تاریخ انتشار : سه شنبه 7 آذر 1402 - 9:15
کد خبر : 143863

چهار «تاکتیک  انتخاباتی» اصلاح‌طلبان

چهار «تاکتیک  انتخاباتی» اصلاح‌طلبان

آرمان شرق-گروه سیاست:«آقای حسن روحانی که اصلا اصلاح‌طلب نیست، ایشان یک شخص مستقل هستند و آقای لاریجانی هم در جبهه اصولگرایان هستند. جریان اصلاح‌طلبی در حال انتظار به سر می‌برد تا ببیند از کسانی که در پیش ثبت‌نام شرکت کرده‌اند، افرادی تأیید می‌شوند یا نه. این را هم اضافه کنیم که همه این تئوری‌ها زمانی می‌تواند عملی شود که ببینیم شورای نگهبان چگونه با داوطلبان برخورد خواهد کرد.»

چهار «تاکتیک  انتخاباتی» اصلاح‌طلبان

آرمان امروز، گروه سیاسی: این روزها در اردوگاه اصولگراها چگونگی آرایش انتخاباتی، تنور را داغ‌تر کرده است و هواداران آنها هم به همین دلیل کاملا وارد فاز انتخاباتی شده‌اند. در این سوی فضای سیاسی ایران اما تحرکات بسیار آرام دنبال می‌شود و اصلاح‌طلبان همانند ادوار گذشته رفتار و آرایش انتخاباتی خودشان را به بعد از اعلام نتایج بررسی صلاحیت‌ها توسط شورای نگهبان موکول کرده‌اند. در این فاصله تا روز انتخابات باید بگوییم که ۴ تئوری تاکتیکی برای آرایش انتخاباتی اصلاح‌طلبان می‌شود تصور کرد. «تحریم انتخابات»، از جمله گزینه‌هایی است که در هر دوره مطرح می‌شود ولی تاکنون رخ نداده است و در این دوره هم رخ نخواهد داد. «حضور با لیست مستقل»، به دلیل چالش‌هایی که اصلاح‌طلبان در ادوار گذشته با آن روبه‌رو بودند تنها توانستند برای حضور در مجلس ششم به لیست واحد و قدرتمندی برسند، این طیف سیاسی اکثریت بهارستان ششم را در اختیار داشت ولی با توجه به وضعیت کنونی سیاسی-اجتماعی نمی‌تواند رخ دهد مگر در روزهای منتهی به انتخابات شورای نگهبان  بررسی صلاحیت‌ها را با دستی باز انجام دهد. «ائتلاف مصلحتی»، یکی از گزینه‌هایی است که باتوجه به مخالفانی که دارد می‌تواند به واقعیت نزدیک‌ باشد. زمزمه‌هایی مبنی بر این وجود دارد که اصلاح‌طلبان یا تعداد قابل توجهی با لیست ائتلافی به بهارستان اعزام کند. «حمایت از دیگر لیست‌ها»، این گزینه در صورتی مطرح خواهد شد که هیچ کدام از گزینه‌های بالا اجرایی نشود و طیف اصلاحات از دیگر جریان‌ها با تعداد محدودی نماینده، حمایت خواهند کرد. در ادامه این گزارش برخی دیدگاه‌ها را بررسی خواهیم کرد.

هنوز برای پیشبینی زود است

«رسول منتجب‌نیا»، سیاستمدار و تحلیلگر مسایل سیاسی در پاسخ به چگونگی حضور اصلاح‌طلبان در دوازدهین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی به خبرنگار «آرمان امروز» می‌گوید: «ممکن است در برخی موارد کاندیدا ندهند و از کاندیدا حمایت نکنند؛ اما این به معنای تحریم نیست. اصلاح‌طلبان با تردید با انتخابات پیش‌رو برخورد کردند و هیچگاه تحریم نکردند. آنها هیچ‌وقت نگفتند ما شرکت نمی‌کنیم و نباید شرکت کرد. هر کسی می‌تواند خودش تصمیم بگیرد، لذا برخی از اصلاح‌طلب‌های سراسر کشور بررسی کردند و تصمیم گرفتند شرکت کنند. توجه داشته باشید که وقتی اصلاح‌طلب‌ها با تردید برخورد کردند، توصیه‌ای به دوستان خود نکردند و به مردم هم چیزی نگفتند که شرکت کنید یا نکنید. باید ببینند برای ثبت‌نام اصلی چه کسانی باقی می‌مانند یا اصلا آیا اصلاح‌طلبی از فیلتر شورای نگهبان عبور می‌کند یا نمی‌کند. باز هم تکرار می‌کنم جریان اصلاحات، انتخابات را تحریم نکرده و با صندوق رأی قهر نمی‌کند و نکرده است. اگر اصلاح‌طلبان می‌آمدند، همان اول ردصلاحیت می‌شدند. من فکر می‌کنم یک نفر از چهره‌های شاخص اصلاح‌طلب هم تأیید صلاحیت نمی‌شود. شاید اصلا اصلاح‌طلب‌ها کاندیدایی نداشته باشند که بخواهند ائتلاف کنند. سوال شما فرض بر این است که کاندیداهای اصلاح‌طلب تأیید شوند و عده‌ای مانند آقایانی که اسم بردید یا جریان‌های دیگری بیایند و با هم ائتلاف کنند. یکی، دو دسته از اصلاح‌طلبان تأکید داشتند که تحت هر شرایطی در انتخابات شرکت کنند، حزب کارگزاران ظاهرا تصمیمش بر این بوده و هست که به هر صورت در انتخابات شرکت کند، لیست و کاندیدا بدهد.»

او در همین مورد و با پاسخ به این سوال که احتمال نزدیکی احزابی که قصد شرکت در انتخابات را دارند به روحانی و لاریجانی، وجود دارد؟ ادامه داد: «آقای حسن روحانی که اصلا اصلاح‌طلب نیست، ایشان یک شخص مستقل هستند و آقای لاریجانی هم در جبهه اصولگرایان هستند. جریان اصلاح‌طلبی در حال انتظار به سر می‌برد تا ببیند از کسانی که در پیش ثبت‌نام شرکت کرده‎‌اند، افرادی تأیید می‌شوند یا نه. این را هم اضافه کنیم که همه این تئوری‌ها زمانی می‌تواند عملی شود که ببینیم شورای نگهبان چگونه با داوطلبان برخورد خواهد کرد.»

 

اصلاحطلبان از لیست اعتدال و توسعه حمایت میکنند

«محمود علیزاده طباطبایی»، عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی در واکنش به ادعای اصولگرایان برای حضور حزب سازندگی به انتخابات گفت: «از حزب اعتدال و توسعه چند نفر از جمله محمدباقر نوبخت و سورنا ستاری در انتخابات مجلس دوازدهم ثبت‌نام کردند. در مجموع حزب اعتدال و توسعه خود را اصلاح‌طلب ارزیابی نمی‌کند بلکه حزب مستقلی است که در میان احزاب اصلاح‌طلب قرار ندارد لذا امکان دارد حزب اعتدال و توسعه لیست بدهد که اگر این کار را انجام دهد و افراد مورد اعتماد در آن حضور داشته باشند بعید نیست که اصلاح‌طلبان از لیست مذکور حمایت کنند. در هر صورت حزب کارگزاران سازندگی تلاش کرد که مانند مجلس پنجم حداقلی را در مجلس داشته باشد چراکه یک حداقل قدرتمند می‌‎توانست کارساز و موثر باشد اما آقایان متوجه این برنامه شدند و از طریق ابزارهایی مانند ارسال پیامک با این مضمون که هر فردی قبلاً صلاحیتش رد شده، این بار هم ردصلاحیت می‌شود و همچنین طرح قضیه پیش ثبت‌نام، مانع شکل‌گیری همین حداقل قدرتمند در مجلس شدند. البته آقایان نیازی به برگزاری انتخابات پرشور ندارند چراکه اینها مجلس انقلابی می‎خواهند که در نتیجه انتخابات پرشور مجلس انقلابی نمی‌شود بلکه مجلس معتدل و قانونی می‌شود.»

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.