تاریخ انتشار : دوشنبه 25 اردیبهشت 1402 - 22:32
کد خبر : 129831

آینده ترکیه بدون اردوغان/ این رفتار در آینده مورد پسند ایران نخواهد بود!

آینده ترکیه بدون اردوغان/ این رفتار در آینده مورد پسند ایران نخواهد بود!

آرمان شرق-گروه بین الملل:اگر کمال اوغلو روی کار بیاید، ارتباط دوجانبه ایران و ترکیه شرایط بهتری را خواهد داشت اما از آن سو او ارتباط ترکیه با آمریکا را هم گسترش می‌دهد که این موضوع مورد پسند ایران نیست.

آینده ترکیه بدون اردوغان/ این رفتار در آینده مورد پسند ایران نخواهد بود!

به گزارش تازه‌نیوز، این دوره از انتخابات ترکیه دارای اهمیت بسیاری است زیرا در صورت رأی‌نیاوردن اردوغان باید شاهد تغییرات مهمی در سیاست‌های کلان این کشور باشیم.

به نقل از نامه نیوز، صباح زنگنه، تحلیلگر مسائل سیاست خارجی، درباره این موضوع گفت: «درباره انتخابات ترکیه باید گفت که بسیار سخت است تصور اینکه بعد از این همه سال حکومت آقای اردوغان فرد دیگری بتواند بیاید و جای او را بگیرد. به هر حال بسیاری از رسانه‌ها، سازوکار انتخابات و حتی قوه قضائیه به نوعی وابسته به اردوغان کار می‌کنند و هیچ بعید نیست که اردوغان انتخابات را به نوعی به نفع خود مدیریت کند».

او ادامه داد: «به هر حال آقای کمال اوغلو گرایش‌هایی مثبت نسبت به آمریکا دارد و با روی کار آمدن او ترکیه علاوه بر آنکه در ناتو باقی می‌ماند، حامی سیاست‌های ناتو در موضوع جنگ اوکراین می‌شود. کمال اوغلو تمایل هم خواهد داشت که ارتباطات خود را با کشورهای همسایه ترکیه بهبود ببخشد و این موضوع یکی از شعارهای انتخاباتی او بوده است».

این تحلیلگر مسائل سیاست خارجی همچنین بیان کرد: «آقای اردوغان در چند سال اخیر عملکرد خوبی از خود به جا نگذاشت؛ مشخصا مردم ترکیه از تورم شدید و کاهش ارزش لیر به شدت در فشار هستند. علاوه بر این دولت اردوغان در مدیریت آثار زلزله ناتوان عمل کرد. اردوغان فشار شدیدی بر اقلیت‌های موجود در ترکیه هم وارد می‌کرد و به نوعی می‌کوشید سیاست سلطنت عثمانی را پی بگیرد».

زنگنه در پایان درباره مناسبات ایران و ترکیه بعد از اردوغان گفت: «ارتباط ایران و ترکیه همواره دارای یک کف و سقفی بوده است که هر کس در ترکیه روی کار بیاید این حداقل و حداکثر را رعایت می‌کند زیرا ترکیه نمی‌تواند با همسایه‌ای بزرگ به نام ایران ارتباط نداشته باشد اما به هر حال اگر آقای کمال اوغلو روی کار بیاید، ارتباط دوجانبه ایران و ترکیه شرایط بهتری را خواهد داشت اما از آن سو او ارتباط ترکیه با آمریکا را هم گسترش می‌دهد که این موضوع مورد پسند ایران نیست».

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.