تاریخ انتشار : جمعه 25 فروردین 1402 - 9:39
کد خبر : 128120

اصولگراها تندروها را کنار می زنند؟

اصولگراها تندروها را کنار می زنند؟

آرمان شرق-گروه سیاست:قالیباف در طرفداری از انقلاب یک ستون است که پایداری ها می خواهند او را حذف یا مهار کنند، مقلا قالیباف در خرداد با ۱۳۰ رای رئیس مجلس شود تا بتوانند او را کنترل کنند. برای انتخابات مجلس آینده هم فکر نمی‌کنم، اگر دور دست پایداری‌ها باشد، میدانی برای قالیباف باشد و سرلیست شود. 

اصولگراها تندروها را کنار می زنند؟

تله پایداری ها پیش پای قالیباف /اصولگراها تندروها را کنار می زنند؟

به گزارش اقتصادنیوز ، سال ۱۴۰۲، سال مهمی برای طیفی از مستاجران خانه ملت است. طیفی که از یک سو خود را برای انتخابات هیئت رئیسه مجلس در خرداد ماه آماده می کنند و از سوی دیگر هم خود را برای فتح دوباره بهارستان در اسفندماه آماده می کنند. سکوت اصلاح طلبان و میانه‌روها هم فضا را برای آنها فراهم تر کرده است.

در میانه این سکوت اما اختلافات در میان اردوگاه اصولگرایان جدی تر شده و تنها در یک مورد مقابله پایداریچی ها با طیف حامیان قالیباف در مجلس، فضا را حتی به سمت تسویه حساب های درون جریانی برده است.

اختلافاتی که هرسال و در روزهای نزدیک به انتخابات هئیت رئیسه شدت می گیرند و تندروها برای کسب چند کرسی در ترکیب هئیت رئیسه، ماجرایی را علیه محمد باقر قالیباف، علم می کنند. یک روز ماجرای دستکاری در بودجه رسانه ای می شود و روز دیگر افشای خرید سیمونی خانواده رئیس از ترکیه.

حال این روزها هم که موضوع حجاب به تیتر یک رسانه ها تبدیل شده است، گویی تندروها بهانه جدیدی برای حمله به رئیسِ نامحبوبشان پیدا کرده‌اند.

حمله به اسم حجاب، به کام انتخاب

ماجرای اختلافات اخیر طیف طرفداران قالیباف و پایداریچی های مجلس از این جا شروع شد که در اسفندماه ۱۴۰۱، از دل تندترین کمیسیون مجلس طرحی به نام «حجاب و عفاف» بیرون آمد که توجهات زیادی را به خود جلب کرد.

حسین جلالی، نماینده عضو جبهه پایداری درباره جزئیات «طرح عفاف و حجاب» به اعتمادآنلاین گفت: «در این طرح مواجهه کاملاً هوشمند است و هیچ تقابل فیزیکی وجود ندارد. جرایم مالی آن از ۵۰۰ هزار تومان تا ۳ میلیارد تومان است. ابطال گواهینامه رانندگی، ابطال پاسپورت، در سلبریتی‌ها و کسانی که کانال و وبگاه و عضو بالا دارند ممنوعیت استفاده از اینترنت دیده شده است، دولت باید یکی دو هفته آینده لایحه بیاورد و تصویب و ابلاغ شود و ضمانت اجرایی آن را بالا بردیم و ان‌شاءالله اجرا می‌شود.»

مرتضی آقاتهرانی، رئیس کمیسیون فرهنگی، هم در نامه نوشته بود که قالیباف به او قول داده است که اگر  دولت و یا قوه قضاییه لایحه‌ای درباره حجاب بدهند، هفتاد ساعته کارش را تمام می‌کند.

هرچند برخی پایداری ها نیز قالیباف را متهم به توقف طرح عفاف و حجاب کرده بودند که با واکنش خود رئیس مجلس در صحن علنی مواجه شد و او با تکذیب این موضوع گفت: «مجلس کجا جلوی قانون مربوط به عفاف و حجاب را گرفته است؟ این حرف از اساس کذب است.»

با این حال، در دو روز گذشته، احمدحسین فلاحی، نماینده مردم همدان از توقف طرح عفاف و حجاب مجلس توسط قالیباف خبر داد.

اما، ماجرا وقتی جالب تر می شود که مجتبی توانگر، نماینده مردم تهران نیز در نامه خطاب به جبهه پایداری ها نوشت: «آقایان اصرار دارند همه بدحجابان و کشف حجاب‌کنندگان و هنجارشکنان را با یک چوب برانن»و از خدمات اجتماعی محروم کنند. مطرح نمودن بعضی شعارهای تکفیری نظیر مرگ بر بی‌حجاب و چنین نفرت‌پراکنی‌هایی چه تناسبی با ادبیات و بینش رهبر فرزانه در مواجهه با یک پدیده فرهنگی دارد؟»

وی همچنین با بیان این که با دوقطبی‌سازی با نام ارزش‌ها، دنبال مشارکت حداقلی و پیروزی درانتخابات هستند، تاکید کرد: «اسم رمز شروع این عملیات نیز عبارت‌هایی از قبیل «دفاع از ارزش‌ها» «مواضع وسط لحافی»، «مواضع صورتی» و امثالهم است. موضوع چندان پیچیده نیست فقط کافی است به آن فکر کنیم. چه کسی از این‌که مردم در انتخابات شرکت کنند، بیشترین ضرر را می‌کند؟ بهترین راه برای رسیدن به اینکه هم کاهش مشارکت درست کنی و هم بین رای‌دهندگانِ باقی مانده، صاحب رای شوی، چیست؟ اینکه با اسم ارزش‌ها و دین دو قطبی درست کنی که نظام را در برابر مردم تصویر کند و مردم را از سر نارضایتی از حضور در سرصندوق‌ها دور کنی و همزمان خود را دلسوز ارزش‌ها نشان دهی.»

حامیان قالیباف

دام بزرگ پایداری ها برای سردار قالیباف

در این میان، منصور حقیقت پور، فعال سیاسی اصولگرا، با اشاره به اختلافات پایداری ها و قالیباف گفت: جبهه پایداری یک طیق تندرو در داخل جریان اصولگرایی است که تمامیت خواه و خود حق بین است و باقی افراد را در دایره ولایت نمی بینید. مجلس، دولت، صدا و سیما را در دست دارد و می خواهد دوره بعدی هم کنترل همه را در دست داشته باشد. بر همین اساس، هر کسی که مقابل این جبهه قرار بگیرد با او برخورد می کنند.

وی ادامه داد: اعضای این جبهه در برابر آیت الله هاشمی، ناطق نوری، علی لاریجانی، روحانی موضع گیری کردند و زمانی که موفق شدند این افراد را در حاشیه قرار بدهند، تنها جریانی که امروز در حوزه مدیریت می تواند حرف بزند، جریان آقای قالیباف است.

این چهره اصولگرا با بیان این که قالیباف با شناختی که از پایداری ها دارد، از آنان تمکین نمی کند، گفت: ایشان در طرفداری از انقلاب یک ستون است که پایداری ها می خواهند او را حذف یا مهار کنند، مقلا قالیباف در خرداد با ۱۳۰ رای رئیس مجلس شود تا بتوانند او را کنترل کنند. برای انتخابات مجلس آینده هم فکر نمی‌کنم، اگر دور دست پایداری‌ها باشد، میدانی برای قالیباف باشد و سرلیست شود.

حقیقت پور، در پاسخ به این سوال که اصولگرایان، ممکن است با پایداری ها مقابله کنند، گفت: این خیز را نمی بینیم. این اراده را که اصولگرایان بخواهند پایداریچی ها را کنار بزنند مشاهده نمی شود اما این احتمال وجود دارد که مردم بخواهند از آنان عبور کند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.