تاریخ انتشار : پنجشنبه 6 مهر 1402 - 15:07
کد خبر : 139703

ایران‌خودرو ساعتی ۳ میلیارد ضرر می‌دهد

ایران‌خودرو ساعتی ۳ میلیارد ضرر می‌دهد

آرمان شرق-گروه اقتصاد:یک کارشناس خودرو گفت: اینکه می گویند ایران‌خودرو روزی ۳ میلیارد ضرر می‌دهد درست نیست و در واقع ایران‌خودرو ساعتی ۳ میلیارد ضرر می‌دهد.

ایران‌خودرو ساعتی ۳ میلیارد ضرر می‌دهد

ایران‌خودرو ساعتی ۳ میلیارد ضرر می‌دهد

امیر حسین کاکایی، کارشناس صنعت خودرو در خصوص ارائه خودرو در سامانه پکپارچه گفت: موافق عرضه خودرو در سامانه یکپارچه نیستیم. این سامانه با آمدن فاطمی امین وزیر صمت راه اندازی شد و چون نتوانستند قرعه کشی را جمع کنند بر اساس قولی که به رئیس جمهور داده بودند، سامانه پکپارچه را ایجاد کردند و  ۹۰ همت شب عیدی پول از مردم به این شیوه جمع کردند.

به گزارش تسنیم، وی ادامه داد: بعد هم به مردم گفتند  قرعه کشی را انجام دادیم  و برای برای ۱ و نیم سال آینده  به مردم نوبت دادند و اسمش را اولویت بندی گذاشتند در حالی که اصلا قرعه کشی در کار نبود.

کاکایی افزود: حدود ۲ سال ایران خودرو سایپا مجبور شدند پیش فروش خود را انجام دهند و پول این پیش فروش هم دست وزارت خانه و در حساب بانک ها بود نه خودرو ساز.

وی با بیان اینکه مردم فکر می کنند در خرید خودرو ها با خودرو ساز رو به رو هستند گفت: با این شرایطی که امروز به وجود آمده لاتاری خودرو به هم خورده و وضعیت بلبشویی هست و مردم خیلی ها وجه خود را تکمیل نکردند. به عبارتی در سامانه یکپارچه عرضه خودرو مردم را سر کار گذاشتند.

کاکایی ادامه داد: سال ۹۹ خودرو سازان کم کم شروع به رشد کردند و از سال ۱۴۰۱ کم کم شرایط بهتر شد ولی با سامانه کلیه  شرایط خودرو سازان را به هم ریختند.

این کارشناس حوزه خودرو ادامه داد: سال گذشته خودرو کالای سرمایه ای بود به این دلیل که قیمت ارز خودرو را در بازار آزاد جا به جا کرد. نباید تمام کاسه و کوزه ها را سر شورای رقابت  برای بالا رفتن قیمت خودرو بشکنیم و باید به سیاست های دولت هم توجه کنیم.

وی با بیان اینکه در حال حاضر خودرو سازان خصوصی روی هوا قراداد می بندند  و سود می کنند و خودروسازان خصولتی هم فقط زیانشان افزوده می شود افزود: اینکه می گویند ایران خودرو روزی ۳ میلیارد ضرر می دهد درست نیست و در واقع ایران خودرو ساعتی ۳ میلیارد ضرر می دهد و رقم روزانه آن خیلی بالا است. دولتی بودن باعث شده که پایان سال مدیران آن پاداش بگیرند. همین الان هم ارز بالا برود باز هم قیمت خودرو بالا می رود و این سامانه های همگی کشک است.

کاکایی گفت: دلیل بالا بودن قیمت خودرو و سایر کالاهای تولید داخل در کشور ما به نظام تجاری مالیاتی و تعرفه ای دولت برمی گردد که اشکال دارد. خودروساز بخش خصوصی بالای ۴۰ درصد بازار را گرفته است.  الان قیمت ارز کنترل شده و همین الان وقت آن است که قیمت ها را آزاد و واردات را هم آزاد کنند.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.