معرفی “برندهای خوب” در حوزه مسئولیت اجتماعی ارتباط محور
معرفی “برندهای خوب” در حوزه مسئولیت اجتماعی ارتباط محور در آیین اختتامیه “سومین دوره جشنواره روابط عمومی و مسئولیت اجتماعی”، برندهای خوب در حوزه مسئولیت اجتماعی ارتباط محور معرفی شدند. جامعه امروز هم به روابط عمومی نیاز جدی دارد و هم به مسئولیت اجتماعی در این مراسم، ابتدا دکتر هوشمند سفیدی دبیر جشنواره با اشاره
معرفی “برندهای خوب” در حوزه مسئولیت اجتماعی ارتباط محور
در آیین اختتامیه “سومین دوره جشنواره روابط عمومی و مسئولیت اجتماعی”، برندهای خوب در حوزه مسئولیت اجتماعی ارتباط محور معرفی شدند.
جامعه امروز هم به روابط عمومی نیاز جدی دارد و هم به مسئولیت اجتماعی
در این مراسم، ابتدا دکتر هوشمند سفیدی دبیر جشنواره با اشاره به اینکه عصر جدید را برخی “عصر روابط عمومی” و برخی دیگر “عصر مسئولیت اجتماعی” می دانند، درباره اهمیت این دو گفت: از یکطرف امروزه با توجه به اهمیت و کارکردهای ارتباطی، نمی توان جامعه، سازمان و یا شرکتی را بی نیاز از روابط عمومی تصور کرد از سوی دیگر نمی توان نسبت به تعهد و مسئولیت نهادهای تجاری، اقتصادی و سیاسی، نسبت به جامعه اغماض کرد، لذا جامعه امروز هم به روابط عمومی نیاز جدی دارد و هم به مسئولیت اجتماعی
رئیس خانه روابط عمومی ایران براین اساس خاطرنشان ساخت: روابط عمومی به مسئولیت اجتماعی نیاز دارد و مسئولیت اجتماعی به روابط عمومی، و این ها به مثابه هم هستند و با هم می توانند کارکرها ارتباطی، اجتماعی مورد نظر را بروز دهند، کارکردهایی مثل تعهد و مسئولیت در قبال گروههای اجتماعی و جامعه، اخلاق مداری، ذی نفع گرایی و صیانت از جامعه، که در این صورت یک سازمان یا شرکت و یا جامعه، می تواند سرمایه اجتماعی خود را افزایش داده و با کسری اعتبار و سرمایه اجتماعی مواجه شود.
وی با اشاره به اینکه در حکمرانی خوب، چهار شاخص مشارکت، قانون گرایی، شفافیت و پاسخگویی وجود دارد که نشانگر مدیریت و فرمانروایی خوب است، افزود: شرکت ها، سازمان ها و برندهایی که آن ها را در قالب مسئولیت اجتماعی تحقق می بخشند، به واقع برندهای خوب هستند.
وی هدف جشنواره روابط عمومی و مسئولیت اجتماعی ارتباط محور را تأکید بر اهمیت شاخص های ارتباطی در تحقق مسئولیت اجتماعی و غنی سازی آن با استفاده از ابزارهای ارتباطی دانست.
پیشرفت اقتصادی نباید تأثیرات منفی در جامعه ایجاد کند
در ادامه این رویداد، پیام خانم دکتر آنه گرت آبارزوا رئیس انجمن بین المللی روابط عمومی به شرح زیر قرائت شد:
به عنوان رئیس انجمن بین المللی روابط عمومی در سال ۲۰۲۳، به “موسسه روابط عمومی آرمان” و نشریه علمی – تخصصی “تحقیقات روابط عمومی” برای برگزاری جشنواره مهم تحت عنوان “روابط عمومی و مسئولیت اجتماعی” تبریک عرض میکنم. بسیار خرسندم که به دنبال نامه اینجانب به “موسسه روابط عمومی آرمان” در فوریه ۲۰۲۳، کنفرانس روابط عمومی و مسئولیت اجتماعی امسال آن موسسه با تاکید بر اجرایی کردن کد اخلاقی و دستورالعمل ارتباطات تغییرات آب و هوایی انجمن بین المللی روابط عمومی برگزار می شود.
توصیه من به مسئولان این است که مسئولیت اجتماعی خود در این حوزه اجرا کنند و برنامه ریزی های جدیدی را در این زمینه را انجام دهند. آنچه را که ما باید ایجاد کنیم، یک اقتصاد و یک جامعه موفق و طبیعت سالم است. به ایده تغییر و استفاده از ابداعات برای ایجاد یک برنامه جدید اهتمام بورزیم و برای ایجاد پایداری، باید مطمئن شویم که اقدامات ما، تأثیرات مثبت در پی داشته است. از یاد نبریم که توسعه اقتصادی نباید به تخریب محیطی را همراه داشته باشد و پیشرفت اقتصادی نباید تأثیرات منفی در جامعه ایجاد کند. همچنین باور کنیم که بدون کاربرد روابط عمومی و ابزارهای ارتباطی، تحقق این هدف ممکن نیست و مسئولیت اجتماعی و روابط عمومی در کنار هم و با هم می توانند اهداف مذکور را تأمین کنند.
“انجمن بین المللی روابط عمومی” ضمن تشکر از سازمانهایی که کد اخلاقی و دستورالعمل ارتباطات تغییرات آب و هوایی را می پذیرند، در راستای تقدیر از این سازمانها، “تقدیرنامه و گواهی اهتمام به کار” را صادر کرده است که مفتخر است از طریق برگزارکنندگان این رویداد تقدیم شما عزیزان می شود.
در ادامه، آقای دکتر بهزاد حسین عباسی طی سخنانی به تشریح نقش هوش مصنوعی در مسئولیت اجتماعی پرداخت.
روابط عمومی در نگاه مدرن، مترادف مسئولیت اجتماعی است
همچنین در ادامه این آیین خانم دکتر سکینه پاد، مشاور و دستیار رئیس جمهور و مسئول پیگیری حقوق و آزادی های اجتماعی طی سخنانی گفت: امروز روابط عمومی و مسئولیت اجتماعی، هر دو به شخصیت واقعی شهروندی تبدیل شده اند، روابط عمومی هم حقوق دارد و هم تکلیف.
وی افزود: من خودم را وکیل مردم می دانم و به حقوق شهروندی و قانونی مردم فکر می کنم، یکی از حقوق مردم، شفافیت است و این حق با ایجاد اتاق شیشه ای از طریق روابط عمومی ممکن است، از این منظر، من روابط عمومی را تبلور ظهور آزادی های اجتماعی می دانم و باید نقش روابط عمومی ها را در ارتقای حقوق شهروندی، امیدآفرینی و اشتیاق در مردم جدی گرفت.
خانم دکتر پاد با تأکید بر اینکه باید نقایص را به گوش مسئولان رساند تأکید کرد: روابط عمومی باید به سمت شنیدن حرکت کند تا گفتن و این به نفع ذی نفعان است تا صدای آنان شنیده شود.
وی در پایان توجه به مسئولیت اجتماعی و روابط عمومی را احترام به مردم ارزیابی کرد و گفت: به جد بحث تقویت توجه به مسئولیت اجتماعی روابط عمومی را دنبال خواهد کرد .
روابط عمومی و مسیولیت اجتماعی و نکات کلیدی مشترک
روابط عمومیها باید فرزند زمان خویش باشند
آقای دکتر علی دارابی، قام مقام وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آخرین سخنران این رویداد بود وی با اشاره به ارتباط روابط عمومی و مسئولیت اجتماعی به ارائه توصیههای کاربردی و تشریح هفتگانه کلیدی استاندارد مسئولیت پذیری اجتماعی در روابط عمومی پرداخت.
علی دارابی قائممقام وزیر و معاون میراثفرهنگی در آیین اختتامیه سومین دوره جشنواره روابط عمومی و مسئولیت اجتماعی بیان کرد: با مروری بر سیر تحولات انقلاب صنعتی و ارتباط آن با صنعت اطلاعات، نخستین انقلاب صنعتی در بازه ۱۷۶۰ تا ۱۸۴۰ میلادی با ساخت راه آهن، اختراع موتور بخار و تولید مکانیکی آغاز میشود. انقلاب صنعتی دوم نیز در اوایل قرن بیستم با بهرهگیری از اختراع برق و خط مونتاژ، تولید انبوه را فراهم ساخت.
او با بیان اینکه سومین انقلاب صنعتی در دهه ۱۹۶۰ آغاز شد و با ظهور قطعات سیلیکونی، کامپیوترهای شخصی و اینترنت به اوج خود رسید، افزود: کلاوس شواب رئیس هیئت مدیره مجمع جهانی اقتصاد، از وقوع انقلاب صنعتی نوظهوری خبر میدهد که به انقلاب کامپیوتر یا انقلاب دیجیتال شهرت دارد. او در کتاب «انقلاب صنعتی چهارم» جهان را در حال ورود به انقلابی میداند که در بستر دیجیتال شکل گرفته است.
این استاد ارتباطات و رسانه، تصریح کرد: در روند این انقلاب، شرکتها اطلاعات را در قالب کالا یا خدمات تولید فروخته و محصولات رسانهای مانند برنامههای تلویزیونی، فیلمها، کتابها، نشریات و خدماتی چون مشاوره به مهمترین کالاهای این انقلاب بدل خواهند شد.
تاریخ بشر به قبل و بعد انقلاب فناوری نوین اطلاعات تقسیم میشود
دارابی با بیان اینکه شواب انقلاب فناوری نوین اطلاعات را به مثابه پارادیم رادیکالی فرض می کند که با تغییر بنیادین شیوه زندگی و اشتغال، دگردیسی بی سابقه ای را در تاریخ به وجود میآورد، ادامه داد: میتوان تاریخ بشر را به قبل و بعد از این انقلاب تقسیم کرد. جهان پس از این انقلاب، شاهد تلاقی گیجکننده فناوریهای نوپدیدی از جمله اینترنت اشیا، خودروهای بدون سرنشین، مهندسی ژنتیک و نمونه اخیر آن Chat GPT است.
این پیشکسوت عرصه رسانه تصریح کرد: گسترش سهمگین هوش مصنوعی در انجام ماهرانه انواع فعالیت های انسانی با توجه به اتصال آنها به اطلاعات جهانی و تبعیت و یادگیری از الگوریتمهای تعیین شده، پدیدههایی چون کشف دارو و فرمولهای جدید را توسط آنها رقم زده است.
او با بیان اینکه شواب با اشاره به کتاب «دوران ماشین چهارم» از پیوند گسست ناپذیر نظام دیجیتالی و جهان بیولوژیک سخن گفته، افزود: با تولید سیناپسهای مصنوعی و فرضیه سایبورگ (موجودی با هر دو اجزای مکانیکی و ارگانیک بدن) مرزهای میان دنیای فیزیکی دیجیتالی و بیولوژیکی را از بین برده است. شواب به جایگزینی نیروی کار نیز اشاره کرده و مشاغل کلانی از جمله کارمندی، پزشکی، ترجمه متون، رانندگی و خبرنگاری که تابع الگوریتمهای سازمان یافته است و فرایندهای خودکار هستند را در معرض انقراض میداند.
دارابی به کتاب سه جلدی «عصر اطلاعات: ظهور جامعه شبکهای، قدرت هویت و پایان هزاره» اشاره کرد و گفت: امانوئل کاستلز استاد جامعهشناسی و برنامهریزی دانشگاه کالیفرنیا در این کتاب به تحلیل جامع پس از انقلاب اطلاعات میپردازد و جامعه موجود در عصر اطلاعات را تحت عنوان «جامعه شبکهای» معرفی میکند که همه جهان بهصورت شبکهای بدل شده است که با ظهور اصطلاحاتی چون واقعیت مجازی، متاورس، سایبورگ و بارگذاری ذهن، مرزهای واقعیت به کلی از هم گسسته شده است.
این پیشکسوت رسانه به اهمیت نقش روابط عمومیها و مسئولیت اجتماعی آنها اشاره کرد و افزود: فناوریهای نوین بر سبک زندگی، حتی نوع تفکر و نگرش به جهان هستی تأثیرگذار شده است. ما از روابط عمومیهای اولیه با کار ویژههایی که برای اطلاعرسانی، پل ارتباطی، انجام تبلیغات، تسهیل دسترسی مردم به مسئولان بوده است سالیان زیادی فاصله گرفتهایم.
او ادامه داد: البته بیان این سخن به معنای نادیده انگاشتن فلسفه وجودی روابط عمومیها نیست. بلکه تاکید بر توجه به عصر و زمان، تحولات و تغییرات شگفت تکنولوژی و تأثیر آن بر نسل کنونی و مخاطبان و جامعه هدف روابط عمومیهاست که باید بطور جدی مورد توجه مسئولان روابط عمومیها قرار گیرد.
این استاد ارتباطات و رسانه در پاسخ به این سئوال که چرا روابط عمومیها همچنان مهم و در کانون توجه هستند و ارتباط آنها با مسئولیتهای اجتماعی چیست؟ گفت: اگر ما روابط عمومی را هنر خدمت به مردم، جلب مشارکت، زمینهساز و تسهیلگر توسعه، تجمیع تقاضاها و فرموله کردن و دستهبندی آنها و انتقال به مسئولان و پاسخگویی به افکار عمومی و رسانهها و بالاخره در نقش نظارت عمومی تعریف کنیم، آنگاه رابطه معنادار روابط عمومیها، مسئولیت اجتماعی را بهتر درک میکنیم.
روابط عمومیها باید اصول هفت گانه کلیدی استاندارد مسئولیتپذیری اجتماعی را بدانند
این استاد ارتباطات و رسانه با اشاره به اینکه با در کنار هم قرار دادن مفاهیم کلیدی روابط عمومی و مفاهیم کلیدی مسئولیت اجتماعی معنا و مفهوم این پیوند روشن میشود، افزود: اخلاقمداری، ذینفعگرایی، جامعهگرایی، دموکراسی سازمانی، حقوق شهروندی، توسعه اجتماعی و انسانی، حق دسترسی به اطلاعات، جلوههای مسئولیت اجتماعی است.
دارابی ادامه داد: اگر مسئولیت اجتماعی را یک چارچوب اخلاقی بدانیم که فرد یا سازمان نسبت به مسائل اجتماعی، فرهنگی و محیط کار و زندگی برای نفع عمومی بکار میبندد تا علاوه بر آنکه سود و فایده سازمانی را بدست آورند در خدمترسانی عمومی هم نقشآفرین باشند. روابط عمومیها نیز برای آنکه بتوانند نهادها یا اشخاص را در حوزه مسئولیت اجتماعی به نفع سازمان و حوزه کار خود فعال کنند باید اصول هفت گانه کلیدی استاندارد مسئولیتپذیری اجتماعی را نیک بدانند.
روابط عمومیها باید فرزند زمان خویش باشند و تحولات فناوری را بدانند
او با اشاره به اینکه مسئولیت، شفافیت، رفتار اخلاقی، احترام به منافع ذینفعان، احترام به قانون، احترام به هنجارهای رفتاری بینالمللی و احترام به حقوق بشر باید مبنای کار روابطعمومیها قرار گیرد، افزود: روابط عمومیها باید با وظایف و ماموریتهای سازمانها، شرکتها، موسسات دولتی و غیردولتی آشنایی کامل داشته باشند. قوانین، مقررات، مجوزها و تکالیفی که سازمان ها را الزام به ایفای مسئولیت اجتماعی میکند بشناسند و مطالبهگری را بر اساس آنها قرار دهند.
این استاد ارتباطات و رسانه ادامه داد: روابط عمومیها باید توانا و قادر باشند که به خوبی ایفای رسالت و مسئولیت اجتماعی سازمانها و شرکتها را برای مسئولان عالی آنها تبیین کنند. آنان را اقناع و راضی کنند که در حوزه ماموریتی که روابط عمومیها تمایل دارند سرمایهگذاری و مشارکت کند.
دارابی با اشاره به اینکه روابط عمومیها باید درک خوبی از عصر و زمانه داشته باشند، افزود: آنها باید فرزند زمان خویش باشند. تحولات فناوریها را بدانند. دورههای آموزشی لازم را دیده باشند. چرا که روابط عمومی باید بر پایه خرد، علم، دانش و آگاهی حرکت کند. این چنین روابط عمومی میتواند موفق و سربلند باشد.
اسامی برندهای خوب
اسامی برندهای خوب
در پایان این این مراسم ؛برندهای خوب در سه بخش معرفی شدند و ار آن ها تجلیل شد.
الف-حامیان سومین دوره جشنواره مسئولیت اجتماعی و روابط عمومی ۱۴۰۲:
۱) کانون تبلیغات نقش و نگار پوپک
۲) رسانه مسئولیت اجتماعی
۳) خانه صنعت، معدن و تجارت
ب-برگزیدگان سومین دوره جشنواره مسئولیت اجتماعی ۱۴۰۲: (سفیر مسئولیت اجتماعی)
۱) جناب آقای مهندس محمدرضا موثقی نیا، معاون محترم وزیر صمت و رییس هیئت عامل ایمیدرو
۲) جناب آقای دکتر علی امرایی، مدیرعامل محترم شرکت فولاد سنگان
۳) جناب آقای مهندس امین ابراهیمی، مدیرعامل محترم شرکت فولاد خوزستان
۴) جناب آقای دکتر آیت اله ابراهیمی، مدیرعامل محترم بانک سپه
۵) جناب آقای مهندس آرش کردی، مدیرعامل محترم شرکت توانیر
۶) جناب آقای دکتر مهدی جهانگیری، رئیس محترم گروه مالی گردشگری
۷) جناب آقای دکتر رضا جعفری، مدیرعامل محترم و نائب رئیس هیئت مدیره شرکت بیمه دانا
۸) جناب آقای طهمورث جوانبخت، مدیرعامل محترم شرکت فولاد خراسان
۹) جناب آقای مهندس محمدرضا بیدخام، مدیرکل محترم روابط عمومی شرکت مخابرات ایران
۱۰) جناب آقای مهندس اصغر روحی، رئیس محترم شورای اسلامی شهر بندرامام خمینی (ره)
ج-برگزیدگان سومین دوره جشنواره مسئولیت اجتماعی ۱۴۰۲: (نشان عالی مسئولیت اجتماعی)
۱) شرکت مخابرات ایران
۲) گروه مالی گردشگری
۳) شرکت فولاد سنگان
۴) شرکت توانیر
۵) شرکت ملی صنایع مس ایران
۶) شرکت فولاد هرمزگان
۷) شرکت فولاد خراسان
۸) شرکت بیمه دانا
۹) وزارت راه و شهرسازی
۱۰) بانک سپه
۱۱) اپراتور ایرانسل
۱۲) شرکت ارتباطات سیار (همراه اول)
۱۳) سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو)
۱۴) شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران
۱۵) منطقه ویژه اقتصادی صنایع معدنی و فلزی خلیج فارس
۱۶) دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شهید بهشتی
۱۷) شرکت مس آذربایجان
۱۸) شهرداری بندرامام خمینی (ره)
۱۹) شرکت مس شهر بابک
۲۰) اتاق تعاون جمهوری اسلامی ایران
۲۱) شرکت مس سرچشمه
۲۲) شرکت فولاد سفیددشت چهارمحال و بختیاری
۲۳) گروه بهمن
۲۴) شرکت فولاد خوزستان
د-برگزیدگان تقدیرنامه انجمن بین المللی روابط عمومی:
۱) سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو)
۲) شرکت فولاد خوزستان
۳) شرکت فولاد سنگان
۴) جناب آقای دکتر بابک توسلی
۵) شرکت ارتباطات سیار (همراه اول)
۶) اپراتور ایرانسل
۷) شرکت فولاد هرمزگان
۸) شرکت بیمه دانا
۹) شرکت توانیر
۱۰) شرکت ملی صنایع مس ایران
۱۱) گروه مالی گردشگری
برچسب ها :
ناموجود- نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
- نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰