تاریخ انتشار : دوشنبه 2 مرداد 1402 - 15:29
کد خبر : 135594

هرآنچه باید در مورد جشن تکلیف بدانیم

هرآنچه باید در مورد جشن تکلیف بدانیم

دختران در پایان ۹سالگی و پسران در پایان ۱۵سالگی به بلوغ رسیده و به انجام وظایف دینی مکلف می شوند و برای آنان جشن تکلیف برگزار مینمایند. در این جشن نوجوانان به تکلیف رسیدنشان را به همراه دوستان و خانواده خود جشن میگیرند، در ادامه این مطلب در مورد انواع برگزاری جشن تکلیف در مدارس

دختران در پایان ۹سالگی و پسران در پایان ۱۵سالگی به بلوغ رسیده و به انجام وظایف دینی مکلف می شوند و برای آنان جشن تکلیف برگزار مینمایند. در این جشن نوجوانان به تکلیف رسیدنشان را به همراه دوستان و خانواده خود جشن میگیرند، در ادامه این مطلب در مورد انواع برگزاری جشن تکلیف در مدارس و در منزل صحبت خواهیم کرد.

جشن تکلیف در مدارس

اگر جشن تکلیف در مدرسه برگذار شود، والدین، کادر مدرسه و یا افراد مذهبی که به جشن دعوت شده اند راجع به کارهایی که باید ازین به بعد انجام داده و کارهایی که ممنوع است، با بچه ها صحبت میکنند.. برای آن که این جشن تکلیف به شکلی جذاب و پر نشاط برای دختران و پسران برگزار شود، می توانید از ایده هایی استفاده کنید. در ادامه با برخی از این ایده ها آشنا خواهیم شد.

خداوند، براى آنکه ما به سعادت برسیم و راه صحیح زندگى را بشناسیم، هم در وجود ما «عقل» قرار داده است و هم توسّط پیامبران «دین» فرستاده است تا با عمل به راهنماییهاى عقل و دین، انسانهایى کامل و سعادتمند شویم.

شکرانه تکلیف

پس از مراسم «جشن تکلیف»، به نوجوانی که به سن تکلیف می‌رسد، پیشنهاد می‌شود که به شکرانه و سپاسگزاری از این نعمت‌ها، چند کار انجام دهد:

۱. سجده شکر به خاطر سلامتی و نعمت تکلیفش.

۲. کمک به نیازمندان و اهدای صدقه.

۳. سلام دادن به فرشتگانی که همراه انسان‌ها هستند و اعمال خوب و بد را نوشته و گزارش می‌دهند.

۴. پناه جویی از شرّ شیطان و خداخواهی برای حفظ از توطئه‌های او.

۵. التماس کمک از خداوند و دعا برای موفقیت در انجام وظایف و تعهدات جدیدش.

ایده هایی برای برگزاری جشن تکلیف دختران در منزل

تهیه کیک با طرح های فرشته ویا قرآنی

در اغلب جشن های تکلیف در منزل ، والدین یک کیکی مناسب با تعداد مهمانهای حاضر تهیه کرده و در پایان مراسم آن را میان مهمانان و بچه ها پخش می کنند. بنابراین کیک را می توان جز جدایی ناپذیر این مراسم جشن دانست. نکته مهم انتخاب تم و طراحی کیک است. بهتر است دیزاین کیک مانند دختر چادری، سجاده نماز، فرشته های فانتزی و غیره باشد.

از ماکت فرشته و طرحهای خوش رنگ استفاده کنید

از ماکت فرشته و طرح‌های متنوع و خوش‌رنگ برای طراحی اتاق یا سالن مراسم استفاده نمایید. مخصوصاً اگر دخترانه باشند، معمولاً رنگ‌های زنده مانند صورتی، گلبهی، زرد و سایر رنگ‌های محبوب دختران را برای شادی و آرامش‌بخش بودن فضا انتخاب کنید. همچنین، با استفاده از تور و روبان‌ها و بادکنک‌ها می‌توانید فضای جشن را بیشتر به‌روز و جذاب کنید. شما میتوانید انواع ماکتها و اقلامی که برای برگزاری جشن تکلیف دختران دلبندتان نیاز دارید را از فروشگاه لوازم جشن تکلیف دخترانه شای های مذهبی تهیه کنید، این شرکت از قدیمیترین و معتبرترین شرکتهای خدمات برگزاری جشنهای مذهبی در ایران میباشد.

از تنقلات غافل نشوید

برای پذیرایی، به‌جای کیک معمولی، انواع تنقلات و خوراکی‌های مورد علاقه‌ی کودکان را انتخاب کنید. از فینگرفودها، پفک، اسمارتیز، میوه، شیرینی و ساندویچ‌ها استفاده نمایید تا بچه‌ها لذت ببرند و جشن تکلیفشان به یادماندنی شود.

کارت دعوت ارسال کنید

همچنین، برای دعوت کردن میهمانان از کارت‌های دعوت استفاده کنید. نیازی به کارت‌های گران‌قیمت نیست؛ می‌توانید از ایده‌ها و آموزش‌های خلاقانه‌ای که در اینترنت وجود دارد، استفاده کنید و با کمک دخترتان کارت‌های دعوت زیبا و منحصر به فردی طراحی کنید. این کار به شادی و خوشحالی دخترتان اضافه خواهد شد و جشن تکلیف‌اش را به‌یادماندنی خواهد کرد.

استفاده از چادر نماز سفید و هدیه قرآن

برای آشنایی دختران با مفهوم چادر نماز، در این جشن معمولاً مدیران مدرسه به آن‌ها یک چادر نماز سفید و زیبا هدیه می‌دهند تا دختران در روز مراسم آن را بپوشند. این کار باعث می‌شود دختران از کودکان در چادرهای سفید یکپارچه و هماهنگ به نظر بیایند و عکس‌برداری‌ها به خوبی انجام شود و همچنین قرآن های فانتزی میتوانید به دختران هدیه دهید.

نصب دکور و سن

بهتر است دکوراسیون و سن جشن تکلیف دخترانه به شیوه‌ای جذاب و خلاقانه طراحی شود تا این مراسم به یادماندنی‌تر شود. می‌توانید از ایده‌های زیبا و خاص برای دکوراسیون جشن تکلیف استفاده کنید.

تم ابر و فرشته، کمک بادکنک آرایی، استفاده از ریسه، گیف و تگ جشن تکلیف، ست عبادت، رحل و قرآن، سبیح، هدایای اختصاصی، عکاسی و فیلمبرداری از جمله کارهای مهمی هستند که برای جشن تکلیف دخترانه لازم است انجام دهید. این موارد به صورت تیتروار در این مراسم جلوه‌ای شاد و شگفت‌انگیز به جشن اضافه خواهند کرد.

سخن پایانی:

فرارسیدن دوره بلوغ فکری و جسمی برای نوجوانان درکشور عزیزمان توسط خانواده ها جشن گرفته میشود تا به رشد روحی و پرورش فکری او کمک شود.

مهمترین مورد در برگذاری جشن، محتوای آن است . اینکه جشن تا چه حد محتوای معنوی داشته و تاثیر مثبتی داشته باشد خیلی مهم میباشد لذا نکاتی را باید خانواده ها درهنگام برگذاری این مراسم رعایت نمایند تا این تجربه مهم به فرزندشان منتقل شود.

منبع: کلیدموفقیت

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.