تاریخ انتشار : پنجشنبه 12 مرداد 1402 - 15:49
کد خبر : 136140

افزایش تحرکات دیپلماتیک بین تهران -مسقط/خبری در راه است؟

افزایش تحرکات دیپلماتیک بین تهران -مسقط/خبری در راه است؟

آرمان شرق-گروه بین الملل:معاون سیاسی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در سفر به مسقط با همتای عمانی دیدار و گفت‌‌وگو کرد.

افزایش تحرکات دیپلماتیک بین تهران -مسقط/خبری در راه است؟

به گزارش  فارس، علی باقری معاون سیاسی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران امروز (پنجشنبه) ۱۲ مرداد ماه در مسقط با «شیخ خلیفه بن علی الحارثی» معاون سیاسی وزیر خارجه عمان دیدار و گفت‌وگو کرد.

در این دیدار علی نجفی سفیر جمهوری اسلامی ایران در مسقط نیز حضور داشت و معاونان وزرای خارجه درباره مناسبات دو کشور به گفت‌وگو پرداختند.

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه نیز اواخر خرداد ماه در سفر به چهار کشور حوزه خلیج فارس و در دومین مقصد این سفر به عمان رفت و بدر البوسعیدی وزیر خارجه عمان نیز ۲۶ تیر ماه در سفری از پیش اعلام نشده سفری چند ساعته به تهران داشت و با حسین امیرعبداللهیان گفت‌وگوهای مفصلی داشت. پس از آن هم وزیر مشاور در امور خارجی قطر به تهران آمد.

ناصر کنعانی سخنگوی وزارت خارجه دوم مرداد ماه در نشست هفتگی با خبرنگاران در پاسخ به سؤال خبرنگار فارس درباره سفر وزیر خارجه عمان و وزیر مشاور در امور خارجی دولت قطر و درباره مذاکرات رفع تحریم‌ها و تبادل زندانیان گفت: بخشی از سفر مقامات عمان و قطر در چارچوب مناسبات و همکاری‌های دوجانبه ایران با این کشورهاست. خوشبختانه در شرایط کاملا مثبتی در روابط ایران با کشورهای حاشیه خلیج فارس هستیم. بخشی هم در چارچوب تلاش‌های توأم با حسن نیت این کشورها قرار دارد که مایلند با ظرفیت‌هایی که دارند و از روابط خوبی که با دو طرف قضیه و طرف‌های برجامی دارند برای کمک به پیشبرد مذاکرات رفع تحریم‌ها و رفع انسداد دارایی‌های مالی ایران و تبادل زندانیان کمک کنند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی تصریح کرد: ایران همواره اعلام کرده به میز مذاکره و مسیر مذاکره پایبند است. دیپلماسی را بهترین مسیر برای استیفای حقوق ملت ایران می‌دانیم. پایبند به برجام بودیم و از ظرفیت‌های موجود استفاده کردیم از ابتکارات مثبت کشورهای منطقه از جمله عمان و قطر استقبال کردیم. گفت‌وگوها ادامه دارد. نه خوشبین هستیم نه بدبین. از پویایی‌های دیپلماتیک هیچگاه غافل نبودیم و از همه مسیرها برای استیفای حقوق مسلم ایران و در چارچوب خطوط قرمز خود برای پیشرفت کار و بازگشت مسؤولانه و متعهدانه همه طرف‌ها به برجام و رفع انسداد دارایی‌های ایران و آزادی زندانیان استفاده خواهیم کرد. مسیر دیپلماسی باز است. گفت‌و‌گوها روند رو به جلویی دارد. (اینجا بخوانید)

علی باقری چندی پیش هم به قطر سفر و با انریکه مورا هماهنگ کننده گفت‌وگوها دیدار و گفت‌وگو کرده بود.

ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین دوم مرداد ماه درباره بدهی عراق به ایران گفته بود: دولت عراق متعهد به پرداخت مطالبات ایران است و در این زمینه مطالبات ما را حتی به حساب خاص متعلق به طرف ایرانی در بانک عراقی واریز کرده است. دولت آمریکا اخیرا اعلام کرده مجوز لازم را برای انتقال بخشی از مطالبات به خارج از بانک عراقی صادر کرده و ایران پیگیر دریافت این مطالبات است. پیشرفت‌هایی داشتیم، ولی نیازمند وصول مطالبات هستیم. دولت با جدیت این موضوع را از طرق مختلف دنبال می‌کند.

«محمد شیاع السودانی» نخست وزیر عراق پیش از این از سفر یک هیأت از بانک مرکزی و تجارت عراق به عمان خبر داده بود که درباره تحویل بدهی ایران به عمان با آمریکا هماهنگی کند. وی در این خصوص اعلام کرد: «در دولت کنونی عراق، یک میلیارد و ۸۴۲ میلیون یورو از بدهی به ایران بابت خرید گاز پرداخت شده است» و افزود: کار با طرف آمریکایی برای پرداخت مابقی بدهی گاز ایران همچنان ادامه دارد.

علی باقری اواسط تیر ماه سفری به بغداد داشت و با «محمد شیاع السودانی» نخست وزیر عراق دیدار و گفت‌‌وگو کرد. در این دیدار، روابط دوجانبه و اهمیت تقویت و نهادینه سازی آن در زمینه‌های گوناگون مورد تأکید قرار گرفت.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.