تاریخ انتشار : چهارشنبه 26 مهر 1402 - 8:00
کد خبر : 141029

تحلیل رحمان قهرمانپور از دلیل مخالفت امریکا با حمله زمینی به غزه در روزنامه « آرمان امروز »

تحلیل رحمان قهرمانپور از دلیل مخالفت امریکا با حمله زمینی به غزه در روزنامه « آرمان امروز »

آرمان شرق-گروه بین الملل:آمریکا تلاش می کند تا جایی که امکان دارد در مناقشات نظامی مداخله نکند و تمرکزش بر مهار چین و تضعیف روسیه را از دست ندهد.  به نظر می رسد که اسرائیل و لابی طرفدار آن در آمریکا نمی توانند این سیاست کلان آمریکا را تغییر دهند هر چند همه تلاش خود را در این راستا به کار گرفته‌اند. و دقیقا به همین علت است که آمریکا مخالف حمله زمینی به غزه است

تحلیل رحمان قهرمانپور از دلیل مخالفت امریکا با حمله زمینی به غزه در روزنامه « آرمان امروز »

رحمان قهرمانپور

آرمان امروز : در یک تصویر کلان تر تلاش آمریکا برای جلوگیری از حمله زمینی ‌ اسرائیل به غزه برای آن است که ناگزیر از افزایش مجدد حضور خود در خاورمیانه نشود. زیرا این اجماع در واشنگتن و حتی بروکسل وجود دارد که خاورمیانه اهمیت گذشته خود را در سیاست جهانی از دست داده است. هم اهمیت نفت در اقتصاد و ‏سیاست جهانی در حال افول است و  هم هزینه تامین امنیت در خاورمیانه سرسام‌آور است.

گذشته از همه این‌ها تجربه عراق و افغانستان، سیاستگذاران واشنگتن را متقاعد کرده است مداخله برای تامین امنیت نتیجه مطلوبی برای آن ها ندارد و عمدتا به رشد آمریکا ستیزی منجر می شود. در نتیجه آمریکا تلاش‏ می کند تا جایی که امکان دارد در مناقشات نظامی مداخله نکند و تمرکزش بر مهار چین و تضعیف روسیه را از دست ندهد.  به نظر می رسد که اسرائیل و لابی طرفدار آن در آمریکا نمی توانند این سیاست کلان آمریکا را تغییر دهند هر چند همه تلاش خود را در این راستا به کار گرفته‌اند. و دقیقا به همین علت است که آمریکا مخالف حمله زمینی به غزه است و مقامات این کشور مدام به دنبال کاهش تنش ها هستند.  وزیر امور خارجه آمریکا در سخنانی در قاهره در مورد ایده اخراج فلسطینی‌ها از نوار غزه گفت که آن ها باید بتوانند در سرزمین خود بمانند. بلینکن گفت: من مستقیماً از محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین و تقریباً همه رهبران دیگری که در منطقه با آن ها صحبت کردم شنیدم که این ایده محکوم به شکست است، بنابراین ما از آن حمایت نمی‌کنیم.

وی افزود: ما معتقدیم که مردم باید بتوانند در غزه، خانه خود، بمانند اما ما همچنین می‌خواهیم مطمئن شویم که آن ها از محدوده خطر خارج شده ‌اند و کمک‌های لازم را دریافت می‌کنند.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.