تاریخ انتشار : سه شنبه 21 فروردین 1403 - 23:51
کد خبر : 151324

پشت پرده عقب نشینی اسرائیل از غزه

پشت پرده عقب نشینی اسرائیل از غزه

آرمان شرق-گروه بین الملل: این احتمال وجود دارد که حتی یک توافق اولیه بین ایران و آمریکا بوجود آمده باشد که قرار شده صحبت های تکمیلی در عمان صورت پذیرد .خروج زود هنگام نیروهای اسراییلی از مواضعش می تواند بخاطر فرصت کم عملیات انتقامی ایران باشد که در رد و بدل کردن پیامها با آمریکا به این نتیجه رسیده باشند.اگر این حدس و گمانها درست از کار در بیاد اسراییل از خود نقطه ضعف بزرگی نشان داده است که البته از وضعیت سیاسی،اجتماعی و امنیتی خود بهتر مطلع است.

پشت پرده عقب نشینی اسرائیل از غزه

عبدالرضا فرجی راد

آرمان امروز : گویا بخاطر فشارهای بین المللی و بویژه امریکا، نتانیاهو سربازان ارتش را از جنوب غزه بیرون می‌برد.

البته فشار بین المللی یک عامل است. عدم تحمل تلفات زیاد ارتش اسراییل در این منطقه که معلوم نیست زیر زمین چه خبر بوده و نیز احتمال بالای کشته شدن گروگان ها که گفته می شود اکثرا در جنوب غزه هستند، می تواند باعث این عقب نشینی شده باشد. در این میان ممکن است حمله ایران به اسراییل بخاطر حمله به کنسولگری با بازدارندگی از سوی اسراییل معامله شود. یعنی در گفتگوهایی که بین ایران و امریکا در جریان است بر این مبنا این معامله صورت پذیرد که ایران به اسراییل حمله نکند و در مقابل اسراییل هم دیگر به نیروهای ایرانی در سوریه حمله نکند و سناریوی دوم اینکه اسراییل به رفح حمله ننماید.

سفر وزیر خارجه ایران به عمان هم این ظن را تقویت می کند.

اگر این ارزیابی درست باشد اسراییل امتیاز بزرگی را داده است یا می دهد. معنی اش این است علی رغم ادعاهای زیاد اسراییلی ها مبنی بر اینکه اگر ایران ما را بزند آمادگی خود را برای حمله به ایران تکمیل کرده ایم، ترس زیادی بر آنها غلبه کرده است.خبرهایی از داخل اسراییل می رسد که دولت به مردم اعلام کرده این‌قدر دلهره نداشته باشید و درب پناهگاهها را باز گذاشته اند. این تجربه را داریم که وقتی صدام چند موشک به سمت اسراییل پرتاب نمود که در زمان حمله به کویت بود جمعیت عظیمی در فرودگاهها و بنادر اسراییل صف کشیدند که هر چه سریعتر از اسراییل خارج شوند.لذا دولت اسراییل این تجربه را از درون سرزمین خود دارد بویژه آن که هم مردم و هم دولت اسراییل میدانند که موشک های ایران از نظر کمیت و کیفیت قابل مقایسه  با امکانات موشکی اسکاد صدام نیست در حالیکه جغرافیای اسراییل همان است.

این معامله را یک نظر قطعی نمیدانم ولی احتمال انجام آن را نمیتوان رد کرد.چرا؟ چون اسراییل اگر می خواست نیروهایش را از جنوب و خان یونس خارج کند از قبل اعلام می کرد ولی پس از خروج آن ها نتانیاهو اعلام می کند که خسته شده اند اما ما برای ازادی گروگانها تا اخر میجنگیم.

این احتمال وجود دارد که حتی یک توافق اولیه بین ایران و آمریکا بوجود آمده باشد که قرار شده صحبت های تکمیلی در عمان صورت پذیرد .خروج زود هنگام نیروهای اسراییلی از مواضعش می تواند بخاطر فرصت کم عملیات انتقامی ایران باشد که در رد و بدل کردن پیامها با آمریکا به این نتیجه رسیده باشند.

اگر این حدس و گمانها درست از کار در بیاد اسراییل از خود نقطه ضعف بزرگی نشان داده است که البته از وضعیت سیاسی،اجتماعی و امنیتی خود بهتر مطلع است.

البته اسراییل وقتی نسبت به حمله ایران فکر میکند حزب الله را هم در نظر میگیرد که با ۱۵۰ هزار موشک شهرهای اسراییل به هم ریخته می شود.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.