تاریخ انتشار : یکشنبه 9 مهر 1402 - 8:24
کد خبر : 139908

«اصلاح‌طلبان» و «اعتدالیون» در یک قدمی ائتلاف

«اصلاح‌طلبان» و «اعتدالیون» در یک قدمی ائتلاف

آرمان شرق-گروه سیاست:جبهه اصلاحات و اعتدال تلاش دارند راهی برای ورود به مجلس پیدا کنند. اما این مسئله با یک بحران مواجه است: هم باید برای نظام شرط و شروط بگذارند و به بهانه تایید صلاحیت ها ژست مخالفت با نظام را حفظ کنند و هم باید در همین نظام وارد چارچوب حکمرانی بشوند.

«اصلاح‌طلبان» و «اعتدالیون» در یک قدمی ائتلاف

حسن روحانی و جهانگیری

 

آرمان امروز، گروه سیاسی: بحث بر سر ائتلاف‌های احتمالی برای حضور جریان‌ها در انتخابات اسفند ماه است که باید چهره دوازدهمین مجلس شورای اسلامی را مشخص ‌کند، همچنان ادامه دارد و هر روز در خبرها تحلیل‌هایی در این مورد می‌خوانیم ولی در این بین باید به ائتلافی اشاره کنیم که بیش از سایر ائتلاف‌ها احتمال حضورش به چشم می‌خورد و آن هم اتحادی نیست جز ائتلاف طیف اعتدال و توسعه با اصلاح‌طلبان، که البته این ائتلاف تازگی ندارد و در انتخابات ریاست جمهوری و شورای شهر در سال‌های ۹۶ و ۹۲ و همچنین انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری در سال ۹۴ توانستند ائتلافی برنده را شکل دهند که مانع از حضور گسترده اصولگرایان شدند.

حالا با اتمام مرحله پیش ثبت نام‌ها برای انتخابات مجلس، فعالیت و جلسات احزاب و گروه‌های مختلف سیاسی برای حضور در این دوره از انتخابات انسجام بیشتری به خود گرفته است. در این میان اصلاح طلبان و جریان موسوم به اعتدال و توسعه جلسات خود را با برنامه آغاز کرده‌اند. جلسات اصلاح‌طلبان و حامیان رییس جمهور دولت‌های یازدهم و دوازدهم به صورت منظم در حال برگزاری است. البته جلسات برنالمه‌ریزی شده رییس دولت یازدهم و دوازدهم تقریبا از سه ماه پیش آغاز شده و خرداد ماه بود که اخباری درباره جلسه «حسن روحانی»، «رییس دولت اصلاحات»، «حسن خمینی» و «علی‌اکبر ناطق نوری»، «اسحاق جهانگیری»، «محمدباقر نوبخت» برگزار شد. در همان زمان هم روزنامه ایران نوشت که مباحث سیاسی انتخابات آتی، موضوع آن جلسه بوده است.

در ادامه جلسات حسن روحانی با وزرا و مسوولان این دولت‌ها و طیف‌های مختلف جریان اصلاح طلب، اخیرا هم اعضای حزب کارگزارن با روحانی دیدار کردند. آخرین کارگزارانی که قبل از روحانی سخن می‌گوید «محسن هاشمی»، رئیس سابق شورای شهر تهران است. هاشمی در این مورد می‌گوید: «آنچه امروز مشاهده می‌شود نوعی انفعال سیاسی است که نیاز به ابتکار عمل دارد. رئیس شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی تاکید می کند که جامعه هم نسبت به دولت و حاکمیت و هم نسبت به اپوزیسیون و اصلاحات منتقد است اما هیچ راهی برای توسعه کشور را هم نمی‌بیند.

در جلسات رهبران اصلاحات هم جز خبر گعده‌های سیاسی چیزی به بدنه جامعه متصل نمی‌شود. انفعال در سطوح بالا و انفعال در سطوح بدنه سبب می‌شود قشر میانی جامعه هم نتواند درباره مسائلی مانند انتخابات تصمیم درست بگیرد.»

ائتلاف اصلاحطلبان و اعتدالیون بهزودی

«محمدرضا خباز»، عضو حزب اعتمادملی و نماینده ادوار مجلس با ارائه پیشنهادی در مورد ائتلاف اصلاح‌طلبان و طیف حسن روحانی می‌گوید: «این فعال سیاسی اصلاح‌طلب در ادامه با اشاره به موانعی مانند نظارت استصوابی شورای نگهبان برای کسب‌ کرسی‌های مجلس و ارائه یک لیست ۳۰ نفره در تهران، اظهار کرد: اصلاح‌طلبان می‌توانند با اعتدالیون در تهران ائتلاف کنند و لیستی ۳۰ نفره ارائه دهند. نظرسنجی هایی که تابحال داده شده، نشان می‌دهد در تهران ۸ تا ۱۰ درصد واجدین شرایط رای می‌دهند و قصد شرکت در انتخابات را دارند؛ اگر وضع همین باشد که الان هست یعنی همین ۸ تا ۱۰ درصد مردم تهران پای صندوق ها بیایند، احتمالا بعید است که لیست اصلاح طلبان رای بیاورد.

اما اگر به هر دلیلی (چون آینده را کسی ندیده است) مردم رغبت کنند و از این مجلس فعلی که تصمیماتی ناروا و ضدمردمی را گرفت عبرت بگیرند و بگویند اگر ما شرکت نکنیم ممکن است مجلس بعدی از این مجلس هم ضعیف تر باشد و در عین حال تصمیمات آن مجلس آینده هم برای سرنوشت همین ملت و مردم خواهد بود، پای صندوق ها بیایند، احتمال اینکه لیست ترکیبی اصلاح طلبان و اعتدالیون رای بیاورد وجود خواهد داشت. افراد بی‌منطق مجددا می‌توانند آن انگ را بزنند اما آنچه سبب می‌شود که افراد بی محابا حرف نزنند و بدون تحقیق سخن نگویند و حرف کارشناسی بزنند، ایمان و اعتقاد آنها به مردم، جامعه و آخرت است اما در همه ادوار بودند افرادی که بی محابا حرف می زدند و الان هم آن افراد تندرو در کشور ما هستند، تازه از الان کسانی که کاندیدا نشدند را هم به‌نوعی تهدید می‌کنند.»

این اولین جلسه از جلسات مصوب کمیته سیاسی حزب کارگزاران سازندگی برای تصمیم‌گیری درباره انتخابات مجلس دوازدهم بود که قرار است با رهبران اصلاح‌طلب و اعتدال‌گرا، به خصوص آقایان خاتمی، سیدحسن خمینی، حسن روحانی، علی‌اکبر ناطق‌نوری، عبدالله نوری، اسحاق جهانگیری، بهزاد نبوی و… برگزار شود که اولین جلسه آن با رئیس پیشین جمهوری در ۳ مهر ماه برپا شد. هدف کارگزاران از این جلسات رایزنی و کمک به جمع‌بندی اصلاح‌طلبان و اعتدال‌گرایان برای تصمیم‌گیری در مورد انتخابات آینده است حسن روحانی البته نوروز امسال هم با جمعی از وزیران و استانداران دولت‌های یازدهم و دوازدهم دیدار کرده بود و در این دیدار هم اشاره ای به اهمیت انتخابات اسفند ماه سال جاری می کند و می گوید که « سال ۱۴۰۲ سال امتحان بزرگ برای جمهوری اسلامی است.

می‌بینیم انتخابات درستی برگزار می‌شود یا سلیقه سال‌های ۹۸ و ۱۴۰۰ ادامه می‌یابد. چشم دنیا به ایران دوخته می‌شود که آیا تحولی رخ می‌دهد؟ البته قانون اساسی، اصول انتخابات درست را نشان داده است. رفتار و روند ماه‌های اول سال نشان می‌دهد دنبال تحول هستیم یا نه؟ …» برخی از چهره های سیاسی معتقدند این اظهارات روحانی نشان می دهد وی از همان ایام بحث حضور در انتخابات اسفندماه را مورد توجه قرار داده بود.

آنگونه که مشخص است اظهارات روحانی و اصلاح طلبان در این جلسات بیشتر پیرامون انتخابات آینده است و اگر چه برخی از اصلاح طلبان سعی دارند اینگونه القا کنند که در این جلسات بحثی درباره انتخابات نمی شود اما اخباری که از این نشست ها بیرون می آید بیانگر آن است که جبهه اصلاحات و اعتدال تلاش دارند راهی برای ورود به مجلس پیدا کنند. اما این مسئله با یک بحران مواجه است: هم باید برای نظام شرط و شروط بگذارند و به بهانه تایید صلاحیت ها ژست مخالفت با نظام را حفظ کنند و هم باید در همین نظام وارد چارچوب حکمرانی بشوند.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.