دیدار تیم‌های فوتبال پرسپولیس و پیکان با پیروزی سرخپوشان در خانه خاتمه یافت.

تیم فوتبال پرسپولیس در چارچوب دیداری از هفته بیست‌و‌یکم لیگ برتر از ساعت ۱۸:۴۵ امروز (یکشنبه) در ورزشگاه آزادی میزبان پیکان است که این مسابقه با پیروزی قاطع دو بر بر صفر شاگردان اوسمار به پایان رسید.

با این سه امتیاز، شاگردان اوسمار موقتا در امتیاز ۴۳ با استقلال هم امتیاز شدند. پیکان هم با ۲۰ امتیاز در جایگاه یازدهم قرار گرفتند.

هر دو گل سرخپوشان را در محمدحسین کنعانی‌زادگان (۳۹ و ۵۳) به ثمر رساند تا پرسپولیسی‌ها با ۴۳ امتیاز جایگاه در رده دوم جدول را تثبیت کنند و تا پیش از بازی استقلال و هوادار هم‌امتیاز آبی‌ها شوند.

پیکان که با هدایت رضا عنایتی در دو هفته گذشته به برتری رسیده بود، این بار نتوانست برابر پرسپولیس کاری از پیش ببرد.

ترکیب پرسپولیس: علیرضا بیرانوند، محمدحسین کنعانی‌زادگان، فرشاد فرجی، عبدالکریم حسن (۸۷- علی نعمتی)، دانیال اسماعیلی‌فر، محمد خدابنده‌لو، مسعود ریگی، اوستون ارونوف (۸۰-سینا اسدبیگی)،‌ مهدی ترابی (۶۶-سعید صادقی)، امید عالیشاه (۶۶-وحید امیری) و عیسی آل‌کثیر (۸۷-ابوالفضل بابایی).

ترکیب پیکان: محمد ناصری، ایمان اکبری (۶۲-امیرحسین صدقی)، علی‌اکبر رنجبر (۴۶-مجتبی حق‌دوست)، محمد ستاری، محمد آژیر، محمدجواد آزاده، محمدحسین فلاح، سامان نریمان جهان (۸۳- افشین صادقی)، غلامرضا ثابت ایمانی، حامد پاکدل (۴۶- امیر شهیم) و علی قربانی.

داور: کوپال ناظمی

نیمه اول

دقیقه ۲۱: محمدحسین کنعانی‌زادگان اولین کارت زرد بازی را گرفت.

دقیقه ۲۴: شوت عبدالکریم حسن از پشت محوطه جریمه را دروازه‌بان پیکان با یک واکنش راهی کرنر کرد.

دقیقه ۳۷: برخورد محمدحسین فلاح با مسعود ریگی داخل محوطه جریمه را کوپال ناظمی خطای پنالتی تشخیص داد.

دقیقه ۳۹: ضربه پنالتی کنعانی‌زادگان دور از دستان ناصری وارد دروازه پیکان شد تا پرسپولیس با یک گل از حریف خود پیش بیفتد.

دقیقه ۴۲: در شلوغی محوطه جریمه توپ به فرشاد فرجی رسید که ضربه این بازیکن پس از برخورد به پای مدافعان پیکان به شکلی بسیار خطرناک از بالای دروازه به بیرون رفت.

دقیقه ۱+۴۵: پاس در عمق ترابی به آل‌کثیر این بازیکن را در موقعیت خوب گلزنی قرار داد اما ضربه بی دقت او با اختلاف کم از کنار دروازه راهی اوت شد.

نیمه دوم

دقیقه ۵۳: کنعانی‌زادگان با ضربه سر زیبا دومین گل خود و پرسپولیس را در این بازی به ثمر رساند. در این صحنه توپ در داخل محوطه جریمه به ترابی رسید که ارسال دقیق و زیبای این بازیکن را کنعانی‌زادگان با یک ضربه سر خوب به گل دوم سرخ‌ها تبدیل کرد.

دقیقه ۵۶: عیسی‌ آل‌کثیر قدر حرکت خوب ارونوف را نداست و ضربه سر این بازیکن با اختلاف کم از کنار دروازه به بیرون رفت.

دقیقه ۶۲: علیرضا بیرانوند با یک واکنش استثنایی مانع گلزنی پیکانی‌ها شد و ضربه محمد آژیر را از روی خط برگشت داد.

دقیقه ۷۱: عیسی‌ آل‌کثیر بار دیگر یک موقعیت عالی را از دست داد و این‌بار در حالی که در موقعیت تک به تک با دروازه‌بان قرار داشت، پاس در عرض اسماعیلی‌فر را به بدن دروازه‌بان پیکان کوبید.

دقیقه ۷۴: حرکت زیبای ارونوف و یک، دو او با آل‌کثیر این بازیکن را به موقعیت یک در مقابل یک با ناصری قرار داد اما به شکلی عجیب ضربه ارونوف با اختلاف بسیار اندک از کنار دروازه عبور کرد.

دقیقه ۸۴: شوت از راه دور سینا اسدبیگی را ناصری را با یک واکنش خوب برگشت داد.

نظر کارشناس داوری درباره پنالتی پرسپولیس

در دقیقه سی و هفتم دیدار تیم‌های پرسپولیس و پیکان خطایی درون محوطه جریمه شاگردان عنایتی رقم خورد که برخی آن را خطا نمی‌دانستند.

خبرورزشی، نوذر رود نیل کارشناس داوری فوتبال کشورمان در گفت‌وگویی کوتاه با خبرورزشی، درباره صحنه پنالتی صورت گرفته روی مسعود ریگی با تایید تصمیم داور برای اعلام این خطا اظهار داشت: خطا کاملاً محرز بود و داور به درستی ضربه پنالتی را اعلام کرد. وقتی در شرایط عادی این خطا را دیدیم شاید کمی تصمیم گیری سخت بود اما در صحنه‌های آهسته کاملاً مشخص شد که چه اتفاقی رخ داد.

وی افزود: بازیکن تیم سفید با اینکه ایستاده بود و حرکت نمی‌کرد اما پایش را مانع حرکت بازیکن قرمز کرد و به نوعی او را به زمین زد. داور که نزدیک صحنه بود تصمیم درستی گرفت و این خطا منجر به جریمه تیمی پیکان شد.

رودنیل در این باره که چرا به بازیکن پیکان کارت زرد داده نشده توضیح داد: با توجه به اینکه بازیکن قرمز رو به دروازه نبود و خطای شدیدی هم انجام نداد طبیعتاً همان جریمه تیمی برای این خطا کافی بود.

کارشناسی دو صحنه مشکوک به پنالتی پرسپولیس

دو صحنه جنجالی قضاوت کوپال ناظمی در دیدار پرسپولیس – پیکان را تحت تاثیر قرار داد.

کارشناسی دو صحنه مشکوک به پنالتی پرسپولیس

 “ورزش سه”، آخرین دیدار پرسپولیس در سال ۱۴۰۲ با برتری دو بر صفر برابر پیکان به پایان رسید. این مسابقه که قضاوت آن بر عهده کوپال ناظمی بود، در شرایطی با این نتیجه همراه شد که گل اول سرخپوشان از روی نقطه پنالتی به ثمر رسید.

همچنین در دقایق پایانی نیمه اول نیز یک صحنه مشکوک به پنالتی در محوطه جریمه پرسپولیس رخ داد اما در شرایطی که اعضای تیم حریف اعتقاد به هند داشتند، داور دستور به ادامه بازی داد.

نظرات کارشناسان داوری درباره این صحنه‌ها را در ادامه می‌خوانید:

📌 برخورد محمدحسین فلاح و مسعود ریگی (پنالتی- دقیقه ۳۷)

✅ محمدرضا ابوالفضلی: مدافع پیکان بدون‌ اینکه بتواند برای تصاحب توپ موفق عمل کند و یا آن را دفع کند، با بی‌احتیاطی و با زانوی چپِ خود، به زانوی چپِ مهاجم ضربه وارد کرده و وی را سرنگون می‌کند. نکته حائز اهمیت این صحنه این است که پای مدافع قبل از برخورد اصلا روی زمین قرار نگرفته بود، لذا با توجه به جای‌گیری و‌ زاویه بسیار عالی داور، پنالتی به درستی اعلام شد.
✅ محمدحسین ترابیان: بازیکن مدافع با پای چپ مانع حرکت مهاجم می‌شود و ران مهاجم را می‌زند و باعث سرنگونی او می‌شود. با توجه با زاویه و فاصله داور به صحنه، اعلام پنالتی تصمیم صحیح داور بود.
✅ مهدی عالیقدر: مدافع به وضوح با ستون کردن پا مانع از حرکت مهاجم می‌شود و تصمیم داور مبنی بر اعلام پنالتی صحیح است.
✅ ابراهیم میرزابیگی: مدافع پیکان با پای چپ مرتکب خطا می‌شود و پنالتی هم به درستی اعلام می‌شود.
✅ حسین عسگری: این صحنه پنالتی بود. شاید برخی بگویند موقعیتی برای بازیکن پرسپولیس نبود و او قصد داشت از محوطه جریمه خارج شود، اما در هر صورت مدافع با بی‌احتیاطی بازیکن پرسپولیس را سرنگون می‌کند و مرتکب خطای پنالتی می‌شود.
✅ بابک وسیله‌بر: داور در فاصله و زاویه مناسبی قرار داشت و خطا با بی‌احتیاطی مدافع را به درستی تشخیص داد. اعلام پنالتی بدون جریمه شخصی صحیح بود.
✅ سعید علینژادیان: مدافع تیم‌ پیکان با بی‌احتیاطی پای بازیکن پرسپولیس را می‌زند و باعث سرنگونی او می‌شود. پنالتی به درستی اعلام شد.

📌 برخورد توپ به مهدی ترابی (مشکوک به هند- دقیقه ۳+۴۵)

✅ محمدرضا ابوالفضلی: این صحنه اصلا پنالتی نیست، چراکه مدافع قصد بازی با توپ از طریق پا را داشت و بعد از کمانه کردن توسط پا، توپ به دستش برخورد کرد. البته این نکته هم قابل توجه است که توپ از هم‌دسته خودِ بازیکن به وی رسید. با این تفاسیر ادامه بازی به درستی توسط داور اعلام شد.
✅ محمدحسین ترابیان: توپ ارسالی توسط مهاجم پس از برخورد به بدن بازیکن مدافع به دستش برخورد می‌کند. در این صحنه مدافع هم قصد دور کردن دست خود از برخورد توپ دارد. ادامه بازی، تصمیم درست داور بود.
✅ مهدی عالیقدر: توپ پس از دفع توسط مدافع به دست خودش برخورد می‌کند که این صحنه به هیچ وجه نمی‌تواند هند باشد.
✅ ابراهیم میرزابیگی: توپ اول به پای بازیکن پرسپولیس می‌خورد و سپس کمانه می‌کند و با دستش برخورد می‌کند. این برخورد نمی‌تواند خطای هند باشد.
❌ حسین عسگری: این صحنه یک پنالتی واضح است. دست آقای ترابی کاملا غیرطبیعی است و خیلی آگاهانه توپ را با دستش کنترل می‌کند. این قانون که توپی که از بدن به دست بخورد هند نیست، سه سال است که تغییر کرده است و در حال حاضر این برخوردها هند محسوب می‌شود.
✅ بابک وسیله‌بر: این صحنه دقیقا مصداق اصلاحیه اخیر کمانه توپ از بدن و برخورد به دست است که تعمدی هم در آن در کار نیست و هند تلقی نمی‌شود. بنابراین ادامه بازی صحیح است.
✅ سعید علینژادیان: بازیکن پرسپولیس ابتدا توپ را دفع می‌کند و در ادامه توپ به دست خودش برخورد می‌کند که طبق قانون این صحنه به هیچ وجه هند نیست و داور با جایگیری خوب خود تصمیم به ادامه بازی گرفت.