تاریخ انتشار : چهارشنبه 6 دی 1402 - 8:32
کد خبر : 145684

تصمیم اصلاح‌طلبان برای انتخابات

تصمیم اصلاح‌طلبان برای انتخابات

آرمان شرق-گروه سیاست:«کمال‌الدین پیرموذن»، سیاستمدار و عضو جبهه اصلاحات گفت: «تاکید ما بر این است که با پرچم اصلاحات وارد انتخابات شویم و بتوانیم بار دیگر ثابت کنیم که این جریان سیاسی در ایران همواره هوادارنی دارد که پای صندوق رای می‌آیند تا نمایندگانی با اکثریت آرا روانه مجلس کنند. ولی با این حال جبهه هنوز تصمیم نهایی را نگرفته است. اگر به هر ترتیب جبهه نخواست که مستقل وارد رقابت‌های انتخاباتی شود و لیست جداگانه بدهد با دیگر جریان‌های متعادل که فضای گسترده‌ای را در بر می‌گیرد و با نام «اصلاح‌گران مطالبه‌گر» وارد این رویداد خواهیم شد.»

تصمیم اصلاح‌طلبان برای انتخابات

آرمان امروز، گروه سیاسی: در فاصله حدود ۱۰ هفته تا روز برگزاری انتخابات ششمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی اردوگاه اصلاح‌طلبان هنوز تصمیم خود برای حضور یا عدم حضور در انتخابات را نهایی نکرده‌اند، حتی به‌دلیل اختلاف نگاه‌ها به انتخابات جلسه این هفته جبهه اصلاحات به نتیجه‌ای نرسید. اما باتوجه به معیارها و گمانه‌زنی‌های مرسوم باید این اردوگاه را به دو دسته کلی تقسیم کرد. آنهایی که تلاش می‌کنند در اعتراض به عدم رسیدگی به مطالبات جامعه در این رویداد شرکت نکنند و در مقابل آنهایی که تاکید می‌کنند برای افزایش قدرت چانه‌زنی نیاز است از روزنه‌های موجود استفاده کرد و وارد بدنه حاکمیت شد. با این وجود اما هنوز خبری از اجماع نهایی نیست. در ادامه این گزارش به سناریوهای مطرح که به این دیدگاه‌ها ارتباط دارد اشاره خواهیم کرد.

طیفهای تندروی اصلاحات

«اصلاح‌طلبان تندرو» یعنی آنهایی که سعی می‌کنند تا به‌نوعی با حضور یا عدم حضور در انتخابات رفتار سیاسی و مدنی خود را با حاکمیت مرزبندی کنند و در مورد حضور در میدان انتخابات ۱۱ اسفند که قرار است چهره مجلس دوازدهم را مشخص کند سه سناریوی مد نظر دارند. ۱) در انتخابات شرکت نکنند ۲)لیست ندهند اما از برخی چهره‌ها حمایت کنند ۳)تحریم انتخابات . این طیف از اصلاح‌طلبان تلاش می‌کنند در این فاصله تا انتخابات دیگران را در صف خود قرار دهند.

«غلامعلی رجایی»، فعال سیاسی اصلاح‌طلب، به جماران گفت: «چون اصولگراها از این جهت دغدغه خاطری ندارند و تقریبا نامزدهای آنها به فراخور نیازشان تأیید شده‌اند. احزاب اصلاح‌طلب هم می‌گویند رقابت لوازمی دارد و الآن لوازمش فراهم نیست و اخیرا هم دیدم مجمع ایثارگران طی یک موضع‌گیری منطقی در نامه به رهبری درخواست کردند که این روند متوقف شود. مشارکت به تبع فراهم شدن لوازم رقابت خواهد آمد.»

«حزب‌ مجمع ایثارگران» در نامه‌ای خطاب به مقام معظم رهبری که جماران آن را منتشر کرده است نوشت: «وضعیت کنونی کشور محصول عدم اجرای قانون اساسی و برگزار نشدن انتخابات قوی با حضور همه سلایق سیاسی و عدم تشکیل دولت و مجلس قدرتمندی است که نماد حاکمیت ملی باشند . در ادامه این نامه آمده‌ است: بر همین اساس معتقدیم برای برگزاری یک انتخابات مطلوب مشارکتی و رقابتی و تحول‌آفرین باید از برگزاری این انتخابات جلوگیری کرد و با رویکردی تازه، مقدمات یک انتخابات پرشور و با حضور نمایندگان همه احزاب و سلیقه‌های سیاسی را فراهم کرد.»

طیف میانهرو اصلاحات

در مقابل طیف تندروی این اردوگاه طیف دیگری حضور دارند که نه‌تنها تلاش می‌کنند برنامه‌های انتخاباتی خود را ادامه دهند حتی به‌دنبال کسب کرسی‌های بیشتری در مجلس شورای اسلامی هم هستند. البته ناگفته نماند که این طیف همانند قشر رادیکال مطالباتی از حاکمیت دارند و اعتراض خود به نگاه استصوابی و … را هم مطرح می‌کنند با این حال در انتظار نرمش شورای نگهبان برای ورود دوباره به بهارستان هستند. این طیف ۲ سناریو را پیگیری می‌کند. ۱) ارائه لیست مستقل(در صورت تعداد زیاد تایید صلاحیت‌شده‌ها توسط شورای نگهبان) ۲) ارئه لیست ائتلافی(در صورت افزایش تعداد ردصلاحیت شده‌ها و حضور ائتلاف با طیف‌های اعتدالی)

«حسین مرعشی»، دبیرکل حزب کارگزاران در رابطه با امکان ائتلاف با اصولگرایان و زمان اعلام لیست اصلاح‌طلبان نیز گفت: «هیچ ائتلافی با اصولگرایان میانه‌رو در دستور کار ما (اصلاحات) نیست و هیچ اتفاقی نخواهد افتاد. هنوز بحث درباره لیست در جبهه اصلاحات شروع نشده و منتظر اعلام نظر شورای نگهبان هستیم. تحریم انتخابات را تایید نمی‌کنم. برخی از جمله حزب کارگزاران در جبهه اصلاحات اقلیت‌اند و معتقد به مشارکت در حد مقدورات هستیم.»

«کمال‌الدین پیرموذن»، سیاستمدار و عضو جبهه اصلاحات گفت: «تاکید ما بر این است که با پرچم اصلاحات وارد انتخابات شویم و بتوانیم بار دیگر ثابت کنیم که این جریان سیاسی در ایران همواره هوادارنی دارد که پای صندوق رای می‌آیند تا نمایندگانی با اکثریت آرا روانه مجلس کنند. ولی با این حال جبهه هنوز تصمیم نهایی را نگرفته است. اگر به هر ترتیب جبهه نخواست که مستقل وارد رقابت‌های انتخاباتی شود و لیست جداگانه بدهد با دیگر جریان‌های متعادل که فضای گسترده‌ای را در بر می‌گیرد و با نام «اصلاح‌گران مطالبه‌گر» وارد این رویداد خواهیم شد.»

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.