تاریخ انتشار : شنبه 20 فروردین 1401 - 20:31
کد خبر : 98062

ایران منتظر ایده جدید آمریکا برای حذف سپاه از لیست سازمان های تروریستی

ایران منتظر ایده جدید آمریکا برای حذف سپاه از لیست سازمان های تروریستی

آرمان شرق-گروه بین الملل:پیشنهاد ایران،از طریق مورا، به دنبال عدم پذیرش ایده ایالات متحده توسط تهران بود.براساس طرح آمریکا، قرار بود در ازای حذف سپاه از لیست سازمان های تروریستی،دو طرف توافق کنند که مقامات یکدیگر را هدف قرار ندهند.لارا روزن در خبرنامه «دیپلماتیک» نوشت:منابع دیپلماتیک به من می‌گویند که انتظار می‌رفت ایالات متحده در روزهای اخیر پیشنهادی جدید به ایران ارسال کند، اما هنوز این اتفاق نیفتاده است.

آرمان شرق- گروه بین الملل:پیشنهاد ایران، از طریق مورا، به دنبال عدم پذیرش ایده ایالات متحده توسط تهران بود. براساس طرح آمریکا، قرار بود در ازای حذف سپاه از لیست سازمان های تروریستی، دو طرف توافق کنند که مقامات یکدیگر را هدف قرار ندهند.لارا روزن در خبرنامه «دیپلماتیک» نوشت: منابع دیپلماتیک به من می‌گویند که انتظار می‌رفت ایالات متحده در روزهای اخیر پیشنهادی جدید به ایران ارسال کند، اما هنوز این اتفاق نیفتاده است.

ایران منتظر ایده جدید آمریکا برای حذف سپاه از لیست سازمان های تروریستی

محمود عباس‌زاده، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: «ما فعلا به دنبال رفع همه تحریم‌ها هستیم. ما به دنبال این هستیم که تمام تحریم‌ها، اعم از تحریم شرکت‌ها، نهادها، اشخاص و موضوعی برداشته شود. وقتی تمام فعالیت‌های ما در چارچوب پادمان‌های آژانس بین المللی انرژی اتمی است و بالاترین نظارت‌ها را پذیرفته‌ایم، چه لزومی دارد اینقدر ما را تحریم کنند. طبیعتا ما باید به دنبال این باشیم که همه تحریم‌ها لغو شود.»
آخرین گره ی مذاکرات احیای برجام، گفتگوها را با چالش بزرگی مواجه کرده است. مقامات آمریکایی قبلا به صورت تلویحی از خروج سپاه پاسداران از فهرست تروریستی آمریکا صحبت کرده بودند. اما در روزهای گذشته اظهارات مقامات سیاسی امریکا در مخالفت با چنین اقدامی افزایش پیدا کرد.

 همزمان با افزایش فشار نمایندگان جمهوریخواه کنگره و برخی دموکرات ها، ژنرال مارک الکساندر میلی، رئیس ستاد مشترک نیروهای مسلح ایالات متحده، به کمیته نیروهای مسلح سنای آمریکا گفته که نیروی قدس «از نگاه شخص او» نباید از فهرست گروه‌های تروریستی حذف شود. جالینا پورتر، سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده، در واکنش به این سوال که آیا دیدگاه ژنرال میلی گویای مواضع دولت جو بایدن است، به نوعی با آن موافقت کرد.

خبرگزاری فرانسه هم درباره این اظهارت نوشته است که این واقعیت که ژنرال میلی و دولت ایالات متحده به ظاهر تمایزی میان سپاه پاسداران به طور عام و واحد نیروی قدس قائل شده‌اند، این امر می‌تواند گویای طرحی برای مصالحه باشد. از نظر تئوری این امر امکان‌پذیر است که سپاه پاسداران از لیست FTO خارج شود و نیروی قدس به آن اضافه شود. به همین منظور از تعدادی از نمایندگان مجلس این پرسش را مطرح کردیم که آیا ایران حاضر به پذیرش خروج سپاه پاسداران از لیست گروه‌های تروریستی و اضافه شدن سپاه قدس در این فهرست هست یا خیر.

فعلا به دنبال رفع همه تحریم‌ها هستیم

محمود عباس‌زاده، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در گفتگو با «انتخاب» در پاسخ به پرسش مذکور، گفت: «ما فعلا به دنبال رفع همه تحریم‌ها هستیم. ما به دنبال این هستیم که تمام تحریم‌ها، اعم از تحریم شرکت‌ها، نهادها، اشخاص و موضوعی برداشته شود. وقتی تمام فعالیت‌های ما در چارچوب پادمان‌های آژانس بین المللی انرژی اتمی است و بالاترین نظارت‌ها را پذیرفته‌ایم، چه لزومی دارد اینقدر ما را تحریم کنند. طبیعتا ما باید به دنبال این باشیم که همه تحریم‌ها لغو شود.»

این نماینده مجلس، تاکید کرد: «جمهوری اسلامی دنبال این است که چون تحریم‌ها اساسا غیرقانونی و غیرعادلانه است چرا که درواقع ملت‌ها را دارند تحریم می‌کنند. اصرار ما بر این است که تمام تحریم‌ها برداشته شود و ضمانت اجرایی داشته باشیم. غربی‌ها یک استاندارد دوگانه دارند؛ نیرویی که به تعبیری در خط اول مقابله با داعش بوده را در لیست حامیان تروریست قرار می‌دهند اما آن‌هایی که واقعا تروریسم هستند، همچون داعش، و دنیا هم جنایت‌شان را می‌شناسد را تجلیل می‌کنند و پول می‌رسانند. این استاندارد دوگانه غربی‌هاست که در مقابل چشم جهانیان قرار دارد.»

ایران نباید این امر را بپذیرد

محمدرضا صباغیان، نماینده مردم یزد هم درباره پذیرش یا عدم پذیرش چنین امری، در گفتگو با «انتخاب» عنوان کرد: «ما در مقابل امریکا هر چه کوتاه بیاییم، مطالبات‌شان بیشتر می‌شود. یک قراردادی به نام برجام را به هر نحوی که بوده مسئولان وقت امضا کردند، حال باید به طور محکم استادگی کرد تا امریکا تعهداتش را مورد به مورد انجام دهد و راستی‌آزمایی شود. اگر انجام شد، ایران هم به برجام برمی‌گردد و تعهداتش را انجام می‌دهد. بنابراین ایران نباید این امر را بپذیرد. یک قراردادی امضا شده و ایران هم به تعهداتش عمل کرده است، طرف مقابل هم باید این کار را انجام دهد و کل تحریم‌ها را بردارد.»

با قبول اینکه سپاه قدس در این فهرست بماند، گویی ما هم نیروهای سپاهی را تروریست محسوب کرده‌ایم

احمد حسین فلاحی، نماینده مردم همدان در مجلس هم در گفتگو با «انتخاب» در پاسخ به این پرسش، بیان کرد: «سپاه قدس یک شاخه‌ای از کلیت سپاه است که نیروی نظامی رسمی کشورماست. طبیعتا با قبول اینکه سپاه قدس در این فهرست بماند، گویی ما هم نیروهای سپاهی را تروریست محسوب کرده‌ایم. این موضوع برای نظام بسیار حساس است.»

وی ادامه داد: «برخلاف تفکری که امریکا دارد و فکر می‌کند که با تحریم می‌تواند سپاه را محدود کند، سپاه قدس در نقطه به نقطه دنیا و حتی در کنار گوش آن‌ها دارای نیروست. بنابراین به نفع آن‌ها نیست که چنین کاری را انجام دهند.»

ایران منتظر ایده جدید آمریکا برای حذف سپاه از لیست سازمان های تروریستی

پیشنهاد ایران، از طریق مورا، به دنبال عدم پذیرش ایده ایالات متحده توسط تهران بود. براساس طرح آمریکا، قرار بود در ازای حذف سپاه از لیست سازمان های تروریستی، دو طرف توافق کنند که مقامات یکدیگر را هدف قرار ندهند.
لارا روزن در خبرنامه «دیپلماتیک» نوشت: منابع دیپلماتیک به من می‌گویند که انتظار می‌رفت ایالات متحده در روزهای اخیر پیشنهادی جدید به ایران ارسال کند، اما هنوز این اتفاق نیفتاده است.

به گزارش «انتخاب»؛ در ادامه این مطلب آمده است: دیروز (۸ آوریل) یک دیپلمات غربی به من گفت: “به نظر می رسد ما هنوز منتظر پاسخ های ایالات متحده هستیم. اما همه چیز دارد گیج کننده می شود.

منابع گفتند، پیشنهاد ایالات متحده در پاسخ به پیشنهادی از سوی ایران است که انریکه مورا، هماهنگ‌کننده اتحادیه اروپا در اوایل هفته گذشته به واشنگتن ارائه کرد، که ایالات متحده آن را کاملا غیرقابل قبول خواند.

پیشنهاد ایران، از طریق مورا، به دنبال عدم پذیرش ایده ایالات متحده توسط تهران بود. براساس طرح آمریکا، قرار بود در ازای حذف سپاه از لیست سازمان های تروریستی، دو طرف توافق کنند که مقامات یکدیگر را هدف قرار ندهند.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.