تاریخ انتشار : پنجشنبه 11 آبان 1402 - 7:40
کد خبر : 142004

گره کور دیپلماسی؛ غزه شهر بی دفاع

گره کور دیپلماسی؛ غزه شهر بی دفاع

آرمان شرق-گروه بین الملل:در ادامه روند دیپلماتیک برای پایان دادن به حملات اسرائیل علیه مردم غزه، هنوز نتیجه ملموسی مشاهده نشده و این شهر زیر آماج حملات زمینی و هوایی است.در این خصوص شرکای اتحادیه اروپا در منطقه، از جمله ملک عبدالله، پادشاه اردن، بیانیه دیرهنگام این بلوک را برای حمایت از فلسطینیان «ضعیف» خوانده و آن‌ را محکوم کردند.

گره کور دیپلماسی؛ غزه شهر بی دفاع

 

آرمان امروز-سرویس دیپلماسی: در ادامه روند دیپلماتیک برای پایان دادن به حملات اسرائیل علیه مردم غزه، هنوز نتیجه ملموسی مشاهده نشده و این شهر زیر آماج حملات زمینی و هوایی است.

در این خصوص شرکای اتحادیه اروپا در منطقه، از جمله ملک عبدالله، پادشاه اردن، بیانیه دیرهنگام این بلوک را برای حمایت از فلسطینیان «ضعیف» خوانده و آن‌ را محکوم کردند.

ملک عبدالله در کنفرانسی در قاهره در این خصوص گفت: «پیامی که جهان عرب می‌ شنود بلند و واضح است: زندگی فلسطینی‌ها کمتر از اسرائیلی‌ها اهمیت دارد. اهمیت زندگی ما کمتر از زندگی‌های دیگر است. ضمن این که اعمال حقوق بین‌الملل نیز اختیاری است.»

وی افزود: این یک پیام بسیار بسیار خطرناک است، زیرا پیامدهای ادامه بی‌علاقگی و بی‌عملی بین‌المللی برای همه ما فاجعه‌بار خواهد بود.»

مجتبی رحمان، مدیر بخش اروپا در گروه بین‌المللی اوراسیا در این رابطه معتقد است با وجود فاجعه انسانی فزاینده در غزه و همچنین شدت کارزار نظامی اسرائیل، بعید است که موضع اتحادیه اروپا تغییر کند.

او می ‌گوید: «من فکر می‌کنم که آلمان حتی ممکن است در موضع خود در خصوص «حق اسرائیل برای دفاع از خود» شدیدتر از ایالات متحده باشد. من فکر نمی کنم که این موضع در داخل آلمان – که از حمایت سراسر ائتلاف برخوردار است، در این کشور تغییر کند.»

او همچنین در ادامه افزود: «در کوتاه‌مدت تا میان‌مدت، صرف‌نظر از اینکه تهاجم زمینی به غزه چگونه پیش می‌رود و تلفات غیرنظامی و ویرانی‌ها چگونه پیش برود در نهایت به نظر من تفاوتی در رویکرد اتحادیه اروپا ایجاد نخواهد کرد.»

رحمان همچنین گفت: «و این رویکردها دوباره از مشروعیت اروپا کم می‌کند، به‌ویژه که اختلافات بین کشورهای عضو بدتر خواهد شد».

هفته گذشته، اتحادیه اروپا متعهد شد  در کنار شرکای منطقه‌ای از یک مجمع بین المللی صلح با هدف احیای امید از دست رفته برای راه حل دو دولتی بین اسرائیل و فلسطینی‌ها حمایت کند.

پیر ویمونت، معاون پیشین کاترین اشتون رئیس سابق سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا نیز معتقد است که رویکرد این اتحادیه باعث شده اعتمادها در میان کشورهای عربی و حتی به صورت کلی‌تر در میان شرکای جنوب اروپا کاهش یابد.

او می‌گوید: « «ما باید با همه طرفین ارتباط برقرار کنیم و اعتماد از دست رفته را بازسازی کنیم. بسیاری از شرکای ما اعتماد خود را دیپلماسی اتحادیه اروپا از دست داده‌‌اند.»

از سوی دیگر عبدالرضا فرجی راد معتقد است: اسرائیلی‌ها احساس کرده اند که ورود یکپارچه و کامل به غزه و داخل شدن نیروی زمینی به این منطقه، چندین خطر برای آن‌ها خواهد داشت.

وی افزود: خطر نخست این است که وضعیت گروگان‌ها به خطر خواهد افتاد. براساس ادعای مقام‌های اسرائیلی، ۲۲۹ گروگان در نوار غزه وجود دارد نکته دوم، احتمال بالا بودن تعداد تلفاتی است که ممکن است ارتش اسرائیل در نتیجه این حمله متحمل شود.

نکته سوم این که؛ برای اسرائیل به طور قطع، مشخص نیست که زیر زمین چه می‌گذرد و نیرو‌های مقاومت دقیقا چگونه از این تونل‌ها استفاده خواهند کرد؛ بنابراین اسرائیلی‌ها ترجیح می‌دهند یک جنگ تک مرحله‌ای و یکپارچه در نوار غزه انجام ندهند. همچنین اسرائیلی‌ها سعی می‌کنند، دیگر جناح‌های ضد اسرائیلی حاضر در منطقه را به جنگ دعوت نکنند.

وی افزود: با توجه به همه دلایلی که اشاره کردم، اسرائیلی ها، روند ورود خود به غزه را مقطعی کرده اند. درواقع اسرائیلی ‌ها به دنبال کم ریسک‌ترین اقدامات می‌گردند و در نتیجه از ۵ آبان ماه تا کنون، حملات مقطعی را ترتیب داده اند تا گام به گام، وارد غزه شوند.

فرجی راد تصریح کرد: حملات شبانگاه که منجر به قطع اینترنت هم شد، مرحله‌ ای بالاتر از همه اقدامات پیشین اسرائیل بود.

در جریان همین حملات نیز تا حدودی در خاک غزه پیشروی کردند، هر چند که از سوی نیرو‌های مقاومت حمله آنان دفع شد.

این اقدامات تا حدودی در دیروز نیز تکرار شد. به همین دلیل نیز وزیر دفاع اسرائیل، صحبت از طولانی بودن جنگ می‌کند. او روی نقشه پیشروی گام به گام کار می‌کند.

یوآف گالانت در بخشی از صحبت‌ های خود گفته است در پایان این جنگ یا ما می‌مانیم یا حماس. این ادعا به این معناست که تصمیم گرفته شده که حماس به طور کامل حذف شده و چهره غزه تغییر کند.

این امر نشان می دهد که اسرائیل همچنان در سایه ضعف دیپلماتیک برای ایجاد آتش بس، به حملات خود علیه غزه ادامه می دهد.

هر چند که سران اسرائیل از جمله یوآو گالانت وزیر جنگ و بنی گانتس وزیر سابق جنگ این رژیم در سخنان جداگانه ای به تلفات سنگین نظامی خود در نبرد زمینی با مقاومت فلسطین در مرز نوار غزه اذعان کرده‌اند.

سخنگوی ارتش اسرائیل امروز اذعان کرد که شمار کشته های نظامی این رژیم از روز هفتم اکتبر (۱۵ مهرماه) همزمان با آغاز عملیات طوفان الاقصی تاکنون به ۳۲۶ نفر رسیده است.

به گفته منابع اسرائیلی، فقط در طول ۲۴ ساعت اخیر ۱۲ نظامی این رژیم کشته و ۱۷ نفر دیگر زخمی شده‌اند.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.