهروندان خود به بندر حیفا می‌فرستد و قرار است آنها را به قبرس، در دریای مدیترانه انتقال دهد.

در همین حال یک منبع آگاه به روزنامه العربی الجدید هم گفت، امریکا و غرب در میان ارائه پیشنهادات کمک‌ به اقتصاد بحران‌زده مصر، هر روز بیشتر این کشور را برای پذیرش آوارگان غزه تحت فشار قرار می‌دهند. این منبع گفت، مصر در کل به دلایل مختلفی با ایده اسکان فلسطینی‌ها در سینا مخالف است؛ مهم‌ترین دلایل، حفاظت از مسأله فلسطین و ممانعت از نابودی آن است. به لحاظ امنیتی هم مصر نگران است که بخش زیادی از مردم غزه عضو جریان‌هایی باشند. دلیل سوم هم بحران اقتصادی مصر است که با وجود آن پذیرش این تعداد آواره برایش دشوار است.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.