تاریخ انتشار : دوشنبه 16 فروردین 1400 - 23:00
کد خبر : 65627

فردا ، نگاه ها به مذاکرات برجامی وین است

فردا ، نگاه ها به مذاکرات برجامی وین است

ارمان شرق- دستورکار این جلسه رفع تحریم‌های ظالمانه آمریکا علیه ایران و چگونگی اجرای تعهدات مقابل است. این موضوع کمیسیون مشترک این دفعه بوده است. بحث جدی مطرح شده است و فردا معلوم‌ می‌شود ۱+۴ می‌تواند منافع ما را تامین کند یا خیر.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در نشست خبری شامگاه دوشنبه گفت که کشورش برای بازگشت به برجام چارچوب زمانی مدنظر نخواهد داشت.
آمریکا: برای بازگشت به برجام چارچوب زمانی مدنظر نداریم

به گزارش فارس، «ند پرایس»، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در نشست خبری شامگاه دوشنبه مدعی شد که واشنگتن چارچوب زمانی خاصی برای بازگشت به برجام مد نظر ندارد.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه آیا امیدوار است بازگشت به برجام ظرف دو ماه محقق شود گفت که نمی‌تواند برای این موضوع چارچوب زمانی تعیین کند.

او همچنین در پاسخ به اینکه آیا ممکن است واشنگتن تحریم‌های غیرهسته‌ای علیه ایران را رفع کند گفت چیزی که می‌تواند بگوید این است که آمریکا هیچ اقدام یکجانبه‌ای برای «قرار دادن ایران در وضعیتی بهتر» انجام نخواهد داد.

ند پرایس گفت: «چیزی که می‌توانم بگویم این است که ما هیچ حرکت یکجانبه‌ای برای قرار دادن ایران در وضعیتی بهتر یا ترغیب ایران انجام نخواهیم داد.»

وی اضافه کرد: «هدف ما از این گفت‌وگوها، فراهم کردن مقدمات برای پایبندی دوجانبه است.

او همچنین تأیید کرد «رابرت مالی»، نماینده ویژه دولت آمریکا در امور ایران ریاست هیئت مذاکره‌کننده آمریکا را در مذاکرات وین در خصوص برجام به عهده خواهد داشت.

ند پرایس در بخش دیگری از این کنفرانس خبری تصریح کرد انتظار گفت‌وگوی مستقیم با ایران در مذاکرات وین را ندارد، اگرچه پذیرای آن است.
عراقچی وارد وین شد
عباس عراقچی معاون سیاسی وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران برای شرکت در نشست کمیسیون مشترک برجام با حضور ایران و
عراقچی وارد وین شد
به گزارش تابناک به نقل از فارس، «سیدعباس عراقچی» معاون سیاسی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران امشب (دوشنبه) به منظور شرکت در نشست کمیسیون مشترک برجام، وارد وین پایتخت اتریش شد.

نشست مجازی کمیسیون مشترک برجام با حضور هیأت‌های ایران و گروه ۱+۴ روز جمعه ۱۳ فروردین برگزار شد و شرکت کنندگان تصمیم گرفتند ادامه این نشست را روز سه شنبه (۱۷ فروردین) به صورت حضوری در وین دنبال کنند.

معاون سیاسی وزیر امور خارجه در نشست مجازی کمیسیون مشترک برجام با بیان اینکه ایران به محض لغو تحریم‌ها و راستی آزمایی آنها، گام‌های جبرانی هسته‌ای را متوقف می‌کند، گفت: برای بازگشت آمریکا به برجام نیاز به هیچ مذاکره‌ای نیست و مسیر آمریکا در این خصوص کاملا روشن است.

بعد از برگزاری نشست مجازی کمیسیون مشترک برجام اخباری مطرح شد مبنی بر اینکه هیأتی از آمریکا نیز روز سه‌شنبه در وین حضور خواهند داشت و قرار است مذاکراتی را با اعضای ۱+۴ به غیر از ایران صورت دهند.

همزمان با انتشار این اخبار عراقچی در اظهاراتی اعلام کرد که در نشست سه شنبه در وین صرفا اعضای کنونی برجام حضور خواهند داشت و آمریکا در هیچ نشستی که ایران در آن حضور داشته باشد از جمله نشست کمیسیون مشترک برجام حضور نخواهد داشت و این قطعی است.

ظریف هم در توئیتی اعلام کرد: ایران و ایالات متحده آمریکا دیداری نخواهند داشت، غیر ضروری است.

معاون وزیر امور خارجه یک روز بعد (شنبه) ۱۴ فروردین در اظهاراتی نیز با بیان اینکه در وین هیچ مذاکره مستقیم یا غیرمستقیمی با آمریکا نخواهیم داشت، تصریح کرد: هیچ طرح گام به گامی را نداریم و قبول هم نمی‌کنیم.

سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت امور خارجه نیز امروز در نشست خبری با خبرنگاران به گفتگو‌های هیأت ایرانی با گروه ۱+۴ در وین اشاره و بار دیگر تأکید کرد که گفت‌وگوی مستقیم یا غیرمستقیمی با هیچ طرفی از آمریکا در وین و در هیچ جای دیگری صورت نگرفته و نخواهد گرفت.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی یادآور شد: مسیری که آمریکا باید طی کند و تحریم‌های جامعی که باید بردارد در اختیار ۱+۴ قرار می‌دهیم.

سخنگوی وزارت خارجه درباره حضور نماینده سازمان انرژی اتمی در نشست فردا در وین و امیدواری ایران به رفع تحریم‌ها هم گفت: هیأت جمهوری اسلامی ایران توسط آقای عراقچی رهبری می‌شود و اشخاص مختلفی در آن حضور دارند و کمیسیون عادی مشترک است و مسائل فنی مختلفی مطرح می‌شود از جمله رفع تحریم‌های آمریکا و این به معنای خاصی نیست به این معناست که ۱+۴ وارد دستورکار کمیسیون مشترک شده‌اند.

روسیه: انتظار داریم مذاکرات غیرمستقیم پس از کمیسیون مشترک برجام آغاز شود

معاون وزیر خارجه روسیه تاکید کرد که هیچ ضرب الاجلی برای احیای کامل برنامه جامع اقدام مشترک وجود ندارد.
روسیه: انتظار داریم مذاکرات غیرمستقیم پس از کمیسیون مشترک برجام آغاز شود

سرگئی ریابکوف، معاون وزیر خارجه روسیه روز دوشنبه اعلام کرد که انتظار دارد گفت‌وگوهای غیرمستقیم میان ایران و آمریکا در خصوص احیای برجام پس از نشست کمیسیون مشترک روز سه شنبه در وین آغاز شود.

وی در این باره گفت: فردا وین میزبان کمیسیون مشترک در چارچوب برجام خواهد بود. پس از آن ما انتظار آغاز گفت‌وگوهای حرفه‌ای را داریم که به صورت غیرمستقیم خواهند بود. ما امیدواریم که در پی این تلاش‌ها بتوان مشکلات مرتبط با میزان پایبندی تهران به تعهداتش را برداشت و همچنین از میزان تحریم‌هایی که این کشور برای مدت طولانی آن‌ها را تحمل کرده – خصوصا پس از آنکه آمریکا به صورت یکجانبه از برجام خارج شد – کاست.

ریابکوف ادامه داد: طی روزها و هفته‌های گذشته، طرف ایرانی آمادگی و عزم چشمگیری برای کار کردن بر روی پارامترهایی به منظور بازگشت به اجرای کامل برجام از خود نشان داده است که این مستلزم برداشته شدن تمامی تحریم‌های مربوطه از سوی طرف آمریکایی است.

این مقام روسی همچنین اعلام کرد که به تصمیم تهران مبنی بر عدم گفت‌وگوی مستقیم با واشنگتن بر سر مشکلات احترام می‌گذارد.

وی در این باره اظهار کرد: ما به تصمیم طرف ایرانی احترام می‌گذاریم. سری در این نیست که روسیه از ایده سرویس سیاست خارجی اروپا که چند هفته پیش به منظور برگزاری نشستی غیررسمی میان تمامی طرفین برجام و ایالات متحده ارائه شد حمایت کرده است اما تا زمانی که تصمیم دیگری از سوی تهران اتخاذ شود بر روی روند گفت‌وگوهای غیرمستقیم – که همگی از جمله آمریکا بر روی آن توافق دارند- کار می‌کنیم.

این مقام ارشد روسی همچنین تاکید کرد که هیچ ضرب الاجلی برای احیای کامل برجام وجود ندارد.

به گزارش ایسنا، نشست عادی کمیسیون مشترک برجام با حضور هیأت‌های ایران و گروه ۱+۴ روز جمعه به صورت ویدیو کنفرانس برگزار و آخرین تحولات پیرامون برجام را مورد بحث و بررسی قرار داد.

در این نشست سیدعباس عراقچی معاون سیاسی وزارت امور خارجه، ریاست هیات کشورمان را بر عهده داشت.

بحث‌های صریح و جدی در این نشست مطرح شد و شرکت کنندگان تصمیم گرفتند ادامه این نشست را روز سه شنبه به صورت حضوری در وین دنبال کنند.

میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی واقع در وین در گفت‌وگو با شبکه اسپوتنیک درباره مذاکرات روز سه شنبه وین که راجع به توافق هسته‌ای انجام خواهد شد، گفت که روسیه آماده است اگر از آن درخواست شود، مذاکرات غیرمستقیم میان ایران و آمریکا را درباره توافق هسته‌ای تسهیل کند.

فردا در وین ۱+۴ می‌تواند منافع ما را تامین کند یا خیر؟ / رفع تحریم‌های ظالمانه علیه ایران
سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران امروز (دوشنبه) ۱۶ فروردین ماه در نخستین نشست هفتگی با خبرنگاران رسانه های داخلی و خارجی آخرین تحولات حوزه سیاست خارجی را تشریح کرد.

فردا در وین ۱+۴ می‌تواند منافع ما را تامین کند یا خیر؟

سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران امروز (دوشنبه) ۱۶ فروردین ماه در نخستین نشست هفتگی با خبرنگاران رسانه های داخلی و خارجی ضمن تشریح آخرین تحولات حوزه سیاست خارجی به سؤالات خبرنگاران پاسخ داد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در این نشست گفت: امسال مقام معظم رهبری سال تولید، پشتیبانی‌ها و مانع زدایی‌ها نامیدند وزارت خارجه در هر سه قسمت این شعار که به دستورالعمل مانند است، دخیل است و می‌تواند اقداماتی را صورت دهد.

امیدواریم تا روزی که این شعار و نقشه راه امسال به اهداف خودش برسد، کمک‌های موثری را در خدمت همه بخش‌های جامعه و نهادهای جمهوری اسلامی فراهم کنیم.

خطیب‌زاده افزود: هفته گذشته هفته سربازان گمنام امام زمان (عج) بود.در آستانه روز ملی فناوری هسته‌ای هم هستیم که به همه عزیزان در این حوزه تبریک می‌گویم.

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سؤالی درباره اینکه اقدامات ایران برای بازگشت به تعهدات برجامی در چه مرحله‌ای از لغو تحریم‌ها توسط آمریکا صورت می‌گیرد و نقش مجلس در فرآیند راستی آزمایی تحریم‌ها بیان کرد: آنچه فردا اتفاق می‌افتد هیچ فرقی با کمیسیون‌های مشترکی که تا الان بوده ندارد

فردا کمیسیون ادواری بین ایران و ۱+۴ است. قرار بود در اسفند برگزار شود که تاریخ نهایی نشده بود. قرار شد در اوایل فروردین برگزار شود. قرار شد به صورت آنلاین برگزار شود و گفت‌وگوها ناقص بود و رفت برای کمیسیون حضور.

خطیب‌ زاده ادامه داد: دستورکار این جلسه رفع تحریم‌های ظالمانه آمریکا علیه ایران و چگونگی اجرای تعهدات مقابل است. این موضوع کمیسیون مشترک این دفعه بوده است. بحث جدی مطرح شده است و فردا معلوم‌ می‌شود ۱+۴ می‌تواند منافع ما را تامین کند یا خیر.
منبع: فارس

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.